Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Tower, 5 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

In Win 904 Plus Zwart Review

ProAce 1 mei 2015, 2.152 views

In Win 904 Plus Zwart

De In Win 904 Plus is een premium case met een dito prijskaartje. Voor dat geld krijg je dan wel een prachtige kast gemaakt van hoogstaande materialen en een keurige afwerking. Je kan de meeste high-end systemen hier prima inbouwen allen voor een nette afwerking zijn heel wat uurtjes nodig.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit materialen
  • Keurige afwerking
  • Gesleevede kabels
  • Veel inbouw mogelijkheden
  • Mooie wegwerking externe bays
  • Kabelmanagement

Minpunten

• Voor een mooie afwerking is wat tijd nodig
  • Koeling niet optimaal
  • Zijpanelen werken als spiegel als er geen verlichting is in de case. Of dit een minpunt is valt te betwijfelen, maar over het algemeen kijk je liever naar je hardware dan naar jezelf
  • Modulaire voeding aangeraden

Review: In Win 904 Plus

- Inbouwen en Kabelmanagement
- Koeling, Geluidsproductie en Stoffilters
- Conclusie

Productpagina @ In Win

De In Win 904 Plus is één van de nieuwere kasten van In Win, eerder zagen we in dezelfde lijn van behuizingen al de normale 904 en de 901 verschijnen. De 904 Plus is een grotere versie van de 904 met extra mogelijkheden tot plaatsing van je hardware.

In Win kennen we vooral van de grote gewaagde kasten zoals de S-Frame en de Tòu, uiteraard hebben ze ook “normalere” kasten als de 703 en 707 of de recent aangekondigde 503. Maar hun core business blijven de OEM kasten die ze maken voor andere bedrijven. Mede doordat hun eigen behuizingen niet hun core bussiness is nemen ze hiermee grote gokken en durven ze veel. Hiermee zetten ze mooie aparte behuizingen neer met een dito prijskaartje.

De 904 Plus is hier een voorbeeld van, het is een kast met aan beide zijden een dikke gehard glazen plaat en een body van 4mm dik hoogstaand aluminium. Het ontwerp aan de binnenkant is anders dan alle andere kasten en zorgt voor een verassende uitstraling. De 904 Plus krijgt een MSRP mee van 179 euro, tegenover de 904 die nu in de winkels ligt voor ongeveer 220 euro valt dit mee.

Als we de specificaties van de 904 Plus er bij pakken dan vallen een paar dingen gelijk op. Zo zijn de materialen niet gebruikelijk in deze vorm. Het binnenste frame is vervaardigd uit platen aluminium van 2mm dik, deze zijn zwart gespoten, en de buitenste panelen zijn vervaardigd uit 4mm dikke aluminium panelen met een zwarte ‘brushed’ afwerking. De zijpanelen bestaan één stuk 4mm dik gehard glas. Dit glas is donker getint dus zonder verlichting van binnenuit werkt het al snel als een spiegel. Door de hoge kwaliteit materialen is het gewicht ook aan de hoge kant, met 17 kilo is het geen lichte kast.

De afmetingen van de 904 Plus bedragen 490x192x490mm (HxWxD), dit zorgt voor een volume van 46,10 liter. Dit is best veel voor een kast waar ruimte is voor een CPU koeler van maximaal 145mm, hierdoor ben je in de keuze van je andere componenten wel enigszins gehinderd. Grote luchtkoelers als de high-end Noctua's of de wat minder high-end Scythe Mugens zullen niet passen. Er past een gewoon ATX moederbord in en is er ruimte voor 8 expansiesloten. Dit betekent dat je tot 4 grafische kaarten kwijt zou kunnen in deze kast. Deze mogen dan maximaal een lengte hebben van 360mm, dit is voor de meeste grafische kaarten meer dan genoeg.

