Sennheiser CXL 400 (Zilver) Review

redniels 8 april 2009, 1.632 views

Sennheiser CXL 400 (Zilver)

Pluspunten

• staat Sennheiser op
  • verleng kabel meegeleverd
  • geluidskwaliteit is voldoende

Minpunten

• kost teveel voor het geleverde
  • oncomfortabel
  • maar marginaal beter dan standaard Ipod/Iphone koptelefoon.
  • standaard snoer te kort
  • geluidskwaliteit is enkel voldoende

een kop telefoon is een van de moeilijkste dingen om te reviewen omdat alles, zowel het comfort als de geluidskwaliteit 100% persoonlijk is: dit is voor iedereen anders.
Hieronder mijn bevindingen, misschien zijn de jouwe anders..

Te duur, te weining. da´s in het kort mijn ervaring met deze "in ear" koptelefoon.

dit ding zit (voor mij in ieder geval) zeer oncomfortabel. Bij deze koptelefoon worden drie dopjes meegeleverd waarmee dat je de koptelefoon op maat kan maken voor jouw gehoorgang .

de meegeleverde maten van deze doppen zijn: veel te groot, te groot en te klein.

Deze koptelefoons werken in feite als oordoppen: ze sluiten de gehele gehoorgang af zodat overige geluiden zoals het verkeer een stuk verder wegvallen dan je gewend bent met andere soorten kop telefoons. De wind hoor je om een of andere reden nog steeds, en je eigen ademhaling wordt door dit systeem ook extra benadrukt.

Sennheiser heeft de kabel lengte flink ingekort voor deze koptelefoon daar deze vaak wordt gebruikt in combinatie met een MP3 speler. dit klinkt heel handig omdat je daardoor niet meer die kabel janboel in je zak hebt. Echter.... Ze hebben iets te rigoreus de kabel ingekort waardoor ik precies 5 cm mis. (en ik ben maar een klein ventje) Hierdoor word het nodig om het bijgeleverde verlengstuk te gebruiken.... waardoor je zak alsnog vol zit met kabel.

De geluidskwaliteit is maar marginaal beter dan de standaard koptelefoon van mijn Iphone. Sterker: Enkel bij het luisteren naar dance achtige muziek, komt de Sennheiser beter uit de bus, voor de rest van alle muziek soorten is de standaard Apple koptelefoon misschien wel beter: de Sennheiser "slist", en de bassen vervormen toch nog vrij snel. Minder snel als de standaard Apple koptelefoon, maar toch.

gebaseerd op mijn ervaringen uit het verleden had ik een stuk beter verwacht van Sennheiser. Zeker voor dit geld. ik heb spijt van deze aankoop: voor dit geld had ik ook een fatsoenlijke echte koptelefoon kunnen kopen (bijvoorbeeld een Skullcandy of een andere echte Sennheiser)

kortom: wil je persé "in ear" dan zal dit best een van de betere keuzes zijn maar ben je enigzins gevoelig voor muziek kwaliteit ipv kwantiteit: kies een andere "beugel" koptelefoon voor het zelfde geld. wordt je vast gelukkiger van.

Vanwege de bouw kwaliteit en de behoorlijke (dus niet goed, niet slecht) geluidskwaliteit kan ik deze kop telefoon geen onvoldoende geven. Echter ik ben meer dan behoorlijk/middelmatig gewend van Sennheiser, vandaar de toon van deze korte review.

vanwege het feit dat het "in ear" is zit ik nu met een waarschijnlijk onverkoopbaar niet meer in gebruik zijnde koptelefoon.. en ¤ 44 minder op de bank.

Moraal van het verhaal: Stay clear of In ear!

• Iphone

Heb jij ook een Sennheiser CXL 400 (Zilver)?

