Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart Review

sander761Testpanel 6 april 2015, laatste update op 11 april 2015, 11.130 views

Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart (Testpanel)

De S6 Edge is een mooie telefoon. Zelfde features als de S6 met wat toevoegingen. Het prijsverschil van 150 euro is alleen te rechtvaardigen als je design echt waardeert. Verder snel, en alles wat dit een van de beste smartphones van dit moment maakt. Een aanrader.

Pluspunten

• Design - metalen rand, ronde schermrand, mooi.
  • Snel - in multicore tests verslaat ie alle smartphones.
  • Goede camera - mooie heldere, scherpe foto's. Goed bij donker.

Minpunten

• Hoge prijs, en 150 euro meer dan de S6 wellicht niet waard

Inhoud
VoorwoordDesign en uiterlijk
Bouwkwaliteit en afwerkingFeatureset (software/hardware)
Stabiliteit en betrouwbaarheidBereik
AccuduurGebruikersgemak
SchermBeeldkwaliteit opname
BenchmarkConclusie/algemene beoordeling en prijs
GallerijTweaking

Voorwoord (terug)
Vanuit Tweakers en Samsung is een event georganiseerd om de S6 en de S6 Edge te laten testen door medetweakers. Op dit event werden tevens 10 S6 Edge toestellen bij 10 willekeurige testers ondergebracht, die binnen een periode van twee weken de S6 Edge moesten onderwerpen aan een uitgebreide test. Dit is een review van een van de testers. Disclaimer is op zijn plek: hoewel er bepaalde voordelen zijn aan het krijgen van een testtoestel, zal ik de review kritisch opschrijven. Ik vergelijk dit toestel met de Galaxy Note 3 die ik alweer bijna 2 jaar in bezit heb. Ik heb vooral veel aandacht proberen te schenken aan het voorzien van beeldmateriaal: screenshots, foto's met de Edge, foto's van de Edge. Bekijk dus vooral ook de gallerij om je een beeld te vormen van dit toestel. Veel leesplezier, en laat me vooral door middel van de beoordelingsknop of een comment weten wat je ervan vindt, thanks !

Update 11 april 2015
Ik heb een korte update gemaakt, met daarin de volgende zaken:
  • Update 8 april (de 'productierelease') - verwerkt in de relevante secties
  • Toevoegen Tweaking sectie (met tip over uitschakelen touchkey light)
  • Kleine wijzigingen

Design en uiterlijk (terug)
De S6 Edge in de doos

De S6 Edge met toebehoren

Allereerst het unboxen: bij het openmaken van de doos tref je eerst de grote waarschuwing op de zijkant van de doos aan "European Sim Only", hierover bij bereik nog wat informatie. Verder zit in de doos een snellader (5V/9V), een USB 2.0 kabel, simkaart-eject pin, 4 instructieboekjes en een koptelefoon (in een eigenaardige vorm, die ik zelf niet zo handig vind).

Als we verder kijken naar het design van de S6 (Edge) is dit zoals in veel reviews al te lezen een grote verbetering ten opzichte van de vorige modellen. Ik heb zelf de Note 3, en alhoewel ik deze altijd in een bumper heb gebruikt, begrijp ik de kritiek wel als mensen zeggen dat het er allemaal een beetje plastic uitziet. De Europese en Amerikaanse markt lijkt in dat opzicht toch wat meer gericht te zijn op verfijndheid. Dat kan ik met de S6 Edge wel beamen, het is een strak toestel en voelt solide aan.
Als het toestel uitstaat geven de randen een aparte, mooie lichtweerkaatsing. Het is weer eens wat anders, zeg maar. De koptelefoonaansluiting zit verder aan de onderkant naast de USB (2.0) aansluiting, waar ik bij de Note 3 de koptelefoonaansluiting aan de bovenkant gewend ben. Deze plaatsing is geen issue verder. Aan de voorkant zit de selfie camera (5 MP) en aan de achterkant de 16 MP camera en hartslagmeter. Verder vind je aan de bovenkant het nano simkaartslot. Let er dus op dat je bij het bestellen van je Edge je simkaart laat omzetten naar een Nano-sim, mocht dat nog niet het geval zijn.
Boven tref je ook de IR emitter aan, waarmee je de remote control functie van de telefoon kan gebruiken. De telefoon ligt goed in de hand - ik kan me niet helemaal vinden in de kritiek over de scherpe edge-rand die je her en der leest. Wel oogt de Edge kwetsbaar aan de glazen onderkant.

Bouwkwaliteit en afwerking (terug)
Het toestel voelt stevig aan. Met 132 gram is het geen zwaar toestel, maar de metalen rand en glazen voor- en achterkant geven toch een solide "zwaar" gevoel. Hoewel we geen droptests mochten uitvoeren, denk ik niet dat de S6 Edge last heeft van een kleine val. Toch is het glas iets wat het gevoel geeft van breekbaarheid.
Verder is het een mooi afgewerkt toestel, zoals je voor de prijs mag verwachten. Geen vreemde constructiefouten die je op goedkopere toestellen soms wel eens tegenkomt. Al met al een uitstekende afwerking.

Clearview cover
Ik heb vanwege de ogenschijnlijke kwetsbaarheid van de glazen onderkant besloten een clearview cover op de Edge te plaatsen. Deze cover past goed in het design van de Edge.
Clearview cover met de S6 Edge ernaast

Clearview cover op de S6 Edge geplaatst

Het is een plastic plaatje met afgeronde hoeken, bekleed met metallic binnenkant waar normaal de metalen rand zit. Hierdoor valt de hoes niet zo op tegen het donkere glas, maar het plastic is wel duidelijk krasgevoelig (zie ook foto's in de gallerij). Een bijkomend voordeel van de cover is dat de camera beter wordt beschermd, omdat deze normaliter een paar millimeter uitsteekt. Ik ben benieuwd wat we in de komende weken gaan zien qua aftermarket bumpers en covers voor de Edge: de ronde zijkanten maken het lastig een cover te maken die niets afdoet aan het design van de Edge. Vooralsnog is de clearview cover een goede tussenoplossing (maar 30 euro is wel aan de prijzige kant voor een stukje plastic van 5 euro kostprijs...).

