Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Doogee Leo DG280 Cyaan Review

Chocoball 7 april 2015, laatste update op 13 juni 2017, 1.266 views

Doogee Leo DG280 Cyaan (Product volledig gesponsord)

Voordelige quadcore smartphone met Android KitKat. Prima voor beginners, jongeren of als reservetoestel. Gebarenbesturing werkt stabiel maar heeft het toestel verder weinig opties. De bumper in speelse kleuren zullen niet iedereen kunnen bekoren net als het hoge plastic gehalte.

Pluspunten

• Bijna stock Android
  • Achterkant is meteen bumper

Minpunten

• Matige camera's
  • OTA loopt achter
  • Kleurstelling

Vorig jaar zomer kwam Doogee met de Doogee Voyager2 DG310. Een smartphone voor minder dan $90. Het was een telefoon met redelijk veel featues zoals: een quadcore SOC, 1GB RAM, LG display, 5MP dual LED camera, Android KitKat en gebarensturing. Niet alles was even goed aan het toestel zo viel de camera tegen, de lage resolutie van de display en de aansturing met gebaren werkte ook niet altijd even goed.

Op de vraag of het nog goedkoper kan? Ja, Doogee heeft namelijk de Doogee Leo DG280 uitgebracht met bijna dezelfde specificaties als de DG310, alleen is weer bezuinigd op zaken als schermgrootte, batterij en behuizing. Ook op de prijs is bezuinigd want het toestel is voor minder dan $80 te krijgen en momenteel zelfs voor minder dan $73 (66 Euro). Hoeveel telefoon krijg je voor dit bedrag?

De Doogee Leo DG280 in aqua (lichtblauw) heb ik van DealeXtreme mogen ontvangen. Tussen bestellen en ontvangen met de gewone post zat ongeveer 2,5 week wat redelijk vlot is voor DealeXtreme. De inhoud was goed verpakt in een bubbelfolie envelop.

De DG280 komt geleverd in een eigen witte verpakking met opdruk. Naast de Doogee DG280 wordt het volgende meegeleverd:
1x Oplader met EU stekker
1x USB – Mikro USB kabel (zwart)
1x Headset (zwart)
1x Screenprotector (reeds aangebracht)
1x 1800mAh batterij
1x Engelse snelhandleiding
1x Extra bumper in willekeurige kleur (alleen bij DX)

(klik om te vergroten)

Wat meteen opvalt is dat er slechts 1 screenprotector wordt meegeleverd en niet 2 wat Doogee normaal doet. De snelhandleiding komt zelfs met kleurenafbeeldingen en vertelt waar wat op de DG280 zit en iets over de features van het toestel.

Specificatie
Wi-Fi802.11 b/g/n
CameraVoor 1.3MP zonder LED flits, achter 5MP met LED flits
SD kaart ondersteuningJa, tot 32 GB
SensorenAccelerometer, proximity, light
FeaturesetGPS, A-GPS, Bluetooth 4.0, USB OTG, FM Radio, Smart gestures, guest accountl
Batterij1800mAh, Li-ion, verwisselbaar, 28 gram
AndroidKitKat 4.4.2 (Build DOOGEE-LEO-DG280-Android_4.4-R02-2014.12.20)
Talen48 talen waaronder Engels en Nederlands
AfmetingenL 133,5mm x B 68,3mm x H 8,8mm
Gewicht137 gram
KleurWit

Meer specificaties van de DG280 zijn hier of hier terug te vinden.

Hoewel Doogee in zijn ontwerpen stijlen van andere merken gebruikt lijkt met de komst van de DG700 en DG280 dat Doogee meer een eigen koers vaart.

