Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger Review

pwillemske 27 maart 2015, laatste update op 27 maart 2015, 2.452 views

Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger

Een heel mooi moederbord van Asus, ondanks dat het bord het goedkoopste Z97 ROG bord is, zit het vol met features en met heel veel software...

Pluspunten

• Tja, om mee te beginnen; het design is geweldig!
  • Veel futures.
  • Heel, heel veel software.
  • Een van de beste onboard geluids chip die er is.
  • Heel mooie en goed afgewerkte bios.
  • Mooie rode lijn van de geluidskaart licht op als er stroom op staat.
  • Exclusieve ROG functies zoals het OC panel en het Dual Bay fancontroller
  • Goede, duidelijke layout wat er erg clean uit ziet.

Minpunten

• Relatief duur voor wat je krijgt.
  • 6xSata 600 kan krap worden als je het M.2 slot gebruikt.
  • Geen haakse usb3 header, zie je niet heel vaak, maar voor de prijs zou het wel mogen in mijn ogen.

Layout Score: 5

Nadat ik over mijn behuizing een review had geschreven vond ik het tijd voor een moederbord review. Net als bij de behuizing zijn hier nog geen uitgebreide reviews over geschreven. Deze review gaat niet alleen over het moederbord, maar grotendeels over de meegeleverde software en de uefi aangezien beide zeer goed zijn uitgewerkt bij dit Asus ROG moederbord.

De Asus Maximus VII Ranger (ik ga hem vanwege de lange naam Ranger noemen) is het goedkoopste Z97 ROG bord van Asus. Het moederbord is wellicht wat overpriced omdat je veel betaald voor de woorden ‘Republic Of Gamers’ en het design. Maar het neemt niet weg dat het moederbord van goede kwaliteit is en goed is afgewerkt, net als de software.

De andere Z97 ROG borden zijn een stuk duurder (op de Hero na) en het is maar de vraag of je die extra futures nodig hebt. Ik zal dus aan het einde van de review een vergelijking laten zien waaronder alle Z97 ROG borden en borden van andere merken.

Ik wil wel even vermelden dat ik de foto’s van het bord niet zelf heb gemaakt, evenals de Uefi. Het bord zit al 2 maanden ingebouwdm, en ik weinig tijd heb om het bord uit te bouwen en gedetailleerd te fotograferen. Mijn excuses daarvoor en ik hoop dat het de leespret niet bederft. Bij bijna alle merken staat in de Uefi hoe je een screenshot moet maken, behalve bij Asus, daar kan ik het niet vinden en F12 betekent iets anders wat normaal screenshot betekent. Ik heb de screenshots daarom van Hardware.info geplukt. Nogmaals mijn excuses.

De review kan lang zijn, heb je geen interesses in bepaalde dingen heb ik even een inhoud gemaakt met hoofdstukken. Ik bespreek bijna letterlijk alle functies van het moederbord (lees: functies die nuttig kunnen zijn).

Wat ga ik bespreken tijdens deze review??

Specificaties
Knopjes op het moederbord
OC Panel en Dual Bay Fancontroller
Alternatieven

Specificaties

Omdat de Asus website niet beschikt over een korte lijst van de specificaties, heb ik ze over getypt van de doos:

CPU: Intel LGA1150
Chipset: Intel Z97
Memory: Maximaal 3200Mhz (OC.)
Expansion Slots: 2x PCIe 3.0/2.0 x16
1x PCIe 2.0 x16 (x4 modus)
3x PCIe 2.0 x1
7x usb2.0
Storage: 6x Sata-600
LAN: 1x Intel I218-V Gigabit LAN
Audio: Asus ROG SupremeFx 8-channel HD Audio
Form Factor: ATX (30,5 x 24,4)

Ik heb even de specificaties die achter op de doos overgetypt, aangezien Asus geen korte beschrijving heeft over de specs van het moederbord. Een lange waslijst neerzetten wordt je niet heel blij van denk ik.

