Grand Theft Auto V (UK versie), PC (Windows) Review

Bretgrenz 15 april 2015, laatste update op 22 oktober 2015, 10.476 views

Grand Theft Auto V (UK versie), PC (Windows)

Na twee jaar wachten is hij er dan eindelijk! GTA V op PC! Iets waar wij als PC-gamers heel lang naar hebben uitgekeken. Na een paar patches blijkt het ook echt de versie te zijn waar wij als PC-gamers allemaal naar op zoek waren!

Pluspunten

• Nog steeds een geweldig spel
  • Geweldige graphics
  • Vrij lage systeemvereisten
  • Veel opties om te tweaken
  • GTA Online werkt erg goed
  • Goede PC-port!
  • Rockstar Editor is een leuke toevoeging
  • Zeer goed te bedienen met een keyboard/muis/controller

Minpunten

• Grote download/installatie
  • Controle in menu's een beetje ''clunky'' met muis/toetsenbord
  • Lange laadtijden op GTA Online
  • Hackers zorgen voor problemen in Online

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Let op! Ik heb dit spel sinds de release (14 april 1:00) zo'n 93 uur (22:15 22-10) nu gespeeld, en ik zal mijn review van tijd tot tijd updaten met mijn laatste bevindingen. Dit is mijn eerste uitgebreide review, dus als je vragen/opmerkingen/klachten hebt kan je die hieronder stellen. Daarnaast wil ik alvast graag mijn excuses aanbieden voor eventuele grammaticale/spelfouten.

UPDATE #8 22-10: Na een tijdje te hebben verder gespeeld staat er nu 93 uur op de klok, dus ik besloot om een grote update te maken om de huidige status te maken.
  • Hackers hebben GTA Online gevonden en kunnen voor rare, grappige, maar ook zeer irritante situaties zorgen. Dit kan impact hebben op performance en zelfs je in-game stats, en in het ergste geval kan je zelfs geband worden terwijl je niks hebt gedaan en de hackers worden niet/weinig aangepakt. Dit blijkt de laatste tijd maar al het geval en is een groot struikelblok op een goede online-game, die met updates is verrijkt.
  • Door de updates is in mijn ogen ook op sommige systemen de performance aangepast (in een negatieve zin). Door de vele extra items is er een hoop benodigde schijfruimte bijgekomen en de teller staat nu op 70 GB. Hou hier rekening mee als je dit spel wilt gaan installeren op een SSD. Dit wordt overigens ten zeerste aangeraden door de snellere laadtijden van de textures.
UPDATE #7 24-4: Ik heb de story line uitgespeeld en het spel draait nu zo'n 8 uur zonder crashes. Ik ben na de patches zeer tevreden, het lijkt ook wat vloeiender te draaien, dus ik zou zeggen: Als je geïnteresseerd bent, en je hebt het systeem om het te draaien, koop GTA V. Je gaat er geen spijt van krijgen.

UPDATE #6 20-4: De patch lijkt heel veel performance/bugs/crashes te hebben verholpen, ik heb nu 3 uur achter elkaar kunnen spelen zonder crashes, dus ik ben tevreden. De score gaat weer terug naar 4 sterren, en ik moet kudos aan Rockstar geven voor het relatief snel oplossen van de problemen! Ik heb ook kopjes gemaakt in GTA-style, enjoy :) EDIT: Ik heb besloten om het spel weer zijn 5 sterren terug te geven, nu ik er van overtuigd ben dat alle grote problemen nu wel zijn opgelost, althans, voor mij, en ik denk dat als jullie een vergelijkbaar systeem hebben of zelfs beter, dat jullie niet mis kunnen schieten met dit spel, in de staat hoe het nu is :)

UPDATE #5 20-4: Er is een nieuwe patch aangekomen die de problemen met crashes zou moeten verhelpen, ik zal vanavond kijken of dit ook echt klopt. Daarnaast is er ondersteuning voor iFruit toegevoegd, de companion app voor het maken van eigen nummerplaten enz. Changelog: http://www.pcgamer.com/gta-5-pc-patch-reduces-cpu-usage/

UPDATE #4 19-4: Nieuwe hi-res screenshots zijn toegevoegd. Het terugklokken lijkt te werken, alleen zijn er nog bugs en crashes doordat de video memory opeens volraakt (memory leak), en daar lijken meer mensen last van te hebben. Ik ga kijken of ik mijn videokaart-drivers kan terugzetten naar een vorige versie om te zien of dat helpt. De BSODs zijn wel verholpen. Daarnaast lijken er problemen te zijn met de Steam Overlay, want bij het maken van screenshots of het openen van de Steam Overlay is er een 50/50 kans dat de game crasht.