De kast beschikt over één externe 5.25" bay, al kun je hierbij niet echt spreken over een externe bay. Deze zit namelijk verwerkt in de uitsparing aan de voorkant van de case. Dit geeft een grappig effect als je hier bijvoorbeeld een cd speler in gebruikt. Verder zitten er binnenin nog drie swap bays aan de bovenkant waar een 3.5" of een 2.5" schijf in past en twee 2.5" plekken aan de voorkant van de case.

Voor de voeding heb je meer dan genoeg ruimte. Met 268mm worden bijna alle voedingen ondersteund, al moet je je wel bedenken dat je kabels ook ruimte in nemen en dat je daarmee aardig in de knoop kan raken (zowel letterlijk als figuurlijk).

Airflow is niet een punt waar de 904 in uit blinkt, voorin is er plaats voor een 140/120mm fan en achterin kan er nog een 92mm fan geplaats worden. Voor de airflow moet je het verder vooral hebben van de CPU koeler en de grafische kaarten. Standaard worden er ook geen fans meegeleverd, of dit een plus of een minpunt is weet ik zo niet. Want nu krijg je wel zelf de keuze welke fans je gebruikt en het scheelt weer iets in de prijs. Waarbij een paar euro extra voor een ventilator waarschijnlijk niet uitmaakt als je naar dergelijke kasten aan het kijken bent.

Toen de postbode aan de deur kwam met het pakket was het toch wel even schrikken, wat een gigantische doos! Na hem met veel pijn en moeite, hij past maar net door de deur, de woonkamer ingedragen te hebben was het tijd om eens te kijken of de 904 Plus nou echt zoveel groter was dan verwacht. Dat viel gelukkig mee, de opvulling bestond vooral uit verpakkingsmateriaal wat bij zo'n kast natuurlijk alleen maar mooi is. De doos zelf is saai te noemen, maar doet uiteraard zijn werk. We vinden een paar keer de opdruk 904 PLUS en aan de zijkant staan de specificaties vermeld. Aan de achterkant vinden we een lijst met features die zo bijzonder zijn aan deze case volgens In Win, hier komt ook weer het gebruikte materiaal en de afmetingen naar voren.

Als we dan de doos openmaken komen we de verpakking tegen. Deze bestaat uit vier schuimblokken en een stoffen zak. Normaal bestaat dit uit twee stukken piepschuim en een plastic zak dus dit straalt al meteen kwaliteit uit. Tussen de schuimblokken vinden we ook het zakje met accessoires, waar deze normaal eigenlijk altijd in de kast zit is die hier extern geplaatst, waarschijnlijk om beschadiging te voorkomen. De stoffen zak is prima geschikt om vaker te gebruiken.

In het accessoire zakje vinden we een hoop extra's, alles wat je maar nodig kan hebben zit er in. Van PSU verlengkabels tot de meest obscure schroefjes. Doordat de behuizing is vervaardigd uit zulk dik materiaal ga je het niet redden met de normale lengte schroeven. Hierom zitten er voor onder andere de PSU speciale schroeven bij. Het jammere aan deze schroeven is dat ze zilverkleurig zijn, dat had ook even meegespoten moeten worden.

Voor de kabelmanagement is er ook genoeg aanwezig in het eindeloos grote zakje. Zo zitten er vijf clips bij die je door middel van tape in de behuizing kunt plakken, deze zijn geschikt voor de dunnere kabels, en een hoop tie wraps. Qua verlengkabels zijn de 24 pins aansluiting en de 8 pins CPU kabel vertegenwoordigd, ook vinden we een usb 3.0 naar usb 2.0 verloopje. Verder zitten er nog de verschillende schroeven in en een In Win poetsdoekje om de glazen panelen netjes te houden, deze trekken nou eenmaal vingerafdrukken aan door alle mensen die niet van je kast af kunnen blijven. Tevens zien we nog een uitgebreide installatie handleiding met uitleg waar alle schroefjes voor zijn.

