Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 733Mbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender Review

RagaBaSHTestpanel 27 april 2015, laatste update op 3 mei 2015, 321 views

TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender (Testpanel)

Een mooie range extender, die door gebrek aan knoppen snel en makkelijk in een netwerk te integreren is. Gebruikt icm een TP-Link Archer C9 (http://tweakers.net/pricewatch/391612/tp-link-archer-c9.html).

Pluspunten

• mooi design
  • Eenvoudig te integreren in bestaand netwerk met WPS

Minpunten

• Raakt om onverklaarbare reden soms netwerken kwijt
  • Niet te zien wanneer je op je range extender bent aangesloten.

Beheerbaarheid Score: 2
Full Disclosure
Dit review is onderdeel van een serie reviews vanuit een testpakket dat ik van Tweakers.net heb ontvangen.
Andere reviews:
TP-Link Archer C9 - productreview: TP-Link Archer C9 review door RagaBaSH
TP-Link Archer T4u - productreview: TP-Link Archer T4U review door RagaBaSH
TP-Link AV500Kit - productreview: TP-Link AV500 Powerline WiFi Kit review door RagaBaSH

Verpakking
De inhoud van de verpakking van de RE200 erg mooi. Doet met denken aan de verpakking van een iPhone of Galaxy S-series telefoon. De buitenkant van de doos schuif je naar boven, waarna je een envelopje met handleidingen e.d. als dekseltje op de RE200 tegenkomt.

Installatie
Installatie is simpel. Je drukt hem in het stopcontact, drukt op de WPS knop op zowel de RE200 als je router en klaar is kees. Ten minste, als je WPS nog niet disabled heb op je router.

Werkt dit niet, dan heeft de RE200 een default netwerk, waar je mee kan verbinden en via het instellingen menu de juiste gegevens kan invoeren.

Het instellingen menu is nog gebaseerd op de vorige versie van de TP-Link web-based configuratie. Die is niet onprettig, maar wel erg technisch.

Gebruik
In gebruik is de RE200 heel eenvoudig. Zolang je je router en de RE200 hetzelfde SSID laat gebruiken, zou je niets moeten merken, maar is je bereik wel veel groter. Je kan optioneel een ander SSID opgeven voor de uitgebreide range, maar dan ben je wel de hele tijd aan het switchen, niet handig!

In mijn periode van gebruik heb ik een paar keer meegemaakt dat de RE200 het 5Ghz netwerk “kwijt was”. Het lampje ging op rood, en dat was het. Je moet dan het WPS pairen nogmaals herhalen. Op zich niet vervelend, maar op lange termijn zou dit wel erg hinderlijk zijn. (ik wil mijn router het liefst nooit echt zien).

Snelheid
Voor de snelheid van de RE200, verwijs ik naar mijn andere review van de Archer C9 (productreview: TP-Link Archer C9 review door RagaBaSH). Hierin heb ik de speedtest van de RE200 opgenomen.

Ik ben erg blij met de RE200, omdat hierdoor mijn hele benedenverdieping nu ook echt vol bereik heeft, dit was eerder niet zo.
De betrouwbaarheid van de verbinding moet zich nog even bewijzen, maar lijkt na enkele resets nu stabiel genoeg.

De instelmogelijkheden zijn meer dan nodig, maar vooral zijn ze nog te technisch. Er is geen “Basic” mode, zoals bij de Archer C9. Dit zou de gebruikersvriendelijkheid erg ten goede komen.

Heb jij ook een TP-Link RE200-AC750 WiFi Range Extender?