Waar de DG310 nog redelijk luxe leek met een chromen rand oogt de DG280 juist heel speels met een witte voorkant en lichtblauwe achterkant. Nader bekeken bestaat de DG280 zowat geheel uit plastic en voelt de DG280 ondanks zijn gewicht van 137 gram heel licht in de hand.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150402_130138%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150402_130218%20(Medium).jpg
(klik om te vergroten)

Doogee heeft bespaard op een aparte achterkant en bumper en beschermt de DG280 alleen met een bumper. De bumper is gemaakt van siliconen en plastic versterkt met koolstofvezel. De bumper is leverbaar in meerdere kleuren: aqua (lichtblauw), olive (lichtgroen), yellow (geel),magenta (roze) en black (zwart). De bumper heeft een putjes textuur wat moet bijdragen aan betere warmteafgifte. De stroefheid van de bumper moet zorgen dat deze niet makkelijk uit de hand glijdt.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150402_131630%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150402_131740%20(Medium).jpg
(klik om te vergroten)

Als we de DG280 verder bekijken vinden we aan de bovenkant de 3,5 mm aansluiiting voor de koptelefoon. Links vinden we de aan/uit knop, rechts de volumetoetsen en onderaan de microfoon en micro USB aansluiting. Aan de voorkant vinden we de light en proximity sensor, luidspreker, 1.3 MP camera en display. Aan de achterkant de 5MP camera, LED flits en luidspreker.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150402_130516%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150402_130629%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150402_131505%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150402_130530%20(Medium).jpg
(klik om te vergroten)

Aan de binnenkant vinden we de SIM kaart sloten en het SD kaart slot. Voor SIM 1 zit er een er schuifje om deze weer makkelijk te verwijderen. Wel maakt de binnenkant wel een goedkope indruk niet zozeer door al het plastic maar eerder door de afwerking.

(klik om te vergroten)

Aan features beschikt de DG280 over Smart gestures (gebarenbediening), guest account en een 1800mAh batterij van BAK, een grote fabrikant van li-ion batterijen in China. Mogelijk wil Doogee benadrukken dat ondanks de prijs er een goede batterij in zit.

De Doogee Leo DG280 is een maand lang mijn dagelijks toestel geweest. Naast dagelijks gebruik heb ik het toestel ook aan verschillende tests en benchmarks onderworpen.

Prestaties
Doogee maakt veelvuldig gebruik van de Mediatek MT6582, een budget quadcore SOC. Ook de Leo DG280 beschikt over deze SOC die geklokt is op 1,3GHz. In Antutu bevinden toestellen met de MT6582 SOC zich vaak onderaan de ranglijst. Ook in dit geval scoort de DG280 met 19868 punten de laatste plaats in de ranglijst.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-01-18-21-42-56%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-01-18-21-44-12%20(Mobile).png
(klik om te vergroten)

Naast Antutu is de DG280 ook getest in 3DMark en NenaMark 2 en dat leverde de volgende scores op:
BenchmarkScore
Antutu19868
3DMark Ice Storm Extreme2132
NenaMark258.8 fps

Op zich scoort de DG280 niet veel anders dan andere Mediatek MT6582 SOC smartphones.

Geheugen
De DG280 beschikt over 1 GB RAM geheugen. Standaard blijft daar nog 675 MB van over. Verder beschikt de DG700 over 8GB ROM geheugen, deze is opgedeeld in een internal storage deel van 1,44 GB (1,09 GB vrij) en een phone storage deel van 4,71 GB (4,70 GB vrij). Ook is er een slot voor een SD kaart en deze ondersteunt micro SD kaarten tot een grootte van 32 GB. Zelf kon ik een 8 GB en 32 SDHC kaart met succes gebruiken.

Bumper
Doogee bespaart op een achterkant maar komt meteen terug met een bumper. Ondanks dat er geen strakke achterkant op zit blijft de batterij goed zitten en zijn ook meteen alle zijkanten beschermd. Alleen gaat de rand van de bumper niet over de rand tot aan de display.

De bumper zorgt voor wat stroefheid waardoor de DG280 niet zo eenvoudig uit de hand glijdt. Ook zorgt de bumper voor een goede warmteafwikkeling want bij diverse spellen en batterij benchmark wordt de telefoon wel wat warmer maar is nauwelijks voelbaar.

