Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 733Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender Review

Marijn100Testpanel 3 mei 2015, laatste update op 3 mei 2015, 499 views

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (Testpanel)

Mooi product met ook een prima uitstraling. Fijn dat deze ondersteuning heeft voor dualband. Jammer dat je nog steeds de nadelen ondervind van een repeater.

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Dual-band ac
  • Bridge-modus

Minpunten

• Bandbreedte gehalveerd.
  • 5 GHz repeaten werkt niet altijd goed

Beheerbaarheid Score: 5
De Verpakking

Het product is verpakt in een fraai doosje. Aan de doos te zien een product bedoeld voor consumenten en niet voor nerds.

als de doos vervolgens opengeschoven wordt is er een mapje te zien met daarin de nodige gebruiksaanwijzingen. (hier is duidelijk te zien dat er gekeken is naar de verpakkingen van het bedrijf van Ome Steve)

Onder het mapje is het product gepresenteerd.

Verder is er nog een ethernet kabel van 1 meter meegeleverd.

Het instellen

TP-Link heeft het liefste dat je de repeater instelt met behulp van WPS. Zelf ben ik hier niet zo happig op en heb dit dan ook niet in gebruik op mijn Apple AirPort Time Capsule.
Je kan het apparaat verde configureren via een draadloze of bedraadde netwerkverbinding, ik heb hierbij voor draadloos gegaan.
De extender heeft zelf een netwerkje gemaakt waar je vervolgens mee kan verbinden. Vervolgens kan je in je favoriete browser naar "tplinkextender.net" gaan om vervolgens automatische doorgestuurd te worden naar de web interface van de extender. Doormiddel van een wizard wordt je door de configuratie heen geleid. Deze heeft de opties om te verbinden met een 2,4 GHz en een 5GHz netwerk en daarbij heb je de keuze of je deze wil extenden met dezelfde netwerknaam of een andere. Ook zijn alle gebruikelijke wachtwoord opties aanwezig.
Zelf kon ik geen verbinding krijgen met mijn 5 GHz netwerk, ik moet hiervoor nog even contact opnemen met TP-Link.

De Snelheid

De snelheidstests zijn puur gebaseerd op tests bij Speedtest.net op de server van StayClose B.V..
De snelheid verschillen waren hierbij groot genoeg om voor mij een duidelijk beeld te geven van het netwerk.
Ter referentie: Het internet kom binnen via het netwerk van Ziggo, hert gaat hier om een Alles-in-1 Plus abonnement net een down- en upload snelheid van 120/12 Mb/s. De modem/router-combinatie van Ziggo staat in bridgemodus. Hierop is een AirPort Time Capsule van de vorige generatie aangesloten (dual-band 802.11n), deze staat in de meterkast. Voor de tests is ene MacBook Pro uit begin 2015 gebruikt. De heeft een dual-band 802.11ac module.

Hier is duidelijk te zien dat in de woonkamer (waar op dat moment ook de repearter hing) het bereik gewoon goed is. De repeater halveert hier de snelheid bijna.
Op zolder veranderd de situatie, de repeater hangt op de eerste verdieping. De snelheid is beduidend hoger met dan zonder de repeater.

2,4/5

Ook is het mogelijk om de repeater zo in te stellen dat het netwerk op een band wordt opgevangen en op een andere band weer wordt uitgezonden. Het voordeel hiervan is dat er geen halvering optreed zoals normaal gesproken het geval zal zijn bij een repeater.
Het nadeel is opnieuw dat bij mij alleen het 2,4GHz netwerk wordt gezien van mijn AirPort. Ik moet dan dus uitzenden op 5GHz. Dit werkt super op het moment dat je dichtbij de repeater staat. De snelheid is nu goed. Maar, als de afstand groter wordt is de snelheid zelfs lager dan eerst.

De repeater heeft een adviesprijs van 49,- en is op dit moment verkrijgbaar voor 39,99 bij de meeste bekende retailers. Er zijn ook al range extenders te krijgen van rond de 25,-, deze hebben dan wel geen ondersteuning voor 802.11ac maar, als de rest van je netwerk dat toch al niet ondersteund heb je hier toch niks aan. Voor dit bedrag zou je als tweaker beter kunnen investeren in een extra accesspoint in huis.

Het is een mooi product dat makkelijk in gebruik is met veel instelmogelijkheden. Helaas heb je bij deze repeater last van de standaard nadelen die je ondervind bij het gebruik van een repeater.

Heb jij ook een TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender?