Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Arctic Xtreme IV Review

Tomm13 5 mei 2015, laatste update op 5 mei 2015, 326 views

Arctic Arctic Xtreme IV

Krachtigste en stilste luchtkoeler op de markt, goede documentatie en compatibiliteit. Komt met een forse backplate die de VRM's aan de achterkant van de kaart koelt. Ik had zelf geen ruimte voor de backplate.

Pluspunten

• Heel erg stil, ook op max een aangename zoem
  • Extreem goede GPU koeling
  • Behoorlijke oplossing voor VRM koeling

Minpunten

• Je moet echt goed je research doen of hij past of niet
  • VRM koeling blijft soms tricky
  • Backplate past niet altijd, is erg dik

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
De Accelero Xtreme is de grootste luchtkoeler voor videokaarten die Arctic cooling op de markt heeft en de prestaties zijn daar ook naar. De afgelopen jaren zie je steeds meer videokaartfabrikanten die de reference koeler van AMD vervangen door een 'Twin Frozr', een 'Vapor-X' of wat dan ook. Die koelers wegen maximaal een paar honderd gram en de ventilatoren blijven dunne kleine ondingen. De Accelero Xtreme heeft zoveel meer massa en zoveel betere fans dat zelfs de beste 'custom koelers' niet in de buurt komen. Ik kan niet meer zonder.

Deze koeler is geschikt voor mensen die:
1: Een videokaart hebben die flink wat warmte produceert: denk aan een HD7950+ en hoger of een GTX770 en hoger. Kleinere videokaarten kan je koelen met een mindere koeler, tenzij je natuurlijk van plan bent om later over te stappen naar een groter model.
2: Ruimte hebben op hun moederbord. Dat betekent dat de koeler niet geschikt is voor multi-GPU opstellingen.
3: Zich kunnen inlezen, goed controleren van tevoren of alles past en een beetje kunnen priegelen.
4: Heel erg van stilte houden, ook tijdens het gamen.

Als je aan deze 4 punten voldoet dan is de Accelero Xtreme 4 een hele goede koeler. Ik zal voor mijzelf uitleggen waarom deze koeler voor mij geschikt was.

Ik heb vorig jaar een HD7950 op de kop getikt voor 100 euro. Deze had de MSI Twin Bagger 2. Ik ergerde mij kapot aan het geluid. Ik wist al van tevoren dat ik deze met een aftermarket koeler zou gaan koelen. Ik wist ook dat VRM koeling dan vaak een probleem is en ik kocht daarom de MSI kaart omdat deze een plaat over de VRM's en het geheugen heeft die ik op de kaart kon laten zitten.

Ik heb maar een enkele videokaart, heb ook niet meer nodig dus de koeler zit niets in de weg en voor mij maakt het niet uit dat hij 3 slots in beslag neemt. Ik heb wel een CPU koeler die fors is en daardoor kan ik de backplate niet gebruiken. De plaat van de MSI koeler doet zijn werk. Installatie was lastig omdat ik de plaat erop wilde houden, ik heb een aantal finnen flink verbogen en ik moest bijna een stuk van de stock plaat afzagen. Nogmaals, de enige reden dat dit moest is dat ik geen ruimte had voor de backplate en de stock plaat er op wilde houden voor de VRM's.

Wat betreft temperaturen: Ik haal met deze koeler maximaal 75 graden terwijl de fans onhoorbaar zijn. De stock koeler maakte enorm lawaai terwijl de GPU op 85-86 graden liep. De VRM's werden toen ook meer dan 90 graden, nu maximaal 84 omdat de airflow over de plaat beter is. Je kunt de fans op 40 procent vastzetten met een HD7950/7970 en dan zijn ze onhoorbaar en wordt de GPU maximaal een graad of 80.

Met deze koeler krijg mijn GPU core clock van 960MHz naar 1150MHz, een overclock van bijna 20 procent. Met de stock koeler haalde ik net de 1050MHz maar ten koste van fors hogere temperaturen. Mijn ervaring met videokaarten is dat een aftermarket koeler de overklokbaarheid verbetert.

Een koeler als deze is een investering, je moet even goed nadenken, passen en meten voordat je hem koopt, controleer goed of de backplate past tussen je videokaart en de CPU-koeler. Als dat niet het geval is dan kan je soms de stock VRM koeling er op laten zitten zoals ik heb gedaan, maar denk in ieder geval goed na over VRM koeling. Maar het is de investering absoluut waard, het levert stilte op, extra overclockbaarheid en je kunt de koeler altijd meenemen naar een nieuwe videokaart waardoor hij zijn waarde behoudt.

Ik zal nog een paar foto's maken

Heb jij ook een Arctic Arctic Xtreme IV?

Nette review. Ik heb zelf vroeger ook twee videokaarten voorzien van een Arctic Cooling koeler omdat ik geen behoefte had aan een opstijgende straaljager naast me.

Echter mijn laatste videokaart, een MSI Geforce GTX 760 met Twin Frozr, heb ik echter nog nooit gehoord en daar heb ik dus ook nooit de behoefte gehad om de koeler te vervangen. Dus misschien dat de laatste generaties sterk verbeterd zijn?
Toen ik de videokaart in mijn handen had, had ik ook het idee dat ie flink zwaar was en de koeler waarschijnlijk ook flink wat massa had.
Des tijds heb ik deze videokaart ook uitgezocht op koelprestaties en stilte, dus ik was blij dat ik niet aan de gang hoefde om alles te vervangen en geen extra kosten zou hebben voor de extra koeler.

Dit is geen commentaar op je review, maar ik wil alleen aangeven dat tegenwoordig niet alle fabriekskoelers rotzooi zijn.