Featureset (software/hardware) (terug)
De S6 Edge beschikt over een scala aan features die ik hier kort zal belichten:

Hardware basics
Qua hardware is er de Exynos 7420 chip, die in een big-little configuratie maar liefst 8 kernen (4 zuinige/langzame 1.5GHz, 4 snelle 2.1GHz) het werk kan laten verrichten. Verder is er 3 GB geheugen aan boord (zelfde als e.g. Note 3) en heeft de S6 (Edge) een flashgeheugen van 32GB in deze configuratie. Er zijn er ook met 64GB en 128GB. Het gaat allemaal om snel flashgeheugen, wat ook blijkt uit de benchmarkscores (zie Geek 3 scores in benchmark). Daarnaast zit er een fingerprint scanner en een hartslagmeter ingebouwd, alsmede een 16MP en 5MP camera.
De telefoon is voorbereid voor NFC betaling, inclusief Samsungs eigen Samsung Pay oplossing, welke voorlopig alleen in de Verenigde Staten te vinden zal zijn. Het scherm is een QHD amoled met 2560x1440 pixels in 5.1 inch formaat (577 pixels per inch resolutie). Je kunt het geheugen niet uitbreiden met een SD kaart - volgens Samsung is dit omdat de kans bestaat dat je er een traag kaartje instopt wat invloed heeft op de prestaties van de gehele telefoon. Maar persoonlijk denk ik dat het een kostenbesparing is, en natuurlijk een aansporing om een duurder toestel te kopen :) Ik ben ook de Nexus 5 gewend, die het met 16GB nog goed deed, dus 32GB is voldoende voor normaal gebruik.

Homescreen en standaard apps

Anders dan de Note 3 heeft de Galaxy S6 Edge veel minder apps aan boord. Nog wel wat Touchwiz zaken (zie onder), maar standaard zie je dat er slechts een paar 3rd-party of Samsung applicaties zijn geinstalleerd, zoals drie Microsoft apps (OneDrive, OneNote en Skype), een Whatsapp installer, Samsung GO, Smart Manager (gebruikt voor security en cleanup-doeleinden), S-Health, S-Planner, S-Voice (bedienen van je telefoon met je stem) en Galaxy Apps. Daarnaast een paar kleine tools als Smart Remote (IR afstandsbediening), een voice recorder, een note utility en de gebruikelijke standaard Android Apps. Zoals gewoonlijk is niet Chrome maar Samsungs eigen internetbrowser de standaard app, hoewel Chrome wel vooraf geinstalleerd is.

Update 8 april
Met de laatste software update heeft Samsung de bloat laten toenemen, wat jammer is. Zo staan er nu 3 extra apps op: Facebook, Instagram en Messenger - allen 20kB volgens de Application Manager. Het verdient geen schoonheidsprijs om de reviewers hun werk te laten doen, en vervolgens de bloatware net voor productie op te waarderen. Daarvoor haal ik dan ook een puntje van de featureset af bij de S6. Ook het feit dat deze applicaties enkel zijn te disablen en niet te verwijderen is niet erg netjes.

Apps pagina 1

Apps pagina 2

Fingerprint scanner
De vingerafdrukscanner is ingebouwd in de homebutton van het device. Na het inprogrammeren van een van de 4 vingeropslagpunten in de software, kun je met de betreffende vinger het apparaat unlocken door simpel je vinger op de homebutton te leggen, niet te wrijven. Dat werkt in de praktijk erg makkelijk. Daarnaast biedt de software de mogelijkheid de scanner in te zetten voor inloggen in PayPal, Samsung en willekeurige websites door middel van web sign-in. Hoewel ik het niet snel kon uittesten, lijkt de vingerafdrukoptie niet beschikbaar voor andere applicaties, dus praktisch zal het gebruik beperkt blijven tot het unlocken van je device.
Het instelscherm van de fingerprintscanner

Wellicht ook beter, omdat het gebruik van een vinger nogal misbruikgevoelig is. Uiteindelijk is "something you are (je vinger), something you know (een code)" een veiligere oplossing, waar de vingerafdrukscanner als eerste lijn van beveiliging afdoende kan zijn, en een sterk wachtwoord altijd nog gebruikt wordt voor bankieren ed. Ik laat persoonlijk de website sign-in optie uit om precies die reden.

Camera

Het camera scherm

Camera quick launch
Door twee keer op de hometoets te drukken, unlock je de camera binnen 1 seconde. Dat werkt in de praktijk erg makkelijk en laat het toe snel foto's te maken zonder eerst 4 handelingen uit te hoeven voeren. De beveiliging binnen de camera-app lijkt ook op orde: zo is het slechts mogelijk de foto's te zien van de huidige sessie (je kunt dus niet zomaar iemands telefoon 'unlocken' en alle foto's bekijken). Het blijft een risico om wat meer functionaliteit zonder unlocken beschikbaar te maken, omdat je natuurlijk nooit weet of iemand ooit een achterdeur vindt die alsnog de hele telefoon open zal leggen. Ook is er altijd nog de mogelijkheid dat iemand je telefoon zonder toestemming voorziet van (een veelvoud van) foto's - kantoorhumor zeg maar. Mocht je dat niet plezierig vinden, dan is er een optie in de camera-instellingen om de quick launch optie uit te zetten. Ik vind het zelf een te gemakkelijke optie om uit te zetten, dikke plus voor Samsung hier.

Camera tracking auto focus
De camera kan na het identificeren van een subject in de viewfinder door middel van je vinger, deze vervolgens automatisch tracken. Dit werkt zelfs als je je toestel beweegt en je je onderwerp kortstondig uit het zicht verliest. In de praktijk vindt de software veel objecten goed terug, maar het blijft software. Als het geen gezichten zijn, dan kan het toestel zich wel eens vergissen, en komt het gele autofocus vlakje plots over een ander onderwerp te staan. Toch lijkt dit een handige feature, die bij bepaalde situaties uitkomst kan bieden.

