Edifier R1700BT (Bruin) - Reviews

Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 66 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier R1700BT (Bruin) Review

Qruzader 5 mei 2015, laatste update op 5 september 2015, 28.284 views

Edifier R1700BT (Bruin)

PC-speakers van studio kwaliteit. Goede geluidskwaliteit ongeacht op welk volume met veel aansluitingsmogelijkheden.

Pluspunten

• Hoge geluidskwaliteit
  • Voldoende aansluitingsmogelijkheden (2x RCA + Bluetooth)
  • Design
  • Afzonderlijk instelbare treble & bass
  • Bluetooth
  • Meegeleverde afstandbediening
  • Kast van MDF
  • Afneembare speakergrill.

Minpunten

• Geen 3,5 mm jack ingang aan de voorkant van de speaker
  • Afstandbediening voelt goedkoop aan
  • Aan-uit schakelaar zit aan de achterkant van de speaker

Mid- en hoogweergave Score: 5
- Design & bouwkwaliteit
- Ervaring
- Conclusie

Inleiding:
Na vele jaren plezier te hebben gehad van mijn Logitech X-530 besloot ik dat het tijd was om mijn speakerset van een upgrade te voorzien. De weergave kwaliteit van het geluid van mijn X-530 schoot toch enigszins tekort voor de doeleinden welke ik voor ogen had, namelijk een goede weergave van muziek. Midden en hoog waren vaak slecht van elkaar te onderscheiden en het detail in de X-530 schoot vaak tekort. De bass was redelijk overstuurd door de relatief grote subwoofer van die set waardoor de balans niet echt aanwezig was. Tevens was het 5.1 setje te druk voor op mijn bureau, ik had geen mogelijkheid om de surround functie van de speakerset goed te benutten. Vanwege deze redenen wilde ik graag een upgrade uitvoeren voor mijn speakerset. Ik wilde hierbij niet meer een 5.1 set omdat ik niet genoeg gebruik kan maken van het surround effect. Een logische opvolger voor mijn speakers vond ik dan ook de logitech Z-623, een 2.1 setje.

Met deze gedachte ben ik naar de winkel gereden om het geluid eerst te beoordelen voordat ik tot aankoop over zou gaan. Om de speakers goed te kunnen testen had ik enkele .flac nummers toegevoegd aan mijn telefoon (Nexus 4).
De gebruikte nummers voor het testen van de speakers:
- Simon 'o shine - Your Distant World (Original mix).flac
- Dire Straits - Sultans of Swing.flac
In eerste instantie klonk de Z-623 goed, bass was voldoende aanwezig maar midden en hoog waren weer slecht te onderscheiden en de balans was ook niet goed, te veel bass en te weinig midden en hoog. Er miste veel detail in de weergave. Daarna heb ik verschillende 2.0 setjes getest van voornamelijk edifier, een (opkomend) Chinees merk. De edifier r1700bt klonk mijns inziens het beste van de geteste setjes (Edifier R1100, Luna Eclipse E25, R1280T, R2600). Ten opzichte van de andere modellen was laag voller, en hoog veel scherper en helderder.

Specificaties:
De edifier R1700Bt is een relatief nieuwe speakerset met de volgende onderbouwing van Edifier: De R1700BT is een krachtige luidsprekerset met een strak ontwerp en produceert 66W RMS met de 4 inch bas drivers en 19mm tweeter drivers. Een basreflexpoort aan de voor-zijde benadrukt de lagere frequenties, met veel rijkere bastonen als gevolg. De moderne R1700BT is verder ook voorzien van Digital Signal Processing (DSP) en Dynamic Range Control (DRC) om vervorming van het geluid te voorkomen. Zelfs bij hoogste volumes, produceren ze een erg helder en schoon geluid. Audiobronnen kunnen worden aangesloten via Bluetooth en de dubbele RCA audio-ingang. Het volume, bas en treble kan worden aangepast met behulp van de knoppen aan de zijkant van de actieve luidspreker. De R1700BT heeft ook een draadloze afstandsbediening met ingang selectie, mute en volumeregeling.
bron: http://www.edifier.nl/e-nl/r1700bt.html

