Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 733Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender Review

Fly-guyTestpanel 4 mei 2015, laatste update op 4 mei 2015, 280 views

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (Testpanel)

Prima apparaat wat doet wat het zou moeten doen. Stabiel en zeer makkelijk te installeren.

Pluspunten

• installeren is zo gedaan
  • de verbinding is stabiel
  • het uiterlijk misstaat niet

Minpunten

• Bij sommige stopcontacten kan het tweede stopcontact geblokkeerd worden
  • Ethernetpoort is slechts 100Mbit/s

Beheerbaarheid Score: 4

Deze wifi range extender (TP-link RE200) werd mij toegezonden door tweakers om deze te reviewen n.a.v. een gewonnen actie. Het toeval wil dat ik ook in de markt was voor een extender om mijn wifi signaal tot op de tweede etage te kunnen brengen.
Mijn internet komt binnen in de meterkast op de begane grond en wordt door middel van een netgear3700 router voorzien van zowel 2,4 als 5GHZ wifi. Door het hele huis zijn beide te ontvangen, behalve op de tweede etage, waar alleen het 2,4GHZ signaal te ontvangen is.
De extender die ik toegezonden kreeg heeft dan ook als primair doel het 5GHz signaal ook op deze etage te brengen.

De doos en de inhoud

Op het moment van schrijven kost de RE200 wifi range extender een kleine 40 euro (aldus de pricewatch).
Voor die prijs krijg je een relatief klein doosje voor je neus die bij het uitpakken al een goede indruk achter laat.
Het bestaat uit twee delen, een buitendeel waarop het product staat afgebeeld, alsmede een kort overzicht van wat het zou moeten doen en een korte uitleg over het product (welke uitgangen heeft het, wat zijn de verschillende LEDs). Het tweede deel moet je uitschuiven waardoor je bij de inhoud kan komen.
TP-link heeft nagedacht over de verpakking en zoals gezegd geeft het een goede indruk. Misschien niet heel belangrijk, maar kwaad doet het ook niet.

Eenmaal open zie je de extender eerst een soort van envelop met inhoud zoals de nodige verklaringen (certificering, GNU licentie), twee quick installation guides en een cd met een user guide.
Daaronder vind je de extender zelf in een plastic mal. Deze mal verwijderd laat een cat5 UTP kabel van ongeveer 1,2 meter zien.

De extender zelf is een redelijk mooi vormgegeven product van hard afgerond glanzend plastic, voorzien van een diamant patroon op de voorkant. Dezelfde voorkant heeft naast het logo ook een aantal LEDs welke de status weergeven. De achterkant biedt slechts de stekker en aan de onderkant zit een ethernetpoort alsmede een reset knop.

Volgens Tp-link heeft de extender 802.11ac met (theoretische) doorvoersnelheden van 300Mbps (2.4GHz) + 433Mbps (5GHz). Qua beveiliging biedt het 64/128/152-bit WEP en WPA2-PSK+WPA-PSK encryption
Daarnaast zou het compatibel moeten zijn met 802.11n/a/b/g producten.
De ethernet poort is een 10/100Mbps RJ45 poort.

Installatie

Fysiek stelt de installatie niets voor en met behulp van de quick installation guide is het werkelijk een fluitje van een cent. Toegevoegd zijn twee handleidingen (naast die op de CD), waarbij er een is uitgevoerd met duidelijk plaatjes in een stappenschema. De ander is een klein boekje etm vrijwel dezelfde info en plaatjes, alleen daar waar de eerste alleen in het Engels aanwezig is, geeft het boekje keuze uit 13 talen.
Installatie kan op twee manier, ofwel d.m.v. het gebruik van de WPS knop ofwel d.m.v. het gebruik van een webbrowser.

De eerste manier is uiteraard het simpelste en beslaat niets meer dan de extender dichtbij de router in een stopcontact steken, op beide apparaten (extender en router) de WPS knop gebruiken en als het goed is, ben je dan al klaar. De extender neemt zowel het SSID (netwerknaam) als je wachtwoord over.
het enige wat rest is de extender op die plek te hangen waar je je netwerk wil verlengen.

De tweede manier gebruik je als de WPS manier om welke reden dan ook niet werkt (of als je geen WPS wil of kan gebruiken). Wederom steek je de extender in het stopcontact (zodat deze nog wel het wifi signaal kan opvangen) en d.m.v. een kabel verbind je je computer direct met de extender.
Door naar een speciale webpagina te gaan kom je in het installatie menu waar je m.b.v. een "wizard" alle benodigde stappen doorloopt.
Overigens zijn deze stappen vrij simpel, voor zowel het 2,4GHz signaal, als het 5GHz signaal scant de extender op aanwezige netwerken, je selecteert de gewenste en voert het wachtwoord in. Zodra dat gedaan is, is de extender opgezet en kun je deze weer op de gewenste plek hangen. Middels deze wizard heb je de keuze om je netwerk naam (SSID) over te nemen of een aparte naam in te stellen, ene keuze die niet mogelijk is bij het gebruik van de WPS knop.

Ik heb zelf de tweede manier gebruikt (omdat DD-wrt op mijn router geen WPS ondersteunt) en ik moet zeggen dat de installatie zelfs met de "extra" stappen nog steeds zeer makkelijk en snel verloopt.
Zelfs na 30 wakker zijn en een nachtdienst van 12 uur achter de kiezen ging het vlekkeloos.