Pro
De camera biedt nu ook een 'pro' functie, waarmee je ISO, focus, belichting en witbalans handmatig kan instellen. Dit kan een uitkomst bieden voor foto's in donkere omstandigheden, waarbij de camera soms kan weigeren het meest lichte onderwerp te kiezen. Een handige feature, wat nogal een gebrek is op veel smartphones. Het blijft een telefoon en geen DSLR, maar toch kan het voor foto's waar je iets meer tijd hebt een heleboel in kwaliteit schelen.

Realtime HDR
Hierbij wordt het kleurbereik van de foto verbeterd, zodat je lichtere en donkere onderwerpen beter samen in 1 foto kunt onderbrengen. In de praktijk werkt dit alleen bij beperkte verschillen tussen het meest lichte en donkere onderwerp; verwacht niet dat je hiermee HDR foto's kunt maken zoals je ze normaal alleen met nabewerking kunt verkrijgen. Ik had de HDR optie bij onderstaande Paaspop fotocollectie altijd aanstaan, dus je kunt zelf oordelen hoe het eruit ziet. Ik zie vooral duidelijke verbetering bij daglichtomstandigheden.

Andere nieuwe camera-opties
Slow/fast motion
Hiermee kun je een video maken waarbij een gedeelte in slow of fast-motion wordt afgespeeld. Ik heb de fast motion een keer gebruikt, maar was eerst onder de veronderstelling dat het een foto zou worden. Wellicht een leuke functie voor mensen die veel sportfoto's maken. Verder werkte dit naar behoren.

Virtual shot
Noem het 'een omgekeerde panorama foto': in plaats van je omgeving in 360 graden te fotograferen, fotograaf je een object in (bijna) 360 graden. Daarna kan je net als met bijvoorbeeld een Sphere foto (bekend van de meeste nieuwe Android toestellen), virtueel om het object heen bewegen. Dat kan bijvoorbeeld leuk zijn in VR toepassingen, dus wellicht als de Samsung Gear VR 2 uitkomt een grappige toevoeging. In de praktijk werkt het naar behoren, waarbij zoals ik merkte het wel lastig is om het onderwerp precies in het midden van de foto te houden, wat een beetje wiebelend "sinus" effect kan opleveren.

Selfie
Op de achterkant kun je met de vingerafdruk sensor een selfie maken. Dan hoef je de ontspanknop van de camera zelf niet te gebruiken. Ik weet niet wat dit toevoegt - in de praktijk is het alleen maar lastig te gebruiken en ik zie geen voordeel ten opzichte van het indrukken van het touchscreen. Er is ook de mogelijkheid een 'wide selfie' te maken waarmee je meer mensen op de foto kan krijgen. De selfie mode heeft sinds de Oscar uitreiking van 2014 (waarbij Elen Degeneres de Note 3 gebruikte om een selfie te maken) duidelijk de aandacht van Samsung. En begrijpelijk, omdat je bijvoorbeeld in Korea eigenlijk niet over straat kan lopen zonder een paar selfiesticks onderweg tegen te komen :)

Touchwiz
De Samsung TouchWiz functionaliteit is danig ingeperkt, en dat is zoals veel professionele reviews ook beschrijven een goede zaak. Op mijn Note 3 moest ik nog veel zaken aanpassen om alle batterijslurpende en geheugenverslindende functies uit te zetten, met de S6 heb ik er nagenoeg geen aandacht aan geschonken. Ik weet dat deze functies er zijn, en de engineers in Seoul zullen er wel een bedoeling mee hebben gehad, maar ik mis het niet.
Ik heb de functies Direct Call (telefoon aan je oor houden om laatste beller terug te bellen), Smart Alert (notificatie als je de telefoon oppakt bij gemiste oproepen), Mute (geluid uitzetten van gesprek door telefoon op zijn screen neer te leggen) en Palm Swipe To Capture (je handpalm te gebruiken om een schermfoto te maken) wel even bekeken. Het zijn pure gimmicks, en levert vast wat geld op voor de bedenkers ervan, dus ik hoop dat ze niet meelezen: het management van deze heren en dames zou er goed aandoen om de afdeling even licht te herstructureren, en deze overbodige bulk er voorgoed af te halen. Het klinkt mooi op papier, maar in de praktijk ga je deze functies niet of slechts 1 keer toepassen. Gestures zijn niet altijd even gevoelig, en als ik bv. een screenshot wil maken ga ik niet tien keer over het scherm wrijven totdat de foto genomen is - met het risico dat ik het scherm aanraak en ik een actie uitvoer.

Edge screen
Deze functie is voorbehouden aan de S6 Edge, en hoewel met uitzondering van 1 functie (edge lighting) deze functies op elk S6 toestel zouden kunnen werken, heeft Samsung deze exclusief voor de Edge bestemd:

Edge lighting
Als je het toestel plat op het scherm neerlegt, verschijnt er een kleur om het scherm bij een notificatie. Helaas gebruik ik een Qi-lader, dus ligt mijn scherm nooit plat op het scherm maar op de rug.
People edge
Aan de zijkant van het scherm kun je 5 contacten vastleggen, die ieder ook hun eigen kleur krijgen. Door te swipen van rechts naar links in het hoofdscherm krijg je de contactenlijst te zien en kun je ze snel bellen. De kleuren van de contacten worden vervolgens weer gebruikt in notificaties, zoals bij Edge lighting.
Information stream
Door de zijkant van je edge als een wenslamp op en neer aan te raken, verschijnt er een rand met informatie zoals een nieuwsticker.
Night clock
Hiermee tover je je Edge om in een nachtklokje, waarbij de rand de tijd weergeeft.
Ik heb de functies uitgeprobeerd, maar had helaas een beetje hetzelfde gevoel als hierboven bij Touchwiz - het voegt voor mij niet superveel toe aan het toestel.