Als we de kast onder zijn omhulsel uit weg halen valt past echt op met wat voor soort kast we te maken hebben. Voor mij straalt dit pure kwaliteit uit door de keurige afwerking en de hoogwaardige materialen. In de inham aan de voorzijde vinden we dan nog een stuk schuim welke er vast en zeker zit voor een reden, maar ik kan zo snel niet bedenken waarvoor. Wat wel jammer is is dat de zijpanelen erg spiegelen. Zolang je binnenin verlichting hebt (in de vorm van een LEDstrip of iets dergelijks) is er niks aan de hand en kun je genieten van je hardware, maar heb je dit niet dan bewonder je vaker jezelf dan dat je je hardware ziet. Geen idee of iedereen daar nou op zit te wachten.

Zoals eerder gezegd is de voorkant afgewerkt met een geborsteld aluminium look, deze is zeer mooi afgewerkt en zorgt er voor dat het een keurig geheel word. Het logootje voorin is een klein stukje rood plastic met daarin in een een zilverkleurige inlay van de woorden In Win. Daar achter in de inham vinden we de 'externe' 5.25" bay die afgeschermd wordt door een aluminium plaatje. Aan de achterkant zit een uitsparing voor de voeding en een verwijderbare plaat waar door de gaten alle kabels lopen, de kabelmanagement aan de achterkant, en een mesh bestaande uit vierkanten waaraan je een waterkoeler kan monteren.

Om bij de binnenkant te komen moeten eerst de panelen verwijderd worden, deze zitten vast met vier zwarte duimmoeren. Als je deze losgeschroeft hebt kun je het paneel er voorzichtig afhalen, hierbij heel goed opletten want het blijft glas. De steunen waar de panelen op rusten bestaan uit een boutje met daaromheen een rubberen omhulsel. Hier blijven de glazen platen goed op hangen, als hij eenmaal goed hangt kun je hem rustig loslaten en de moeren er op draaien.

De binnenkant is heel ruim van opzet en heeft een cleane look. Als we van voren naar achter gaan dan zien we als eerste de drie 3.5"/2.5" Swap bays. Deze zijn gemaakt van plastic en kan je gemakkelijk openen door aan het lipje te trekken. Daarachter vinden we dan per bay een aansluiting bestaande uit één sata en één sata power, als je een harde schijf in de bracket monteert hoef je deze er alleen in te schuiven en je harde schijf zit aangesloten, dat scheelt een heel gepruts met kabels. Iets naar beneden vinden we de plaatsen die gereserveerd zijn voor twee 2.5" schijven. De schijven kun je hierop monteren door het plaatje er af te draaien en de schroeven via de achterkant in de schijf te draaien. Alle schroeven die standaard al in de case zitten zijn schroeven met een veertje er in. Deze zitten aan de panelen vast en raak je dus ook niet kwijt.

Onder deze bays zit de 140/120mm fan plaats met daaronder de kabels van het I/O panel en een stoffilter. De fan monteer je door met het schroefje de bracket los te draaien en daaraan de fan te schroeven. Als de fan eenmaal geplaatst is heeft deze weinig last van de kabels, er treden in elk geval geen gekke geluiden op. De kabels van het I/O panel zijn keurig zwart gesleeved net als alle andere kabels in de kast.

Het I/O panel bestaat uit vier keer een usb 3.0 aansluiting en twee 3.5mm audio aansluitingen en de aan en uit knop. Bij de audio aansluitingen staat niet aangegeven om welke aansluiting het gaat (mic/speaker) maar deze zijn van rechts naar links (als je er recht voor staat) respectievelijk de speaker en dan de mic. De vier usb 3.0 aansluitingen worden op het moederbord aangesloten door middel van twee usb 3.0 headers. Nu zijn er weinig moederborden die ook daadwerkelijk twee usb 3.0 aansluitingen hebben, hiervoor is er een mooi verloopje meegeleverd waarmee je één usb 3.0 aansluiting (dus 2 USB poorten) op een usb 2.0 header aan kan sluiten, uiteraard functioneren ze dan ook als USB 2.0 poorten. De aan en uit knop zit onder het logotje, deze gebruik je door het materiaal daar in te drukken.

