Yeong Yang YY-0221 (E-ATX, Geen PSU, Zwart) Review

thunder7 25 juli 2005, 2.536 views

Yeong Yang YY-0221 (E-ATX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• Kleine (lage) kast met toch redelijk veel binnenruimte.
  • Origineel model.
  • Meer dan genoeg ruimte voor bv. waterkoeling.
  • Goed om te bouwen voor voldoende koeling.
  • Handige scharnierende zijkanten die er toch gemakkelijk af kunnen.

Minpunten

• Niet breed genoeg, daardoor niet genoeg ruimte boven het moederbord.
  • Kleine opening voor kabels van moederbord naar andere helft
  • Zonder schroevendraaier kom je nergens.
  • Dicht doen van zijkanten met onhandige schroeven.
  • Koeling zonder tweaken en zagen niet zo goed.

Als je veel harde schijven in een behuizing wil, koop je een Coolermaster Stacker. En als die behuizing maximaal 50 cm hoog mag zijn, dan heb je een probleem. Of je koopt de Yeong Yang YY-B0221. Een zwarte serverkast met 2 gedeeltes: links het moederbord, rechts de voeding, de harde schijven en de 5.25" devices.

De moederbord-helft
Er is ruimte voor een extended-atx moederbord, maar bedenk wel dat de verbinding met de andere helft dan door het moederbord overlapt wordt - het gat is nogal klein namelijk en zit bovendien naast de externe 5.25" devices. Wel is er boven het moederbord nog een opening over de gehele lengte van de kast van ongeveer een centimeter hoog, waardoor prima kabels gevoerd kunnen worden, bijvoorbeeld de voedingskabel van het moederbord. Voor harddisks e.d. is dit waarschijnlijk minder handig, omdat de aansluitingen vaak vooraan het moederbord zitten en zoals hieronder te lezen is de harddisks aan de andere kant achteraan in de kast zitten.

De moederbord-tray kan er niet uit. Boven het moederbord is weinig ruimte, reken op zo'n 2 centimeter tussen de kastwand en de het begin van de pci-slots. Dit betekent dat grote, hoge koelers (zoals een ThermalTake Big Typhoon) een probleem zijn. In de zijwand is boven achterin een 92x92 koeler-opening voorbereid; ik moest die verder uitzagen en dan zit mijn Big Typhoon-fan precies in dat gat.

Zij- en onderkant
De zijkanten scharnieren open, met de scharnieren aan de achterkant, en kunnen er ook zo uitgetild worden. Dat is reuze handig. Onder de kast zitten naar keuze draaiwielen (waarvan 2 met rem) of kunststof voetjes. Beide worden bijgeleverd. De zijkanten worden aan de voorkant met 3 schroeven per kant dichtgehouden, dit is lastig, omdat je de zijkant moet dichtduwen en dichtschoeven tegelijk. Een klik-systeem, of de schroeven echt aan de zijkant waar dan het front overheen valt zouden handiger zijn.

De voorkant
Voorin is een 120x120 fan gemonteerd voor het naar binnenzuigen van frisse lucht. Aan de voorzijde vind je verder een aan/uit knop, een reset-knop en 6 ledjes. Behalve die van de power en de harddisk gebruik ik die ledjes niet; de handleiding (1 a4'tje in het Engels) noemt ook niet waar ze voor zijn.

Rechts is de voorzijde opgebouwd uit 1x een 3.5" slot en 6x 5.25" slots. Er is een deur met een kliksluiting en een slot, het gehele front kan er gemakkelijk af (zonder schroeven, met klik-systeem).

De achterkant
Aan de achterkant is aan de moederbord-kant niets bijzonders te zien; aan de moederbordkant ontbreekt (de ruimte voor) een fan. Aan de harddrive-kant zijn 2x 92x92 fans mogelijk, 1 fan wordt bijgeleverd.

De harddisk-helft
Achterin de kast hangen 4 rekjes, elk voor 2x 3.5" devices. Per 2 rekjes is er één 92x92 fan. Telkens als je een harddisk wil vervangen, zul je voor elk rekje aan de achterkant 4 schroeven los moeten draaien; uiteraard zitten ook de harddisks zelf gewoon met schroeven vast. Onder het onderste rekje is plaats voor de voeding. Die wordt ondersteboven gemonteerd, waardoor de fan in de onderkant van de voeding bijna tegen het onderste harddisk-rekje aankomt en loze lucht aanzuigt.
De 5.25" devices worden gemonteerd met rails die je er aan schroeft, dan in de kast schuift en vastschroeft.

Koeling
Met wat creativiteit is er wat van te maken. Aangezien mijn cpu-koeler al door de zijwand heen frisse lucht de kast in zuigt, ben ik daar maar mee verder gegaan: ter hoogte van de pci-slots en de northbridge heb ik in de zijwand nog een 120x120 koeler gemonteerd. De 120x120 koeler aan de voorkant heb ik omgedraaid, zodat die de warme lucht afvoert. Bijkomend voordeel is dan dat je geen thermometer meer nodig hebt, je kunt gewoon voelen hoe warm de lucht is :-)

Bij de harde schijven blazen de 2 fans standaard naar buiten, om mijn harddisken echt koel te houden heb ik de richting omgedraaid en voorin in de ongebruikte 5.25" externe openingen een 120x120 mm fan die naar buiten blaast gemonteerd. Zo gaat de lucht dus in beide helften van achter naar voren, meestal is dat andersom. Dat heeft wel gevolgen voor de geluidsproductie, trouwens.

Aanschaf
De mijne was inclusief verzenden uit Duitsland zo'n 10 euro goedkoper dan het goedkoopste adres in Nederland zonder verzenden. Het controleren van ebay.de loont dus de moeite.

Heb jij ook een Yeong Yang YY-0221 (E-ATX, Geen PSU, Zwart)?

Het gebrek van deze kast is idd het missen van een goede outtake aan de mobo zijde. Ik heb zelf zn grotere broer (de 0420) gehad.
Die had een 92mm fan opening aan de mobo zijde, wat op zich voldoet. Daarnaast had die aan de mobo zijde 2x 120mm ownage!

Check mijn review @ http://tweakers.net/productsurvey/67396
Maar die heeft dan weer geen 8x 3.5" interne slots aan de achterkant, toch?
Klopt, je moet alle 3.5" devices via brackets in de 5.25 bays installen. Wees gerust, er is genoeg plek :)!

Mooie daarvan is dat de 120mm die erachter zit de schijven stil koelt.