UPDATE #3 17-4: Ik loop met de dag tegen meer crashes, bugs en zelfs Blue Screens aan, iets wat in mijn ogen best wel zorgelijk is. Ik blijk niet de enige te zijn die dit probleem heeft, want Rockstar Support wordt overspoeld met dit soort kwesties (https://support.rockstarg...6038-GTA-V-PC-Blue-Screen).Ik vind het zelfs zo ergerlijk worden dat ik voorlopig mijn score terugdraai tot 3 sterren en dit spel voorlopig niet meer aanraad tot de problemen (op z'n minst redelijk) zijn verholpen. Dit lijkt zowel op AMD-kaarten en NVIDIA-kaarten een probleem te zijn. Ik krijg nu gemiddeld na 35 minuten spelen of een D3D-error of een BSOD. Ik heb mijn 760 teruggeklokt met 20 MHz d.m.v. NVIDIA Inspector, in de hoop dat het nu beter gaat.

UPDATE #2 17-4: Met behulp van Jvann heb ik hier wat screenshots weten te plaatsen (thanks Julian :D) zodat jullie niet meer helemaal hoeven te zoeken naar de link. De screenshots zijn niet helemaal op volle kwaliteit maar ik zal vanmiddag wat nieuwe screenshots maken om de volledige kwaliteit te laten zien. Daarnaast komt vandaag de patch voor de problemen omtrent de ''rare'' gebruikersnamen. Ik heb ook doorgekregen dat de servers van Rockstar weer volledig bereikbaar zijn en dat downloaden nu veel sneller gaat, dus dat is ook weer een zorg minder voor de mensen onder ons die de CD-versie willen kopen, aangezien er nog een 5 GB grote patch (!) op de CD-versie moet na installatie.

UPDATE #1 16-4: Ik heb de in-game benchmarks gedraaid en het werkt, voor de eerste paar scènes. Daarna crasht de benchmark en geeft de game aan dat de savegame corrupt is. Ik heb de savegame opnieuw geladen en hij laadde het spel weer, maar op dit moment kan ik nog niet zoveel met de benchmarks. Wel is mij duidelijk geworden dat de benchmarks niet lijken op wat ik met echte real-time gameplay zie. Er zit een dik gat van 15 fps in, in het voordeel van de real-time gameplay. TotalBiscuit heeft ondertussen zijn ''Port Report" uitgebracht (https://www.youtube.com/watch?v=HUEYJS799dI), waarin hij ongeveer hetzelfde ervaart. In de benchmarks kwam ik gemiddeld op zo'n 45 fps uit, terwijl in-game ik toch echt dik 65 kan halen. Ik heb daarnaast in de Advanced Graphics opties alles uitgezet, dit lijkt de stabiliteit ten goede te komen, er zijn namelijk minder snel lag spikes naar mijn idee. Ik heb ook mijn character overgezet van de Xbox 360-versie naar PC, en dat was hooguit twee minuten werk, en je kan weer verder :) Overigens wordt er bij het overzetten gekeken of je nog bestaande accounts op je PC hebt staan, dit geld wordt meegenomen naar dat overgezette account, dus heb je je account overgezet terwijl je nog een ander account had op je PC? Dan hoef je niet bang te zijn dat dat geld verdwijnt.

Daar is ie dan eindelijk. Grand Theft Auto V op PC. En wat hebben we er lang op moeten wachten. Ik heb vrij grote verwachtingen gehad van dit spel voor release, en na een nachtje slecht slapen was het dan eindelijk zo ver: release dag is hier. Samen met miljoenen anderen die gereserveerd hadden stonden we voor een elektronische poort te wachten tot Rockstar de poort open gooide. Wij renden allemaal naar binnen, en toen we eenmaal binnen waren slaakten wij een zucht: het is precies wat we verwacht hadden, met een beetje extra.

• De PC-port
  • De Launch
  • Conclusie
  • Benchmarks
  • Screenshots

Hier is een lijstje van mijn PC-specificaties als referentie:Ik had er best wel wat vertrouwen in, zeker nadat Rockstar bekend maakte dat het echt zijn best heeft gedaan op de PC-port na de (op z'n minst gezegd) beroerde PC-port van GTA IV. Toen ik het spel opende kwam ik meteen een paar dingen tegen, namelijk dat er bizar veel opties zijn. Na wat enig getweak (hehe, we zijn op Tweakers, get it ;)) kwam ik tot mijn perfecte configuratie en ben ik lekker aan de slag gegaan. Ik kwam er al snel achter dat ik zelfs boven mijn videomemory-limieten kan komen (kan iemand mij dat uitleggen?) en dat het alsnog op 50-60 FPS kan draaien. Ik zal later vandaag een screenshot van mijn settings-menu tonen. Ik draai over het algemeen altijd zonder anti-aliasing, omdat dat voor mij te weinig toevoegt en teveel performance inlevert. Voor de rest draait alles op high tot very high. Ik had geen problemen met mouse acceleration of met mijn randapparatuur.

Helaas zijn er wel wat problemen met de menu's, ik vind ze met de muis bedienen een beetje clunky en je kan merken dat de interface voor een controller bedoeld is. Speel je met een controller is dat probleem meteen verholpen. Ook een gek ding is dat als je wilt gaan benchmarken, hij de eerste missie opstart en meteen game-over gaat. Dit is in mijn ogen goed te fixen met een patch, maar tot die tijd heb je nog geen echte benchmark.

Alle opties kan je hier vinden: http://pcgamingwiki.com/wiki/Grand_theft_auto_5.

Een echt ding waar Rockstar mee pronkte was de Rockstar Editor. Ik zal er vandaag/morgen even goed naar kijken, maar op het moment vind ik het een leuk extraatje, en ik denk dat de community hier bizar goede dingen mee kan doen, maar ik ben niet zo'n persoon. Voor een impressie heb ik hier een video van een van mijn favoriete YouTubers: https://www.youtube.com/watch?v=VNB76mG27ns. Er is overigens ook de mogelijkheid om MP3-bestanden te importeren en om te zetten tot een radiostation met advertenties! Erg leuk bedacht, en het werkt prima.

De graphics in dit spel, hét verkooppunt van deze versie, zijn werkelijk schitterend. De screenshots die Rockstar liet zien zijn écht screenshots, in plaats van opgepoetste Photoshops. Klik op de link ergens onderop de pagina om naar mijn album met screenshots te gaan.

Dit spel is overigens zeer goed met een keyboard en muis te spelen, al vergt het wat oefening. Als je je keyboard en muis wilt gebruiken voor het schieten en je controller om te rijden is dat ook geen probleem, de overschakeling tussen keyboard/muis en controller gaat perfect.

Ik had Grand Theft Auto V op Steam gereserveerd, gepre-load en om precies 1:00 herstartte ik Steam en voilà, het spel was unlocked. Het kostte wel een dik uur om alle bestanden te decrypten en uit te pakken. Na een uur was het een karweitje van een key invoeren die je van Steam had gekregen en even te wachten, en bingo, je kon beginnen. Ik had kennelijk geluk, want er waren heel wat mensen waarbij dat allemaal niet zo soepeltjes ging. Als eerste punt is er een probleem met gebruikersnamen, die geen aparte tekens mag bevatten, maar alleen A-Z, a-z en 0-9. Daarnaast waren de servers van Rockstar voor degene die de Warehouse-versie hebben overloaded dus het downloaden van de Day One-patch voor die mensen duurde enkele uren, en voor de disc-versies moest er een patch op van 5 GB (!) die nog langere duurde. Daarnaast hadden er een hoop mensen meerdere problemen met de launcher, maar daar heb ik allemaal geen last van gehad.

