Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

CM Storm Resonar Gaming Earphones (Aluminium, Blauw, Rood) Review

HarmFull 5 mei 2015, 179 views

CM Storm Resonar Gaming Earphones (Aluminium, Blauw, Rood)

Prijs/kwaliteit kun je haast geen beter paar earbuds vinden. Je krijgt er handige accessoires bij en met de unieke Bass FX dial kun je het geluid van de earbuds aanpassen aan jouw voorkeur.

Pluspunten

• Handige accessoires
  • Unieke Bass FX Dial
  • Geluid
  • Inline Microfoon en bediening
  • Platte kabel

Minpunten

• Krijg af en toe stroomschokken van de rechter earbud
  • Design is niet voor iedereen

Introductie

Begin februari 2015, was ik op zoek naar een nieuw paar earbuds om mijn verloren Sennheiser CX 300-II te vervangen. Als student reis ik dagelijks met de trein en zit ik een aantal kilometers op de fiets, dus een goed paar earbuds is voor mij geen overbodige luxe. Met een lekker muziekje in je oren fiets je een stuk fijner op en neer dan zonder.

Na het kwijtraken van mijn Sennheiser CX 300-II ging ik op onderzoek uit naar een paar earbuds in een vergelijkbare prijsklasse (35-40 Euro).

Toen ik echter in dat segment ging kijken stuitte ik op de Resonars. Een paar Earbuds die voor de prijsklasse veel te bieden hebben:
  • Platte Kabel
  • Microfoon Jack splitter
  • Hard opberg doosje
  • Bass FX Dial
Bouwkwaliteit en design

bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van deze earbuds is vrij netjes. oortjes zelf zijn gemaakt van aluminium, net als de behuizing van de connectoren. Dit geeft een lekker robuust gevoel ondanks dat de connectoren en de oortjes lekker lichtgewicht blijven. Vergeleken met mijn oude Sennheisers die van plastic waren gemaakt, gaf dit aluminium toch een iets meer premium gevoel (niet dat de sennheisers goedkoop aanvoelen, maar toch).

Een van de dingen die me echter is opgevallen helaas, is het feit dat wanneer ik de oortjes heb ingeplugd, ik af en toe wel eens een lichte stroomschok krijg van een van de earbuds. Ik denk dat dit een klein fabricagefoutje is, aangezien het maar bij 1 van de twee drivers is. Dit is af en toe wel eens oncomfortabel, maar ik denk niet dat dit een veel voorkomend issue zal zijn.

kabel

De platte kabel die de Resonar bezit is ideaal. Het gebruik van platte kabels, heeft als voordeel dat de kabel minder snel in de knoop komt te zitten, iets wat voor iedereen die zijn earbuds veel gebruikt storend is. Een van de nadelen van een platte kabel is vaak dat ze (lomp) breed, minder flexibel en zwaarder is. Bij dit paar earbuds is dit echter niet het geval. Waar concurrenten vaak een extra dikke brede kabel aan de earbuds hangen, heeft CM Storm een fijne middenweg gekozen, door de kabel niet te breed en dik te maken, waardoor het geheel toch lekker lichtgewicht en compact kan blijven.

Design

Het design van deze earbuds is niet de sterkste kant. Dit is natuurlijk een erg persoonlijke kwestie, maar in mijn ogen zijn de earbuds niet echt mooi. Hoewel de blauwe en rode ring op de oortjes vooral een praktische overweging is, zodat je snel kunt zien welk oortje links en rechts is, is het in mijn ogen een overbodige keuze. Dit valt namelijk snel in 1 oogopslag te zien aan de microfoon die aan de kabel zit. Daarnaast staat er ook gewoon op elke earbud gelabeld L of R.

Daarnaast heb je de Bass FX dial op de achterkant. Het is een rond vlak met niks erop, behalve een klein pijltje (wat glow in the dark schijnt te zijn). Opzich is er niks mis mee, maar van mij had gerust daar eventueel het logo van CM Storm op gemogen. Nu ziet het er kaal uit.

Ook is het opvallend dat voor de earbuds zelf voor een platte kabel is gekozen, er voor de microfoon splitter gekozen is voor klassieke ronde kabel.

Al met al is het design in mijn ogen inconsistent. Het is niet mooi, maar het is ook niet zo lelijk dat je er niet mee gezien wil worden. Helaas lijken ze van afstand wel op de oortjes van een andere bekende (veel te dure) fabrikant wiens designer zichzelf zowaar een dokter noemt.

Accessoires

opbergdoosje en splitter

Ondanks de prijsklasse, krijgt CM Storm het alsnog voor elkaar om je een hard opbergdoosje mee te geven en een splitter. De waarde van deze accessoires wordt vaak flink onderschat. Het doosje is erg stevig en door je earbuds veilig op te bergen in dit doosje, kun je er zeker van uitgaan dat je earbuds zeker wel een langere tijd mee zullen gaan. De grootste rede waarom bij mij oorjtes altijd kapot gaan, is kabelbreuken. Die worden vaak veroorzaakt door je oortjes klakkeloos in je broekzak te stoppen.

Daarnaast is de splitter een ideale uitkomst. Waar telefoons en steeds vaker kleine laptops de microfoonaansluiting integreren in een enkele jackplug, zijn er nog steeds veel PC's en laptops die dit niet hebben. Door de splitter krijg je de flexibiliteit om met je earbuds zowel muziek op je telefoon te kunnen luisteren, als ze te gebruiken bij een gamingsessie op je Laptop/PC (iets waar CM Storm de earbuds eigenlijk voor bedoeld heeft).