Gaan we verder naar achteren dan komen we de behuizing van de de externe bay tegen, deze is keurig afgeschermd zodat het geen afbreuk doet aan je build. Aan de achterkant zijn de 5.25" apparaten meestal niet moeders mooiste. Hier bovenop komt de voeding te liggen waarvan gezegd word dat deze tot 268mm lang mogen zijn. Dit klopt ook wel alleen kun je er dan geen kabels in pluggen. Ga er bij aanschaf vanuit dat je voeding in ieder geval drie tot vijf centimeter korter is dan de opgegeven 286mm anders wordt het nog lastig om stroom bij je componenten te krijgen. De meeste standaard voedingen zijn tussen de 140 en 180mm diep en zullen daardoor geen problemen opleveren.

Daarboven vinden we de acht expansiesloten, welke herplaatsbaar zijn zoals je mag verwachten in deze prijsklasse, met daarboven zoals gewoonlijk de plaats van het I/O panel van je moederbord. Waar je hier normaliter het meegeleverde kapje zou plaatsen kwam ik hier tot de ontdekking dat die hier niet past, het is de bedoeling dat je de I/O backplate achterwege en de kabels 'direct' in het moederbord steekt. Doordat daarachter nog een ruimte is en een paneel waar je alle kabels doorheen laat lopen valt dit niet op en het scheelt een paar millimeter bovenin de case. De afstandbusjes op de moederbord tray zitten vast en zijn geschikt voor ATX, deze vaste busjes zijn mooi zwart gespoten. Wil je een m-ATX bord plaatsen dan kun je de extra (zilveren) afstand busjes er in draaien

Als je alles netjes in de 904 wilt inbouwen is dit een klus die wel wat tijd inneemt. De plaatsing van componenten is niet bijzonder lastig, maar omdat alles zichtbaar is mag er wel wat tijd gestoken worden in kabelmanagement en eventueel netjes gesleevde kabels. Zelf ben ik er inclusief foto's maken drie uur mee bezig geweest en ben tevreden over het eindresultaat, mede omdat de achterkant (waar de kabels lopen) niet zichtbaar zijn in verband met plaatsing tegen een muur.

Ik ben begonnen met het plaatsen van de voeding, opzich niet zoveel spannends aan alleen moet je even opletten welke schroeven je gebruikt. Na het goede zakje gevonden te hebben en er achter gekomen te zijn dat de schroeven niet zwart waren maar zilverkleurig de voeding stevig vast geschroeft. Deze wordt gedeeltelijk afgedekt en moet de fan naar boven hebben, een eventuele sticker aan de zijkant van de voeding kan er dus wat apart uitzien. Bij de door mij gebruikte pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W heeft daar geen last van doordat de opdruk precies er naast valt.

Na deze geplaatst te hebben verder gegaan met de harde schijven, één ssd en één 2.5" hdd, en deze geplaatst op beide plekken. De brackets aan de voorkant zijn een mooie plaats om je opslag te showen, helaas is het bij zowel de ssd en de hdd zo dat de stickers naar buiten gericht zijn en in het zicht hangen. Dit is absoluut niet mooi voor een strakke build en zou je op kunnen lossen door middel van een cover of een sticker. Ik heb ze maar in de bays bovenin geplaatst waar ze niet zichtbaar zijn. Hierin schroef je ze vast waarna je het bracket in de houder schuift en de sata connectoren direct aangesloten zijn.

Voor de rest hoeft dan alleen nog het moederbord er in. Voor deze build betreft dat het geweldige pricewatch: MSI Z97S SLI Krait Edition moederbord, qua kleuren schema natuurlijk perfect voor deze build, met daarboven op een Cryorig C1 koeler. De koeler is gekozen in verband met de beperkte hoogte en omdat als we zwart/wit gaan, we ook vol zwart/wit gaan. Bij het plaatsen nog wel even opletten dat er dus geen I/O paneeltje hoeft te worden geplaatst, verder is alles vrij rechtoe rechtaan en zoals bij bijna elke andere kast.

