Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose SoundTrue Around-Ear (Zwart) Review

Lola519 1 mei 2015, 1.108 views

Bose SoundTrue Around-Ear (Zwart)

Simpelweg teleurstellend. Het design is fantastisch maar het geluid is plat en doods. Hij mist een goede bas waardoor de muziek zijn kracht verliest. Verder is de kabel ontzettend lang en is de koptelefoon met zijn kabel behoorlijk fragiel. Voor deze hoge prijs had ik meer verwacht.

Pluspunten

• Mooi design
  • licht gewicht
  • opbergtasje bijgeleverd
  • kabel raakt niet in de knoop

Minpunten

• Geluid lekt weg
  • Kwetsbaar gebouwd
  • Kabeljacks zijn kwetsbaar
  • Geluid is "plat", totaal geen bas
  • Slechte prijs-kwaliteit verhouding
  • Volumeregelaar alleen voor IOS
  • Niet opvouwbaar

Nadat mijn geliefde dr. Dre beats pro kapot gingen was het me een raadsel wat ik moest kopen. Ik wilde een koptelefoon met een bas die tegen het randje van een gehoorbeschadiging knalde, afneembare kabel, over-ear en enigszins geluidsdicht.
Na tientallen modellen te hebben getest, werd deze Bose me geadviseerd. Ik kende Bose vooral van de goede speakers die het merk produceerde. Het moest haast wel een goede koptelefoon zijn, ondanks de ietwat hoge prijs voor iets wat er nogal fragiel uitzag. Na een moment van twijfel heb ik de zwart-mint kleur gekozen en het design was simpelweg fantastisch, mooi afgewerkt en licht op je hoofd. Ik vergat in de trein zelfs dat ik hem op had.

Al snel liep ik tegen een probleem aan, de kabel kan alleen links erin. Geen probleem maar op ten duur was ik bang dat de mini jack ingang kapot zou gaan (dit gebeurde bij mijn oude koptelefoon, maar daar kon de kabel er links en rechts in). Het tweede probleem diende zich ook snel aan, de kabel is enorm lang voor iemand van een normaal postuur (1m70). Als ik de koptelefoon op heb en mijn telefoon in mijn zak, dan hangt de kabel net boven mijn knieŽn, niet handig aangezien ik geregeld blijf hangen waarna mijn dure koptelefoon of mijn telefoon een flinke smak maakt.
Geregeld draag ik, net als andere overigens, een fijne dunne sjaal. Ik merkte echter dat de kabeljack best groot is en hierdoor wordt verdrukt door mijn sjaal (geldt ook voor de 3.5 mm jack voor in de telefoon). Kabelbreuk zag ik al snel aankomen. Een sjaal en deze koptelefoon gaan niet goed samen. De koptelefoon zelf is gemaakt van mat plastic wat een beetje fragiel aanvoelt. Het stevige tasje wat erbij zit is dan ook geen overbodige luxe. Vooral omdat de koptelefoon niet inklapbaar is waardoor ik bang was dat hij op ten duur geplet zou worden in mijn tas omdat hij zoveel ruimte inneemt.

Af en toe heb ik van die momenten dat ik gewoon mijn koptelefoon opzet, volume vol aan en knallen met die hap. Even de wereld of standje "off". Na twee weken koptelefoon-loos te zijn geweest kon ik niet wachten. Ik wacht nog steeds. Op vol volume is het geluid simpelweg vlak en plat. De balans is prima maar het geluid "leeft" niet. Er zit amper een bas in. Dit wat voor mij essentieel is voor een goede realistische beleving. Veel nummers raken hun charme kwijt als er geen goede bas tegenaan wordt geknald (denk aan 'Radioactive' van Imagine Dragons of 'Titanium' van David Guetta). Hierdoor raakte ik zwaar geÔrriteerd, wachtend op een hoogtepunt wat simpelweg niet kwam.

Ik heb de koptelefoon terug in de doos gedaan en zit nu te wachten op het groene licht van de winkel zodat ik hem terug kan brengen en iets fatsoenlijks kan kopen. Voor tientjes minder heb je veel betere koptelefoons. Bijvoorbeeld de Skullcandy Crusher (§70 - §100), de House of Marley Liberate BT XL Midnight draadloos(§150,-), de Philips A3PRO (§170) en voor de hand liggend de Beats by dr. Dre (§150,-)

Heb jij ook een Bose SoundTrue Around-Ear (Zwart)?

Enkele dingen, hoe moet ik het voor me zien dat je kabel, welke blijkbaar alleen via de linker kant kan worden aangesloten, wordt beschadigd en aan de rechterkant niet?

Een lange kabel lijkt mij gewoon een kwestie van oprollen, sowieso een heel stuk beter dan een te korte kabel.

De bas kan je in vele gevallen via een equalizer op de telefoon regelen, zo hadden mijn Sennheiser oortjes, welke overigens een een aanrader is, ook geen tot weinig Bass. Maar na een simpele aanpassing op een audioFX app. die overigens standaard wordt geÔnstalleerd op de Oneplus kwam er al veel meer leven in de muziek.

Desalniettemin hoop ik dat je met de aankoop van een andere koptelefoon meer plezier zal beleven met je muziek.
Aan de linker "cup" wordt de kavel aangesloten, maar omdat de plug 2 Š 3 cm lang is wordt hij makkelijk verdrukt door bijvoorbeeld een sjaal of een kraag van een jas. De 3,5 mm plug aan de andere kant van de kabel is net zo lang. Als ik hem aansluit aan mijn telefoon en daarna in mijn zak doe dan prikt de plug tegen mijn broek waardoor ik bang ben dat hij nogal snel verdrukt raakt.

Momenteel heb ik nog steeds geen goede koptelefoon en ben als de doods weer een miskoop te doen aangezien de garantie op koptelefoons zeer slecht is.
Het is duidelijk niet de juiste keuze bij jou specifieke wensen geweest. Ik heb deze koptelefoon gekocht op het vliegveld en had keuzen uit een bepert assortiment (de andere keuze was de beats en dat wilde ik sowieso niet). Ik heb hem nu bijna een jaar en moet zeggen dat ik nog altijd heel erg tevreden ben.
Ik vond hem ook een beetje fragiel aanvoelen op het begin, maar nu na al die tijd dagelijks gebruik heb ik nog steends geen problemen ondervonden. Het is denk ik ook een beetje hoe je er mee om gaat.
Als je een overdreven bas wil is dit inderdaad niet de koptelefoon die je moet kopen. Ik vind dat het geluid goed in balans klinkt en ook het laat klinkt erg goed. Het bereik is prima.
Hoe het geluid klinkt op maximaal volume kan ik niet zeggen, het geluid klinkt op normaal volume ook erg goed en ik zou mijn oren graag nog langer als vandaag willen gebruiken.
De vraag is wat realistisch is, een opgepomte bas of een een normale balans. Maar wat denk ik veel belangrijker is, is wat je zelf mooi vindt en het liefste hebt.
Voor jou is dat dus duidelijk niet deze koptelefoon, maar naar mijn mening is het product toch zeker meer dan twee sterren waard.
Als ik jou was Lola, zou ik veel te dure Beats kopen. Die passen better bij het gevoel van overdreven bas.