Naast de standaard installatie biedt de eerder genoemde instellingspagina wat meer geavanceerde opties. Naast verschillende IP en DHCP en draadloze opties is er ook een zogenaamde "high speed" optie, waarbij je van dual band (2,4 plus 5GHz) naar single band gaat, waarbij de extender nog maar 1 netwerk aanbiedt. Ofwel hij biedt de gebruiker de 2,4GHz aan waarbij hij met de router op 5GHz communiceert, of andersom. De handleiding meldt dat elke band zijn eigen CPU heeft, waarbij in single band modus deze twee CPU's nu samenwerken op die ene band, wat een verdubbeling van de snelheid zou moeten geven.

Gebruik, stabiliteit en prestaties

Als het goed is, merk je van de extender bijzonder weinig in het dagelijks gebruik, naast het toegenomen wifi bereik uiteraard. Zeker als de naam van het netwerk dezelfde is als die van je router.
Dat betekent dus ook dat je niet weet via welke apparaat je nu aan het internetten bent.

In de praktijk merk ik dat ik op plekken waar mijn verbinding met mijn router hogere snelheden zou moeten geven dan een verbinding via de extender, ik toch vaak via de extender aan het surfen ben. Praktijk voorbeeld is in de woonkamer. Met de extender niet aan haal ik op mijn 5GHz verbinding zo'n 100Mbps. Stop ik de extender in het stopcontact op de eerste verdieping, dan blijft er nog 50MBPS over, waardoor ik de conclusie trek dat ik via de extender surf. Dat echter terwijl ik dichterbij de router zit dan de extender, waarbij in het laatste geval ook nog eens een vloer tussen mij en het apparaat zit.
Het naadloos overnemen van de SSID is dus handig en laat je op de meest makkelijke manier internetten, het geeft dus ook de mogelijkheid dat je "ongemerkt" een onnodige schakel in je netwerk hebt en je snelheid lager wordt.

Qua stabiliteit is het mogelijk te vroeg om er iets over te zeggen, ik heb het product nu een kleine week in gebruik. Echter in die week ben ik nog geen gevallen tegengekomen waarbij ik het idee had dat de extender niet deed wat het zou moeten doen. Een enkele keer, bij het uittesten van geschikte locaties viel het 5GHz signaal weg op de plek waar zonder extender geen bereik was, maar dat ligt volgens mij aan het feit dat ik de extender op een plek had neergehangen die te ver weg was van de router. Derhalve hing de extender zelf al op de grens van mijn 5GHZ signaal en ik ga ervan uit dat het wegvallen van het signaal daaraan lag. Nadat de extender weer dichterbij de router is gehangen zijn er geen problemen meer.

Voor alle volledigheid, de extender hangt nu vrijwel recht boven de router op de eerste etage welke een betonnen vloer heeft, waarbij de totale afstand tot de router een meter of drie/vier zal zijn. In het geval van de test waarbij de extender op de grens van het 5GHz bereik hing, zal deze afstand een meter of 15/20 geweest zijn, ook op de eerste etage maar dan zo ver mogelijk van de router af.

Qua prestaties en dan vooral snelheden heeft het, naar mijn mening, weinig nut om daar veel exacte cijfers over te geven. Immers elke situatie, elk huis en elke setup is anders. Mijn resultaten zullen zelden tot nooit bij een ander hetzelfde zijn. mocht er echter tot behoefte zijn aan meer gegevens, dan ben ik uiteraard bereid deze te meten en verschaffen.
Dat gezegd hebbende, kan ik wel aangeven hoe ik de extender nu gebruik met welk resultaat.
Wegens het eerder omschreven probleem, namelijk dat ik op plekken waar mijn verbinding zonder extender al prima was (vooral begane vloer) ook via de extender op het internet zat en dus een lagere snelheid merk, heb ik de "high speed" functie aangezet.
In de praktijk betekent dat (bij mij) dat de extender alleen een 2,4GHz signaal uitzend maar op de 5GHz band contact maakt met de router. Dus mijn oorspronkelijke doel om op mijn bovenste/tweede etage ook 5GHz te ontvangen is opzij gezet, maar daarvoor heb ik op diezelfde etage nu volledig 2,4GHz bereik met veel hogere snelheden als daarvoor (vroeger 5MBps als ik mazzel had, nu zit ik aan ongeveer 50MBps). Dat heeft als bijgevolg dat ik op de begane grond (woonkamer) gewoon via mijn 5GHz signaal surf die uit de modem komt, waardoor ik daar de maximale snelheid haal.

Al snel na het in gebruik nemen werd mij duidelijk dat het apparaat gewoonweg doet wat het belooft en dat is na een week niet anders. De installatie is simpel en het dagelijks gebruik stabiel en meer dan prima. Mijn situatie liet zien dat de basis installatie niet geheel voldeed aan mijn eisen, maar gelukkig kun je zelf nog het een en ander aanpassen.
Dus het apparaat is zeer geschikt voor diegenen die plug and play willen alsmede voor diegenen die wat meer controle willen over hun netwerk layout.

Als grootste nadeel moet ik de ethernet poort noemen, met een snelheid van 100Mbit/s. De vraag is of dat in de praktijk een (groot) probleem is voor de meeste gebruikers, maar wat mij betreft had het ook een 1000Mbit/s poort mogen zijn, dat lijkt mij de prijs niet veel opdrijven.

Heb jij ook een TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender?