Specificaties 15,6" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dv6-1010ed (NJ398EA) Review

QuattroNL 12 april 2009, laatste update op 12 april 2009, 1.388 views

HP Pavilion dv6-1010ed (NJ398EA)

Pluspunten

• aansluitingen.
  • prijs
  • degelijkheid

Minpunten

• scherm is erg spiegelend.

Zag dat er nog geen review was van deze laptop.
In mijn zoektocht naar een laptop heb ik voornamelijk hier gezocht dus ik vond een review hier wel op z'n plaats (als bedankje :) ).
Was eigenlijk niet van plan een ellenlange review met alles erop en eraan te schrijven, gewoon heel rechttoe-rechtaan.

Ik was op zoek naar een relatief eenvoudige laptop.
Niet om op te gaan gamen of zware fotobewerkingssoftware op te gaan draaien.
M'n eisen qua hardware waren dus ook niet hoog.
Hij moest echter wel degelijk en betrouwbaar zijn.

Waarom is het dan deze HP geworden?
Hij heeft qua aansluitingen net iets meer als standaard en ook de aansluiting die ik zoek/nodig heb:
hdmi, vga (d-sub), e-sata, 3x usb en firewire (400).
Verder zit er een afstandsbediening bij (kan handig zijn bij afspelen muziek/video op externe apparatuur).
De CPU en GPU zijn ook net ietsje beter als de instapmodellen, al houdt het natuurlijk niet over: Dual Core T4200 en Nvidia 9200.
Qua geheugen en HD voldoet ie ook aan mijn eisen: 3Gb en 250Gb.
Met Vista Home zit je met 3Gb prima (wat heb je dan aan 4Gb?)

Wilde ook een A-merk en gevoelsmatig leek HP me wel wat.

Ik heb 'm 3 dagen geleden bij de Mediamarkt gehaald omdat ie daar 'slechts' 599,- was.
In de pricewatch heb ik 'm zo laag nog niet gezien.

Dan de laptop.
scherm:
15,6" met een resolutie van 1366x768.
Lettergrootte is prima; gelukkig niet te klein.
Scherm is niet overal even scherp, alsof je niet op de optimale resolutie draait. Zal nog wat met de Nvidia software gaan spelen.
Het is ook een spiegelend scherm zodat in de tuin, zeker op een zonnige dag, het wat lastig kan zijn.
Binnen is het prima te doen.

toetsenbord:
Voelt degelijk aan. Toetsen tikken prettig.
Ik hoop dat de zilveren finish lang genoeg houdt en je niet te snel slijtageplekken krijgt.
Er zit gelukkig een separaat numeriek gedeelte bij.
De controls voor volume, mute en wireless zijn via tiptoetsen te bedienen wat prima werkt.
Het touchpad werkt ook prima, incl het scroll-gedeelte.

prestaties:
Voor mij zijn ze goed genoeg. Nogmaals: ik draai geen zware games e.d.
Gewoon internetten en mailen gaat (natuurlijk) prima, daar heb je niks spannends voor nodig.
De accu gaat bij normaal gebruik (incl. draadloos internetten) zo'n 2,5 uur mee.
Opladen duurt een uurtje.

software:
Er staat Vista Home op. Bij de 1e keer aanzetten kan je kiezen uit NL of UK.
Standaard staat er wel allerlei meuk op geinstalleerd. Ik heb het meeste er gelijk afgehaald.
Ik twijfel nog aan het installeren van XP maar moet eerst uitvinden of alle drivers daarvoor bestaan.
De C-partitie is 222Gb groot, de D 10, Hierop staat ook het recovery-spul.
Ik vind het zelf handiger om al mijn documenten op een andere dan de C-partitie te hebben dus ik ga maar eens met PQ-magic aan de slag.

Conclusie:
Ding bevalt mij prima; voldoet aan mijn eisen.
Kwaliteit is, tot nu toe, goed.
Prijs/prestatieverhouding is ok, al kan ik me voorstellen dat merken als Asus of Samsung meer waar voor geld bieden. Bij mij is ook kwaliteit en degelijkheid belangrijk en bij die andere merken (bestaan er nog B-merken?) is dat gevoelsmatig minder (maar kan daar compleet naast zitten).

(zinnig) commentaar is welkom :P

Heb jij ook een HP Pavilion dv6-1010ed (NJ398EA)?

Zelfde laptop gekocht bij de Mediamarkt voor 529 euro. Ik heb wat pech gehad met het geheugen, was corrupt. Ik wilde alleen niet wachten op service en heb er zelf gewoon nieuw geheugen in gezet (nu wel 4 GB) en de 2 GB chip die wel goed was (1GB was fout) bij m'n vrouw in haar computer erbij gezet. Was niet zo duur.

Wat ik erg matig vind aan de laptop is de hardeschijf. Mijn god wat is die retetraag. Ben van plan ook hiervoor een snellere 500 GB erin te zetten.

Vista werkt prima, verder snel genoeg. Toetsenbord en afwerking is super. De keypad aan de zijkant is ook zeer aan te raden. De Altec boxjes zijn voldoende voor hoe vreselijk klein ze zijn. De webcam is super en inderdaad deze laptop heeft net wat meer mogelijkheden dan de meeste laptops van die prijs.
Qua geheugen en HD voldoet ie ook aan mijn eisen: 3Gb en 250Gb.
Met Vista Home zit je met 3Gb prima (wat heb je dan aan 4Gb?)
ik denk 4 handig is voor je shared videogeheugen, en dat hij ong 3,25 gebruikt in vista
of is dat niet zo
Je kan idd ong 3,25 gb ram gebruik maar dit is in Vista 32 bits. In 64 bits gaat dat perfect, tot zelfs veel meer (weet niet precies meer hoeveel)
*edit: na het juist instellen van de resolutie e.d. is het scherm nu wel mooi scherp 8)7
(heb m'n beoordeling ook ff aangepast).

Qua intern geheugen: er wordt idd gebruik gemaakt van shared memory. Met 4Gb intern kan je mss wat meer aan het videogeheugen toekennen.