Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB Review

Giosan 14 april 2015, laatste update op 14 april 2015, 3.812 views

Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB

De overstap naar Apple is uitstekend bevallen. De MacBook is schitterend, mooi scherm, strak design, en erg mobiel. De SSD is enorm snel, touchpad werkt verbluffend, en de accu gaat lang mee.

Pluspunten

• Licht
  • Mooi design
  • Enorm snel
  • Schitterend scherm

Minpunten

• Body + scherm gevoelig voor schade (krasjes, vingerafdrukken, etc)
  • Niet te upgraden
  • Beperkte poorten

Sinds begin April ben ik de trotste eigenaar van een splinternieuwe MacBook Pro 13,3" Retina. Ik heb gekozen voor de 2.7Ghz versie omdat deze prima voldoet aan mijn eisen.

Wel heb ik de 256GB versie genomen; 128GB is toch wat minimaal.

Ik heb de MacBook genomen als vervanging van mijn Windows 8 desktop op kantoor. Aangezien mijn functie wat is veranderd en ik ook vaak op pad ben, werd het tijd voor een werkstation welke ik zowel op kantoor als mobiel goed kon gebruiken. Alles op 1 plek, 1 machine waar je aan went; geen los werkstation met een zooitje kabels en een laptop voor onderweg; gewoon 1 mooi apparaat.

Mijn werkzaamheden zijn prima te doen op een Mac. Het is mijn eerste echte Apple computer en ik moet zeggen dat het erg goed bevalt. Ik heb vooraf onderzoek gedaan of ik geen functionaliteit mis t.o.v. mijn Windows werkstation maar dit valt reuze mee. Er zijn wat kleine puntjes waar ik tegenaan loop, maar overal is wel een oplossing voor (SharePoint syncen wordt officieel nog niet ondersteund bijvoorbeeld).

Ik gebruik de MacBook op kantoor met een extra 17" monitor voor wat extra ruimte (vaak staat Telegram/Skype daar open). Ik prefereer echter om gewoon alles op het 13,3" scherm te doen, omdat de kwaliteit gewoon super is. Tot nu toe is het scherm nog niet te klein. Taken kan ik prima uitvoeren (remote support, planning, besprekingen).

Het formaat en de kwaliteit van de MacBook is voor mij echt ideaal. Als ik naar huis ga klap ik hem dicht en kan ik thuis gelijk verder. Als ik naar klanten moet kan ik er gewoon de hele tijd mee lopen; zwaar is hij niet. De reden dat ik toch voor Appl ben gegaan is de leuke ervaring met iPad, de apps die alleen op Osx te krijgen zijn (Logic Pro X bijv) en het erg mooie scherm.

De SSD die erin zit is echt super snel; booten is binnen enkele seconde gebeurd, programma's starten vrijwel direct op.

Het touchpad is ook een aangename verassing. Omdat ik nooit eerder met een Mac heb gewerkt verbaasde ik me over de functies van het touchpad. Het is alsof je een soort ipad gebruikt om je scherm te bedienen. Inzoomen, back/forward, snel naar je notification center; het werkt allemaal super eenvoudig en lekker snel.

Tot nu toe heb ik nog niet echt grote nadelen ontdekt; behalve dan dat het scherm wel erg gevoelig is voor stof, krasjes (volgens mij heb ik al een minuscuul krasje voor een stofje o.i.d. op het toetsenbord welke het scherm heeft aangetast toen ik hem heb dicht geklapt). De 2 USB poorten red ik mij ook nog prima mee. Thunderbolt is handig om wat converters op aan te sluiten.

De accu heeft mij ook nog niet teleur gesteld. Omdat ik hem nu nog erg intenties gebruik (gewoon door de App Store bladeren en dingen proberen) gaat hij wel wat snel leeg, maar ik heb gemerkt dat als je gewoon rustig aan het werk bent met het scherm niet op maximaal hij makkelijk 8 tot 10 uur mee gaat.

Aangezien dit mijn eerste review is heb is de kans groot dat ik dingen heb gemist. Vragen of opmerkingen? Plaats ze gerust!

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB?

Ik heb mijn MacBook Pro nu 3 weken in huis. Ik ben er erg blij mee, maar ik vind m erg warm worden. Bij wat surfen wordt hij al vrij warm. Ik heb m tot nu toe niet zware taken laten doen. Ook omdat ik de 'fan' nooit hoor koelen, krijg ik de indruk dat er iets mis is.

Maar even terug naar de iCentre denk ik
Dat is inderdaad niet oké denk ik. Al de fans gechecked met een appje? Zijn er zat in de app store. Mijn fan gaat blazen als ik veel doe (spelletje of foto bewerking). Wordt verder nooit heet, behalve vorige week toen het binnen rond de 31 graden was :p
Met wat voor app zou ik daarvoor kunnen gebruiken? Ik heb 'Cooler control' geprobeerd maar die wil niet openen.. :(
Ik heb een programma geďnstalleerd: http://www.crystalidea.com/macs-fan-control

Hier kan ik de fan speed mee bekijken en controleren. Als ik handmatig de rpm van de fan omhoog schroef, doet hij het prima. Normaal draait ie 0 rpm, waardoor hij dus heet wordt. Ik denk dat Apple toelaat dat het apparaat warm mag worden. Dan kan de fan minder draaien en dat is gunstig voor de batterijduur. Pas bij hogere temperaturen schakelt hij in denk ik. (op moment van typen draait hij 0)

Zou je dit programma ook kunnen installeren en kijken of je de zelfde bevindingen hebt?
Ik ga er waarschijnlijk ook een halen deze zomer omdat ik een compacte (krachtige) laptop wil voor mijn studie. Ik ben klaar met Windows, altijd haperen en vastlopen, ook met goede hardware (i5), dus mede daarom overweeg ik over te stappen op Mac.

Ik ga dan voor het instapmodel van 128GB. 200 euro voor 128GB extra vind ik gewoon te gek (en dan overstijgt het mijn budget). Hoeveel GB heb je werkelijk tot je beschikking? Neemt OSX veel ruimte in beslag? En is 2.7GHZ/8GB ram voldoende?

[Reactie gewijzigd door mrhp op 10 juni 2015 12:19]

128GB zou voor mij wat minimaal zijn, maar ik heb er ook BootCamp met Windows op zitten met een partitie van 50GB (wil ik ook wat verlagen). OSX zelf neemt niet zoveel in beslag, maar als je bijv. je Exchange mail en andere dingen gaat syncen/cachen gaat het wel hard. Ik heb de laptop nu ongeveer 3 maanden in gebruik en zit nu op 80GB vrij van de 256, met wel 30gb gereserveerd voor Windows.

Apps neemt nu 23GB in gebruik, heb nog 20GB aan audio en wat foto's / films.

Als je veel online doet zou 128GB wel genoeg moeten zijn. Je kan er altijd nog een mooi SD kaartje in doen (je kan speciale kopen die niet uitsteken) van 128GB, dan heb je ook weer wat storage erbij. Kost geloof ik 100,-.

Ik heb nog geen issues gehad met performance, ik ben veel aan het multitasken, remote supporten (Bomgar), Mailen, veel tabs open in safari. Heroes of the Storm draait ook uitstekend (niet max uiteraard).
Ik ga geen BootCamp gebruiken, ik heb nog m'n Asus van 4 jaar oud die nog redelijk snel is (maar zwaar en extern toetsenbord nodig) en genoeg andere Windows apparaten thuis.

De Mac wordt mijn primaire PC waar ik alles op doe (o.a. de studie), . Maar muziek gaat via Spotify (meestal telefoon) en films via PopcornTime. Foto's staan op de cloud en op mijn Asus met 1TB opslag of externe harde schijf.

Ik wil de laptop dan graag schoon houden, niet alles maar downloaden, nooit gebruiken en niet weggooien. Mocht ik nog opslag nodig hebben (ik denk het niet) kan ik inderdaad zo'n speciale SD kaart halen voor de MBP. Maar daar kan je daar ook programma's op draaien? Ik heb van deze laptop ook maar 200GB in gebruik, waarvan bijna alles oude series of films zijn (het pre-PopcornTime/Netflix tijdperk) die ik nooit meer kijk.

64GB kost 40 euro, 128GB ¤70.

Kortom, ik denk dat het de 128GB wordt. De 200¤ extra is wat te veel
Voor zover ik weet kan je programma's verplaatsen waar je maar wilt, dus SD zou geen probleem moeten zijn :)
Dan wordt het zeker weten de 128GB :)
Dank je voor de review! Zit die nieuwe "force touch" touchpad ook op deze versie? Wat zijn je ervaringen daar mee?
Yep, deze zit er op. Nu heb ik niet echt veel ervaring met de andere touchpads, maar ik vind deze wel heel bijzonder en goed werken. Het is grappig dat je 'm helemaal door kan drukken terwijl je fysiek niet echt het ding indrukt. Dat hebben ze heel goed gedaan.