GTA Online werkte overigens perfect voor mij, er waren soms wel wat lag spikes maar niks om je echt hele erge zorgen over te maken. Daarnaast is er chat toegevoegd en de opties achter voice-chat maken de hele ervaring een stuk plezieriger. Ook de 30-player limit is een genot, want je kan zo met heel wat vrienden tegelijk spelen en dat is al een ervaring op zichzelf.

Wel zijn er een aantal momenten geweest waarop de game crashte of dat er bepaalde stukken van de storyline niet lekker liepen. Ik neem aan dat dit later allemaal met patches wordt opgelost, dus ik maak mij er niet zoveel zorgen om. Daarnaast is de uitstekende auto-save hier echt een oplossing, dus ik raad zeker aan om auto-save te gebruiken.

Ik ben zeer tevreden over hoe Rockstar het deze keer heeft aangepakt. Een spel wat al in mijn top-10 staat heeft het deze keer overtroffen, en komt binnen op nummer 1. Als alle bugs/crashes zijn opgelost is het in mijn ogen een must-buy voor elke PC-gamer om het op z'n minst als een benchmark voor zijn/haar PC te gebruiken. Een dikke aanrader voor elke gamer op PC.

Omdat ik zelf nog niet goed door heb hoe ik moet benchmarken, heb ik verschillende plekken uit de wereld gepakt en daar m.b.v. GeForce ShadowPlay gekeken naar het aantal FPS wat ik op die plekken heb. Als iemand mij kan helpen met goede software/manieren hoe ik wel lekker kan benchmarken kan ik hier wat meer precieze benchmarks neerzetten :)
  • Los Santos, 15:00, regen, Vespucci Blvd. 55 FPS
  • Los Santos, 21:00, droog, Los Santos International Airport. 60 FPS.
  • Sandy Shores Beach, 12:00, droog, de airstrip. 52 FPS.
  • Mount Chiliad, 16:52, droog, de top. 54 FPS.
CPU-load terwijl ik speel: 70% door GTA V, 57 graden celsius na 15 min.
GPU-load terwijl ik speel: 60-90% door GTA V, 63 graden celsius na 15 min.
RAM-load terwijl ik speel: 1800 MB RAM door GTA V.
HDD-load terwijl ik speel: 20-40% door GTA V.

De bovenstaande benchmarks zijn gebaseerd op het spelen met een resolutie van 1920 bij 1080.

Bij een van mijn vrienden heb ik ook nog gekeken naar zijn performance, hij heeft het volgende:
  • Intel Core i5-4690K @ stock
  • MSI GTX 970 @ stock
  • 8 GB RAM @ 1600 MHz
Hij heeft op 1080p over het algemeen grotendeels alles op 60 fps draaien, en hij speelt met bijna alle settings op ultra en met MSAA 4x aan. Alleen bij scènes met grote vereisten (veel lichteffecten, schaduwen enz.) valt hij soms terug tot 45-50 fps, dus dat is ook wel interessant om te weten voor de mensen onder ons die een 970 in hun systeem hebben zitten.

Het volledige album is hier te vinden: http://imgur.com/a/ldb6x.

Bedankt voor het lezen! Ik stel suggesties/opmerkingen op prijs! Daar leren we allemaal wat van :)

Victor

Minimum/normale settings 30 FPS op 1080p
OS: Windows 8.1 64 Bit, Windows 8 64 Bit, Windows 7 64 Bit Service Pack 1, Windows Vista 64 Bit Service Pack 2* (*NVIDIA video card recommended if running Vista OS)
Processor: Intel Core 2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz (4 CPUs) / AMD Phenom 9850 Quad-Core Processor (4 CPUs) @ 2.5GHz
Memory: 4GB
Video Card: NVIDIA 9800 GT 1GB / AMD HD 4870 1GB (DX 10, 10.1, 11)
Sound Card: 100% DirectX 10 compatible
HDD Space: 65GB

Recommended/high/ultra settings 60 FPS op 1080p
OS: Windows 8.1 64 Bit, Windows 8 64 Bit, Windows 7 64 Bit Service Pack 1
Processor: Intel Core i5 3470 @ 3.2GHZ (4 CPUs) / AMD X8 FX-8350 @ 4GHZ (8 CPUs)
Memory: 8GB
Video Card: NVIDIA GTX 660 2GB / AMD HD7870 2GB
Sound Card: 100% DirectX 10 compatible
HDD Space: 65GB

Source: https://support.rockstarg...ft-Auto-V-PC-System-Specs

Minimum GPU voor 4K 30fps: NVIDIA GTX 760/AMD Radeon HD 7870 2GB VRAM
Recommended GPU voor 4K 60fps: NVIDIA GTX 980 SLI

Heb jij ook een Grand Theft Auto V (UK versie), PC (Windows)?