Overige specificaties:
Actieve bureau/boekenplank luidsprekers met 66W RMS vermogen
Bluetooth audio ondersteuning
Twee stereo RCA ingangen voor meerdere audiobronnen
Handige volume, bas en treble knoppen op zijkant actieve luidspreker
D-klasse versterker met Digital Sound Processing (DSP) en Dynamic Range Control (DRC)
Gekalibreerde basreflexpoort aan de voorzijde
Magnetisch afgeschermde luidspreker drivers

Vervorming: <0,5%
Ingangsgevoeligheid: PC: 700mV 50mV, Aux 550mV 50mV
Audio-ingangen: 2x stereo RCA, bluetooth
Regeling: Volume, bas en treble
Afstandbediening: Draadloos met volume, mute en bronselectie
Subwoofer / bas eenheid: 4 inch, magnetisch afgeschermd, 6Ω
Tweeter eenheid: 0,75 inch, zijden dome tweeter, magnetisch afgeschermd, 4Ω
Afmetingen: 154mm x 254mm x 214 mm (BxHxD)
Gewicht: 6,60Kg (Netto), 7,60Kg (Bruto)

Bron: http://www.edifier.nl/e-nl/R1700BT_specs.html

Inhoud verpakking:
- Netjes verpakte speakers (2x)
- RCA to tulp (3,5mm) (1x)
- RCA to RCA (1x)
- Luidspreker verbindingskabel (t.b.v. verbinding maken met tweede speaker)
- Afstandsbediening
- Handleiding.

Installatie:
Installatie is heel eenvoudig, alles wijst zich vanzelf.

Design en Bouwkwaliteit:
Of je de betreffende set mooi vind is natuurlijk een kwestie van smaak, ik vind ze persoonlijk erg chique en mooier dan menig studio monitor. Daarnaast geeft het MDF hout deze speakerset nog iets extra's. De bouwkwaliteit van het product is goed te noemen, alles is netjes afgewerkt en de set voelt zeer solide aan. De stoffen kappen aan de voorkant van de speakers zijn verwijderbaar, waardoor je de look van de speakers nog aan kunt passen. De afstandbediening voelt echter wel goedkoop aan, dit komt door de glanzende plastic afwerking waarop je vingerafdrukken snel ziet, tevens is het een dunne en kleine afstandbediening waardoor hij fragiel aanvoelt. Over het algemeen is de bouwkwaliteit, misschien wel tegen de Chinese verwachtingen in, erg goed. Voordat het bij mij bekend werd dat dit een Chinees merk was had ik het idee dat ik met een Duits merk te maken had, toch wel een compliment als het aankomt op degelijkheid van producten.

Ervaring
Na mijn X-530 setje zijn deze speakers echt een verademing. Het geluid is echt kraakhelder, midden en hoog zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden en bas is ook in voldoende mate aanwezig (dit is tevens in te stellen aan de zijkant van de speakers middels draaiknoppen (treble & bas). Ik heb de set nu 3 weken in gebruik en ik kan zeggen dat je de set te kort doet wanneer je geen .flac formaat afspeelt, de mate van detail die je dan hoort te opzichte van een 320kbps mp3 is significant beter. Er is nog geen nummer opgevallen welke beter klonk op mijn oude set hierbij heb allerlei muziekstijlen beoordeeld (van house tot trance, van pop tot classics). Daarnaast heb ik een korte tijd geluisterd via bluetooth, hierbij heb ik via mijn telefoon het nummer 'Your Distant World' en 'Sultans of Swing' in .flac gestreamd naar de speakers, hierbij komt toch het probleem van bluetooth naar voren, te weinig bandbreedte. Het geluid is dan niet zo goed als wanneer je de betreffende nummers bedraad afspeelt. Dit ligt niet aan de kwaliteit van de speakers maar meer aan het bluetooth protocol. Over het algemeen is de geluidskwaliteit wel goed, ik heb echter niet veel referentie materiaal met betrekking tot bluetooth speakers dus ik kan het helaas niet een-op-een vergelijken.
Door de D-klasse versterker is deze set in staat om hoge volumes te produceren, daarnaast doet ook de Dynamic Range Control (DRC) goed zijn werk. Zelfs op hoge volumes is geen vervorming van het geluid te bekennen, het geluid is dan nog steeds in balans, iets wat op mijn oude setje onmogelijk was op hogere volumes.
Waarom dan geen echte studio monitoren? Ik wilde graag mijn muziek toch nog enigszins kunnen kleuren zonder met equalisers aan de slag te moeten. Mede daarom is dit een perfecte set, de kwaliteit van een studiomonitor met de voordelen van pc-speakers.