Een nadeel van de bumper is dat deze gevoelig is voor vlekken die in het materiaal trekken en niet te verwijderen zijn. De vervangende bumpers worden bij DealeXtreme alleen per 2 verkocht en daardoor niet voordelig. Daarnaast zijn de kleuren ook nog eens willekeurig en kan je niet zelf kiezen dus dan is een gele of roze bumper niet altijd wenselijk. Gelukkig levert DealeXtreme nu standaard een 2e bumper mee.

Bediening
De aan/uit toets en volume toetsen zijn verwerkt in de bumper en omdat dat ze van rubber en versterkt met plastic zijn zitten ze zeker niet losjes . Verder zijn ze goed voelbaar en laten zich goed bedienen. De DG280 laat zich makkelijk met 1 hand bedienen. Ook door het geringe gewicht kun je het toestel lang in de hand houden. De capacitieve toetsen zijn niet verlicht wat bedienen in het donker wat lastig maakt.

Net als bij de Xiaomi Note 4G heeft de DG280 een afgeronde hoek bij de 3,5mm aansluiting. Hierdoor sluit de headset stekker van mijn Xiaomi Piston V2 niet mooi aan. Ook de meegeleverde headset heeft een rechte stekker waardoor deze ook niet mooi aansluit.

Gesprekskwaliteit
De gesprekskwaliteit is ruim voldoende, beide kanten kunnen elkaar goed verstaan. Ook gesprekken via een Bluetooth carkit zijn goed te volgen.

SIM beheer
De Doogee Leo DG280 is een dual SIM - dual stand-by telefoon wat will zeggen dat je gelijktijdig 2 SIM kaarten kunt hebben maar dat maar 1 SIM kaart gelijktijdig actief kan zijn. Beide SIM kaarten kunnen niet gelijktijdig 3G zijn, via Instellingen is aan te geven welke SIM kaart 3G toegewezen moet krijgen.

3G/Wi-FI
Wi-Fi lijkt het zonder haperingen te werken meestal geeft Wi-Fi dan ook 3 van 4 strepen. Met Wi-Fi analyzer heb ik naar de Wi-Fi ontvangst gekeken en deze eindigt in het groen. Daarnaast heb ik met Speedtest eerst de snelheid van 3G en daarna de snelheid van Wi-Fi (ADSL 20Mbit) getest.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-04-05-22-54-47%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-04-05-23-17-51%20(Mobile).png

GPS
GPS fix gaat redelijk vlot op de DG280 buiten in 6 seconden en binnen 13 seconden. Met GPS Test en AndroiTS GPS Test kreeg ik volgende waarden:

Buiten
http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-02-08-15-15-56%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-02-08-15-17-14%20(Mobile).png

Binnen
http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-02-08-15-18-29%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-02-08-15-18-03%20(Mobile).png
(klik om te vergroten)

Met Google My Tracks heb ik een rondje gelopen waarbij opvalt dat het startpunt vreemd begint omdat ik meteen rechts de hoek ben omgegaan. Daarnaast lijkt het dat ik soms door huizen heen loop dus geheel nauwkeurig is het allemaal niet.

Display
De DG280 heeft een 4,5 inch IPS display met een FWVGA resolutie (854 bij 480) en wat lijkt een One Glass Solution (OGS) oplossing waardoor het scherm een tussenlaag mist en LCD en digitizer 1 laag zijn in plaats 2 afzonderlijke lagen. Gezien de kosten is ook bepaard op Corning Gorilla Glass of Dragontail glas.

De kleuren en helderheid zijn goed. Ook de kijkhoeken zijn goed waarbij de kleuren goed blijven maar de helderheid toch wat moet inboeten. Zwart weergave is helaas niet erg zwart en er is veel bleeding te zien bij de randen.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150405_223335%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150405_223250%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150405_223648%20(Medium).jpg
(klik om te vergroten)

Bij daglicht is het display nog steeds goed afleesbaar en ook bij direct zonlicht.