Zoals je ziet is het niet het meest luxe uitgerust moederbord wat er is maar beschikt wel over alle nodige futures wat je van een bord van 150 euro verwacht, 6 Sata-600 poorten is genoeg en het is maar de vraag of je zoveel Sata poorten nodig hebt (als je geen gebruikt maakt van het M.2 slot). 6x usb3is ook voldoende voor de meeste gebruikers. Het gaat hier uiteraard om een moederbord met socket 1150 van Intel en Chipset Z97, ook van Intel, hierdoor is het moederbord geschikt voor celeron’s tot en met de i7’s. Kortom: alle processors die socket 1150 hebben.

Ook is hier een M.2 slot aanwezig om de snellere ssd’s aan te koppelen. Mocht je hier gebruik van maken worden Sata5 en Sata6 uitgeschakeld, dat kan het wat krap maken als je een optische drive (altijd handig), een hdd (of 2) en eventueel een gewone ssd voor je OS. Op dit gebied is de Hero weer in zijn voordeel met zijn 8 Sata-600 poorten.

De gebruikelijke RAM sloten zijn 4x aanwezig en kunnen maximaal 8gb per slot bedragen wat dus op een totaal komt van 32gb intern geheugen. Natuurlijk zijn er ook de PCIe sloten aanwezig. Het bord beschikt over 2x PCIe 3.0 x16 (de rode sloten) welke als ze beiden gebruikt worden terug schakelen naar x8 modus. Hierdoor zal je zo’n 1% in prestaties verliezen in SLI of CrossFireX. Het onderste slot is PCIe 2.0 x16. De andere 3 sloten voor je kleinere accessoires zijn PCIe 2.0 x1.

Het moederbord is gemaakt voor gaming en voor overklokken. Om te overklokken heb je 4 fasen tot beschikking. Dit is/kan een beetje karig zijn voor de die-hard overklokker, ondanks dat het bord goed kan overklokken als ik mede tweakers mag geloven…

Verder beschikt het moederbord over een SupremeFx geluidschip met een Realtek ALC1150 Codec. Op dat gebied zit het dus wel goed. Er komt dan ook uitstekend geluid uit.

Mijn eerste indruk

Die was meteen goed als ik eerlijk ben. Vanaf de verpakking tot het inbouwen aan toe. De verpakking ziet er zéér goed uit in het ROG thema en tja, zeg nou zelf, het moederbord ziet er ongelooflijk sexy uit! Toen ik de handleiding zag wist ik het meteen: dit wordt veel uitzoeken wat het bord allemaal kan…

De verpakking

Er is veel aandacht geschonken aan de verpakking en je kunt zien dat het om een ROG product gaat. Ik zelf vind dat dit een eerste goede indruk maakt en alles is duidelijk weergegeven. Het karton is van goede kwaliteit, evenals de bedrukking.

Klappen we de verpakking open zien we aan de bovenkant een waslijst aan functies die het in de theorie (veel) beter doen dan de concurrentie met ‘mindere’ onderdelen.

Aan de onderkant zien we de layout van het moederbord waar de belangrijkste dingen gezien laten worden. Niet dat het heel nuttig is, maar leuk is het wel.

De accessoires

Na de verpakking is het uiteraard tijd om het moederbord te bekijken, maar eerst doen we de accessoires, die zeker niet in de kleine maten zijn meegegeven. Zo zien we 4x Sata-600 kabels (daar kunnen veel fabrikanten nog wat van leren rond deze prijsklasse), een luxe I/O shield (hier zit schuim tussen het metaal en de verbinding met het moederbord, dit voelt zeer luxe aan) met een mooie lak en het ROG logo aan de buitenkant. Verder zien we een flexibele ROG Sli-bridge die een mat zwarte afwerking heeft en leuke stickertjes om je Sata kabels te merken.

Het moederbord

Nu is het wel tijd voor het moederbord, het moederbord heeft een luxe uitstraling door zijn mat zwarte pcb en kenmerkende ROG heatsinks welke met schroeven vast zitten ipv push pins (zoals de Gigabyte Z97X Gaming 5).