En na alle kabels aangesloten te hebben is daar dan het eindresultaat. Hier had ik er drie uur op zitten en begon het een beetje zat te worden, als je meer tijd hebt, of waarschijnlijk in evenveel tijd zonder foto's maken, dan kun je de kabels mooier laten lopen.

In de 904 Plus is standaard geen koeling aanwezig, in de zin van ventilatoren. Deze zul je zelf extra aan moeten schaffen, nu zal het tientje dat je daarvoor extra uit moet geven niet veel inpakt hebben op het totaalbedrag gezien de prijs van deze kast. De fans die je dan aan zou moeten schaffen zijn één 120/140mm fan en een 92mm fan, deze komen dan respectievelijk voorin en achterin te hangen. Verder moet de airflow komen van je voeding (blaast lucht de kast uit), je grafische kaarten en je cpu koeler. Aangezien deze laatste eigenlijk alleen een top down model mag bedragen zal deze niet in staat zijn de airflow te sturen. Nu zijn er wel tower koelers met een hoogte van onder de 145mm maar deze zijn bijna op één hand te tellen.

De kast is in principe één geheel, alles zit aan elkaar vastgeschroeft. Dit zorgt voor zowel een stevige kast als het feit dat elk geluid doorgegeven kan worden. Zo hoor ik mijn HDD zeer goed als deze verwoed aan de slag gaat. Opzich hoeft dit niet zo’n probleem te zijn als er word gekozen voor wat stillere componenten. Van de bovenstaande build is alleen de HDD te horen, er wordt genoeg geluid gedempt ondanks het feit dat er geen isolatie aanwezig is.

In de hele kast is welgeteld één stoffilter te vinden. Meer is ook niet nodig aangezien er maar één plek is waar lucht naar binnen gezogen wordt, namelijk bij de inham. Hier wordt een 120/140mm fan boven gelegd en moet dus gefilterd worden. Normaal heb je ook nog een intake waar de voeding zit maar er is bij de 904 Plus (en de 901/904) gekozen om deze om te draaien en dus te gebruiken als outtake. Het stoffilter is bevestigd door middel van vier magneetjes bevestigd aan het frame. Hier begin ik dan ook te twijfelen aan het feit dat de hele kast van aluminium gemaakt is, aluminium is nou eenmaal niet magnetisch. In Win zelf kon mij hier ook geen verdere informatie over geven dus ik ga er van uit dat alleen dit onderdeel van een ander materiaal gemaakt is dan aluminium, staal of iets dergelijks.

Het filter zelf bestaat uit twee stukken metaal met daartussen een gaas, voor een stoffilter eigenlijk totale overkill. Dit geeft wel een heerlijk stevig en luxueus gevoel. Het filter plaats je op de goede plek door middel van pinnetjes die uitsteken en vallen in de gaten in het filter.

De 904 Plus is een speciale behuizing, laten we dat voorop stellen. Een behuizing die bedoeld is voor de liefhebbers en de enthousiastelingen. Met zijn unieke uiterlijk is de 904 Plus ondanks zijn ietwat hoge prijs zeker het overwegen waard. De hoge prijs, 189 euro mrsp, is zeker te rechtvaardigen als je kijkt naar de aparte ‘one of a kind’ indeling en de gebruikte materialen. Aluminium en gehard glas van deze diktes en afmetingen zijn nou eenmaal niet goedkoop. Daar bovenop komt nog de keurige afwerking van het aluminium.

