Bose QuietComfort 25 voor Apple (Zwart) Review

peetvierman 28 maart 2015, laatste update op 29 maart 2015, 3.099 views

Bose QuietComfort 25 voor Apple (Zwart)

Je betaalt vooral voor de noise-cancelling en design, dus vooral geschikt voor reizigers en anderen die onder (machinale) geluidsoverlast lijden. IOS-kabel kan worden omgewisseld voor Android-kabel. Beschermt je gehoor doordat je het volume lager kan houden.

Pluspunten

• zeer goede active noise cancelling (ANC)
  • Voorkomt oorschade doordat je het volume lager kan houden.
  • Iphone kabel te vervangen door android kabel (en vice versa)
  • vervangbare earcup-padding
  • mooi design
  • geen onvolkomenheden in de afwerking
  • zeer comfortabel om te dragen

Minpunten

• zeer zachte ruis hoorbaar (andere mensen ervaren geen ruis maar juist een soort druk op de oren)
  • onhandig in- en uit-pakken bij reizen
  • ondanks compacte doosje nog steeds vrij "bulky"
  • geluidskwaliteit niet perfect
  • menselijke stem minder goed geblokt dan machinaal geluid
  • bril kan ANC verminderen

Ik heb hem nu een kleine week en heb hem al veel gebruikt - zowel thuis als in de trein.
Ik heb de kabel (met ingebouwde remote) die compatible is met Apple-devices. Achteraf kwam ik erachter dat je deze simpelweg kan vervangen door een Android-compatible kabel (kost momenteel 30 Euro op de Bose site). Deze mogelijkheid heb je niet met de QC20/QC20i (naar mijn beste weten). Daarnaast kun je ook de zachte delen van de "earcups" vervangen. Overigens zijn deze zachte delen volgens mij nog aardig degelijk, en lang niet zo kwetsbaar als bijvoorbeeld mijn Sennheiser HD215.

Ik heb overigens een bril, maar het frame is erg dun. Wel staan de pootjes lichtjes van mijn hoofd af, en dit kan inderdaad de ANC (active noise cancelling) ietsjes negatief beÔnvloeden. Dit kan ik oplossen door de koptelefoon ietsjes verder naar achteren te plaatsen, maar dit is dus wel een puntje om rekening mee te houden voor brildragers. Hij is wel zeer comfortabel om te dragen (ook voor lange periodes). Wel worden mijn oren er vrij snel warm onder, dus ik ben benieuwd hoe dat in de zomer wordt..

Verder (al genoemd door een andere reviewer) is er een lichte ruis hoorbaar. Voor reizigers zal het comfort van de ANC de ruis ruimschoots goedmaken, maar als je deze koptelefoon voornamelijk onder rustige omstandigheden gebruikt, dan wordt juist de ruis de stoorfactor. Als je dus bijvoorbeeld thuis veel naar klassiek luistert (met stille passages en pauzes), dan kun je beter een koptelefoon zonder ANC kopen (als je weinig last hebt van omgevings-geluiden). Dan heb je voor dezelfde prijs een meer audiofiele koptelefoon, en evt nog steeds wat demping door de earcups. Overigens schijnt de ruis wel veel minder sterk te zijn dan bij andere ANC koptelefoons.

Verder is het zo dat vooral machinale geluiden goed worden geblokt (bijvoorbeeld trein/vliegtuig/autoweg). Ook blokkeren de cups zelf al wat hogere frequenties. Maar bijvoorbeeld in de trein worden menselijke stemmen niet echt minder storend, omdat het machinale geluid veel beter wordt weggefilterd en stemmen juist wat meer aanwezig blijven.

Door de omvang en de manier van opbergen is hij voor korte stukjes reizen wel een beetje onhandig. Verder komt het kabeltje in het gedrang wanneer je hem volgens de Bose-instructies in het doosje stopt. Een reviewer op Amazon.com stelde voor om hem andersom op te bergen: vouw eerst de linker-cup met de kabel naar binnen, en plaats de rechter-cup in het doosje waar volgens instructies de linker-cup zou moeten komen. Op deze manier krijg je geen stress op de kabel.

