Specificaties 5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G (2014) Zwart Review

Sigm4tic 22 april 2015, laatste update op 22 april 2015, 2.418 views

Motorola Moto G (2014) Zwart

Wat mij betreft de beste sub 200 smartphone op de mark! Hij heeft een hoop voordelen zoals, mooi design, Android Lollipop, stereo speakers, dual sim, sd kaart slot. Helaas een matige camera en een niet uitneembare batterij, maar verder helemaal top!

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Goede 'handligging' door gebolde achterkant
  • Micro SD slot
  • Stock Android
  • 5" scherm
  • Stereo speakers
  • Corning Gorilla Glass 3

Minpunten

• Geen 4G
  • Accu niet uitneembaar
  • Matige camera

Na vijf jaar heb dan toch maar mijn Motorola Defy + in de la gelegd, omdat deze nu toch wel echt outdated was zodat ik een nieuwe telefoon kon gaan kopen. Mijn keuze is gevallen op deze telefoon van Motorola. Motorola is nog steeds niet een bekend merk, maar doet zeker niet onder met de telefoons die ze maken. Dat was zelfs met de Defy+ al zo, maar genoeg over het verleden, over op de telefoon.

Als je de verpakking opent zie je als eerste de telefoon met beschermlaag en daaronder de snelstartgids, een usb kabel en het (dikke) garantieboekje. (op de foto is de beschermlaag er al af)

http://i.imgur.com/mmeZ4rhm.jpg?1 http://i.imgur.com/UypTd6im.jpg?1

De telefoon ziet er clean en mooi uit. De telefoon heeft op de rechterkant de aan-/uitknop en de volumeknoppen. Aan de bovenkant zit de headphone-jack en aan de onderkant de usb-micro ingang. Op de voorkant zijn de stereospeakers, de frontcamera, de sensoren en notificatie-led te zien. Op de achterkant zit de normale camera, de flitser en het Motorola logo. De achterkant is lichtelijk gekromd zodat deze beter in de hand past en het Motorola logo ligt in een soort kuiltje waar je wijsvinger in kan liggen, zodat de telefoon beter in de hand ligt.

Dit deukje is wel nodig, want de telefoon is met z'n 5" scherm zeker niet klein (l x b x h, 141.5mm x 70.7mm x 11mm). Je moet de telefoon namelijk of met je hand omklemmen, wat voor mensen met kleine handen misschien moeilijk is. In dat geval kan je de telefoon in je hand leggen met je wijsvinger in dat deukje, want anders heb je helemaal geen grip meer.

De achterkant is gemaakt van plastic en erg glad. Hierdoor is de achterkant ook erg gevoelig voor vingerafdrukken. Stof hoopt zich ook makkelijk in de ruimte tussen de speakers en het omhulsel aan de voorkant.

Onder de achterkant of "motorkap" is plaats voor twee simkaarten en een micro sd-kaart. De simkaarten moeten ook micro zijn om in deze telefoon te passen. De sd-kaartslot biedt plaats voor kaartjes tot en met 32 Gb, wat groot genoeg is voor een hoop muziek en foto's naast de 8 Gb interne opslag waar 5.5 van overblijft. Dit is een van de redenen dat ik deze telefoon heb gekocht, namelijk vanwege het uitbreidbare geheugen.

De telefoon heeft een Qualcomm Snapdragon 400 en een Quad Core in zich en draait op een snelheid van 1,2 GHz met een geheugen van 1GB. Het is niet de snelste, maar voor die prijs steekt hij echt wel met z’n kop boven de anderen uit. De telefoon draait voor mij goed genoeg. Ik draai geen games, maar multitasken gaat hem wel goed af.

De nieuwste versie van de Moto G (deze dus), heeft in tegenstelling tot zijn voorganger een 5” scherm met een resolutie van 1280 x 720. Geen full HD, maar meer dan prima voor een telefoon van sub 200 . Net als mijn oude telefoon heeft deze ook Corning Gorilla Glass 3. Het enige waardoor dit scherm krassen kan krijgen is zand en alles harder dan dat. Ook kan het scherm wel wat hebben kwa schokken, maar het is zoals bij alle telefoons, niet handig om de telefoon schokken te laten ondervinden.

Deze telefoon komt uit de doos met Android 4.4 en is direct updatebaar naar de nieuwe Androidversie genaamd Lollipop of Android 5.0.2 Let wel op dat je update met de taal op Engels. Ik kreeg namelijk de bug dat ik in het Nederlands de gebruikersovereenkomst niet kon accepteren. Hierna is ie weer terug te schakelen naar Nederlands.

De stock apps zijn bijna allemaal van Google. Denk hierbij aan Calendar, Chrome, Drive, Gmail enzovoorts. Een voordeel is dat je deze apps wel gebruikt in tegenstelling tot de apps die Samsung toevoegd. Motorola heeft maar drie apps toegevoegd (Alert, Migrate en Assist) en de OS vrij kaal Android gehouden. Wat ik zeer op prijs stel.

De Moto G heeft twee camera’s de “selfiecam” of front cam is 2 MegaPixels en de andere 8 MegaPixel. Je moet goed stilstaan om een beetje foto’s te schieten omdat ze anders wazig worden. Er is een led aanwezig voor de flitser, maar ik gebruik deze alleen als zaklamp :) . De camera is absoluut niet erg goed, maar heb ik er niet over te zeggen.

Wat opvallend is zijn de stereo speakers aan de voorkant. Een aan de bovenkant en een aan de onderkant. Het geluid klinkt goed bij bijvoorbeeld het beginstuk van Pink Floyd – Money. Ik gebruik overigens vooral de headphones, omdat niet iedereen mijn muziek hoeft te horen ;) .