Wireless charging
De S6 ondersteunt draadloos opladen. Dit kan met een oplader van elk van de twee grootste standaarden op het gebied van draadloos opladen (Qi/WPC en PMA). Ik had zelf voor de Nexus 5 een oplader gekocht op ebay, en deze werkte zonder problemen. Het opladen duurt wel iets langer dan met de (super)snellader : met deze lader kan de S6 met 10 minuten laadtijd wel 4 uur (volgens Samsung) meegaan. Ik heb gemerkt dat de laadtijd inderdaad erg kort is met deze meegeleverde lader, maar geen precieze meting uitgevoerd.

S Health
Een feature die ik persoonlijk erg interessant vindt is de S Health app. Hiermee kun je allerlei gezondheidsgerelateerde metingen uitvoeren, van stappentellen tot hartslag en oxi-meter. De laatste twee, waarvan de betrouwbaarheid niet objectief is vastgesteld door mij - werkt goed. Als je het kunstje van de vinger op de juiste manier op de meter leggen eenmaal onder controle hebt, kun je snel en eenvoudig je zuurstofgehalte en hartslag meten. Dit kan alleen vanuit stilstand, dus net voor of net na een oefening. Ook is de meter gevoelig voor hele koude handen, waardoor de functie soms slecht werkt.
S-Health scherm met enkele metingen

De stappenteller werkt leuk, maar bij oefeningen als bijvoorbeeld touwtjespringen heb je er niet veel aan - de S6 kan wel bepaalde andere sporten registreren, maar de stappentelfunctie wordt dan niet gebruikt - enkel de tijdsduur van de oefening bepaalt de intensiteit en het calorieverbruik. Toch vind ik het een app die ik zeker vaker zal gebruiken.

Miracast
Niet echt bijzonder, zeker niet sinds Chromecast er is, maar toch heb ik even geprobeerd de S6 te verbinden met mijn Philips 47pfl6008k door middel van Miracast - een draadloos video transfer protocol van de Wi-Fi Alliance. Met de Note 3, die ook Miracast had, kon door een encryptieprobleem de Philips helemaal geen verbinding maken. Met de S6 kun je wel verbinden, en zodoende foto's en websites goed bekijken via je TV. Zodra je Netflix oid gaat bekijken valt het beeld op zwart (althans het videodeel), omdat de encryptie dan noodzakelijk wordt.
Chromecast heeft deze beperking niet (...) maar geeft lipsync problemen bij het afspelen van video - dus is het in de praktijk altijd nog makkelijker de video rechtstreeks op de TV te tonen, zonder tussenkomst van de software op de telefoon.

Stabiliteit en betrouwbaarheid (terug)
Ik ben gedurende mijn tests met de S6 Edge geen vastlopers tegengekomen. Ook de benchmarks die testen op stabiliteit (Antutu bv.) zijn goed verlopen. Gedurende deze korte testperiode kan ik wel zeggen dat deze eigenschap van de S6 Edge gewoon goed te noemen is. De benchmark van AnTuTu ging in op de stabiliteit, zie hier het resultaat, wat volgens mij goed te noemen is:
AnTuTu stability test S6 Edge

Bereik (terug)
Ik heb de Edge getest in combinatie met een Simyo simkaart. In het begin had ik veel problemen deze aan de praat te krijgen. Zodra het netwerk gevonden was, na opstart van het device, schakelde deze na 10 seconden "uit" met de melding "emergency calls only". In het status menu (about device->status) zag ik dat het netwerk een sterkte had van -113dBm/0 asu. Ik heb veel uitgeprobeerd, en de enige oplossing leek eerst om het KPN netwerk (wat Simyo gebruikt) handmatig in het toestel te selecteren. Ook daar was bij een reboot het echter weer nodig deze instelling nogmaals te zetten - niet prettig. Na contact met de Simyo klantenservice heb ik gratis een simkaart toegestuurd gekregen (mooie service van Simyo), en heb ik gekeken of dit het probleem was.
Helaas was ook hier de oplossing niet te vinden, en heb ik uiteindelijk de workaround gevonden door het netwerk op GSM/WDCMA (geen LTE) te plaatsen. Hierna was het probleem voor zowel de handmatige als automatische netwerkselectie opgelost. Als ik weet wat nu echt het probleem is, laat ik het hier weten.

De gesprekskwaliteit is goed, vergelijkbaar met mijn Note 3. Tenslotte heb ik de kwaliteit van het bereik in het toestel gemeten door de zgn. "death grip" test. Hierbij bedek ik de onderkant van het toestel (waar de antennepartij vaak verwerkt zit) met 2 handen (wat in de praktijk zelden voor zal komen), en kijk hoeveel het signaal verzwakt. Dit deed ik met behulp van de app "Network Signal Info". Het signaal ging van -85dBm naar -101 dBm, en had hiermee nog voldoende bereik om goed te kunnen bellen. Zie ook een artikel over andere meetresultaten, maar merk op dat zonder professionele meetapparatuur het moeilijk is een objectief oordeel over het bereik te maken. Voor mij ligt de Edge op de norm van wat je van een moderne smartphone mag verwachten.
Network Signal Info resultaat

European Sim Only

Dan nog iets over dat European Sim Only: zoals Samsung sinds de Galaxy Note 3 gewoon is te doen, is ook deze telefoon tegen grijze import 'beschermd' door de telefoon alleen geschikt te maken voor het aanzetten met een Europese simkaart. Of dit goed is, is twijfelachtig te noemen - maar als je de S6 Edge koopt heb je er nu eenmaal mee te maken. Ik roam zelf enkel als het moet, maar veelal gebruik ik (in de VS bijvoorbeeld) een lokale simkaart. Bij de Note 3 was Samsung erg vaag over de implicaties van de lock: kon je nu wel of niet bellen met je telefoon in het buitenland, zonder dure roamingkosten ?
Hier hebben ze van geleerd, en nu staat er op de doos duidelijk dat je de lock kunt verwijderen door het eenmalig maken van een 5 minuten durende oproep. Omdat ik een buitenlandse simkaart heb liggen, heb ik deze test gedaan. In de doos zit naast de handleidingen en garantieformulieren, ook nog een extra Regional Lock Guide, waarin een en ander verder wordt uigelegd. Ik heb volgens de instructie een uitgaand gesprek gevoerd van 5 minuten met een Nederlandse simkaart. Hierna heb ik een simkaart uit de USA in het toestel gelegd (welke overigens niet meer geldig was, "network locked"), en de telefoon aangezet. Dit ging zonder problemen, de telefoon werkte nog steeds, maar natuurlijk zonder netwerk.
De angstaanjagende waarschuwing in de handleiding dat bij het activeren met een buitenlandse simkaart, de telefoon wel eens helemaal de geest zou kunnen geven vind ik vreemd, en eigenlijk niet kunnen. Natuurlijk kon ik dit niet testen, maar het mag m.i. nooit zo zijn dat een telefoon zichzelf 'vernietigd' omdat je toevallig geen Nederlandse simkaart hebt liggen. Dat is een duidelijk verbeterpunt voor Samsung in toekomstige toestellen, en eigenlijk ook wel een puntje waar de wetgeving iets over zou moeten zeggen - tenslotte heb je recht op een goed werkend product zonder allerlei kunstmatige regeltjes, toch ?

Accuduur (terug)
De batterij heb ik getest met de synthetische benchmark van AnTuTu. AnTuTu draait verschillende "real-world" scenario's (maar het blijft een synthetische test..) zoals het afspelen van video, laden van webpagina's etc. Hieruit volgt een score die de relatieve kwaliteit van de batterijlevensduur weergeeft. De Edge kwam uit op een score van 5500, tussen de Note 3 (met 8000 punten) en de Nexus 5 (met 4500 punten). Dit is een mooie gemiddelde score, maar niets bijzonders.
In dagelijks gebruik kan ik de telefoon goed 1 volle dag gebruiken. Ik ben geen intensieve beller, en het dagelijks gebruik bestaat vooral uit wat browsen en foto's maken. Hiermee is na 1 dag nog ruim 70% over. Ik heb ook een Nexus 5, en voor mijn gevoel is de S6 Edge inderdaad beter qua batterijduur dan de Nexus. Ook bij de Nexus is de batterij overigens vast ingebouwd.
Met de ruime beschikbaarheid van noodkitjes om je telefoon op te laden, hoeft er in de praktijk geen probleem te zijn. Bij de Note 3 heb ik 1 reservebatterij, maar deze verwissel ik slechts zeer zelden.

Gebruikersgemak (terug)
Gebruik is voor een smartphone vaak synoniem met snelheid. Als je browsed, gamed, foto's maakt of Netflix kijkt: altijd is het belangrijk dat je je gegevens snel en zonder gedoe binnen kunt halen. Ik heb enkele benchmarks gedraaid die de snelheid van de Edge goed laten zien die je hieronder aantreft. Mijn ervaringen gedurende een kleine week testen zijn zeer goed - de telefoon doet wat ie moet doen en ik ben nog niet een keer een vastloper tegengekomen. Natuurlijk was er het probleem met aanmelding op het mobiele netwerk, maar totdat ik hier meer over de oorzaak weet zie ik dit niet als een nadeel.
Door het handzame formaat neem je de telefoon gemakkelijk mee, en de fingerprint unlock evenals de camera quick launchfunctie maken dat je de telefoon sneller en makkelijker gaat gebruiken in situaties waar je normaal iets hebt van 'laat maar, teveel gedoe voordat ik mijn camera klaar heb'. Omdat voor mij browsen en foto's maken het belangrijkste is, en deze factoren goed zijn verwerkt in de S6 Edge, heb ik hier een goed gevoel bij.
Waar ik wel een kanttekening bij plaats - pun intended - is de zijkant van het Edge scherm en het invoeren met het toetsenbord. Vaak heb ik gemerkt dat bij het ingeven van de 1 of de a (allebei aan de linkerrand van het scherm), de Edge deze toetsen niet altijd oppakt als je precies op de kromming van het Edge scherm drukt. In de praktijk valt er goed mee te leven, maar het had beter geweest als Samsung de software op dit gebied aanpast zodat het toetsenbord aan de randen wellicht net wat beter reageert voor de betreffende toetsen.

Virtual Reality
Ik heb de Edge ook getest met Cardboard, de VR oplossing van Google die je voor 3 tientjes aan iedere moderne Android telefoon kan toevoegen. Waar ik vooral op heb gelet is de resolutie, met de hoge DPI rating van de S6 kun je verwachten dat deze telefoon bij uitstek geschikt is voor VR. Ik heb een foto geplaatst met daarin het zicht door een van de Cardboard lenzen. Je kunt nagenoeg geen pixels zien, maar als je goed oplet kun je het onderscheid nog wel maken. In de praktijk is het gedrag erg goed, maar is de kwaliteit van veel VR apps absoluut nog niet ingesteld op QHD schermen. Met matige videokwaliteit maakt het niet al te veel uit of je de S6 Edge of een scherm met FHD paneel gebruikt voor de VR toepassing, dus ik hoop snel op nieuwe en betere apps. Hopelijk zal met de aangekondigde Gear VR 2 deze kwaliteit gehaald worden.