Wil je de speakers voor het grootste gedeelte gebruiken voor films kijken en games spelen dan zou ik waarschijnlijk een set aanraden met een subwoofer. Dit geeft vaak een verminderde algemene geluidskwaliteit, met name hoog en midden, maar zorgt wel voor diepe bassen waardoor je wellicht meer de indruk krijg in de film of game beland te zijn. Luister je veel muziek, stel je eisen aan de kwaliteit van het geluid en wil je nog wel enigszins controle uit kunnen oefenen op de warmte van het geluid dan is dit echt een zeer goede aankoop.

Update: 6-5-2015, enkele spelfouten gecorrigeerd en foto's toegevoegd.

Heb jij ook een Edifier R1700BT (Bruin)?

nav je review heb ik ook een set gekocht.
Nu een dikke week in gebruik.
Erg tevreden.
Mooi geluid, geen vervorming bij hoog volume, mooi afgewerkte set.
Enigste nadeel zou kunnen zijn dat de bijgeleverde verbindingskabel iets te kort is voor mij.
Maar dat is persoonlijk.
Menigeen is verbaasd over de geluidskwaliteit en zoeken naar grote speakers want een dergelijk geluid kan niet uit deze dingen komen :D
De set wordt voornamelijk gebruikt om vanaf tablet of telefoon te muziek te streamen.
De kwaliteit van muziek holt met bluetooth gebruik flink achteruit.
Als je de set bedraad aansluit dan heb je een geweldige geluidservaring !
Genoeg power om een huiskamer te vullen.
Kortom, erg tevreden !
Dat was mij ook opgevallen. Ik heb deze speakers gekocht met het idee ze via bluetooth op mijn pc aan te sluiten. Omdat ik ook een aparte hoofdtelefoon versterker heb die al de lijn-uitgang van de geluidskaart in beslag neemt leek mij dat ideaal. De speakers via bluetooth en de hoofdtelefoonversterker via de kabel en schakelen op de pc.

Het koppelen via bluetooth ging snel en eenvoudig maar toen ik eenmaal muziek begon af te spelen was de teleurstelling groot. Ik kon mij niet voorstellen dat iedereen zo lovend over deze speakers is. Vlak en dof klonk het. Ik stond op het punt ze terug te sturen. Toch maar even gewoon via de kabel aangesloten en ineens viel het allemaal op zijn plaats en klonk het als een klokje. Zo goed zelfs dat ik toch maart besloten heb ze te houden en een schakelkastje tussen de pc, speakers en hoofdtelefoonversterker te zetten.

Verrassend goed geluid voor het geld, alhoewel het niet opkan tegen een luidspreker van 'normale' grote, maar dat was ook niet te verwachten.

