Battlefield Hardline, PlayStation 4 Review

Slaap 5 april 2015, laatste update op 16 juni 2015, 514 views

Battlefield Hardline, PlayStation 4

De Battlefield reeks heeft ontzettend veel potentie om een fantastische reeks te zijn. Het grote slagveld, interessante gamemodes en leuke teamwork elementen blijven even vermakelijk. De game blijft echter met grote problemen kampen.

Pluspunten

• Nieuwe gamemodes
  • Leveling, unlockables
  • Geluid

Minpunten

• Brakke engine netcode en hit registratie nog steeds niet gefixt
  • Een aantal waardeloze maps
  • Waardeloze en onrealistisch bewegende voertuigen, een auto is net een slee op een ijsbaan.
  • Overpowered attributen en wapens (bv K10, veel te hoge bulletrate)
  • Rescue games véél te kort.

Stabiliteit Score: 1
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 1
Geluid Score: 4
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 2

Ik ben sinds Quake 3 groot fan van (PC) FPS games en heb in het verleden verschillende FPS op hoog niveau mogen spelen. Nu game ik enkel nog zo nu en dan recreatief op de PS4 en doet de techniek van de Battlefield reeks mij pijn aan de ogen. Ik heb Battlefield 3 gespeeld en heb 4, vanwege de gemelde bugs en problemen, overgeslagen. Met Hardline wou ik de reeks weer een kans geven. Tot mijn verbazing is er niets veranderd sinds Battlefield 3. De server registreert nog steeds vaak na 2(!) seconden pas hits, als kogels überhaupt al aan komen. Zo komt het regelmatig voor dat je in cover nog even dood neervalt of gebeurt het dat de server besluit je vanuit het niets een kill toe te kennen. De gameplay is nu vaak een pray&spray principe; op drukke plaatsen R2 ingedrukt blijven houden en hopen dat de server jou als winnaar registreert. Dit lijkt echter volledig willekeur. De ene keer zijn 5/6 kogels in de torso van de tegenstander voldoende, de andere keer is een half magazijn niet voldoende en registreert de server dat je neergeschoten bent. Ik vermoed dat je tegenstander je op een ander moment ziet dan jij hem. Inmiddels heb ik meegemaakt dat ik vlak voordat ik de hoek om kwam in mijn been neergeschoten werd door de directe tegenstander, ik zag hem slechts een fractie van een seconde toen ik al dood was. Kennelijk was de tegenstander op een hele andere plek dan dat ik hem zag. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat spelers en reviewers dit al jarenlang pikken en door de vingers zien?

Dan de auto's. Je zou zeggen dat Battlefield na zoveel delen toch weet hoe een auto beweegt. Niets daarvan. De wegen zijn veranderd in een ijsbaan en als je in een auto zit heb je het gevoel alsof je in een 2d race game bent gestapt uit het Atari tijdperk. Ongelofelijk amateuristisch. Hebben ze hiervoor de directiesecretaresse ingehuurd?

Als je een beetje gamen op niveau gewend was is het leuk om een 5v5 rescue game te spelen. Het is echter ongelofelijk dat dit maar 4 rondes duurt tot half-time. Juist in die half-time heb je eindelijk een leuk team omdat iedereen tegen die tijd de server gejoined is, maar na 4 rondes van zo'n minuut is de game alweer voorbij. Waarom zijn er in godsnaam geen servers waar de roundlimit op 20 is ingesteld?!

Is er dan helemaal niets positief aan Hardline? Jawel. Het levelen is redelijk verslavend en het geluid is zoals vanouds van hoog niveau, helemaal op een goede DTS home cinema set. Het teamwork element is nog duidelijk aanwezig en dat maakt de game op dit vlak leuker dan de COD series. De berg ellende die de engine echter met zich meebrengt maakt Hardline tot nogmaals een matige game in de serie, een serie die toch echt zoveel potentie heeft.

Heb jij ook een Battlefield Hardline, PlayStation 4?

Mijn idee is dat met de laatste update van BF4 de netcode aardig gefixt is.
Ik staat meestal in de top 4 van de server. ik heb nergens last van. Ik vind BF4 een geniale game.
Ik wacht met hardline omdat ik hem te duur vind. Had een DLC voor BF4 moeten zijn voor 15,-

Daarnaast heb je kritiek over BF4, terwijl je hem zelf hebt overgeslagen.
En je stukje "De wegen zijn veranderd in een ijsbaan en als je in een auto zit heb je het gevoel alsof je in een 2d race game bent gestapt uit het Atari tijdperk." kun je dat eens uitleggen?
Ik heb geen review, waar dan ook gezien, dat ze hier over vielen.
Op gameplay tube filmpjes ziet het er wel redelijk straks uit moet ik zeggen.
De netcode aardig gefixt is??? Meen je dat nu echt? Ik zou eens CS1.6, CS:GO, COD4 promod eens opstarten. Dat is hitreg!

Het gaat allemaal redelijk prima als je vanuit een heli een voertuig probeert kapot te schieten, maar zodra je 1 op 1 komt (smg vs smg bijvoorbeeld), heeft de server veel te lang nodig om te bepalen wie de kill heeft. Het gebeurt gewoon continu dat je vermoord wordt zonder dat je de tegenstander hebt zien schieten.

Het autorijden is inderdaad te kinderachtig voor woorden. Onzichtbare obstakels (ineens sta je stil door een obstakel wat er niet is?!), je hebt het gevoel alsof je zweeft (mogelijk met het oog op de star wars game?) en het stuur doet niet eens wat de auto rijdt. Het doet me verschrikkelijk denken aan dit: http://revs.stanford.edu/.../large/public/image_2.png . Ik weet niet of je zelf ooit auto hebt gereden?

Ik heb het weer even een kans gegeven maar deze game is puur voor kinderen die het liefst in een hoekje zitten met een shotgun, willen wachten op kills met een tripmine of vanuit stilstand sprayen met een zwaar machinegeweer. Dat is niet mijn cup of tea.

Daarnaast is het wel een bealchelijke trend in de game industrie, zo'n kapotte game die op sites als Tweakers worden gerecenseerd als top voor een som geld. Dat riekt naar kartelvorming en dat is bij wet verboden.

[Reactie gewijzigd door Slaap op 15 mei 2015 21:42]

Er zijn inderdaad al aardig wat spelers die hebben leren omgaan met de brakke netcode. Het is voor mij tot nog toe geen belemmering geweest om bijna iedere keer top player te zijn, helemaal in rescue. Mijn vroegere ervaring met in map movement helpt daar wel bij. Echter, het is de omgekeerde wereld. Een game hoort technisch in orde te zijn en kills of deaths horen niet van toeval afhankelijk te zijn, wat nu veel te vaak het geval is.

Soms schiet je van dichtbij duidelijk iemand raak, terwijl de andere speler toch nog 100 health heeft. Dat hoort niet te kunnen.