AC Ryan ACR-HD50121 AluBox Review

E-RIC 7 april 2009, laatste update op 7 april 2009, 474 views

AC Ryan ACR-HD50121 AluBox

Pluspunten

Minpunten

• Design (persoonlijk)

De aanschaf
Om een vier jaar oude 200GB IDE schijf nieuw leven in te blazen, wilde ik de schijf in een externe behuizing plaatsen. Ik had geen eisen waaraan de behuizing moest voldoen (behalve dat er een 3,5" IDE schijf in kan) en ik kwam bij deze AC Ryan behuizing uit vanwege de prijs: voor §7,95 kon ik hem ophalen.

In de kartonnen doos met handvat zit het volgende:
  • De externe behuizing zelf
  • Vier schroefjes om de harde schijf vast te zetten
  • Een plastic voetstuk om de behuizing verticaal in te plaatsen
  • AC Adapter en netsnoer
  • 1,5m USB2.0 kabel
  • Handleiding
  • CD met back-up software, handleiding en Win98 drivers
Installatie
In de handleiding staat duidelijk uitgelegd hoe de schijf erin geplaatst moet worden. Eerst de korte Molex en de korte IDE kabel aansluiten en daarna kan de harde schijf worden vastgeschroefd. Bij het terugplaatsen in het zwarte omhulsel raakte een sticker op de onderkant van het frame het omhulsel. Om de schijf in het omhulsel te plaatsen, moest deze sticker eerst verwijderd worden. Als het frame bijna in het omhulsel zit, blijkt dat de korte molex en IDE kabel niet superkort zijn, want ze moeten platgedrukt worden om de installatie te voltooien.

In gebruik
De schijf wordt herkend als Initio schijf. De prestaties zijn zoals te verwachten bij USB: gemiddeld 27MB/s volgens HDTune en 29,4MB/s volgens Vista bij een 1.1GB overdacht. Achterop de behuizing zit een aan/uit-knop. Hiermee moet de schijf handmatig worden aangezet. Eenmaal aan maakt de schijf redelijk wat geluid. Dit wordt mede veroorzaakt doordat er op de behuizing geen rubberen voetjes zetten, maar van plastic. Op het bijgeleverde voetstuk zitten weliswaar wel rubberen voetjes, maar veel verschil maakt dat niet. Wat wel veel verschil maakt, is het in de hand nemen van de behuizing. Blijkbaar wordt veel geluid veroorzaakt door resonantie van de tafel.

Via Windows instellingen is het mogelijk om de schijf na een bepaalde periode uit te schakelen als deze niet gebruikt wordt. Na het afkoppelen van de computer gaat de schijf niet van zichzelf uit, maar moet de aan/uit-knop weer bediend worden. Ter vergelijking: mijn andere externe harde schijf van LaCie gaat wel automatisch uit na het loskoppelen, maar deze heeft dan ook geen losse aan/uit-knop.

Achterop de behuizing zit een back-up knopje. Hiermee heb ik geen ervaring, omdat ik de bijgeleverde software niet gebruik.

Volgens mijn Cresta verbruiksmeter verbruikt de adapter 1W als deze in het stopcontact zit (ongeacht of de adapter op de behuizing is aangesloten). Als de schijf wordt aangezet, is er een piek van 21-23W. Idle is het verbruik 11(-12)W en tijdens het kopiŽren (schrijven) 13(-14)W.

Er zijn mooiere externe schijven te koop en externe schijven meer meer functies/mogelijkheden (bijvoorbeeld automatisch aan/uit) en aansluitingen, maar deze behuizing doet wat hij moet doen en dat voor een goede prijs.

Heb jij ook een AC Ryan ACR-HD50121 AluBox?

De harde schijf is in dit geval natuurlijk de grootste boosdoener voor de geluidsproductie. Ik heb exact dezelfde behuizing (alleen de S-ATA uitvoering) en heb er een 1TB Samsung F1 inzitten. Er komt amper geluid uit. Misschien is het wel handig om wat rubbertjes of dempmateriaal onder de behuizing te leggen (mits je hem plat legt). Misschien helpt dat een beetje tegen resonantie.

Ik deel dezelfde ervaring met de bekabeling als je de behuizing bijna dicht hebt. Je moet de kabels dan naar beneden duwen. Het wordt trouwens iets lastiger als je de behuizing open wilt maken, want dan klemt de bekabeling achter de behuizing.

Voor het geld heb je een prima aankoop gedaan en ik vind de behuizing helemaal nog niet zo lelijk, maar dat blijft persoonlijk. Verder nette review, ook handig van je verbruik en nice pics. :)