Op het moederbord zit rechtsboven een powerknop om je pc op te starten, een reset knop en een Q-code display welke handig is als je geen beeld hebt. Omdat dit er zit is er geen speakertje meegeleverd (of hoort dat bij de kast??).

Rondom de processor zien we de enorme heatsinks die er ook nog eens erg goed uit zien (al zeg ik het zelf). Boven de Top heatsink zit een 8 pins voedingsconnector voor de cpu en de 2 cpu fan connectors welke genaamd zijn onder CPU_Fan en CPU_Opt.

Op het I/O van het moederbord zitten de volgende aansluitingen: (van links naar rechts)
Toetsenbord/muis combo
Flashbakc voor de Uefi
2x usb3
LAN
2x usb3
En 6 geluids gaten (hoe noem je zoiets??)

De uefi

Bij de borden van tegenwoordig hoort toch wel een Uefi (een nettere/overzichtelijkere bios die je ook met muis kunt bedienen). Ook bij dit bord zit (uiteraard) een Uefi die zeer netjes is uitgewerkt en er goed uit ziet in het welbekende ROG thema/kleurenstelling. Verder zou die ongeveer gelijk zijn aan Asus’ normale borden en de TUF borden met uitzondering op de speciale ‘ROG Functies’ zoals het OC Panel en/of de Dual Bay fancontroller/overklokpanel. Dit zijn puur gimmicks waar je eigenlijk niet heel veel aan hebt, maar beschikken wel over leuke functies, dit bespreek ik later.
Ik laat een heleboel Uefi screenshots zien die ik van Hardware.info heb geplukt aangezien ik niet weet hoe je een screenshot moet maken is Asus Uefi, excuses daarvoor. Ik ga niet bespreken wat het allemaal is omdat je waarschijnlijk wel weet waar het allemaal voor is als je ergens naar zoekt en/of zo’n moederbord koopt. We beginnen met het “homescreen” wat je te zien krijgt als je de Uefi binnen komt.

Je wordt zoals je ziet meteen volgegooid met getalletjes. Ondanks dat blijft het een erg overzichtelijke bios die er ook nog eens goed uit ziet in de ROG stijl.
Gaan we naar de categorie ‘Extreme Tweaker’ kun je verschillende dingen overklokken, ook hier is het erg overzichtelijk.

Nu laat ik nog een aantal screenshots zien met eventuele uitleg (zo goed als ik weet waar het voor is natuurlijk).

Dat was het gedeelte Extreme Tweaker, nu gaan we verder met ‘Main’.
Zoals je het aan de titel al wel kan verwachten wat je hier gaat vinden, zeg ik het toch maar even. Hier zie je alle basis dingen, met name informatie over het systeem. Hier kun je dus ook niks in veranderen op de taal en volgens mij de tijd na.

Dat was de complete categorie Main, nu gaan we verder met ‘Advanced’, zoals je waarschijnlijk had verwacht kun je hier heel wat meer veranderen tegen over van Main. Heb je een i7 maar gebruik je de hyperthreading niet?? Je kunt het uitzetten en je bespaard weer een beetje energie en kun je waarschijnlijk een heel klein stukje verder overklokken, maar verwacht geen wonderen.

Voor je Sata-600 heb je een aparte categorie die ook onder Advanced valt, hier kun je alles voor je Sata apparaten regelen.

Omdat dit een ROG bord is, hebben ze een aparte categorie aangemaakt voor de ROG lampjes. Dit is rechtstreeks van het Hero bord gekopieerd, aangezien op de Ranger geen logo verlichting zit en op de Hero wel. De 2 overige lampjes bezit het bord wel, wat een leuk effect geeft.

Dan gaan we naar de categorie ‘Monitor’, hier kun je letterlijk alles aflezen wat je maar wilt. Ieder voltage van je cpu, RAM en ga zo maar door. Geen wonder dat Asus deze categorie ‘Monitor’ noemt.