Zicht door de Cardboard lens - bijna geen pixels te zien op het QHD scherm

Scherm (terug)

Het scherm is, behalve de kleine opmerking hierboven over het toetsenbord, erg goed te noemen. Het is het 'standaard' amoled scherm van Samsung, met de gebruikelijke superieure helderheid en kleurintensiteit. Bij het instellen van het display is het wel handig de kleurverzadiging iets aan te passen, door deze van de standaardinstelling af te halen. Hoewel ik het niet kan meten, zijn de kleuren in die fabrieksinstelling wel erg opgeblazen.
De schermhelderheid heb ik gemeten, maar ik vond de waarden dusdanig afwijken van de opgegeven waarden dat ik ze hier niet publiceer. In de praktijk is het scherm goed helder in de normale situaties, inclusief fel daglicht.
Samsung pronkte ook met het feit dat je de minimumhelderheid van het scherm nu terug kan brengen tot 2 cd/m2. Dat is vooral voor nachtgebruik handig, waarbij het smartphonescherm niet je nachtrust verpest. Ik merk inderdaad dat het scherm donkerder is dan mijn Note 3, en in dat opzicht komt Samsung haar belofte na. Of het in de praktijk veel uitmaakt weet ik niet - je ogen stellen zich toch in op het lagere lichtniveau, en dan is al het licht waarschijnlijk teveel. De beste oplossing blijft het scherm gewoon uitzetten.
Wat dat aangaat hebben ze bij Samsung wel geleerd van het schermgedrag bij het opladen: bij mijn Note 3 moet ik standaard het scherm ondersteboven leggen om niet midden in de nacht mijn kamer verlicht te hebben met het schijnsel van de felle amoled. De "feature" dat het scherm aangaat als de accu vol is, is bij de S6 Edge verwijderd en reageert nu als verwacht: het scherm blijft uit tot je een actie uitvoert.

Beeldkwaliteit (terug)
De camera in de Edge is net als de S6 een model van 16 megapixel met optische beeldstabilisatie. De lens is met f1.9 zeer lichtgevoelig, wat veel beloofd voor het fotograferen in slechte lichtomstandigheden. Ik heb alle foto's genomen met de real-time HDR aan.

Ik heb de camera uitgeprobeerd op het eerste muziekfestival van het seizoen: Paaspop 2015. Alle foto's vind je hier in het fotoalbum.

Het Paaspopterrein overdag - heldere kleuren, licht verzadigd

Veel detail in deze foto, alles blijft goed scherp

Nothing but Thieves - goede foto bij matiger licht

De Apollo tent - wat korrel hier en daar

Loco Royale - de Theo's zijn goed zichtbaar, maar de HDR kan niet voorkomen dat het bord overbelicht is

Concluderend kan ik over de beeldkwaliteit zeggen dat het een fantastische camera is, vooral in heldere omstandigheden. Ook in donkere omstandigheden maakt de S6 goede foto's, maar verwacht geen wonderen met zo'n kleine lens. In vergelijking met mijn Note 3 een duidelijke verbetering.

Benchmark (terug)
Ik heb een paar benchmarks gedraaid die ik de revue laat passeren. Ik heb overigens niet gekeken of er benchmark truukjes worden uitgehaald door de software. Er zijn rapporten dat eerdere Samsung telefoons zich schuldig maakten aan het verhogen van de CPU frequentie zodra ze zagen dat er benchmark applicaties actief waren, maar dat Samsung deze praktijken ook heeft gestopt. Ik ga ervanuit dat dit dus niet meer het geval is.

De benchmarks:
AnTuTu benchmark
Deze benchmark test de 64 bit performance van de telefoon. De eindscore kwam uit op 6952566538 punten, waarmee de HTC M9 ruim wordt verslagen. De benchmark score is na de update op 8 april met bijna maar liefst 4000 punten teruggevallen, met voornaamste probleem de runtime UX test, die van 4400 naar 418 punten afdaalde. Dit is een vreemde uitslag, en volgens informatie over Antutu heeft deze specifieke test de volgende bedoeling: "The Runtime score represents how well Android’s Dalvik runtime runs apps. ". Dus op een of andere manier is de manier van draaien van apps beinvloed met de huidige update. Omdat Dalvik in Lollipop al niet meer wordt gebruikt, maar ART, is er dus iets met de ART runtime gewijzigd. De tijd zal leren wat, maar ik heb het verder niet uitgezocht.
AnTuTu benchmark score S6 Edge na de update op 8 april
AnTuTu benchmark score S6 Edge pre-update

Bij de HTML 5 test komt AnTuTu tot een score van 25093.
AnTuTu HTML 5 test S6 Edge

Geekbench 3
Bij Geekbench 3 is de score ook naar verwachting hoog, maar zie je een dip in de singlecore performance. Dat zal komen door de lagere klokfrequentie van de cores op 1.5 GHz.
Geekbench 3 eindscore

Geekbench 3 single core performance vergelijking

Geekbench 3 multi core performance vergelijking

PCMark
De PCMark test is redelijk nieuw, en probeert real-world gebruik na te bootsen: afspelen van een video, laden van een website ed.
PCMark eindscore

PCMark benchmark details

PCMark monitoring scherm gedurende de benchmark

Conclusie/algemene beoordeling en prijs (terug)
Het mag gezegd zijn: dit is een toptelefoon. Het moet ook wel voor deze prijs, want voor 850 euro (prijs bij schrijven) betaal je het volle pond. De meerwaarde ten opzichte van zijn kleinere broer de S6 zie ik niet meteen: als je de looks mooi vindt kun je het zeker overwegen, maar doe het niet voor de Edge features. Ik kwam wat kleine zaken tegen die ik een beetje storend vindt, en waarvan ik hoop dat Samsung ze oplost. Maar als ik alles overzie dan is het op de meeste gebieden een aanrader, behalve de prijs. Het is jammer dat Samsung ervoor heeft gekozen op het laatste moment 3 applicaties te pushen naar de telefoon, hopelijk doen ze dat in het vervolg niet meer. Het is een beetje spijtig omdat veel reviews de vermindering van de bloatware als een positief punt zagen, maar het nu meer lijkt op een truukje door de software later alsnog te pushen. Dat je deze software ook enkel kunt disablen en niet verwijderen is vervelend.
Eindoordeel blijft door de andere kwaliteiten wel op goed, maar het is van een "goed+" wel naar een "goed-" gegaan.
Eindresultaat: goed.

