AOpen H450B (300W voeding) Review

NNF 21 juli 2005, 1.932 views

AOpen H450B (300W voeding)

Pluspunten

• Goede voeding
  • Nette afwerking
  • Voelt solide aan

Minpunten

• Kleine gaatjes voor de casefans

Kwaliteit voeding Score: 5
Toen een aantal maanden terug het antieke Compaq-systeem van mijn moeder eindelijk de geest gaf, moest er natuurlijk een nieuw systeem komen; ik heb daarbij gekozen voor deze mooie, compacte mATX-behuizing van AOpen.

De bouwkwaliteit en afwerking zijn gewoon goed; geen scherpe randjes en het geheel voelt solide en degelijk aan. De zijpanelen zijn gemaakt van mooi, dik materiaal en het plastic doet niet overdreven goedkoop of gammel aan. Niets kraakt, piept of rammelt; gewoon netjes dus.

Gezien het feit dat dit een mATX-behuizing is kun je van de inbouwmogelijkheden niet al teveel verwachten; echter, voor een normaal huis-tuin-en-keuken-systeem zijn er met 2 * 5 1/4-inch en 3 * 3 1/2-inch (waarvan 1 intern) meer dan genoeg inbouwmogelijkheden. Ook komt deze kast compleet met front audio, 2 * USB2.0 en IEE1934 in het voorpaneel; voldoende mogelijkheden dus om snel en gemakkelijk bij voorbeeld een headset of USB stick aan te sluiten, zonder als een soort slangenmens achter de kast te moeten kruipen. Ook fijn vind ik dat de interne connectoren voor deze aansluitingen netjes de standaarden volgen en uit één stuk bestaan; iedereen die wel eens gepriegeld heeft met losse stekkertjes voor bijvoorbeeld de USB poorten snapt waar ik het over heb ;)

De koelingsmogelijkheden zijn voor een kast als deze ook voldoende; standaard zit er een (helaas nogal lawaaierige) 92mm outtake fan in, met aan de voorkant ruimte voor een 80mm intake fan. Echter, in plaats van de 92mm fan kan ook een 120mm fan gemonteerd worden, wat natuurlijk bij kan dragen aan een lager geluidsniveau. Iets minder ben ik te spreken over de miniscule gaatjes waardoor de outtake fan zijn lucht moet afvoeren (en de intake fan lucht moet aanvoeren), iets grotere gaatjes hadden niet misstaan (scheelt ook in de geluidsproductie).

Ook heeft deze kast een air duct in het zijpaneel; handig voor Intel-systemen en mocht je een AMD-systeem in de kast proppen, dan is de air duct snel genoeg verwijderd (kwestie van een schroefje losdraaien). Kortom, voldoende mogelijkheden om een koel en toch stil systeem in te bouwen.

De vormgeving is natuurljik een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik de kast er netjes uitzien; niet overdreven, niet opvallend, niet lelijk, gewoon normaal.

Wat betreft het installatiegemak is deze kast geen haar beter dan veel andere kasten; niks "tool-less", geschroefd zal er worden; de kast wordt overigens geleverd met meer dan genoeg schroefjes. Vind het zelf niet echt een probleem maar als je veel in je kast bezig bent dan zou het misschien wel eens vervelend kunnen zijn (maar ik denk dat de echte Tweaker zijn systeem niet in een saaie mATX-behuizing propt ;) ).

De kast werd (in mijn geval) geleverd met een 20-pins AOpen 300-GTF voeding; dit is een kwalitatief zeer hoogwaardige voeding van Fortron Source (link naar review @ X-bit labs), en hoewel het geen overdreven krachtige voeding is, voldoet hij ruimschoots voor een standaard internet-PC. Nieuwere versies van deze kast worden geleverd met een 24-pins ATX2.0 voeding zodat hij ook geschikt is voor de nieuwste S939/S775 moederborden.

Voor nog geen 5 tientjes krijg je met deze behuizing dus veel waar voor je geld; de prima afwerking en een uitstekende voeding zorgen ervoor dat deze kast wat mij betreft een prima koop is.

Heb jij ook een AOpen H450B (300W voeding)?

Ik heb deze kast ook zeer recent gekocht, en daar zat standaard inderdaad die 24 pins voeding in, maar ook een zeer stille 120 mm fan ipv. die luidruchtige 92 mm fan die aopen een tijdje gebruikte. Misschien handig voor mensen die overwegen deze kast te kopen.
Ik heb hem draaien met oa. een Celeron-d 345j (3,06 GHz) en een 6600 gt videokaart. Dat kan de voeding met gemak aan.
Ik heb deze kast volgens mij ook, maar ik kan alleen geen 120mm fan achterin bouwen standaard. Of is het dan een hele andere kast?