De batterij is een Li-ion batterij van 2070 mAh. Deze is er niet uit te halen. De telefoon gaat bij mij 3 dagen mee bij normaal gebruik. Ik heb geen Facebook of dat soort onzin, dus batterijduur kan wat minder lang zijn als je erg veel hier gebruik van maakt.

Deze telefoon mag gerust worden beschouwd als de beste telefoon in zijn prijsklasse, maar ook alleen in zijn eigen prijsklasse. Deze telefoon is voor de mensen die niet te veel willen spenderen aan een telefoon zoals ik :) .

Hij heeft een mooi groot scherm met een goede resolutie en krasbestig glas, een matige camera, maar een mooie OS en goede speakers. Ik vind deze telefoon goed en recht voor z’n raap. Meer heb ik er niet over te zeggen.

Heb je vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!

Heb jij ook een Motorola Moto G (2014) Zwart?

Je afbeeldingen zijn een beetje te groot.
Gebruik: [img=600]linkje[/img]
Bedankt voor de tip, ik zal er de volgende keer even om denken :) .
Hoi :)

Nette review, kort maar krachtig, dus +2 van mij!

Ik denk dat hij bedoelde dat je beter de afbeeldingen kunt aanpassen. Je kan zijn manier gebruiken, of de foto's standaard verkleinen. Om de foto's goed weer te laten geven mogen ze maar 600 pixels breed zijn ;) .

Ik (en anderen) zouden het erg waarderen als je de foto's op juiste maat maakt :) .
Hallo,

Bedankt voor je 2+, ik bekijk deze review voor het eerst op een tablet en schrok ook wel een beetje van het formaat van de foto's :) . Op m'n pc waren ze al vrij groot, dus ik zal even kijken of ik dit deze week even aan kan passen.
Geen dank, je hebt 'm verdiend ;) . Je kan makkelijk de foto's resizen met Microsoft Picture Manager of zoiets, rechter muisknop op de afbeelding, openen met en je kan de foto bewerken, resizen etc :) . Als je snapt wat Frozen bedoeld werkt dat sneller
Ik bekijk de review nu op telfoon en is ie naar mijn mening wel mooi in beeld :?. Zal wel met beeldgrootte te maken hebben , maar bedankt voor je tip. Ik snap wat Frozen bedoeld. Gewoon de code beetje aanpassen. Dit zal ik wel toepassen. Weer wat geleerd :) .
Op mijn iPad zijn de foto's nu wel goed. Ik weet niet of je iets veranderd hebt?? Zoja, ze doen het goed! Zonee, dan snap ik het niet meer :P
Ik heb (nog) niets gedaan. Heel vreemd... :P
Oke, op mijn iPad doen ze het goed, maar op mijn pc doen ze het niet goed :X .
Motorola is nog steeds niet een bekend merk
Lees je eens in. Motorola is zo'n beetje de ontwikkelaar van de mobiele communicatie, sinds 1928:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Motorola Iedere radio(zend)amateur kent dit merk!

Je foto's zijn absurd groot en onscherp, met meer tafel (die ook nogeens van kleur verandert) dan telefoon. Daar zou je best wat meer aandacht aan mogen schenken.

Inhoudelijk lees ik weinig in je review, wat ik niet op de site van de maker zou kunnen lezen en je claim "beste sub 200 smartphone" wordt op geen enkele wijze onderbouwd.

Mijn waardering voor je poging om een review te maken, maar voor een echt hoge waardering zal je toch beter je best moeten doen.
Ik hoef mij niet in te lezen om te weten dat Motorola een vrij onbekend merk is. Ik heb dit wel gedaan overigens ;) , dus wat je zegt is mij niet onbekend. Ik heb leeftijdsgenoten eens gevraagd of ze het merk kenden en 1 op de 5 kende het merk. De rest kenden alleen maar Samsung of Apple.

Zie een van mijn andere reacties. Ik wist dat de foto's vrij groot waren, maar niet dat ze op tablet niet eens in beeld passen :) . Als jij mij even een spiegelreflexcamera wil lenen, kan ik wel wat scherpere foto's maken ;) , maar tot die tijd zal ik wel even zoeken naar manieren om scnerpere foto's te maken.

Verder bedankt voor de tijd die je hebt genomen om de review te lezen en zal ik je comment wel als positieve kritiek beschouwen :) .
Zo zie je maar, dat onderzoek zich beter niet kan beperken tot een zeer beperkte groep respondenten. Wanneer je jezelf beperkt tot leeftijdgenootjes, zeker wanneer dit personen zijn uit eenzelfde sociologische groep, is de kans aanzienlijk dat je alleen wordt versterkt in je mogelijk onjuiste denkbeelden.
Er zijn zat gratis fotobewerkingsprogramma's in omloop, waarmee je de foto's een beter aanzien kan geven. Ik hoor goede verhalen over "the Gimp".
Dit soort foto's kan je prima maken met een compact- of een systeemcamera, mits je voldoende licht gebruikt en/of een statief. Zelfs met een telefoon zou het beter moeten kunnen (tip: ga eens naar buiten...).
Het ziet er niet naar uit, dat ik binnenkort in Drachten kom, dus mijn spiegelreflexcamera's moet je maar even uit je hoofd zetten helaas.
Nou, positief gaat wel ver, maar zeker opbouwend, als je dat bedoelt. ;)
Leuke review! Helaas nog steeds geen Lollipop op mijn Moto G 4G 2013 (XT1039)..... :'(
;(
Bedankt :) . Ik wist niet dat die update naar Lollipop alleen voor de tweede generatie gold. Wel jammer ;( .
Ik vond de camera eigenlijk juist wel erg goed vooral voor deze prijs klasse. Ben er erg tevreden over