Specificaties On-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Headphone (Goud, Zwart) Review

Chocoball 5 mei 2015, laatste update op 13 juni 2017, 5.356 views

Xiaomi Mi Headphone (Goud, Zwart) (Product volledig gesponsord)

De eerste on-ear koptelefoon van Xiaomi met hoogwaarderie materialen zoals beryllium, alumium, zilver en koper. Weegt slechts 220 gram en beschikt over een luxe uitrusting. Muziek, films of video's zijn een plezier om naar te luisteren en dat alles voor 72 Euro maar helaas is dat de prijs in China.

Pluspunten

• Afwerking
  • Geluid
  • Luxe uitrusting

Minpunten

• Niet te koop in Nederland
  • Metalen delen kwetsbaar

Naast smartphones is Xiaomi ook bekend om hun populaire Piston in-ear headsets van 1More Design. In januari van dit jaar presenteerde Xiaomi hun eerste on-ear koptelefoon, de Xiaomi Headphones. Wederom is 1More Design verantwoordelijk voor het ontwerp.

Sinds vorige maand zijn de Xiaomi Headphones eindelijk te koop voor 499 RMB wat omgerekend ¤72 is, maar deze prijs geldt alleen in China. Tevens is deze koptelefoon bedoeld voor de Xiaomi Note en Note Pro die een apart Hi-Fi systeem hebben.

Hoe zien de Xiaomi Headphones er uit en belangrijker nog hoe klinken ze ook zonder de Xiaomi Note?

De Xiaomi Headphones heb ik van Gearbest gekregen. De koptelefoon was in een extra kartonnen doos verpakt maar de Xiaomi Headphones komt zelf in een eigen witte verpakking waar ook nog eens alle accessoires op een ingenieuze manier zijn verpakt.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2945%20(Medium).JPG http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2946%20(Medium).JPG http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2948%20(Medium).JPG
(klik om te vergroten)

Xiaomi levert naast de koptelefoon een rijke uitrusting aan accessoires mee:
1x Xiaomi Headphones (goud/zwart)
1x 1,4m snoer met afstandsbediening (goud/zwart)
1x Set on-ear oorkussens kunstleer (zwart)
1x Set on-ear oorkussens stof (zwart)
1x Set over-ear oorkussens kunstleer (zwart)
1x Verloopstekker van 3,5mm naar 6,3mm (verguld)
1x Verloopstekker van 3,5mm naar vliegtuigaansluiting (zwart)
1x Draagtas met ritssluiting en opbergvakjes (zwart)
1x Draagzak (zwart)
1x Handleiding in het Chinees

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2951%20(Medium).JPG http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2953%20(Medium).JPG
(klik om te vergroten)

Sommige accessoires zitten in aparte doosjes verpakt zoals de oorkussens, andere accessoires zoals, de koptelefoon, het snoer en verloopstekkers bevinden zich in de draagbox. Verder heeft de handleiding afbeeldingen die best bruikbaar zijn maar de tekst is verder in het Chinees.

Aan de kabel zit een sticker met een QR code voor de echtheidscontrole. Wanneer de controle geslaagd is veschijnt de volgende afbeelding.

(klik om te vergroten)

Het is maar de vraag of dit namaak tegenhoudt omdat dit waarschijnlijk een algemene QR code is.

Specificatie
Maximaal vermogen500mW
Gevoeligheid98dB
Gewicht220 gram
Kabellengte1,4m
AfstandsbedieningMuziek: afspelen, pauzeren, volgende, vorige; Gesprek: aannemen, pauzeren of weigeren
MicrofoonJa
Plug type3,5mm, verzilverd
AfmetingenLengte 151,5mm, Breedte 68,4mm (speakers) en 29mm (beugel), Hoogte 181mm
OndersteuningAndroid, iOS
KleurenGoud, zwart

Specificaties van de Xiaomi Headphones zijn ook bij Xiaomi te vinden maar deze zijn in het Chinees en bij Gearbest in het Engels.

Xiaomi let steeds meer op de kleine details en dat begint al bij de verpakking. Tegenwoordig maakt het eco bruin steeds meer plaats voor witte verpakkingen zoals ook bij de Xiaomi mini TV Box. Alle kleine details en de manier waarop het verpakt is geeft het echt een premium gevoel.