Ik ben zelf ook in het bezig van de Sennheiser CXL400, hiervoor de CX300 gehad.
Over een punt ben ik het met Redniels eens: het snoer is inderdaad te kort. Verder ga ik compleet tegen de ervaringen van Redniels in. Ik vind de geluidskwaliteit echt formidabel! Het geluid van de CLX400 is een stuk opener dan het geluid van de CX300, de lagere frequenties zijn strakker. Bastonen die vervormen bij de CLX400? Nog nooit meegemaakt! Ik vind de CXL400 niet te eens vergelijken met de bijgeleverde oordopjes van een iphone. Ik gebruik de oordopjes ook tijdens optredens (ben drummer) als monitor, en dan komen ze nog beter tot hun recht: het pure geluid van instrumenten, erg mooi!

Omdat onze meningen zo verschillen een klein vraagje: heb je de oordopjes ook laten in spelen? 24 uur achter elkaar muziek afspelen? Een goede versterker gaat ook pas echt mooi klinken als ie warm is, en ook deze moet de eerste keer (vaak zelfs nog langer) 24 uur draaien.

Groeten, Joeri

[Reactie gewijzigd door joertem op 8 april 2009 17:29]

Ik heb vervorming van het geluid wel meegemaakt met zowel een Sennheiser CX300 als een IE 7. Maar dat kwam puur door een nummer te draaien met flink veel bass, die op te schroeven met de equaliser en vervolgens het volume op 3/4. Maar ja, zo vervormt natuurlijk elke koptelefoon :Y)
Zoals Shrien al terecht opmerkt: waarschijnlijk moet je toch nog iets meer experimenteren met de verschillende siliconendopjes. Ik heb zelf meer dan een week moeten wennen aan mijn CX300, die in het begin echt aanvoelden als een dikke oncomfortabele prop. Daarvoor had ik een MX500, die open earbuds zijn. Totaal andere geluidsbeleving (maar stiekem fantastisch geluid). Wellicht vervormt de bass doordat je een te klein dopje gebruikt, of omdat de koptelefoon inderdaad nog moet inspelen. De Sennheiser IE7 die ik nu heb, heeft echt aan geluidskwaliteit gewonnen door hem vele uren te laten spelen.

Over het korte snoer: er is ook de Sennheiser CX400 (zonder L), deze heeft een "normaal" asymmetrisch snoer wat ongeveer 1.20 meter lang is en geen snoer heeft wat om je nek gedragen moet worden.

Over het geluid in het algemeen: ik vind dat de CX300 en in iets mindere mate de CX400 erg veel bass produceren, een gemiddelde hoeveelheid middentonen en vrij schelle hoge tonen. Door inspelen wordt dit iets beter, maar realistisch geluid wordt het nooit. De IE7 geeft wel realistisch geluid (na inspelen dan), maar die is ook wel vele malen duurder. De CX300 is een aardig instapmodel, de CX400 is een tikje beter. Ik heb ze overigens alledrie mogen beluisteren en vergelijken op hetzelfde moment met dezelfde muziek.
De volgende wordt een IE7 ;) !

[Reactie gewijzigd door joertem op 9 april 2009 13:19]

Het inspelen kun je het beste uitvoeren met zgn. ‘pink-noise’, ‘black-noise’ en frequencie sweeps. Deze zijn allemaal te downloaden op het Internet. Minimaal voor 50 uur even aan je muziekbron leggen en daarna pas gaan luisteren.

Jouw ervaringen zijn zo enorm in tegenspraak met de reacties hierboven, maar ook met de andere (ondertussen vele) reviews welke ik over deze producten heb gelezen, dat ik mijn ernstige twijfels heb of je bron wel goed is. Je moet je goed realiseren dat hoe beter je "speakers" worden, hoe meer tekortkomingen van je overige apparatuur (en geluidsdrager) aan het licht komt. Maar ook belevenissen als "hé dat heb ik nog nooit gehoord" een opmerking die ik vaak van bezoek hoor als ze bij mij thuis komen en hun eigen cd's of LP's (als je nog weet wat dat is..... }> ) meebrengen. Iedere beschadiging, vervorming of wat dan ook (hoe klein ook) komt echter ook feilloos aan het licht.