De 904 Plus is geschikt voor bijna elk systeem, van ‘normale’ pc tot game beest. Al is het voor de eerste optie misschien zonde om zo’n kast te kiezen, dergelijke behuizingen ‘verdienen’ toch eigenlijk wel een bijzondere build. Als je overweegt om een kleinere build te maken met een itx bordje kan je eventueel uitwijken naar het kleinere broertje van de 904 Plus, de 901, welke overigens tegenwoordig ook in het zwart verkrijgbaar is

De 904 Plus hoeft wat inbouwen betreft niet voor gek veel beperkingen te zorgen. Zo kan je een ATX moederbord kwijt met zowel elke grafische kaart (tot een max van 360mm). Wel even oppassen met de cpu koeler, hier is wel beduidend minder ruimte voor. Qua opslag kan je wel weer genoeg kwijt voor de meeste praktische builds; met drie 3.5”/2.5” en twee 2.5” bays is tegenwoordig tot wel 26 TB in te bouwen. Mede door de steeds groter wordende harde schijven is dit tegenwoordig niet meer zo’n probleem.

De 904 Plus is een bijzondere behuizing die anders is dan andere kasten, en met een aantal aparte features springt hij er echt uit.

Voor de liefhebbers nog een paar high res foto’s, klik is groot:

Naar boven

Heb jij ook een In Win 904 Plus Zwart?

Mooi... Heel mooi... :9~ <3

Weer een fantastische review, hier ga ik misschien nog eens wat leuks mee doen. :D
Dankje! :D
Het is zeker een hele mooie kast.
Lol, ik dacht dat 't een review van Foritain was.. :P

Point stays, goeie review. En moooooie kast! <3

+3 :)
Ik denk dat je wel wat subtiele verlichting in deze case kan doen om het spiegel effect te verminderen. Deze kast vind ik wel écht heel mooi trouwens, eindelijk weer eens wat nieuws in plaats van al die eentonige blokken brushed aluminum (wat vervolgens iedereen weer mooi vindt :/ ).

De review zelf is niet te lang, ook niet te kort, en ik ben blij dat je met de foto's veel nadruk legt op belangrijke punten. Het zijn stuk voor stuk dingen die ik zelf van dichtbij zou willen bekijken als ik een dergelijke kast in de winkel zou zien.

+3 :)
Heel erg bedankt! Dat is ook precies wat ik heb geprobeerd te doen met deze review en dat is dus goed gelukt :D

Qua subtiele verlichting heb ik er nu een ProAce Warm White LEDstrip in hangen, maar ik was vergeten daar nog foto's van te maken. Dit zorgt voor een stuk minder spiegeling en als de strip goed geplaatst is voor een mooie gloed over de componenten.
Interessante kast, waar heb je deze gekocht?

Klopt het dat de intake 120/140 mm net boven de USB poorten zit?
Is het mogelijk om een waterkoeler zoals bijvoorbeeld een Corsair H80I o.i.d. te monteren op die plek?
Deze heb ik verkregen via In Win zelf.

Dat klopt, en dat zou mogelijk kunnen zijn als de slangen lang genoeg zijn :)
Goede review van een goede kast, mis enkel de foto's van het gehele systeem mét de glazen panelen. Ben jaloers :9~
Dankje :)
En helaas mis ik die zelf ook, terwijl ik dacht alles toch wel op de foto gezet te hebben (origineel had ik bijna 300 foto's voor het cherry picken en daarna nog steeds 100+).
Maar daar leer je ook van, volgende review neem ik dat dan weer mee en hopelijk missen daar dan heen foto's meer bij :)
Beste ProAce,
Hoe zit het met de kwaliteit van het glas? Komen er snel krassen op?
Ik heb het glas er inmiddels wel een keer of 20 er af gehaald en er zit nog niks op qua krassen. Als je er voorzichtig mee omspringt zal dit ook zeker niet snel gebeuren.
Zeer gave review . Top! :9
Prachtige kast, en eveneens een prachtige review :D
Deze review ziet er goed uit meneer! :)
Mooie review en kast, +3 :)
Oeeh, wat een kast en wat een review! Goed gedaan man! ;)