Zoals in de inleiding al is verteld zijn de Xiaomi Headphones wederom ontworpen door 1More Design die ook verantwoordelijk zijn voor de Piston in-ear headset. Ook bekende Chinese artiesten hebben aan de ontwikkeling van deze koptelefoon meegeholpen.

Wat bij het uitpakken meteen opvalt is het geheel van het goudkleurige alumium, het zwarte staal, de zwarte kunstleren beugel met rode stiksels en de zwarte kunstleren oorkussens.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_3077%20(Medium).JPG http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_3075%20(Medium).JPG http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2968%20(Medium).JPGhttp://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_3078%20(Medium).JPG
(klik om te vergroten)

De algehele afwerking van de koptelefoon ziet er goed en hoogwaardig uit. De 50mm speakers zijn van Berylliumoxide gemaakt, wat tegenwoordig steeds vaker gebruikt wordt voor het vervaardigen van luidsprekerconussen.

(klik om te vergroten)

Xiaomi levert 3 sets van oorkussens mee. De 2 on-ear sets zijn van 2 verschillende materialen gemaakt:: kunstleer met perforatie tegen transpiratie en een stoffen variant. Beide sets zijn ook voorzien van memory foam. Een set over-ear oorkussens worst als 3e set geleverd en deze bevat ook kunstleer met perforatie tegen transpiratie.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2955%20(Medium).JPG http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2974%20(Medium).JPG http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2975%20(Medium).JPGhttp://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2976%20(Medium).JPGhttp://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2977%20(Medium).JPG http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2979%20(Medium).JPGhttp://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2981%20(Medium).JPG
(klik om te vergroten)

Wat ook opvalt is de aanwezigheid steeds van links (L) en rechts (R) op de oorkussens. Dit is erg handig bij het verwisselen. Niet alleen de oorkussens maar ook op de koptelefoon en kabels staat L en R aangeven. Ook is er een kleurcodering voor de kabel en de aansluitingen in de koptelefoon, rechts is rood en links is wit.

(klik om te vergroten)

Niet alleen de stekkers maar ook de kabel is verzilverd dit is volgens Xiaomi om interferentie tegen te gaan en te kunnen blijven genieten van hoogwaardig Hi-Fi geluid. Alle stekkers zijn overigens van zwart gespoten metaal of aluminium. De vergulde 6,3mm verloopstekker ziet er kwalitatief goed uit, de verloopstekker voor in het vliegtuig ziet er degelijk uit.

(klik om te vergroten)

De draagtas ziet er degelijk uit en de ritssluiting werkt zonder haperingen. Ook de draazak is netjes gestikt en ziet er kwalitatief goed uit.

De Xiaomi Headphones heb ik bijna 2 weken lang getest met diverse apparaten zoals mijn Xiaomi Redmi Note 4G, Xiaomi MiPad, een Dell Lattitude E6520 en een iPhone 6 Plus. Ik was niet in de gelegenheid de koptelefoon op een gewone versterker met een 6,3mm aansluiting of in het vliegtuig te testen.

Geluid
Gelijk het meest moeilijke en subjectieve deel van deze review. Voordat ik allerlei muziek en films ging beluisteren heb ik allerlei test gedaan via de website van audiocheck.net. De eenvoudige testen zoals links-rechts gaan de koptelefoon prima af. De uitkomsten van de testen die belangrijker zijn heb ik hieronder beschreven.
  • Frequency response voor de bass: Dit is een onderliggende bromtoon die begint bij 10 Hz. Bij een goede koptelefoon zou deze hoorbaar moeten zijn bij 20 Hz en dat is het geval.
  • Frequency response voor de treble: Een onderliggende hoge toon die begint bij 22 KHz. Bij een goede koptelefoon zou deze hoorbaar moeten zijn bij 20 KHz en dat is het geval en heel duidelijk hoorbaar bij 13 KHz.
  • Spectral Flatness: is een test waarbij de frequentie van laag naar hoog gaat zonder dat er pieken of stiltes te horen mogen zijn. Frequenties in het hogere bereik klinken altijd harder vanwege ons gehoor. In deze test klinkt het verloop zonder de genoemde pieken of stiltes.
  • Dynamic range: 60dB below full scale daarna is de stem nog wel te horen maar niet meer te horen hoeveel dB below full scale is.
Zelf heb ik de koptelefoon getest met heel veel verschillende muziekstijlen, films en Youtube video's. In het begin dacht ik dat de bass al gauw overheerste maar dit was eigenlijk niet het geval, ook de midden en hoge tonen zijn duidelijk aanwezig. Verder valt op dat stemmen en zang heel helder klinken en dat in sommige opnames duidelijk de ruis of zelfs kraken van een LP hoor die ik normaal anders niet hoor.

