Devolo dLAN 650 Triple+ Starter Kit (NL) Review

playon1955 30 april 2015, laatste update op 27 maart 2016, 726 views

Devolo dLAN 650 Triple+ Starter Kit (NL)

Ter vervanging van mijn Devolo 500AV+ triple aangeschaft. Deze set - over 2 groepen - haalt zo'n 285 mbps. Allemaal op dezelfde groep op korte afstand zo'n 450 mbps. Effectief blijft, gemeten door middel van een laptop zo'n 80 mbps over. Ruimschoots genoeg voor Internet en TV .

Pluspunten

• Robuust qua uitvoering
  • Stabieler dan de 500AV+

Minpunten

Beheerbaarheid Score: 4
Performance
Effectief houd ik in mijn vooroorlogse woning over 2 groepen slechts 80mbps over. Snel genoeg om de dingen te doen die ik wil doen. Was de vorige set 500AV+ triple nog gevoelig voor storing als gevolg van de oprukkende ledlampen, deze set is hier ongevoelig voer.
Ten opzichte van de 500AV+ adapters is in mijn geval de effectieve snelheid flink toegenomen, maar in een gygabyte netwerk horen snelheden van een hele andere orde thuis.
Voor TV-kijken, streamen e.d. ben ik met deze set aardig tevreden.
Beneden in de woning haal ik via WiFi AC router snelheden die hoger liggen. Maar op sommige plekken is een lan aansluiting een must en voldoen de adapters prima.

Ga kijken of ik het stopcontact dat ik heb aangelegd in de meterkast, op dezelfde groep als mijn IPTV aansluiting in de woonkamer kan worden aangesloten. De effectieve snelheid neemt dan naar schatting toe met 30-40 mbs.

Featureset
De cockpit software is heel handig om de nodige instellingen aan te passen. De ledlampjes knipperen niet meer. Minder kermis in huis.

Ondersteuning.
Software verschaft helder inzicht hoe je de zaken het best kunt installeren.

Stroomnetwerk
Begrijp van vele teleurgestelde gebruikers van deze adapters dat de inrichting van het stroom netwerk verschrikkelijk belangrijks is. Zorg er voor dat je de adapters kunt terug brengen als ze niet bevallen en je toch besluit een kabel te trekken.

Haperingen Televisie kijken
Zit nu 3 jaar op KPN glasvezel en merk dat je regelmatig met bevriezende beelden en geluid te maken kunt krijgen. Soms maanden geen last gehad en dan is het achter elkaar mis.
Het gebruik van opladers voor je telefoon, tablet en laptop en of led- en halogeen lampen wordt steeds meer gemeen goed. Als deze op dezelfde groep worden gebruikt als je devolo netwerk, dan kan het mis gaan. Die opladers kun je het beste inpluggen op een verdeeldoos die op de Devolo is aangesloten. De Devolo filtert de storing er namelijk uit.
De 650AV+ Devolo's blijken - in tegenstelling tot zijn voorgangers 500AV+ - niet gevoelig te zijn voor Led- of halogeen lampen.
Deze Devolo's zijn verhoudingsgewijs veel rapper dan de 200AV+ (30mbps) en later 500AV+ (40mbps) exemplaren waarmee ik ben gestart.

Update 29-03-2016
De Devolo's vervangen door een set van TP Link TL-PA8030P. Even uitproberen of hierdoor storingen tijdens het TV kijken verholpen zouden worden. Niet dus.
Achteraf blijkt dat mijn glasvezelkastje de boosdoener was. De TP-Links zijn op papier sneller dan de Devolo's, maar over 2 groepen gemeten presteren de TP-Link powerlines niet significant beter.
TV kijken gaat zonder zorgen via powerlnes mits de verbinding 100% in orde is.

Heb jij ook een Devolo dLAN 650 Triple+ Starter Kit (NL)?