Meer advertenties

las ergens dat de benchmark wel draait als je de proloog uitgespeeld hebt. Dus probeer hem nu nog eens te draaien.
Ik zal er morgen als ik klaar ben met school even naar kijken. Thanks voor de tip ;)
no probs... was op guru3d dat ik het zag... leuke review trouwens!

[Reactie gewijzigd door henkbas op 15 april 2015 22:14]

Dank u wel! Het is mijn eerste echte review met screens :) Als er suggesties zijn hoor ik die graag :)
Vette game hoor, om te zien dan- ik ben niet echt een gamer, maar op YT ff wat filmpjes bekeken...leipe shit. :p
Toch maar eens overwegen om een game-rig te bouwen en wat te gaan gamen, keek alleen even bij steam, als je GTA-V download, zit je op ca. 61GB, WTF?! zo groot... :S Daar wordt mijn isp niet blij van.
Het is een grote download idd, maar gelukkig is er voor dat soort situaties ook een alternatief: de CD-versie! ;) Als je hulp nodig hebt met het bouwen van je game-rig, bezoek dan gezellig het forum :) Wij staan allemaal klaar om je te helpen :P

[Reactie gewijzigd door Bretgrenz op 16 april 2015 22:56]

hallo Bretgrenz, leuke review maar ik heb een vraag als je vrienden de game op steam hebben gekocht en jij hebt de cd versie kan je dan wel samen online?
alvast bedankt
Dat kan zeker want je moet via Rockstar Social Club nog een account aanmaken (zowel op PC als Steam) en via die service kan je samen spelen.
Bedankt ik heb het spel nu al een tijdje en alles verloopt soepel :D ;) :D :D :D :D
Ik vraag me wel af waarom je 5 sterren hebt gegeven in het licht van de minpunten?
Oeps, foutje, ik kwam door het typen heen steeds meer negatieve dingen tegen, en ik heb mijn score daarop niet aangepast. Ik zal het aanpassen, maar zodra de bugs zijn opgelost zal ik mijn review aanpassen.
Daar heb ik dan ook geen probleem mee.
Ik heb zelf precies dezelfde kaart als jij hebt, dus ik ben benieuwd wat je instellingen en fps zijn :) Ik heb het zelf voorlopig nog even gelaten zoals hij stond bij het opstarten, behalve DOF uitgezet want dat vond ik storend.
Ze staan er ;) Dank je voor je reactie! Ik heb de mijne behoorlijk aangepast, eigenlijk vanaf het begin al, omdat ik het maximale uit mijn FX-6300 en 760 wilde halen :) Als je toch al die schijfruimte vol hebt met textures, waarom dan ook niet ;)
Goed om te lezen dat dit spel op een mid end gpu goed draait.
Klopt! Ik heb ook nog testjes gedaan met PC's van vrienden (GTX 750Ti, 970,980) en die geven over de hele linie een mooi verschil aan, ik zal later vandaag daar ook wat benchmarks van plaatsen.
Heb op 't moment een i5-3570K @ 4.4 Ghz OC'ed, 1600Mhz 8 GB DRR3 en een Asus STRIX 970 OC Edition 4 GB en moet toch zeggen dat de game in singleplayer qua fps toch echt best wel wat beter speelt dan in Online. Viel mij op dat ik, op Very High (Ultra scheelt veel fps maar weinig visuele verschillen), in de singleplayer constant rond de 60 fps haalde in Los Santos maar als ik eenmaal in Blain County kom met veel vegetatie de game toch idd wel zakt naar framerates onder de 60 fps. Om terug te komen op Online: Daarin heeft mijn 970 het toch wel stukken moeilijker blijkbaar. Waar ik dus rond de 60 fps haal in singleplayer is dat in online rond de 40-50 fps in Los Santos en ook 40-50 fps in Blain County. Heeft dus, denk ik, vooral te maken met andere online spelers. Hij runt trouwens in Online in Blain County trouwens wel beter dan in de singleplayer.