Het volume voor deze koptelefoon hoeft niet hoog te staan in Windows bijvoorbeeld staat mijn volume op 15% en kan ik daarmee al prima uit de voeten. Ook op mijn smartphones en tablet hoeft het geluid niet erg hoog.

Aansluiten
De kabel is niet vastgemonteerd op de speakers en kan verwijderd worden. Wel moet de kabel op elke speaker d.m.v. een stekker aangesloten worden.

(klik om te vergroten)

In het geval dat de kabel ergens achter blijft hangen trek je in ieder geval niet de kabels stuk bij de speakers. Een systeem wat ik vroeger ook op mijn Senheiser koptelefoon had. De kabel heeft verder alleen onder de afstandsbediening een sleeve. Verder heeft het de mooie eigenschap niet in elkaar te gaan draaien. Jammer genoeg kan ik dat niet voor de draden die naar speakers gaan zeggen, deze hebben wel de neiging te gaan draaien.

Als ik de kabel heen en weer beweeg hoor ik geen geluiden zoals je wel eens met in-ear headsetjes hebt als daar de kabel.heen en weer beweegt

Comfort
De Xiaomi koptelefoon weegt 220 gram wat niet zwaar aanvoelt voor een koptelefoon van aluminium en metaal. De koptelefoon is in hoogte verstelbaar van 181mm naar 184,5mm. Deze beugels voor het verstellen zijn overigens van staal. De beugel bovenop is overigens voorzien van voering en zit comfortabel op het hoofd.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2973%20(Medium).JPG http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2993%20(Medium).JPG
(klik om te vergroten)

Montage van de oorkussens is heel eenvoudig., Draai tegen de klok in om deze los te maken en draai met de klok mee om hem vast te zetten. Let er bij het vast zetten dat het oorkussen er gelijkmatig op zit.

Met in-ear oorkussens krijg ik naar meer dan uur toch wat last van mijn oorschelpen. Bij de over-ear is dit wat minder omdat mijn oren binnen de randen van het oorkussen passen en dus niet op mijn oor drukken. Gelukkig wil de koptelefoon daardoor ook niet gauw afzakken ook bij snelle hoofdbewegingen en blijft goed zitten.

Xiaomi zegt niks over noise cancellation maar heeft wel veel gedaan aan noise reduction. Met de in-ear oorkussens hoor je soms heel licht iets van omgevingsgeluiden zoals de TV. Met de over-ear oorkussens hoor ik geen omgevingsgeluiden.

Wat hoort de omgeving? Het ligt aan een aantal factoren zoals de rumoerigheid van de omgeving, het gebruikte volume en de muzieksoort. Zelf heb ik een test gedaan in de woonkamer waar de TV op normaal volume staat. Op mijn Dell laptop speel ik een muziekvideo in Youtube af. Het volume van de laptop staat op 15%. De omgeving krijgt niet veel mee. Staat de TV op mutet en zit iemand naast me dan hoort deze persoon heel zachtjes iets maar kan niet thuisbrengen wat ik beluister. Zet ik het volume op 25% en het TV volume staat op normaal krijgt de omgeving wel mee dat ik muziek aan het luisteren ben.

Afstandsbediening
Wat niet meteen uit de afbeeldingen duidelijk is, is dat de afstandbediening maar 1 knop heeft. Aan de andere kant bevindt zich de microfoon.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2995%20(Medium).JPG http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/XHP/IMG_2994%20(Medium).JPG
(klik om te vergroten)

D.m.v. één of meerdere keren of lang ingedrukt houden voer je een bepaald commando uit.