Wat mij nog wel stoort is dat bij harde volumes de DSP echt hoorbaar ingrijpt om de boel onder controle te houden. Vooral met muziek met erg diepe bassen hoor je het volume in het laag varieren en dat is wel enigszins storend. Maar goed, op dat volume draai ik eigenlijk ook weer nooit op achter mijn PC.
Werkt de DSP en DRC uberhaupt als je de speakers analoog aansluit? Leek mij dat dat een functie was van de ingebouwde DAC die in principe enkel gebruikt wordt wanneer je hem via bluetooth (en dus digitaal) muziek voed?

Overigens begint het bereik van deze speakers bij 60Hz en zijn het dus zeker geen 'full-range' speakers. Heb je in je windows settings toevallig aangetikt dat het wl full-range speakers zijn? Dat zou nl. de vervorming op de lage tonen kunnen veroorzaken omdat deze speakers niet bedoelt zijn die frequenties weer te geven.

Ik zou dan ook aanraden een mooie losse (actieve) subwoofer erbij te zoeken om er een 2.1 set van te maken voor optimale weergave.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 5 oktober 2016 09:44]

Hoe het kan weet ik niet, maar er grijpt iets in als het te hard gaat. Misschien is het ook wel de interne versterker zelf die het gewoon niet bij kan benen. Het probleem is ook niet dat het laag vervormt (ik stuur er ook gewoon alles onder de 60Hz in, dus gebruik ze full-range), maar varieert in volume. Het lijkt wel of het volume in het laag dynamisch terug geschroefd wordt om de speakers niet te ver in de vervorming te laten schieten en zo te beschermen.

Overigens is een sub voor mij geen optie. Ikhoef geen diepe bassen, daarvoor worden ze niet ingezet. Ook heb ik geen zin om zo'n grote brommende bas-doos te hoeven wegwerken. De Edifiers worden gewoon gebruikt voor een beetje achtergrondmuziek e.d. tijdens het werken op de PC. Ik maak er geen mixen mee o.i.d.
Als ik echt de kwaliteit en/of het volume nodig heb, dan schakel ik over naar mijn hoofdtelefoon.
probeer voor de grap eens de checkbox voor "full range" uit te zetten in windows audio device settings, en kijk wat dat doet.
Als de buren een keertje niet thuis zijn zal ik dat eens doen.
Vraag is alleen wat ik daarmee ga bereiken. Als ik de bandbreedte ga beperken waarmee ik de speakers belast, kunnen ze vast veel harder klinken en kom ik misschien wel op het punt dat de versterker gaat clippen of vervormen. Maar dan weet ik nog niet of er actief ingegrepen wordt in het laagbereik door een vorm van DSP.

En ik moet al harder gaan dan ik berhaupt wil gaan als ik dat fenomeen tegen wil komen. En zo hard ga ik gewoon niet. Overigens is het feit dat deze luidsprekers pas beginnen bij 60Hz ook een beetje strikt gesteld. Ze beginnen al wel degelijk op lagere frequenties, alleen komen ze bij de 60Hz pas binnen het -3dB punt van de bandbreedte. Maar met 20Hz op de speakers zie je ze echt wel bewegen.
Ah zo... ja als je die vervorming uberhaupt pas krijgt wanneer ze harder staan dan je ze ooit zult hebben dan is het natuurlijk geen probleem. :P
Ik ben voornemens de speakers te kopen. Dan moet ik wel zeker weten dat de kabel te niet te kort is. Hoe lang is de verbindingskabel die te twee speakers met elkaar verbindt?

Alvast bedankt!!
Pakweg 250 cm.
Maar schiet me niet op 20cm af.
Kan helaas niet meer meten want die van mij heb ik langer gemaakt.
Ik overweeg om deze speakers te kopen. Ik ben opzoek naar speakers van met deze prijs/kwaliteit verhouding en wil daarbij de mogelijkheid hebben om muziek d.m.v. bluetooth af te spelen. De kwaliteitsafname bij gebruik van bluetooth zorgt ervoor dat ik twijfel. Nou vraag ik mij af of deze afname van geluidskwaliteit met bluetooth gebruikelijk is of neemt de kwaliteit bij deze boxen meer af dan bij sommige andere?
De afname van kwaliteit door het streamen via bluetooth is gebruikelijk. Bluetooth heeft namelijk niet genoeg bandbreedte om nummers volledig door te kunnen sturen. Vaak wordt gebruik gemaakt van A2DP maar daarmee wordt gebruik gemaakt van een compressiemethode waardoor de kwaliteit verminderd. Wil je draadloos goed muziek kunnen streamen dan raad ik je aan om een optie via wifi te gaan zoeken i.v.m. meer bandbreedte, de dataoverdracht zou dan geen probleem moeten worden.