Handig tijdens het overklokken, de VRM temperaturen. Ook hier zien we dat de Uefi letterlijk van het Hero bord is gekopieerd, op de Hero zit een Sensor voor de temperaturen, de Ranger (helaas) niet.

Ook kunnen we hier de fan speeds aflezen, er staat tot Chassis Fan 4, maar het gaat maar tot 3 aangezien er maar 3 Fan headers op zitten (op de 2 cpu fan headers na). Ondanks dat dit monitor heet kun je toch wel het een en ander aanpassen.

Dan gaan we nu naar ‘Boot’, geen boot op het water maar boot in de Uefi. Ook hier kun je redelijk veel aanpassen. (Ik ga niet alles bespreken, dat is gigantisch veel werk en ik weet zelf (uiteraard) niet waar alles over gaat).

Na Boot gaan we naar de laatste categorie in de Uefi, de categorie ‘Tool’

Als je meerdere keren een flinke game marathon wilt houden (of iets anders kan natuurlijk ook) kun je verschillende profielen instellen met je overkloks, dit kan handig zijn als je je pc een boost wil geven als je iets cpu intensief gaat doen. Deze kun je automatisch activeren als je het OC Panel en/of de Dual Bay Fancontroller (beiden van ROG) door op het knopje “CPU Level Up” te klikken. Verder heb je hier weinig aan in mijn ogen, meer een gimmick dus.

Dat was dan eindelijk de Uefi, maar de review is nog niet afgelopen.

De meegeleverde software

Tja, als je zo pronkt met je geluidschip moet er natuurlijk wel software bij. Asus heeft hun SupremeFx software meegeleverd die genoemd staat als ‘Realtek HD Audio Configuratie’. Uiteraard heb je de mogelijkheid om tot 7.1 speakersets aan te sluiten, deze instellingen regel je met het configuratiescherm van SupremeFx.

Omdat dit een gaming moederbord is, zit er ook een categorie in SupremeFx die geluiden optimaliseert als je een type game aan het spelen bent. Deze functie komt meteen beschikbaar als je een game opstart. Deze functie noemt Asus ‘Sonic Soundstage’.

En dan komen we bij de Equalizer, genaamd ‘Sonic Studio’, hier kun je instellen welke tonen je meer wil horen. Erg handig dus als je een speakerset (of koptelefoon) hebt die jou geliefde tonen standaard niet goed kan weergeven. Ik maak hier geen gebruik van, ik vind mijn speakerset (precies) goed, ondanks dat ik een bass-freak ben. De rode ‘vakjes’ zijn geactiveerd, dit doe je door erop te klikken, easy!

Mocht je nou niet in het midden van je speakers zitten, kan dat balen zijn. Maar ook hiervoor heeft Asus een categorie aangemaakt genaamd ‘kamercorrectie’, simpele naam en doet wat het moet doen. Helaas werkt het alleen met 5.1 en 7.1 speakersets. Je kan bij configuratie van luidsprekers instellen welke type luidsprekers je hebt. Als je dit op 5.1 (of 7.1) zet kun je wel kamercorrectie gebruiken ondanks dat je een stereo speakerset of quadrafonische speakerset gebruikt. Het werkt eigenlijk heel simpel, de software zet de ene luidspreker wat harder als je instelt dat die verder weg staat…ziet er dus moeilijker uit dan dat het is.

Ondanks dat de Uefi heel erg uitgebreid en netjes afgewerkt is, levert Asus toch nog een andere software mee die een beetje op de Uefi lijkt, het heeft tenminste de ‘basis’ functionaliteit van de Uefi. Nog een verschil is, is dat je deze gewoon vanuit je besturingssysteem kan opstaren, daarnaast is het iets meer gebruiksvriendelijk. Deze software noemt Asus Al (of Ai??) suite 3. Hieronder een aantal screenshots (ik heb zo veel mogelijk screenshots gemaakt van alle mogelijkheden).
We beginnen met het home screen dat je te zien krijgt als je het programma opgestart hebt…

…dan gaan we naar de Dual Intelligent Processors 5. Dit ‘onderdeel’ van het programma kan automatisch je processor overklokken (als je een overklokbare processor hebt natuurlijk). Dit heb ik helaas nog niet uitgeprobeerd aangezien ik niet beschik over goede koeling (intel boxed FTW!). Meestal is het zo dat het voltage iets te hoog is waardoor je processor onnodig warm wordt, maar nogmaals, dit heb ik niet kunnen testen.