Luidspreker/headset
Het geluid uit de achter luidspreker klinkt voldoende hard maar een beetje vlak en wat weinig bas. Doogee levert een headset mee maar deze heb ik niet getest. In plaats daar van heb ik met mijn Xiaomi Piston V2 getest. Zowel muziek als gesprekken klinken goed. Ook FM radio luisteren is goed te doen. Muziek over een Bluetooth speaker gaat goed. Het volume kan vrij hard en ook treden er geen problemen op met het verbinden of problemen met bijgeluiden bij het afspelen.

Camera
Bij de Doogee Yovager2 DG310 viel de 5MP wat tegen. Het is niet duidelijk of Doogee dezelfde CMOS sensor in de DG280 gebruikt. Met de 5MP camera heb ik wat binnen en buitenopnames gemaakt.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150208_144946.jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150208_144955.jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150406_162535.jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/IMG_20150406_205618.jpg
(klik om te vergroten)

Echt scherpe opnames maakt de DG280 niet. Wel vreemd is dat bij camera instellingen maximaal 1.3MP ingesteld kan worden en niet 5MP. De LED flits gaat prima als zaklamp hoewel het in de foto lijkt dat deze niet zo fel lijkt.

(klik om te vergroten)

De frontcamera is een 1.3MP camera zonder flits. Hoewel de opname niet onaardig zijn, zijn deze ook niet scherp.

Batterij
De DG280 heeft een 1800mAh batterij aan boord. Na meting met een KCX-017 USB tester kwam ik op 1406mAh uit wat redelijk is, normaal is omdat de werkelijke waarde altijd lager is. In Antutu battery tester scoort het de ÚÚn na laatste plek met 4381 punten en in de batterij test van Geekbench 3 heeft de DG700 het `4 uur, 28 minuten en 30 seconden volgehouden en daarmee 1317 punten gescoord.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-04-05-22-38-15%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-04-05-22-37-52%20(Mobile).png
(klik om te vergroten)

De DG280 houdt het makkelijk een dag of 2 vol en bij lichter gebruik zelfs langer. Opladen gaat niet erg vlot met de DG280 van 0% naar 100% duurt bijna 3,5 uur.

De DG280 kent ook een Smart-saving mode en Power-saving mode. Met Smart-saving mode geef je aan of power-saving met 30%,20% of 10% ingeschakeld moet worden. Met Power-saving mode regel je of Wi-Fi, Bluetooth, helderheid, vibratie, data-connectie en GPS in- of uitgeschakeld moet worden.

Sensoren
De DG280 heeft een accelerometer-, proximity- en lightsensor aan boord. Met Sensorbox for Android heb ik deze allemaal succesvol kunnen testen en ook tijdens het bellen geen problemen gehad met de proximity sensor.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-01-18-21-45-24%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-04-06-20-18-53%20(Mobile).png

Smart gestures
EÚn van de verkoopargumenten bij de DG310 was destijds de gebarenbediening. Helaas werkte het niet altijd even goed en had het last van kinderziektes. Met de DG280 lijken de kinderziektes verholpen te zijn en werkt het ontgrendelen en het starten van apps voor de rest goed.

Firmware
De Doogee Leo DG280 komt met bijna stock Android 4.4.2 en enkele voorge´nstalleerde apps. Wel heeft Doogee wederom gekozen voor een eigen thema en iconen. Standaard heeft deze firmware geen ROOT en is het ook niet via Instellingen in te schakelen.

Updates worden via de OTA functie verzorgd. Wel apart dat er op de Doogee site nieuwere firmware versies staan die alleen met SP Flashtool erop gezet kunnen worden terwijl de DG280 via OTA aangeeft helemaal bijgewerkt te zijn.

Nu de DG700 met de MT6582 SOC Android Lollipop heeft gekregen is het te hopen dat de DG280 ook op korte termijn Android Lollipop zal krijgen.