Het is al gememoreerd, maar ook de manier van dragen van de oordopjes, maar ook de keuze van de oordopjes is erg bepalend voor het geluid. Wellicht als de Sennheiser oordopjes niet voldoen, dat je voor een paar Euro eens de Comply tips zou moeten proberen. Het experiment is redelijk goedkoop en wie weet wat het brengt.....
hoei... ik heb wat los gemaakt :)
Ben blij om te lezen dat anderen het wel een fijn ding vinden..

zoals ik al zei: Geluid en Comfort is persoonlijk en heel erg subjectief.

en zeker in een dergelijk review: ik heb geen middelen om dit ding echt te testen, enkel mijn gehoor, mijn Iphone, Mijn PC & mijn Hifi set. en natuurlijk mijn andere 2 sennheisers & standaard iphone koptelefoon ter vergelijking.

Voor mij voldoet dit ding gewoon niet: het ziet niet lekker met geen een van de bij geleverde dopjes (doet zelfs een beetje pijn na 30 minuten) en het geluid vind ik toch echt... moah. en niet meer dan dat: moah.

En om op de ene weg gemodde reactie terug te komen:
de Iphone koptelefoon is inderdaad ook enkel moah. de Sennheiser is niet opeens beter omdat er Sennheiser op staat, maar is gewoon net zo slecht (in mijn beleving). de Iphone koptelefoon laat steken vallen in het lage toon gebied, de Sennheiser in midden en hoog. en dat is voor mijn muziek smaak klote..

het slist en de bassen komen pas met wat equalizer gerommel naar boven. en dan moet het allemaal niet te hard ( (Invaders must Die is bv te veel)

en dat ben ik gewoon niet gewend van Sennheisers.

over het inspelen: Ik heb mezelf een dikke week gepest met deze dingen (ik dacht: misschien word het beter), dus in die week zouden ze wel redelijk "ingespeeld" moeten zijn. en misschien ben ik iets te ouderwets en iets te weinig echte audiofiel maar 50 uur inspelen.. dat is mij echt te gek: ik koop een product van 44,-... dat moet werken. als we het nu over een hifi set van 10K hadden...

btw: een vriend van mij (DJ) verklaart mij ook voor gek, hij vind ze heerlijk.

misschien ben ik gewoon verpest door mijn oude trouwe Sennheiser HD 570... Die heb ik op dit moment er weer aan hangen en.. het klinkt heerlijk: geen slis & een fatsoenlijke niet overdreven bas zonder distortion bij hoger volumes..

allen: bedankt voor de reacties, hierdoor word het geheel wat genuanceerder voor mogelijke nieuwe kopers.

[Reactie gewijzigd door redniels op 9 april 2009 02:33]

Je moet waarschijnlijk even wennen aan het hele in-ear gebeuren, heb je de dopjes wel helemaal in je oren gedaan, niet half wat ik soms wel eens zie op school 8)7 .

En je kan niet zeggen dat Skullcandy behoort tot de "echte" koptelefoons :/

edit: ik gebruik zelf de CX-500 i.c.m. de 2G iPhone, werkelijk ook formidabele geluidskwaliteit zoals joertem hierboven ook zegt.

[Reactie gewijzigd door Shrien op 8 april 2009 17:26]

Ik heb sinds een paar weken ook de cx400 en ik vind het geluid nog steeds niks, ook niet na inspelen 4 dagen non-stop op m'n oude mp3-speler. Ik heb ook de v-moda bass freq, en de cx400 klinkt in vergelijking gewoon veel te schel en slissend. Ik heb het ook geprobeerd op te lossen met een fiio e3 headamp, maar zelfs dat mocht niet baten. En dan zijn de v-moda's nog goedkoper ook.
De standaarddopjes van een iPod vind ik niet beter of slechter dan een gemiddelde meegeleverde koptelefoon. Meestal is een apart aangeschafte koptelefoon (zoals deze) veel beter, de Apple koptelefoon is inderdaad niet heel geweldig. Maar slechter kan altijd.