Ik heb nog nooit zo'n dure koptelefoon gekocht - of ook maar iets wat in de buurt kwam. De kwaliteit is dus ook veel beter dan ik gewend ben, maar toch heb ik kritiekpuntjes: meestal klinkt de bas goed, maar soms is hij toch te dun. En hele diepe bassen bij een paar jazz-nummers zijn niet zo goed gedefiniŽerd. Mid-bas is meestal wel erg goed. Hoge tonen zijn soms iets scherp, vind ik persoonlijk. Niettemin vind ik het geluid al met al toch erg prettig. Bovendien ben ik geen deskundige, en heb geen goede vergelijking uitgevoerd - uiteindelijk hangt er ook veel af van het bronmateriaal en het audio-device (telefoon/mp3 speler).

Conclusie: koop deze koptelefoon als je echt Active Noise Cancelling nodig hebt, bijvoorbeeld omdat je veel onderweg bent of thuis (machinaal) geluidsoverlast hebt.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 25 voor Apple (Zwart)?

Heb je de QC20 ook gehad? En zo ja, hoe is de QC25 in vergelijking?

Eh.. ja, QC15, DUH!

[Reactie gewijzigd door Tijgert op 28 maart 2015 16:00]

Bedoel je niet de QC15? De 20(*i) is namelijk een in-ear-setje...

Overigens is deze QC25 gewoon beter, De geluidskwaliteit is veel beter (niet lastig tov de QC15 in dit segment) en de ANC is eveneens verbeterd (die was al top in de QC15). Dus als de ANC het belangrijkst is en je kan de QC15 voor een lage prijs krijgen, en je geeft niet veel om geluidskwaliteit (de meeste mensen maken zichzelf wijs dat ze dat wel doen, maar kunnen in werkelijkheid de betere opties niet onderscheiden van de mindere opties die nog steeds voldoen aan een bepaalde norm), dan kan dat dus een prima koop zijn. Al zou je dan ook moeten kijken naar de 1RNC van Sony die destijds ongeveer hetzelfde kostte, veel betere geluidskwaliteit had en ANC die in de buurt kwam (doch niet helemaal).
Een groot voordeel van de QC25 t.o.v. QC15 is in elk geval dat het ook te gebruiken is zonder ANC/ batterij.
@Tijgert
Nee, dit is de eerste en enige ANC koptelefoon die ik heb.
Ja over de minpunten ben ik ook niet erg te spreken:
- onhandig in- en uit-pakken bij reizen
-- Hoezo onhandig? Het zit in een doosje en het moet er uit, dat is het principe.

- ondanks compacte doosje nog steeds vrij "bulky"
-- Het is kleiner dan zijn voorganger en dat was al een normaal hoofdtelefoon formaat. Bulky is hier niet op van toepassing gezien wat voor apparaat het is. Hoe veel kleiner moet het nog kunnen?

- geluidskwaliteit niet perfect
-- Wanneer de kwaliteit erg goed is dat juist een pluspunt en bij de QC25 is deze een van de beste als je de professionele reviews er op na leest. Dat men perfectie verwacht van een ANC headset van geen 300 euro is wat raar, helemaal om er dan een minpunt voor te geven.

- menselijke stem minder goed geblokt dan machinaal geluid
-- Dit is een normale functie. Het blokkeert de Noise, niet de stemmen. ook geen minpunt waardig.

Als je de professionele reviews goed leest, is de geluidskwaliteit van de sennheiser PXC 450 veel beter dan van bose. En bij bose is de noise cancelling weer veel beter. Dus ja, geluidskwaliteit is een minpunt bij deze koptelefoon.
Ik was bij de beoordeling van de geluidskwaliteit al coulant vanwege de goede ANC die erop zit. Maar als de geluidskwaliteit slechter was geweest dan had ik hem teruggebracht en gewoon herriestoppers bij het Kruidvat gekocht. Die houden ook geluid tegen. Een koptelefoon koop je in de eerste plaats om van je muziek te kunnen genieten, of je nou wel of geen noise-cancelling wil.

Het doosje vind ik onhandig omdat je de koptelefoon er niet heel snel en makkelijk in kan stoppen. Vervolgens moet je de kabel eroverheen draperen of los opbergen. Gewoon niet heel efficiŽnt als je dit dagelijks aan het eind van een korte treinrit moet doen. Om die reden ben ik al op zoek naar een ander doosje/zakje, zelfs als dit nog wat groter is.