Gallerij (terug)
Klik op een van onderstaande foto's om naar het betreffende fotoalbum te gaan:
Paaspop 2015 - foto's gemaakt met de S6 Edge

Unboxing foto's

Setup van het toestel

De kleine lettertjes van de voorwaarden... Tickmarks to off...

Het homescreen na eerste setup - lekker schoon

Overige schermen

Vingerafdruk instelling

De benchmark resultaten

Samsung Clearview Cover

Tweaking (terug)
Hier een paar tweaks die wellicht handig kunnen zijn:

Touch key lights uit/aan
Zoals je van de Note 3/4 en S5/S4 gewend bent, zijn de lichten onderaan de Galaxy vaak aan of uit te zetten. Het gaat om de Back en Window toetsen links en rechts van de homeknop. De instelling in de S6 (Edge) ontbreekt hiervoor echter, zo kun je dus op dit moment niet onder Display/Settings dit wijzigen. Hier is een workaround (merk op dat deze instructie niet zondermeer werkt via een lokale terminal op de telefoon zelf, vanwege permissions):
  • schakel developer mode in op het device, zet USB debugging aan in het developer settings menu, installeer adb, connect de S6 (Edge) met USB aan je PC (dat zijn standaard zaken die ik niet verder ga uitleggen), geef de PC toestemming voor USB debugging
  • voer "adb usb" uit (connect met je PC)
  • vervolgens gebruik je deze commando's om de instelling van het touch key light te wijzigen (en nee, geen root rechten nodig hiervoor, dit is een 'standaard' procedure):
  • "adb shell settings put system button_key_light 0" (zet de touch key lights uit)
  • "adb shell settings put system button_key_light -1" (zet de touch key lights altijd aan)
  • "adb shell settings put system button_key_light 1500" (zet de touch key lights uit na 1.5s)
  • "adb shell settings put system button_key_light 6000" (zet de touch key lights uit na 6.0s)
  • "adb shell settings get system button_key_light" (verkrijg de huidige instelling, standaard 1500)

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge 32GB Zwart?

Je bespreekt letterlijk alles van het toestel heel uitgebreid, behalve het meest voor de hand liggende (en grootste?) verschil met de gewone S6: de edge. Je bespreekt kort een paar mogelijke (gimmick)functies, maar wat heb je nou aan die edge? Kun je er informatie snel op lezen? Kun je er apps vanaf starten? Wat maakt dat randje nou een verschil van 150 euro waard t.o.v. de gewone S6? Bovendien mis ik nog detailfoto's van dat randje.

[Reactie gewijzigd door Domokun op 7 april 2015 21:07]

Bedankt voor je opmerking. Ik heb de edge functies allemaal in detail beschreven onder featureset/edge screen. Dat (hetgeen daar beschreven) is precies wat je hebt aan de edge, sorry dat het niet mooier is, maar ik heb het toestel niet gemaakt. Dat is dus ook precies het kritiekpunt van mij en vele andere reviews: edge is leuk als design feature (de 'wow' factor), maar voegt werkelijk niets toe aan het toestel op functioneel gebied, dat praktisch ook inzetbaar is.

Edit: Voor detailfoto's raad ik je ook aan even het fotoalbum te bekijken. Het is moeilijk er veel van te laten zien (het is tenslotte maar een ronding in het glas, die is op de foto's te zien), het is echt iets wat je in de praktijk moet "meemaken", zeg maar.

[Reactie gewijzigd door sander761 op 7 april 2015 22:14]

Oké duidelijk, bedankt. Dit verhaal had je misschien ook onder het kopje 'Edge' kunnen zetten en dus direct vermelden dat behalve die paar gimmickfuncties je eigenlijk geen drol aan dat randje hebt en Samsung er veel meer mee had moeten doen.
Ik ga kijken of ik het in de revisie kan meenemen, bedankt.
Edge meerprijs misschien niet waard lees ik veel. Maar wat is de waarde van design? Als je het mooiste toestel op de markt van dit moment wilt moet je gewoon flink dokken. Is met alle design zo.

Wel leuk trouwens om onderstaande video ff te bekijken. Vooral Cupertino fans vroegen zich af hoe kwetsbaar het scherm van de Edge is ;)

Ik blijf me verbazen over het feit dat hij in alle benchmarks de note 4 ruim voorbijstreeft, net als alle Android telefoons. Komt dat nu door die Exynos-soc, of door software aanpassingen?
De Note 4 heeft een Qualcomm Snapdragon processor in Quad-core configuratie in de Europese/Westerse variant. Dit is de eerste high-end smartphone (bij mijn weten) met de Exynos SoC met 8 cores in big-little configuratie in Europa/US. De snelheid van deze SoC is in single core niet sneller dan bijvoorbeeld de HTC M9, maar in multicore (door de 1.5+2.1GHz kernen) heeft ie geen competitie. Het is dus voornamelijk SoC. Overigens speelt ook mee dat in benchmarks als Geekbench 3 de I/O speed ook wordt meegenomen (= flashsnelheid). In deze S6 (Edge) zit een zeer snel flashgeheugen wat deels ook verklaart waarom deze hoger eindigt dan de Note 4.

Kan jij me vertellen waar de M9 op Single core te vergelijken is met de S6?

Total Performance (M9 - S6)
Single-core: 1012 - 1492 (47%)
Multi-core: 3366 - 5077 (50%)

Integer Performance (M9 - S6)
Single-core: 1200 - 1723 (43%)
Multi-core: 4733 - 7430 (56%)

Floating Point Performance (M9 - S6)
Single-core: 727 - 1149 (58%)
Multi-core: 2906 - 4153 (42%)

Memory Performance (M9 - S6)
Single-core: 1207 - 1718 (42%)
Multi-core: 1555 - 2219 (42%)

En heb ik de percentages allemaal naar beneden afgerond :P De S6 is in alle test 42% of meer dan dat sneller! Het komt dus duidelijk niet enkel door het geheugen, dat is er eigenlijk nog het minste op vooruit gegaan. Nu weet ik niet of die resultaten zijn voor of na de throttle update van de M9 en of dat nog invloed heeft, maar laat ze nog 20% verbetering boeken, dan nog komen ze niet in de buurt van de S6 op zowel single als quadcore!