Inline Microfoon/bediening

Toen ik voorheen mijn paar CX300-II aanschafte, was ik van mening dat inline microfoons, vaak onhandig waren. Niet dat er iets mis is met een microfoon, maar omdat kabelbreuken vaak gebeurden bij het microfoongedeelte.

Bij de Resonar besloot ik om alsnog een poging te wagen met een inline microfoon/bediening. Ik kan met zekere zin zeggen dat ik daar geen spijt van heb gehad. De enkele knop die zich bij de microfoon bevindt, geeft een stukje functionaliteit waarvan ik nooit heb gedacht dat ik die zo vaak zou gebruiken. Naast gesprekken te kunnen voeren met de microfoon, geeft de bediening me een ideale functionaliteit. Het is mogelijk voor mij om met 1 druk op de knop, mijn muziek af te laten spelen en met 2 snelle clicks, om naar het volgende nummer te gaan. Niet dat dit zo bijzonder is, maar aangezien ik dagelijks bijna 3 uur aan reistijd heb (fietsen en trein), scheelt het me een hoop keren mijn telefoon uit mijn jaszak te halen. Bovendien in de koude dagen, hoef ik mijn handschoenen niet uit te trekken om een nummer over te slaan.

Geluidskwaliteit

Voor mij was dit een belangrijke. De Sennheiser CX300-II die ik voorheen gebruikte, brachten een zeer goede geluidskwaliteit voor (in mijn ogen) een redelijke prijs. Het was voor mij het tweede paar wat ik aangeschaft had, omdat de eerste naar jaren trouwe service overleden was en ik er zeer tevreden over was. Na enkele maanden de Resonar gebruikt te hebben, vond ik mijn ouder Sennheiser earbuds weer terug. Op dat moment heb ik het geluid nog eens vergeleken tussen die twee.

CM Storm Resonar vs Senneheiser CX300-II

Ik heb een subjectieve vergelijking gehouden tussen de twee. Ik heb beide paren aangesloten op mijn Nexus 5 en heb toen op de standaard muziekapp een paar nummers afgespeeld. Persoonlijk luister ik veel naar Rock/Metal, maar ook wat Drum and Bass heb ik getest.

Wat hieruit naar voren kwam was dat de Senneheisers in mijn ogen toch net wat beter zijn qua geluid. De "midden klanken" van de Sennheisers, zijn net wat beter en bass is minder doordringend bij de Sennheisers dan bij de CM Storm Resonar. Dat was ook wel te verwachten, aangezien de Resonars een unieke Bass FX functie hebben, en de focus van dat paar earbuds ook meer ligt op lagere klanken (ingame explosies).

De belangrijkste vraag die ik me hierbij stelde was het volgende: Ga ik terug naar mijn oude Sennheisers?

Het antwoord is echter nee. Hoewel de Sennheisers iets beter klinken, vind ik het zelf niet zo'n groot verschil dat ik me er aan stoor. Als ik ze niet vlak achter elkaar zou horen, zou ik zeggen dat ze vrijwel dezelfde geluidskwaliteit hebben. Daarnaast met alle extra features die de Resonar heeft kies ik er toch voor om een geringe hoeveelheid geluidskwaliteit in te leveren, voor meer praktijk handige oortjes.

Bass FX

Een unieke feature die dit paar earbuds heeft is het gepatenteerde Bass FX systeem. CM Storm heeft het voor elkaar gekregen om een fysiek instelbare draaiknop achter op de drivers te plaatsen, waarmee de gebruiker, handmatig en onafhankelijk van welk apparaat, het soundcurve van de oortjes kan aanpassen aan aan zijn/haar voorkeur. Dit is in mijn ogen een van de meest ideale dingen van de CM Storm Resonar. Iedereen heeft een eigen muzieksmaak en niet iedereen houdt van dezelfde soort oortjes. De een heeft voorkeur aan heel veel bass, de ander wil juist een heel gebalanceerd geluid. Met deze fysieke oplossing, wordt je de flexibiliteit gegeven om de oortjes aan te passen aan jouw voorkeur. Persoonlijk heb ik de knop op ongeveer halverwege staan. Hiermee krijg ik wel wat bass mee, zonder dat het voor mij te overheersend wordt.

CM Storm biedt met de Resonar een zeer veel voor een redelijk schappelijke prijs. Je krijgt een paar handige accessoires bij je earbuds, die voor de prijs waarop deze earbuds verkocht worden bij een ander niet te vinden zijn. Dit geld tevens voor een paar andere aspecten, zoals een platte kabel en een inline microfoon.
Daarnaast hebben de oortjes een geluidskwaliteit, die (in mijn ogen) zeer dicht bij die van een zeer gerenommeerde andere fabrikant ligt. Bovendien met de unieke Bass FX dial die CM Storm je biedt, kun je de geluidscurve aanpassen aan je persoonlijke wens, wat in mijn ogen een zeer fijne bijkomstigheid is.

In mijn ogen is dit paar earphones een echte aanrader!

Heb jij ook een CM Storm Resonar Gaming Earphones (Aluminium, Blauw, Rood)?