Specificaties Sport, Voetbal-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

PES 2015, PC (Windows) Review

Aquila 8 april 2015, laatste update op 27 september 2015, 405 views

PES 2015, PC (Windows)

PES2015

Pluspunten

• Realisme
  • Meer voetbal dan FIFA
  • Elk potje is een uitdaging
  • Menu ziet er goed uit! (speler op achtergrond)
  • Muziek (Champions League) maakt het extra levendig.
  • Iets minder wendbare spelers.
  • Bewegende spelers (AI)
  • Goede muziek en screenshots maken vanuit verschillende standen (bijzaak)

Minpunten

• Beeld kwaliteit is een verbeter punt.
  • Iets minder wendbare spelers.

Stabiliteit Score: 4
Uitgever(s): Konami
Datum van uitgave: NA: 11 november 2014 EU: 13 november 2014
Genre(s): sport
Speelmodus: singleplayer, multiplayer
Platform(s): Microsoft Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360

Na een lange tijd van niks te hebben gedaan, probeer ik toch weer wat zaken op te pakken, zoals de reviews. Net nog heel even kort mijn vorige bekeken en ik vind het toch wel leuk om deze te schrijven en daarnaast ook de lezer iets extra's te bieden.

Ik heb bij deze gekozen voor PES2015, omdat het een voetbal spel is, ik heel erg van het spelletje houd en het wat mij betreft veel beter is dan FIFA.
In mijn omgeving ken ik een aantal mensen die heel hoog gespeeld hebben en omdat ik tegenwoordig veel in een sport omgeving ben, probeer ik het voetbal altijd tot in de puntjes te ontleden en dingen te herkennen, zoals de tacktieken. Natuurlijk kan ik niet zo kritisch naar een spelletje kijken, maar het laat me wel iets bewuster kijken en voornamelijk wil ik de review daar op gaan baseren.

Nu zal ik ook maar gelijk starten over het spelletje zelf.

PES is op het eerste gezicht misschien een goedkoop spel of zelfs super slecht, als je de FIFA jeugd moet geloven, maar ik vind het spel juist veel beter dan FIFA. Het heeft namelijk een beter aanpassing op tactisch gebied en dat maakt het voor de fanatiekeling een heeel stuk makkelijker, omdat alles aangepast kan worden, zoals jij dat precies wilt. Je kunt spelers terug schuiven en vooruit. Iets wat ik in FIFA mis!

''Het schuiven met de speler'' Ik selecteer Xabi Alonso en schuif hem naar de rechter kant.

Spanning
Als we dan in de westrijd zelf aankomen, stijgt de spanning en heb je er veel zin in. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik bij PES nooit weet hoe het gaat, de ene keer ga ik volledig op mijn plaat, omdat ik niet op aan het letten ben en de andere keer zit ik keer op keer goed te spelen en win je met een dikke score. De muziek is hierbij goed geregeld. Als je een vriendschappelijke wedstrijd hebt of eentje voor het echt, dan hoor je de enige echt Champions League theme. Dat maakt het nog zelf iets leuker en realistischer! Het spel geeft mij een een gevoel van uitdaging. Je moet gefocust blijven en goed opletten. Bijvoorbeeld tijdens het verdedigen.

