×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Sharkoon Skiller Pro (Qwerty US) Review

annopcatsman 28 maart 2015, laatste update op 10 april 2015, 1.497 views

Sharkoon Skiller Pro (Qwerty US)

Zeer degelijk product, vooral geschikt voor gamers, en ondanks alle uitgebreide opties toch betaalbaar. Minder geschikt voor typewerk door minder leesbare tekens.

Pluspunten

• 1 standaardprofiel + 3 gaming profielen
  • programmeerbare toetsen
  • 6 macro's
  • 12 mediatoetsen
  • verlichting trapsgewijs dimbaar
  • windows toets deactiveerbaar
  • net afgewerkte anti-tangle kabel
  • on-board memory

Minpunten

• Fn toets zit rechts i.p.v. links
  • font slecht leesbaar

Het doel van mijn aankoop was voornamelijk voor gaming en ook voor het typen met weinig licht. 's avonds hoef ik niet altijd mijn felle bureaulamp meer aan te hebben omdat ik niet wil dat mijn kamer bij nacht een vuurtoren is voor de schepen die de Rotterdamse haven binnenkomen.

typen minder efficiŽnt
Het keyboard vind ik niet erg geschikt voor typen. Dit komt door het rare font waarbij alle tekens er buitenaards uit zien en ook allemaal vierkant en aan de kleine kant zijn, dus meer op elkaar lijken. De rechter shift toets is ook aan de kleine kant. Bij blind typen wil ik soms snel even terug op mijn toetsenbord spieken, en nu is dat 'snel' soms een paar seconden geworden omdat het zo slecht leesbaar is.

goede prijs, degelijke kwaliteit
Over de prijs ben ik erg tevreden, omdat dit het meest betaalbare toetsenbord is met de opties die voor mij prioriteit hadden. Mediatoetsen, macro's en verlichting. De enige twee andere keyboards die ook aan die eisen voldeden binnen een prijs van 60 euro waren de speedlink parthica (ik vond de capslock toets raar weergegeven) en de corsair raptor K30 (kostte het dubbele en zag er minder exotisch uit, waarom zou ik). het toetsenbord voelt ten slotte zeer degelijk aan, wat betreft kwaliteit van het plastic en geluid als je er op tikt.

Goede layout voor gaming
Voor wat betreft gaming is het ook een fijn toetsenbord. De macro's zijn instelbaar met software op de computer. Het toetsenbord slaat ze vervolgens op in zijn eigen geheugen. De timing tussen de acties die je onder een macro programmeert is ook instelbaar evenals de reactietijd van je totale toetsenbord in milliseconden).

De WASD knoppen zijn ook goed benadrukt met de pijltjes voor het lopen in zowat alle games, en de escape knop zit gelukkig niet pal naast de F1. Dat de functie knoppen gegroepeerd zijn in blokken van 4 maakt ht nog eens extra overzichtelijk.

voorbeeld toepassing macro's
Aangezien ik nog nooit met macro's heb gewerkt heb ik deze gelijk aan een test onderworpen in battlefield 2142 met het 'seatswitchen'.

Een normaal gezien moeilijke truc in het spel is het volgendel; om als piloot zorgen dat je wat vaart hebt om je helikopter in de lucht te houden (W), switchen naar de schutterspositie (F2), tweede wapen van de schutter selecteren (F of muis rechts), raket afvuren (spatie of muis links), en terug naar de piloot positie (F1). en dit moet je in veel minder dan een seconde achter elkaar indrukken wil je niet neerstorten. Met de macro gaat het in en oogwenk, misschien slechts een kwart of een derde van een seconde.

Natuurlijk kun je ook in photoshop een reeks acties onder je macro knop programmeren, maar daar heb je ook 'actions' en 'batches' voor.in photoshop zelf.
Wel kwam ik er achter dat je helaas geen muis-klik onder je macro kan zetten. De M1, M2 en M3 knoppen op het toetsenbord zijn voor de profielen, terwijl ik eerst dacht dat dit muisknoppen waren.

Ten slotte
Het licht is gelukkig dimbaar of helemaal uit te zetten, ook is er een pulserende optie.
Met kop en schouders het beste low-budget keyboard voor gaming + beetje overall use!

Heb jij ook een Sharkoon Skiller Pro (Qwerty US)?

lijkt me een leuk toetsenbord voor het geld, heb zelf de sharkoon sharkzon die er naar mijn mening mooier uitziet, met dezelfde functies, alleen de toetsen lijken wat wiebeleig en hoog waardoor typen niet fijn is, is dat bij die skiller pro ook zo ?
wiebelig nee, hoog: ja t zijn geen platte toetsen. maa rheb bij hele oude toetsenborden wel l echt hoog en wiebelig gehad ook
Als ik mijn PC opstart dan begint meteen de verlichting te pulseren. Is er ook ergens een default instelling dat je bijvoorbeeld kunt booten met standaard verlichting uit??
hopelijk ben je er inmiddels al achter, maar het toetsenbord onthoud volgens mij zelf wat je laatste instelling van verlichting was
Bij mij kan ik de Windowsknop niet activeren in een gaming-profile, M1. Heb jij hier ook problemen mee gehad? Hij staat nu standaard uit.
Lukt het wel in de andere gaming profielen om de windows knop aan te zetten voor gebruik? of staat de windowsknop aan in gamingprofiel M1 en krijg je vervolgens geen respons op via je input als je m indrukt op je toetsenbord? ik heb vooralsnog geen problemen gehad. maar er is wel iets van een gaming mode waardoor de windows toets uit komt te staan meen ik.

[Reactie gewijzigd door annopcatsman op 1 juli 2015 13:22]

Ik had een instelling over het hoofd gezien, je kunt de windows knop gewoon aan en uit zetten. Dom van me 8)7 . Maar bedankt :)
Bedankt voor je reactie, nee ben er nog steeds niet achter. Maar bij mij onthoudt hij het niet. Toch maar even Sharkoon contacten dan.
Heb je ook problemen met meerdere toetsen tegelijk indrukken (ik heb het dan over W+S+D degene die op dezelfde groep zijn aangesloten).
Ik wel, als ik CTRL+A+W+Spatiebalk invoer, kan ik niet vervolgends R erbij indrukken, want dat geeft geen reactie, terwijl dit op het standaard Medion toetsenbord wat ik bij mijn computer kreeg wel kon??? Ik heb de software op de CD al geinstaleerd, en gekeken in de settings of ik daar iets kon veranderen, maar dit kan, zoveer ik weet niet. Ik denk dat ik er mijn oude toetsenbord weer bij ga pakken...
Vraag over de macro functie van de toetsenbord. Je geeft aan dat de timing aan te passen is tussen de macro actie, hoe werkt dat? Stel op macro 1 programmeer ik dat de knoppen W + E om de seconden ingedrukt moet worden. Dan blijft de macro de keys uitvoeren? Zoja, hoe geef je aan dat het weer moet stoppen?
hi, dat gaat via de software. t is gewoon een lijstje en je kan die op loop zetten volgens mij of een X aantal keer op en om er gewoon in zetten met aantal ms delay erin. uit mn hoofd, maar gebruik t niet vaak.