Verder was het niet m’n bedoeling om de inzichten van “professionele reviewers” te kopiŽren, maar gewoon om m’n mening als gebruiker van het product weer te geven.
Hoe kun je in vredesnaam de maximaal haalbare score van 5 sterren geven als je zoveel punten van kritiek hebt?
Daar heb je gelijk in. 1 ster vanaf gehaald. Overigens zijn niet alle minpunten echt kritiekpunten, maar gewoon nadelen die inherent aan het product zijn, zoals de zachte ruis; die heb je nou eenmaal bij ANC headphones, maar als je dat vantevoren niet weet kan het wel een onaangename verassing zijn.
Wonderlijk. Ik heb deze koptelefoon ook, maar heb de ruis nooit geconstateerd. Wel de kunstmatige druk op je oren die actieve noise cancelling heeft.

Bose heeft ergens in zijn tekst (in ieder geval bij de vorige versie) staan dat hij juist ook stemmen relatief meer doorlaat; dat zou als reden hebben dat je niet telkens de koptelefoon van je hoofd hoeft te halen als iemand tegen je praat... Vaag argument...

Aanvullend: De vorige versie had iets zachtere en diepere (?) kussentjes waardoor mijn bril minder ruimte leek te geven en er dus minder geluid van buiten kwam.

Deze review vind ik overigens ook prima: http://www.whathifi.com/bose/quietcomfort-25/review
Ik heb inderdaad verder maar weinig reviews gelezen waarin deze ruis genoemd werd, al is er een andere reviewer hier op Tweakers die het ook noemt. Ook heb ik reviews gelezen waarin mensen het juist over een soort druk hadden, en kennelijk worden sommige mensen er zelfs misselijk van of krijgen ze hoofdpijn. Ik weet ook niet of er een druk ontstaat die zich in mijn oren als ruis vertaalt, of dat het juist andersom is.

Interessant punt over die stemmen. Ik heb her en der gelezen dat noise cancelling alleen goed werkt bij min of meer constant geluid, en niet incidenteel geluid zoals stemmen, maarja, als Bose dit zelf als argument geeft dan zal het wel waar zijn. Zelf vind ik het in dat geval wel jammer, want ik was die stemmen graag kwijt geweest in de trein. Had ik alleen de conducteur niet horen aankomen.
Geen vaag argument, ideaal in vliegtuig als stewardess tegen je praat of als je zit te werken met muziek op, je hebt het dan nog door als een collega tegen je praat. Of als je op de fiets zit en iemand roept iets.
Ik heb de QC3's al jaren en vind het een pluspunt. Geluidsoverlast is meestal op hele andere frequenties dan de menselijke stem.
Een collega van mij had ook deze Bose koptelefoon alleen dan het vorige model. Daarbij was het ook zo dat als je de koptelefoon opzet, je een soort druk op je oren voelde ivm de Noise canceling. Daarbij is het wel echt stil als je deze op had en was je helemaal van de buitenwereld afgesloten met muziek aan.
Weet niet of het bij dit model ook zo is maar als grootste minpunt (bij het oude model) vond ik dat je dus GEEN muziek kon luisteren als je batterij op was. De totale koptelefoon was dus dan niet bruikbaar totdat je er weer een volle batterij in deed. Nu kon je vrij lang luisteren op de AAA batterij maar je moest dus wel altijd een aantal bij je hebben. Misschien is dit bij dit model opgelost dat weet ik niet.
Klopt, dit model laat wel geluid horen zonder batterij, maar heeft dan geen ANC en de kwaliteit schijnt veel slechter te zijn. Het hele ontwerp is ook geent op gebruik MET batterijen dus ik vind dat geen minpunt, het is het ontwerp.

Mijn QC15 heeft naar mijn beleving prima geluid, helemaal in een vliegtuig, en de QC25 schijnt dat minimaal even goed te doen. Ik voel wel een upgrade aan komen denk ik...
Mij gaat het meer om de TSO approval zonder oortje... voor met een Uflymike er aan...
Peet, jij hebt de Apple variant. Je geeft aan dat er ook een Android kabel beschikbaar is. Heb jij ook uiteindelijk ook nog getest met de combinatie Android telefoon + Apple versie koptelefoon + Android kabel?
zo ja, werkte de functies: gesprek opnemen, volume harder/zachter zetten dan ook?

iemand anders misschien ook nog ervaring mee?
Bose helpdesk weet het niet.
beetje laat antwoord, maar:

Als je een Apple kabel op een Android device, of een Android kabel op een Apple device gebruikt, doet de headset het gewoon, de microfoon ook, maar de knopjes niet.

het is overigens enkel de kabel die uitmaakt of het de Android versie of de Apple is.
deze kabel kan je ook los bestellen bij Bose zelf, of de betere Bose dealer.