Specificaties 4,5" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto E (2015) Zwart Review

luappul 4 mei 2015, 2.430 views

Motorola Moto E (2015) Zwart

Gekozen voor dit toestel vanwege de goede batterijduur in combinatie met lage prijs. Batterijduur is zeer goed, prestaties heel behoorlijk en 4G is mooi meegenomen. Het is wel een flink toestel, zowel het formaat als gewicht. Ook de schermresolutie is niet fantastisch, maar voor mijn gebruikssituatie is dit geen probleem.

Pluspunten

• Lage prijs
  • Lange accuduur
  • Heel behoorlijke prestaties
  • 4G

Minpunten

• Schermresolutie is duidelijk minder dan bijvoorbeeld de Moto G
  • Formaat en gewicht is aan de flinke kant voor een telefoon met 4,5" scherm

Een korte review van de Moto E, in de toekomst breid ik hem misschien nog uit tot een volledige review. Vragen in de comments zijn altijd welkom.

Ik heb deze telefoon gekocht ter vervanging van een Samsung Galaxy Young 2 die ik van de baas had gekregen, maar die vind ik onwerkbaar zo langzaam en als ik hem een nacht aan laat staan is hij leeg. Dit gebeurde regelmatig, waardoor ik mijn telefoon vaak aan de oplader moest laten liggen op mijn werk wat niet echt ideaal is.
Naast de Moto E die ik nu zakelijk gebruik heb ik privé een Nexus 5. Ook heb ik nog een Moto G liggen waarmee ik kan vergelijken, en door de jaren heen heel wat Android telefoons gehad. Meestal waren dit de duurdere telefoons, maar de Moto E is me tot nu toe absoluut niet tegengevallen.

Keuze voor dit toestel
Ik heb voor dit toestel gekozen omdat ik op zoek was naar een goedkoop toestel met een goede batterijduur. Ook 4G is een pluspunt, en gekeken naar de prijs zijn de prestaties ook zeer behoorlijk. Mijn ervaring met de Moto G leert dat Motorola telefoons maakt die tegen een stootje kunnen, wat ook in het voordeel van de Moto E sprak.

Scherm
Het scherm is van mindere kwaliteit dan de telefoons die ik de laatste jaren heb gehad, je merkt duidelijk dat de resolutie lager is dan wat tegenwoordig de standaard is. Hij is wel fel genoeg om in de zon nog te kunnen aflezen, maar websites lezen en dergelijke is duidelijk minder prettig.

Batterijduur
Ik heb voor dit toestel gekozen omdat de batterijduur uitstekend beloofde te zijn, en dat maakt hij absoluut waar. hij staat voornamelijk in stand-by, en op het moment van schrijven staat hij na 4 dagen nog op 63%. Hij synchroniseert mijn google-account en met een exchange-server, en wifi staat constant aan. Voor waarvoor ik hem heb gekocht dus ideaal, ik denk dat als ik hem zondagavond oplaadt hij het tot vrijdag uit zal zingen. Lang geleden dat ik een smartphone heb gehad die niet iedere avond aan de oplader ging!

Bouwkwaliteit en design
Het is een flinke jongen voor een toestel met een schermdiagonaal van 4.5". Ook is het niet het lichtste toestel. Wel voelt hij erg stevig aan, en ligt hij lekker in de hand. De zijkant is (in tegenstelling tot de Moto G) geribbeld, wat ervoor zorgt dat je hem niet zomaar uit je handen laat glijden. Knoppen voelen degelijk aan en zitten voor mij op de juiste plek, en het gebruikte materiaal is een soort soft-touch plastic wat prettig aanvoelt. Wel zie je er snel vlekken op, maar daar kan ik niet van wakker liggen.

Interface
Het is geen Nexus 5, maar hij draait wel beter dan de Moto G (eerste generatie) die ik heb liggen en hij beschikt over Android 5.0.2. De interface draait behoorlijk vloeiend, en de lichtere apps die ik heb geďnstalleerd (spotify, whatsapp, nu.nl, de standaard google-apps) werken allemaal prima. Zware spelletjes heb ik er niet op gespeeld, dus daarover kan ik geen uitspraken doen.

Voor deze prijs absoluut een geweldig toestel. Voor mijn gebruikssituatie ideaal vanwege de goede batterijeduur en de heel behoorlijke prestaties. Als ik hem als eerste telefoon zou hebben zou ik wel afknappen op de schermkwaliteit, maar voor hoe ik hem nu gebruik is dit geen probleem. Voor iedereen die gewoon een simpele smartphone zoekt voor eenvoudige taken is dit dus absoluut een aanrader.

Heb jij ook een Motorola Moto E (2015) Zwart?

"hij staat voornamelijk in stand-by, en op het moment van schrijven staat hij na 4 dagen nog op 63%. Hij synchroniseert mijn google-account en met een exchange-server, en wifi staat constant aan. Voor waarvoor ik hem heb gekocht dus ideaal, ik denk dat als ik hem zondagavond oplaadt hij het tot vrijdag uit zal zingen."
Kan je in iets meer detail vertellen hoe een dag gebruik er bij jou uitziet? Ik probeer een beetje in te schatten hoeveel gebruik samenhangt met die 4 dagen / 63% :)

Bedankt voor je review overigens.
Erg late reactie, excuses daarvoor :)
Als daily driver heb ik een nexus5, ik gebruik deze telefoon echt puur zakelijk. Elke dag een aantal telefoontjes afhandelen en mail checken, veel meer gebeurt er niet mee. Wifi staat altijd aan, mail en agenda worden gesynchroniseerd (ik krijg veel mail binnen op een dag maar check de meeste op laptop), helderheid scherm start behoorlijk hoog maar scherm staat weinig aan. Als ik hem maandag ochtend van de lader haal, zou ik hem vrijdag middag in de bijna alle gevallen nog niet leeg hebben (laad hem vaak tussendoor wel een keer op).

[Reactie gewijzigd door luappul op 27 juni 2015 14:11]