Verdedigen
Het verdedigen in dit spel is voor mij vrij lastig, maar maakt het veel meer realistischer. 9/10x tackle ik fout en pak ik een gele of rode kaart en net zoals in het echt kun je niet blijven stampen met spelers, want voordat je het weet heb je 3 man minder en sta je flink in het nadeel. Posities van de spelers instellen scheelt al een hoop. Als ik Schweinsteiger en Martinez verdedigend heb staan op een 3/2/3/2 formatie en Martinez krijgt rood, dan zet ik Schweinsteiger op het midden. Als hij vermoeid is, kun je hem ook nog wisselen. Als je nog erg lang te gaan hebt, kun je ook verdedigend spelen en voorin met 1 iemand spelen. Het is allemaal naar wens aan te passen, precies hoe jij het wilt hebben.
Sommigen vragen zich waarschijnlijk nu af: ''Maar dit kan met FIFA toch ook?'' Ja, zeker. Je kunt een andere opstelling pakken, maar als jij een keer wilt dat bijvoorbeeld Robben iets terug zakt, dan hoef je in game niet alles overhoop te gooien. Dit is gewoonweg niet prettig. Als je iets hebt staan dat werkt, waarom niet? Je gaat naar het knopje ''strategie'' en naast het knopje om spelers te wisselen staan alle formaties en de optie om iemand te schuiven. Vervolgens selecteer ik Robben en schuif ik hem terug. het scheelt met 5 minuten werk (of zelfs meer) om de hele opstelling overhoop te gooien, want als ik iets doe, dan wil ik het goed doen!
De AI is eigenlijk heel goed. Spelers zijn veel bewegelijker dan in FIFA. Bij FIFA heb ik vaak het probleem, dat de spelers stil blijven staan en een beetje uit hun neus aan het vreten zijn. Dit tot mijn grote ergernis. Je geeft plotseling een pass en de speler is 10 minuten te laat. Nou, dan vliegen de scheld woorden door het huis..

Samenspel
Ook is het spel iets moeilijk om samen te spelen, bij FIFA tik ik 20x en scoor ik. Bij PES tik ik 5x en dan ben ik de bal kwijt of ik heb gescoord door een snelle counter. Het is dus niet zo makkelijk, dat je met 2 vingers in je neus kunt scoren. Iets wat naar mijn mening je super makkelijk wordt gemaakt bij FIFA. Ik zie FIFA dan ook meer voor de casual en PES voor de fanatieke gamers/voetballers. Maar toch bied PES genoeg uitdaging aan om het leuk te houden. Je kunt ook veel mooie goals maken en dribbel je niet 1,2,3 zomaar iemand eruit. Het zijn kleine dingen die het verschil maken, maar om dat goed te leren is niet voor iedereen weg gelegd. De luie/makkelijke, casual gamer zal het een worst zijn. Die zal gauw in de problemen komen door niet op te letten.

Beweging/Movement
Als je het spel een beetje onder de knie krijgt en dat is niet lastig, dan heb je er wel plezier aan. Robben, ten slotte de man van het Nederlands voetbal, beweegt net zoals in het echt. Ik heb hem zelf een aantal keren in het echt gezien en op TV heel vaak. Ik vind het knap van de makers, dus dat maakt het alweer iets beter. Alleen dit is iets secundairs. Als ik bijvoorbeeld bij FIFA kijk naar bepaalde features, dan voegt het niks toe. Een shirt dat beweegt, oke leuk, maar wat voegt het aan mijn spel toe? Precies, helemaal niks. Het is wel leuk, maar als jij echt iets aan je spel wilt doen, dan heb ik liever mijn schuif functie, dan een bewegend shirt of een realistische beweging. PES heeft gewoon 2/3 punten op orde!
Er is wel een punt van twijfel. Ik baal er wel eens van, dat de speler een beetje stroef lijkt te bewegen. Het maakt het ook iets moeilijker en misschien ook weer iets uitdagender. Het is geen super groot probleem, dus deze laat ik aan jezelf over om dit als iets positiefs of negatiefs te zien. Je wordt overigens wel gepushed om direct een andere speler te pakken. Zo kun je namelijk niet met 1 speler het hele veld over rennen om druk te zetten en 10x de bal mee te pakken. Je moet daarom goed op blijven letten (ik zet deze zowel bij positief en negatief, het kan vervelend zijn, maar het maakt het eigenlijk ook een stuk realistischer)

Aanvallen/Counteren
Aanvallen in PES is gewoon prima. Niks op aan te merken. Je zult wel zien, dat het niet zo makkelijk is als bij FIFA. Je moet vaker wel eens een pass geven waarvan je het niet zeker weet, maar als je hem geeft, dan komt er meestal iets moois uit. Je moet goed opletten waar je de bal geeft.
Spelers zijn ook heel alert, ze vragen bijvoorbeeld om de bal en verdedigen goed mee. Je kunt als het goed is ook nog extra druk zetten, maar dit gebruik ik vrijwel nooit.