Apps
De voorge´nstalleerde apps zijn: Go Keyboard, CleanWiz en CallerID. Vrij irritant is de app CallerID, deze verschijnt zodra je gaat bellen of gebeld wordt door een drijvend venster over het bestaande belvenster te plaatsen. Helaas zijn de apps dit keer niet te de´nstalleren maar zijn wel uit te schakelen.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-04-06-22-12-29%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-04-06-22-11-42%20(Mobile).png
http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-04-06-22-11-50%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG280/Screenshot_2015-04-06-22-11-57%20(Mobile).png
(klik om te vergroten)

Samengevat is de Doogee Leo DG280 een voordelig MT6582 toestel met Android KitKat maar qua prestaties geen hoogvlieger. Te weinig voor een veeleisende gebruiker maar eerder een aardig alternatief voor een instapper of als reserve toestel.Mindere punten zijn de resolutie van het display, de camera's en het hoge plastic gehalte. Ook zal niet iedereen te spreken zijn over de kleurstelling van de bumper en het Android thema.

Bedankt voor het lezen van mijn review over Doogee Leo DG280. Mocht je na deze review nog vragen hebben, op- of aanmerkingen hebben of bepaalde zaken beknopt vinden laat ze me alsjeblieft hieronder weten.

Heb jij ook een Doogee Leo DG280 Cyaan?

Mooie review. Gebruik jij het toestel als reserve toestel? Naast welk toestel dan?
Dank je voor het compliment. Ik heb het toestel alleen getest en vergeleken met de Doogee DG310 die ik vorig getest had. Het is te hopen dat Doogee Lollipop voor dit toestel uitbrengt want ik vond de bijna stock Lollipop erg fijn werken op de DG700.

Standaard heb ik een Galaxy Note II maar beschik over diverse "reserve" toestellen die iets duurder zijn dan de DG280.
Leuke review, mijn dochter heeft deze telefoon sinds januari en sinds vorige week Lollipop er op geflasht werkt fijn
En nog even een aanvulling met betrekking tot de bumpers deze zijn via aliexpress wel los te bestellen in elke gewenste kleur tussen de 4 en 5 euro bij div aanbieders bijvoorbeeld deze:

of deze:

Lollipop rom link:

[Reactie gewijzigd door Bart67 op 17 juli 2015 13:52]

Nog even een update, sinds enkele weken is de telefoon eigenlijk niet meer te gebruiken vaak werkt het touchscreen niet meer.
Soms na een herstart weer een paar uur maar ook vaak niet als hij uit de slaapstand moet komen, het gekke is dat hji dan nog wel via een swipe uit de slaapstand komt waarmee je zou denken dat de touchscreen ok is.

Heb de telefoon meerdere malen teruggezet naar fabrieksinstellingen maar geen verbetering waarneembaar, vandaar dat ze nu op zoek is naar een andere en lijkt deze ons wel wat:

Al iemand ervaring met deze Doogee, ga er even van uit dat we pech hebben gehad met de DG280 de DG310 van mijn zoon werkt al ruim een jaar prima vandaar wsl toch weer een Doogee
Das minder. Meestal is het hardware tenzij je laatst een firmware update hebt gedaan? Misschien ook even in het forum topic voor onbekende Chinese smartphone vragen over de Y100? Zelf Ben ik straks aan de slag met de F3 Pro deze is wel hoger in prijs.

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 17 september 2015 14:16]

Nee geen firmware updates, eerst was het een paar keer per week nu weigert het scherm een paar keer per dag.
Ja de F3 pro had ik ook gezien maar die is idd wat duurder en mijn docher wil graag een kleurtje op haar phone ;) vandaar de valencia 2 y100 met gekleurde achterkant.
Heb deze ook besteld bij DX en die komt nu standaard met lollipop. Geen update gedoe dus, mooi.
Leuke review, daarmee weet ik nu al een beetje wat voor vlees ik in de kuip ga krijgen.

Vooral het GPS gedeelte is voor mij van belang want zal voornamelijk gebruikt worden in de auto i.v.m. flitscamera's. :P ..en moest het nodig zijn als reserve.