De Note 4 is dus ook gewoon op alle vlakken langzamer, en ook daar is het verschil bij het geheugen juist het kleinste.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 april 2015 09:57]

Goeiendag zeg, wat een review! (+3) Volgens mij is dit niet de eerste Samsung telefoon met big.Little, de Galaxy Alpha heeft dit volgens mij ook (Exynos 5430 Octa) die overigens supersnel is :)
Thanks ! (er komen btw nog meer reviews aan, dit was maar een voorproefje - ik weet zeker dat er nog hele goede langskomen voor de S6 Edge.)
Het is inderdaad niet erg nieuw die big-little oplossing, maar de snelheid in de 'big' variant van 2.1GHz verklaart wel waarom deze beter presteert in de benchmarks. Maar zoals gezegd, er spelen ook andere zaken mee als flashsnelheid. Het feit dat Samsung er nu ook hun vlaggenschip buiten Korea ed. mee uitrust geeft ook wel aan dat ze vertrouwen hebben in de SoC. Ze hebben nog wat te verbeteren in single-core prestaties, maar met het 14nm proces waarin de chip wordt gebakken zitten ze in ieder geval op de (energiezuinige) weg dunkt me.
Inderdaad is het mooi dat Exynos SoC's ook in Europa komen, ik lees ook zo hier-en-daar verhalen dat die beter kunnen overclocken en undervolten dan Snapdragons :) Zelf had ik mijn Note 1 met Exynos 4210 behoorlijk overgeclockt en geunderclockt.
1748 mhz: 1500 mV - 1300 mV (+200 mV) (stock is 1400 mhz)
1200 mhz: 1100 mV - 1275 mV(-175 mV)
1000 mhz: 1000 mV - 1175 mV (-175 mV)
800 mhz: 950 mV - 1100 mV (-150 mV)
500 mhz: 900 mV - 1000 mV (-100 mV)
200 mhz: 850 mV - 975 mV (-125 mV)
Inderdaad top review :9 +3
Vorige week heb ik de s6 edge in de Mediamarkt gezien. Het ziet er wel mooi uit maar de normale s6 was beter vast te houden. Of wen je na een tijdje eraan ?
Ja, en nog een punt daarover: ik las dat mensen per ongeluk dingen aan de zijkanten aanraakten op de touchscreen bij normaal vasthouden. Heb je daar ook (soms) last van, reviewer?
ik heb wel issues gezien bij bepaalde toetsen als '1' en 'a', dus dat klinkt bekend (zie review). Ik denk dat Samsung de software hier wat zou kunnen aanpassen, door de gevoeligheid van de zijkanten iets te verminderen in bepaalde situaties. Er zit een zogenaamde "grip sensor" in het toestel wat wellicht wat mogelijkheden schept om te zien wanneer iemand het toestel aan de zijkanten vasthoudt, dus wellicht in dat geval de gevoeligheid verminderen. Maar het zijn geen grote problemen, meer kleine onvolkomenheden zoals ik in de conclusie aanstipte.
Mooie review.

Je hebt niet toevallig mooie HDR shots van Anneke van The Gentle Storm op Paaspop? :)
Eheh, die had ik idd nog op mijn mobiel staan. Wel een beetje ver weg genomen om 16:06, dus "mooi" is relatief :) Ik plaats er 21 extra op het fotoalbum !
(die ander stond er al)
Edit: u vraagt, wij draaien ;=) (1 foto toegevoegd)

Nummer 1

[Reactie gewijzigd door sander761 op 8 april 2015 21:55]

Toch, een mooi plaatje, gezien de donkere stage en de belichting.

Thanks! En Merel Bechtold ook nog erop :)
Bedankt voor deze uitgebreide review, Hoe verhoudt het geluid zich tov de noot3
Ik heb zelf een noot3 gehad en vond het niet om aan te horen . Was ook de htc One m7 gewend en heb nu de m8 dan klinkt elke telefoon schel dus dat is geen eerlijke vergelijking . maar Is het nog steeds zo schel tov de noot 3 of zit hier enige verbetering behalve dan dat ie heel hard kan . Alvast bedankt voor het antwoord.
Ik vind het geluid uit de luidspreker iets minder schel dan de Note 3, maar nog steeds is het een mono gebeuren. Headphones zijn altijd beter.
Ik ben nu net ook in het bezit van een S6 Edge (gewonnen bij Coolblue). Waarvoor ik ook een review zal/moet schrijven en dan ga ik jou review zeker als vergelijkingsmateriaal gebruiken ;).

Maar al 1 ding die ik tegenkwam en in jou review (nog) niet kon terug vinden is het irritante fotoklik geluid de telefoon maakt na het maken van een foto. Ik ben nog geen optie tegen gekomen om dit standaard uit te zetten. Jij toevallig wel?
Bij alleen de stand 'trillen' en 'stil', maakt hij geen geluid, maar bij de normale geluid stand dus wel altijd.
Ik zet idd het geluid altijd uit :) Wellicht is er een equivalent in Note 3 land - zal eens kijken.
Edge lighting

Betekent dit dat deze functie alleen werkt wanneer de telefoon wordt opgeladen?
Ik snap niet waarom je maar +2 hebt. +3 van mij. Toppertje van een review zeg!
De eerste +2 's waren vermoedelijk op de eerste dag/nacht uitgedeeld, o.a. door mijzelf.
De review is sindsdien op een goede manier aangepast, er zijn veel plaatjes en informatie bijgekomen en daardoor is mijn +2 omgezet naar een +3.

De review laat alle facetten goed zien en wat mij betreft is dit een review die simpelweg een +3 score verdiend. Ik ben benieuwd naar je nieuwe bevindingen en de volgende revisie van je review :)