''bewegende spelers'' Hier kun je zien, dat Robben de bal vraagt. Als ik hem zou hebben gegeven, dan zou ik makkelijk gescoord hebben. De AI ligt in deze situaties wat mij betreft mijlen ver boven FIFA. Daar ben ik het niet eerder tegen gekomen. Je ziet de tegenstander ook goed druk zetten, dit geld ook voor je eigen team. Dit terug komend op de aanvallende en verdedigende kant. AI is ook meer dan goed.

De graphics en kwaliteit zijn goed, maar niet uitmuntend. Het is niet erg, maar als de ontwikkelaar zich hier meer op zou focussen, dan zou je een krankzinnige ervaring kunnen mee maken. Ik hoop, dat ze in verloop van de jaren hier wel aan gaan werken, maar zoals ik in de review al aangeef is de gameplay super. Hier moet dan ook de voornaamste focus liggen. Graphics maken niet de game. Gameplay doet dat namelijk wel.

Graphics Zoals je ziet is er ruimte voor verbetering. Over het algemeen is het goed, maar het kan beter. Bijvoorbeeld aan aantal gezichten. Bij Bayern zijn deze vrij goed, maar bij iets mindere clubs is het ook iets minder. Het publiek is ook goed, maar zoals ik al zeg is de gameplay belangrijker. Ik heb er in ieder geval niet veel meer over te zeggen! Een klein toevoeging is dat je scorings moment kunt terug halen om daar vervolgens een screenshot van te maken. Je kunt uit alle hoeken en standen een screenshot maken en dat levert wel heel wat mooie plaatjes op! Niet zozeer deze hieronder, want je kunt nog veel beter maken!

Het geluid in PES is goed gemaakt. Het commentaar is goed en je merkt ook hier weer, dat details goed zijn uitgewerkt. Als je namelijk een kans mist en daarna ongeveer weer dezelfde kans mist, dan zegt de commentator: ''It's a a carbon copy from the previous miss'' en dat maakt het even iets leuker. Het wisselt zich beter af!
De muziek zelf, bijvoorbeeld in het menu is meer dan goed. Er is dan ook niks over te zeggen. Hier een lijst van nummers:
  • American Authors - Best Day of My Life
  • Cold War Kids - Miracle Mile
  • Imagine Dragons - Demons
  • Linkin Park - All for Nothing
  • Morning Parade - Shake the Cage
  • The Preatures - Is This How You Feel?
  • Wilkinson - Afterglow
Nu komen we alweer aan bij het laatste stuk en ik zal nu ook mijn mening geven en conclusie trekken.
PES2015 is een spel voor de fanatieke voetbal fan/speler. Ik speel zelf natuurlijk ook wel eens FIFA en heb er ook plezier mee. Alleen als ik iets serieus wil gaan spelen, dan zal ik altijd voor PES gaan. De ervaring is gewoon veel beter als je serieus wilt gaan spelen. Ik zie FIFA dan ook als een tussendoortje, terwijl PES een dinner in een duur restaurant is.
Als ik ook mee moet nemen, dat ze niet zo veel geld als EA Sports hebben en een aantal licenties niet, dan is het gewoon puike werk wat ze afleveren.

Conclusie: Het is een goed spel met heel veel tactische mogelijkheden. Op voetbal gebied is het gewoon de betere en daarvoor koop je ook een voetbal spel. Het moet zo dicht mogelijk op de realiteit komen en dat doet het spel ook!

Als er opmerkingen zijn, dan zou ik die graag willen horen, zowel positief als negatief. Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest en genoeg informatie over het spelletje zelf heb gegeven.

Met vriendelijke groet van,

Aquila

Heb jij ook een PES 2015, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Mooie review niks aan toe te voegen. Online ook zelden problemen.
Heel erg bedankt!
Helaas heb ik online nog niet gespeeld, maar ik verwacht dat het gewoon net zo goed is!
Ik kan het een top spel noemen. Ik raak er niet op uit gekeken, het blijft leuk en afwisselend.

[Reactie gewijzigd door Aquila op 3 juni 2015 20:43]