Meeste redelijke gpu's kunnen GTA V dan ook wel op normal maar als je eenmaal op High/Very High (en om dan maar niet te Ultra erbij te halen) schiet het aantal videogeheugen vereist wel echt omhoog en de fps omlaag. Raad dus vooral mensen aan met een verouderde high end kaart of niet high end kaart normal te runnen. Dat scheelt qua fps veel en het ziet er toch erg goed uit. :)

Ik heb de DVD versie en het was aardig irritant want al mijn vrienden, die het al dagen van te voren hadden gepreload, konden het wel spelen maar ik kreeg het probleem dat, nadat ik de 61 GB had geinstalleerd, nog een update van 300 MB moest downloaden samen met honderdduizenden andere gamers wat er tot leidde dat de downloadsnelheid een astronomische 2 KB/s was... (En dat met 120 MB/s UTP van UPC. Daar lag het dus niet aan) Gelukkig wel die avond nog kunnen spelen vanwege een hele korte piek in downloadsnelheid. :*)

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 21 april 2015 18:47]

ben ik nou blind of staat er nergens op welke resolutie je speelt? dan hebben al die benchmarks en systemspecs ook geen nut. :)
Dank je voor je reactie! Bij de afbeeldingen kan je mijn resolutie zien waarop ik speel, mijn monitor gaat niet verder dan 1080p en ik heb de resolutie onder de benchmarks gezet ;)
ah ok, ik heb de afbeeldingen niet bekeken. Nu het er in tekst bij staat is het (voor mij in ieder geval) duidelijker :) top!
Netjes review, maar als tip (dus niks negatiefs hoor) zijn plaatjes en benchmarks wel leuker.
Dat helpt zeker als je +2 of +3 wilt.
Voor mij zet ik +2 neer :D

Veel speelplezier in GTA V!
Dank je voor je reactie! Benchmarks en screenshots komen later vanmiddag :)
Een interessante review voor mij aangezien ik al dagen twijfel om deze game te kopen.

Mijn CPU (Core i5 750@2,6GHz) is langzamer dan die van jou maar voor de rest komt ons systeem aardig overeen. Ik kijk uit naar je updates van deze review.

Oh ja, en +2 van mij omdat het er allemaal goed uitziet en informatief is :)
Bedankt voor je reactie! Er zit inderdaad een verschil in onze CPU's (12%: http://www.game-debate.co...00-vs-core-i5-750-2-66ghz) maar ik verwacht dat het geen probleem zou moeten zijn! Ik zou nog heel even afwachten (als je het kan volhouden ;)) totdat de bugs er een beetje uit zijn, maar het is heel erg speelbaar :)
Hoe zijn de laadtijden tussendoor? Ben vooral benieuwd aangezien jij het via een HDD speelt. Ik zou liever ook GTA niet op mijn SSD zetten vanwege de grootte, maar zijn de laadtijden dan wel verdraagzaam?
Bedankt!
Hi, de laadtijden vind ik persoonlijk gezien meevallen, maar ik ben de laadtijden van de 360 gewend. Hij is wel degelijk sneller geworden met laden, maar ik zou toch aanraden om hem op je SSD te zetten, het verschilt namelijk nogal wat (denk ik) ;)
Kan mij niet herinneren dat ik deze review geschreven heb?
Oh wacht, dit is een andere Victor! :D :+ (Refereert aan onderstaande quote)

Victor
OnTopic: aardige review, zo voor een eerste review over GTA V aardig gedaan! Zelf zal ik het nooit kunnen draaien op mijn huidige PC, dus voor mij blijft het bij zwijmelen.. :(
Misschien een idee om te proberen klikbare links in te voegen samen met een inhoudsopgave? Vrij simpel, maar maakt de review wel weer even net een stukje duidelijker en makkelijker leesbaar!
Kan je mij uitleggen hoe ik dat doe? Dan zal ik het meteen toepassen :D