Als je bij hetzelfde onderdeel klikt op ‘advanced settings’ kun je kiezen hoever je moederbord je cpu moet overklokken, hier kun je kiezen uit 4,2Ghz, 4,4Ghz en 4,6Ghz. Voor ieder wat wils dus, van een lichte overklok tot een relatief zware overklok.

Als je de dingen hebt ingesteld die je wil druk je op ‘start’ en gaat ‘ie vanzelf aan de gang, hoe makkelijk kan het zijn! Nu gaan we met het volgende onderdeel verder waar je handmatig kan overklokken, dus ongeveer hetzelfde als in de Uefi, maar dan via Al (ai?) Suite 3. Deze categorie noemt Asus “TPU” ,TPU staat voor TurboV Processing Unit…

…en dan hebben we ook nog Asus ‘EPU’, EPU staat voor Energy Processing Unit. En je raad het al (waarschijnlijk), hier regel je hoe zuinig of hoe onzuinig je processor mag zijn. Bijvoorbeeld na hoeveel uur inactiviteit mag de pc in slaapstand??

Zuiniger betekent minder lawaai in de regel, uiteraard zit daar ook een optie voor. Deze optie heet FanXpert3, hier kun je instellen in welke modus je ventilatoren draaien, deze modus kan variëren van ‘silent’ tot ‘full speed’. De verschillen zijn uiteraard duidelijk hoorbaar, zo ook de tussenstappen. Wat verder interessant is aan de FanXpert3 is dat je de fans helemaal uit kan zetten op basis van de temperatuur van je processor. Ik heb zo ingesteld dat de fans tot 50 graden uit staan en dat scheelt behoorlijk in het geluid, maar dat kan ook komen omdat ik de standaard casefans gebruik. Naast de grafiekjes kun je ook instellen waar de fan zich bevind, of dit ergens effect of heeft heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Nu is de ‘Digi+VRM’ aan de beurt, deze optie regelt de phases en is dus handig voor overklokkers. Omdat er zoveel opties op dit moederbord zitten en ik nog niet heb kunnen overklokken weet ik niet wat dit doet met een overklok of stabiliteit. Ik update de review uiteraard als ik wel een overklok heb gedaan, maar dat kan nog wel even duren.

Voor het geval je het nog niet opgevallen was, onderaan het programma staan 4 categorieën die constant de gegevens van je processor en processor koeler updaten. Als je aan de rechterkant van die kolommen klikt op het tandwieltje krijg je het volgende te zien:

Hier kun je dus nog specifieker aan de slag met de voltages, voor de liefhebber.

Ook kan je hier de temperatuur van je processor en je moederbord aflezen, de sensor optie zit niet op dit moederbord, dit zit waarschijnlijk wel op de duurdere variant, de Asus Maximus VII Hero.

Ook hier kun je aan de gang met de ventilators, wil je dat je ventilators wat harder draaien dan standaard door het moederbord geregeld word, schuif dat ding naar rechts en het gebeurt!

Asus heeft ook voor je RAM geheugen software meegeleverd, ik heb hier niks mee kunnen doen maar het lijkt meer op een soort CPU-Z (alleen aflezen) hier kun je alle timings en dergelijke aflezen, dit is voor ‘normale’ gebruikers een iets wat nutteloze toevoeging, maar toch laat ik het zien voor degenen die er wel in zijn geďnteresseerd.