Muziek afspelen Android MIUI V6:
1x afspelen/ pauze
2x volgende nummer
3x vorige nummer (werkt alleen in MIUI)

Bellen in Android MIUI V6:

Bellen in iOS:
1x gesprek aannemen / gesprek pauzeren
Lang indrukken gesprek weigeren

Draagtas-draagzak
De Xiaomi koptelefoon heeft een luxe draagtas met ritsluiting en opbergvakken. In het bodemgedeelte kan de opgevouwen koptelefoon bewaard worden terwijl de kabel en pluggen in de opbergvakjes kunnen. Ruimte voor de andere oorschelpen wordt wat lastig of ik moet gaan proppen. Hiervoor zou de draagzak dienst kunnen doen maar dan zou ik steeds de draagtas en draagzak mee moeten nemen. Makkelijk is gewoon om mijn nek houden en alleen de draagtak en zak gebruiken wanneer ik in mijn reisbagage wil opbergen en niet direct nodig heb.

Design
Het design vind ik zelf zeer geslaagd en de afwerking ook. Het goudkleurige metaal doet ook denken aan de goudkleurige Piston V2 die daardoor erg luxe uitzien. Minder mooi vind ik de grote oorkussens maar het gaat tenslotte om het geluid.

Wel heb ik een aantal zorgen dat het goudkleurige en zwarte metaal gevoelig zal zijn voor krassen en beschadigingen. Ook de goudkleurige rasters zien er wat kwetsbaar uit en moet je niet te hard indrukken. Op dit moment zijn er nog geen reserveonderdelen zoals kabels en oorkussens die na verloop van tijd toch gaan slijten. Hopelijk brengt Xiaomi deze alsnog in de verkoop.

Samengevat is de Xiaomi headphones zeer geslaagd. Mooie materialen, luxe uitrusting, eenvoudig mee te nemen en zeker een goed geluid. Dit alles voor omgerekend 72 Euro is zeker geen verkeerde prijs alleen zul je deze prijs niet zo gauw bij één van de Chinese webwinkels aantreffen maar het is de aanschaf absoluut waard.

Bedankt voor het lezen van mijn review over de Xiaomi Headphones. Mocht je na deze review nog vragen hebben, op- of aanmerkingen hebben of bepaalde zaken beknopt vinden laat ze me alsjeblieft hieronder weten.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Headphone (Goud, Zwart)?

Wat is je referentiekader?
Mijn Xiaomi pistons V2 klonken geweldig totdat ik een DT 770 Pro kocht ;)
Hoewel ik de Piston V2 en 3rd heb liggen heeft vergelijken met een in-ear koptelefoon heeft niet zoveel zin. De enige 2 over-ear koptelefoons die ik in m ijn bezit heb zijn een Sony MDR-V700DJ en een Razer Tiamat 2.2 met de aantekening dat de laatste een gaming headset is.

Zoals ik al aangaf in mijn review is een oordeel geven over geluid lastig en subjectief. Daarom dat ook een audiotest gedaan voor enige objectiviteit. Zelf vind ik het geluid van deze koptelefoon erg goed in deze prijsklasse maar een andere Tweaker zal misschien de voorkeur geven aan meer bass of echte noise cancellation.

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 5 mei 2015 15:09]

Ik vroeg me dat ook al af. Hoe doen deze jongens het t.o.v. een goede BeyerDynamic? Ik heb zelf een Tesla DT1350 die aan gesloten is op een iBasso DX90.

Het is niet om deze review af te kraken: ik vind hem op bepaalde vlakken zeer volledig (thumbs up!). Alleen het referentiekader is idd handig: voor een gemiddelde luisteraar is deze koptelefoon inderdaad waarschijnlijk top. Voor de tweaker met ietsje meer audiofiele trekjes denk ik dat deze te kort komt....
offtopic:
Heb je toevallig ook een DT 770? De DT 770 is voor op kantoor en ik zoek nog iets leuks voor thuis. (luister onversterkt, DT 770 Pro 80 Ohm is een goeie combi met een MBPr 13, voor de PS4 en Nexus 5 klinkt ie wat minder )
Ik heb geen DT 770, al heb ik uiteraard ook naar de andere modellen van BeyerDynamic gekeken bij aanschaf.

Ik heb bewust gekozen voor een 'gesloten' model (al is de soundstage dan minder) omdat ik nogal eens 's avonds in bed naar muziek lig te luisteren. Met de DT1350 hoort mijn vrouw zo goed als niets, met de half-open AKG die ik hiervoor had kon ze aardig mee genieten.