Ik heb het setje nu 3 maanden naar volle tevredenheid in gebruik.
Kun je deze ook aan de tv aansluiten of is het echt een pc speaker?
De meeste televisies hebben gewoon Audio jacks die overeenkomen met de PC. Zover ik weet matcht dat bijna altijd volledig.
Deze kun je zeker ook op de tv aansluiten. Er zit een RCA (rood-wit) uitgang op de speaker en een kabel naar 3,5 mm jack, mocht jouw televisie zo'n uitgang hebben (wat me wel waarschijnlijk lijkt) dan kun je deze speakers ook aansluiten op je tv.
Nette review, bedankt. Naar aanleiding hiervan, en een tweetal reviews op andere websites, ook dit setje aangeschaft. Iedereen gaat deze review bekijken en ik ben semi-lui, dus hier mijn mini-review/aanvulling.

Ik ben bepaald geen audiokenner en heb het jaren gesteld met een oud 2.1 logitech setje. Hing een tijdje tegen de aankoop aan, "dit setje doet het nog wel aardig toch" haakte ik dan telkens mee af. Gisteren dan toch maar in een impuls gekocht en heb er geen spijt van, wt een geluid komt er uit deze boxjes. Daarnaast zijn ze ook nog eens zeer fraai en degelijk afgewerkt. De bluetooth functionaliteit heb ik het setje niet om gekocht, maar de kwaliteit ervan valt me erg mee; wellicht dat dit pas bij hoge kwaliteit (en volume) muziek te horen is.

Klopt het overigens dat met Bluetooth verbinden geen pairing vereist? Nu kunnen mijn buren ook muziek afspelen als ze daar zin in hebben :P

[Reactie gewijzigd door Murk op 11 april 2016 19:49]

Nu kunnen mijn buren ook muziek afspelen als ze daar zin in hebben
Een beetje variatie kan geen kwaad toch? :)
Het klopt inderdaad dat bluetooth geen pairing vereist, iets wat ik zelf ook geen handige implementatie vind.
Bluetooth probleem misscien op te lossen door een chromecast audio erop aan te sluiten? Ik heb het setje op ibood gekocht voor 99 euro na deze reviews. Lijkt me veel waar voor mn geld.

[Reactie gewijzigd door masteriiz op 7 september 2016 10:46]

Wow. Voor 99 euro had ik ook wel op Kopen geklikt. Tijdens de Hunt of zo?

Zat eerst te kijken naar de Edifier 1000 maar das toch wat overkill voor mij. Dit zou prima staan op mijn buro. ibood dus maar even in de gaten houden....
Yes met de hunt. Moeten nog binnenkomen trouwens. ik werk thuis en ibood gaf een bel bij elke nieuwe aanbieding. Goed ingekocht dus!
Ter info, staan vandaag weer op iBood.
And it's gone again.... Stond er maar heel kort op blijkbaar.
De aanbieding is alleen beschikbaar op de Belgische variant van Ibood.
Ik heb geen idee of je ook naar Nederland kunt verzenden. Hieronder de link (hij is nog steeds beschikbaar):
Let op: je kunt deze bestelling alleen laten bezorgen op een adres in Belgi
That's a negative ;(
En vandaag weer in de herkansing :)
En in the pocket. Thanx for the heads up!
Oei, sorry voor de valse hoop. Ik ben inderdaad Belg en was me eigenlijk totaal niet opgevallen dat het enkel voor BE en niet NL was. Wist zelfs niet dat ze soms onderscheid maakten.
Hij was laatst een keer een hele dag in de aanbieding op Ibood, inderdaad voor 99, wat echt een heel goede deal is. Waarschijnlijk komt hij nog wel weer terug met een hunt, voor dezelfde prijs.
Vandaag op iBood als reguliere aanbieding, ook weer voor 99.
iemand nog tips voor zo'n soort setje maar dan met subwoofer?
Velodyne subwoofer en dan een de Edifier (of ander 2.0 set) op de subwoofer aansluiten. ;)
Goede review, bedankt! Ik was eerst van plan om iets groters met losse versterker als nieuwe woonkamerspeakers te halen (aangesloten op TV + Airport Express, dus twee aansluitingen zijn genoeg), maar deze set ziet er ook wel erg goed uit!