Voor nu gebruik ik het alleen in Safari en in Finder. In Safari kan je in een soort popup een link openen; op die manier kan je door blijven lezen en zie je de link in het 'klein' aan de rechterkant zodat je vast kan zien wat daar op te zien is. Ook laad hij in het geheugen; als je op de preview klikt heb je gelijk het venster naar voren.

In Finder vooral handig om snel eigenschappen en file sizes te zien door hard door te drukken.

Ook kun je icoontjes in je dock indrukken met force touch (dus iets harder drukken); op die manier focust het scherm op die applicatie en wordt de rest blurry. Of hier ook een andere shortcut voor is weet ik niet, ik heb nu alleen force touch gebruikt.
Bedankt voor je antwoord! Mooi om te zien dat die nieuwe touchpad handig is. De apps die je noemt zeggen mij nog niet zo veel, want ik heb geen MBPr :) Maar eind zomer ga ik er één aanschaffen, dat staat al vast.

Verder veel plezier er mee!
Mooi, ik heb het instapmodel, overgestapt van een MacBook air uit 2011.
Ik vind hem vrij zwaar, maaar de MBA is natuurlijk een andere referentie.
Wel jammer er een VGA monitor op aan te sluiten ;-)
Hoi akooi,

Ik ben een logge Dell gewend, wat dat betreft weegt deze niks. Maar de Air is natuurlijk weer een stuk lichter; maar zelf geen ervaring mee.

De monitor is inderdaad VGA, lelijk beeld, maar geeft toch net even wat meer ruimte (alleen de chat staat nu open). Even wachten tot er budget is voor een mooi HDMI scherm oid ;)
Zit er ook aan te denken om over te stappen op osx, momenteel acer laptop met Windows 8(.1) en ik zit me echt helemaal op te fokken aan Windows. De laptop zelf heeft n i5, 6gb ram, en HD 4400.
In het beging snel maar naarmate ik m langer gebruikte... Ruk. Laptop ga ik vandaag voor 4de keer resetten. Laptop zelf is goed maar Windows niet daarom zet ik hier n paar redenen neer:
1: je MOET beveiliging kopen.
2: Windows loopt vaak vast ook toen ie nieuw was.
3: reset je Windows? Ja. Dan moet je dus wel terug naar Windows 8 dus.... Kun je lekker daar de updates van downloaden en dan naar 8.1. Pfff zucht.
4: slecht geoptimaliseerd.

En ik weet dat ik hier een reactie op krijg dat t vast aan mij ligt en dat ik mijn laptop slecht gebruik; maar dat doe ik dus niet geen virussen, geen crap downloaden nee. Die ik niet.
Gefeliciteerd met de aankoop van je eerste goede computer (Reactie in 3. 2. 1.)

Hoe is je ervaring met de accu wanneer je zware programma's gaat draaien, mijn 15' pro mid 2014 kan ik als ik een game draai in de helft van de tijd leegtrekken terwijl wanneer ik slechts tekstverwerking doe aan bijna 2 dagen kom.

Ik meen te weten dat er 8GB Ram in zit? Prima, beknopte review verder :)
Dankje!

Ik heb er nog niet heel erg goed mee getest om echt veel load te creeren. Als ik wat heb getest met Logic Pro of Lightroom/Photoshop laat ik het zsm weten. Wanneer ik kan testen weet ik niet zeker.

Er zit inderdaad 8GB in. Ik draai soms VM Fusion met Windows 8 (als ik echt een Windows app nodig heb, wat eigenlijk nog niet is voorgekomen ;)) en dat draait prima door op de achtergrond.
Gefeliciteerd met de aankoop van je eerste goede computer (Reactie in 3. 2. 1.)
Waarom gaan trollen? Dat is gewoon kinderachtig en ongewenst.
Huilen haha. 't was niet eens serieus s bedoeld :(

Wel grappig trouwens, de 13'' modellen zijn duurder geworden, maar die hebben sneller ram en CPU/GPU + dat force gebeuren. Maar de 15'' is 200,- duurder geworden zonder enige verandering..
Huilen haha. 't was niet eens serieus s bedoeld :(
Wat je doet is trollen, dat is nooit serieus en is bedoeld om reacties uit te lokken. Heeft trouwens niks met huilen te maken maar met het volgen van de richtlijnen. Je reactie is een troll/flamebait en valt onder de categorie ongewenst.
Zie het moderatie faq

Deze én mijn vorige reactie vallen volgens diezelfde richtlijnen onder off-topic.