Als je onversterkt luistert moet je inderdaad een model met de lage Ohm hebben. Die hoge zijn voor de echte audiofielen die er nog een versterker er tussen zetten van een paar honderd euro :)
jouw review heeft me over de streep getrokken. na lang twijfelen over de volgende koptelefoons
Pisen HD500
[img]http://www.xiaomitoday.co...00-Headphones-300x234.png[/img]
Een Audio-Technica ATH-M50X pricewatch: Audio-Technica ATH-M50X (Zwart). [img]html http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1394442866.jpeg[/img]
Of toch misschien de Brainwavz HM5 Studio Monitor Headphones http://www.mp4nation.net/...studio-monitor-headphones [img]http://cdn.mp4nation.net/...7a97daa66f/h/m/hm5new.jpg[/img]
Mijn headset is vandaag verzonden.

[Reactie gewijzigd door PaulAM op 28 september 2015 23:30]

Leuk om te horen. Op welke punten heb je met name gelet voordat je definitief voor de Xiaomi hebt gekozen?
Eigenlijk was het heel eenvoudig, de prijs en de looks.
Toen de Xiaomi een jaar geleden werd aangekondigd werd ik hebberig, deze wil ik hebben,
Good looks and good specs.
De Audio technica vind ik vrij kwestbaar en de Brainwaves? Die zullen waarschijnlijk beter klinken en toen ze in de aanbiedeng waren en bijna hetzelfde kostten als de Xiaomi's heb ik de aanbieding aan me voorbij laten gaan omdat ik ze niet mooi vond.
P.s . Ik heb ze binnen voor ¤ 80, -- uit China.
En ze zijn mooi, zien er degelijk uit en het is een geweldig pakket dat je krijgt bij Xiaomi maar ook ik heb helaas dat wauw gevoel qua sound zelfs na een week inspelen niet gekregen.

[Reactie gewijzigd door PaulAM op 24 oktober 2015 20:17]

"Frequency response voor de bass: Dit is een onderliggende bromtoon die begint bij 10 KHz. Bij een goede koptelefoon zou deze hoorbaar moeten zijn bij 20 KHz en dat is het geval."

Klopt dit wel? Bedoel je niet Hz in plaats van KHz?

Verder, fijne review! Ik zat er een beetje op te wachten. +3 van mij.
Helemaal over het hoofd gezien. Bedankt voor het melden en compliment dbhuis, heb het meteen aangepast.
Dank voor je review. Waar ik met hoofdtelefoons benieuwd naar ben is het geluid naar buiten toe - kan ik hem gebruiken in een kantoortuin zonder dat collega's me boos aankijken. Kan je daar een indicatie van geven? Verder dank :) +3tje enzo.
Het ligt er aan hoe rumoerig het in de kantoortuin is, het volume wat je gebruikt en welke muziek je beluisterd. Iemand die naast je zal staan zal misschien iets meekrijgen maar het volgende bureau denk ik niet meer. Ik heb zelf net een test in de woonkamer gedaan en opgenomen in mijn review. Zal ook even kijken hoe het op kantoor gaat.

Bedankt voor je tip.
Goede review! Veel foto's, duidelijk geschreven en veel details.
Het product zelf mag er ook wel wezen. ;)
Mooie review. Wat ik alleen mis (en hierdoor sla je de plank echt mis) is dat ik eigenlijk nog geen idee heb wat ik van het geluid kan verwachten. Het is een audio apparaat en je schrijft in de hele review uiteindelijk maar 2 regels over wat je nu eigenlijk zelf gehoord hebt. Muziek is emotie en het doel van dit apparaat is dus emotie doorgeven. Dat lijkt subjectief, maar veel minder dan je denkt. Durf de specs en cijfertjes eens los te laten en vertel wat het met je doet. Dat is uiteindelijk veel behulpzamer.

Wat ik ook mis en wat ik bij andere reviews over deze Mi gelezen heb is het totaal verschillende klankkarakter bij de verschillende pads. Basgeorienteeerd bij de kleine pads met een upperbass bump, rustiger (zonder bump) en ruimtelijker met de grote pads en heel eerlijk en neutraal met de kleine foampads.