Zou je de set aanraden om een woonkamer van 6x4 meter van geluid te voorzien? Er hoeft geen idioot volume uit te komen, als het maar gewoon goed klinkt (op dit moment heb ik 2x20w bookshelf speakers van Sony met een losse Sony versterker, dus het is sowieso een upgrade).

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 6 oktober 2016 10:30]

Ik denk dat deze set zeker in staat is om een woonkamer van geluid te voorzien. Maar om er zeker van te zijn zou ik gewoon even naar de winkel gaan en de set testen.
Ik weet niet wat voor versterker van sony je hebt liggen, want wellicht kun je (indien je een goede versterker hebt) beter twee losse speakers bij kopen?
Dank voor je reactie! Die versterker is weinig bijzonders (was 14 jaar geleden 100 euro) en valt half uit elkaar, dus die is het bewaren niet per s waard. Ik denk dat ik deze speakers gewoon bestel, bedankt!
Hi Qrazader, je schrijft ook dat je naar de R1100 hebt gekeken. Hoe klinken die in verhouding met de R1700BT? Helaas hadden ze alleen de R1700 in de winkel en de R1100 waren er op het moment niet :/(en de R1700 liggen boven mijn budget).
Hallo Arthur, het is echt al wel een hele tijd geleden dat ik die twee setjes met elkaar vergeleken heb, de details daarvan staan mij zo helaas niet meer bij. Ten opzichte van de relatief standaard 2.0 en 2.1 setjes van bijvoorbeeld logitech of creative zouden die R1100 speakers wel een stuk beter moeten zijn, een harde onderbouwing hiervoor heb ik helaas niet.
Als ik de twee reviews lees op tweakers zijn zij postief over de ervaring van de R1100. pricewatch: Edifier R1100
Maar zoals al eerder gezegd weet ik zo de details van de vergelijking tussen de R1100 en de R1700bt niet meer.
Ok bedankt voor je reactie
@ Arthur23, kijk vandaag eens op ibood. Daar worden ze aangeboden.
Te laat :/ gezien, zijn dnek ik ook best fors voor een slaapkamer. Maar bedank voor de tip(kende de site ook niet)
@Arthur23

Niet getreurd, ik zie dat die regelmatig ( toch 4x in 2016) langskomen bij ibood.
Dit zijn de voorgaande data :
11-01-17
22-11-16
22-10-16
04-10-16
06-09-16
17-06-15
07-01-15
26-11-14

Ik heb 2 Ministry of Sound Audio S Plus Bluetooth Speakers, ook via iBood voor 29/stuk. Normale winkelprijs moet je ze kunnen kopen voor een 80. Perfect voor een slaapkamer, want klein en toch goed volume, maar ze pairen niet zo goed met bleutooth. Eens verbonden zijn er geen problemen meer. Je kan ze wel met een kabel verbinden in het slechtste geval.
pricewatch: Ministry Of Sound Audio S Plus Wit

Deze zijn op 2 maand reeds 7 x in aanbieding geweest.