Na alle timings van het RAM te hebben gezien, is er nog een programma voor je RAM, dit noemt Asus ‘RAMDisk’. RAMDisk is een programma waarbij je je RAM als opslag medium kan gebruiken. In mijn ogen is dit alleen nuttig als je meer dan 16gb RAM hebt zodat je er ook grotere dingen op kan zetten. Asus beweerd dat RAM opslag 20x sneller is dan een normale SSD.

Nadat je denkt dat je nu wel alle software hebt gehad, heb ik er nog een voor je. Deze keer weer over het geluid, deze software noemt Asus ‘Sonic Radar II’. Deze software is specifiek gericht op je games (die dit ondersteunen). Links boven heb je een cirkel met staafjes die op en neer bewegen naar de richting waar het geluid vandaan komt. Erg handig dus als je een shooter speelt. Je kan die cirkel ook in-game tonen zonder de complete software erbij.

Knopjes op het moederbord

Nu we toch vrijwel alle software hebben gehad, ga ik het ook maar even hebben over de knopjes op het moederbord om dingen te activeren. We beginnen met Asus Soundstage, een onderdeel van de SupremeFx geluidschip. Met deze knop kun je kiezen tussen 4 modi welke aangegeven worden op de Debug code. Deze variëren van 01 tot en met 04.

Ook is er nog een Keybot knop, daarmee kun je Keybot aan –en uitzetten. Het is mij echter nog niet gelukt om gebruik te maken van de Keybot. Als iemand weet hoe het moet, zou ik het graag willen weten en zal ik dit in de review zetten. Alvast bedankt!

Nu we toch bezig zijn met de knopjes gaan we het ook maar even hebben over de Power On/Off knop welke naast de RAM-sloten zit, net als de Reset knop. De Power On/Off knop licht op door middel van een ledje, ook als de computer aan staat. Voor sommigen kan dit storend zijn in de slaapkamer. Voor mij niet ondanks dat de pc op mijn kamer staat, ik heb mijn ogen dicht als ik slaap ;) .

OC panel en Dual Bay Fancontroller

Asus heeft als verkooppunt voor de ROG moederborden een unieke aansluiting gemaakt. Het is in feite een usb 2.0 aansluiting met een paar extra pinnetjes. Op deze aansluiting kun je het OC panel en/of het Dual Bay fancontroller aansluiten. Deze 2 gimmicks zijn speciaal voor de ROG borden en beschikken over een aantal futures. Zo kun je als een van de apparaten in de behuizing zit een aantal fans op aansluiten en uiteraard ook regelen. Verder zit er ‘cpu level up’ op. Met één druk op de knop klokt het moederbord je cpu automatisch over. Als je een (of meerdere) fan profielen hebt aangemaakt kun je die ook instellen. Deze 2 dingen zitten eigenlijk behoorlijk aan de prijs, het OC panel kost rond de 100 euro en de Dual Bay Fancontroller kost rond de 60-70 euro. Voor dat geld heb je een ‘normale’ fancontroller + 2 fans. Als je de cpu level up niet gaat gebruiken is het eigenlijk een nutteloze gimmick.

Alternatieven

Uiteraard heeft dit moederbord ook concurrentie, en nog niet zo’n beetje ook! Ik zal van een paar merken een moederbord noemen (en weergeven) welke eigenlijk direct de concurrentie aangaan.

We beginnen met een Gigabyte moederbord.

Dit is de Gigabyte Z97X Gaming 5, op dit moment vanaf ongeveer 130 euro te verkrijgen. Waarom is dit moederbord het niet geworden??
- Ik had de voorkeur voor Asus, maar een ander merk stond ik ook open.
- Ik vind dit moederbord minder mooi afgewerkt, de Ranger vind ik een ‘cleaner’ bord.
- Ik vind het design een stuk minder mooi.
Uiteraard is dit een goed moederbord waar je net als bij de Ranger stevige overkloks op kan behalen gezien de 8 phases die het moederbord heeft. (kwalitatief iets mindere phases, maar nog steeds erg goed).

Nu gaan we naar MSI, het betreft de MSI Z97 Gaming 5 (wel originele namen zeg). pricewatch: MSI Z97 GAMING 5 Ik heb naar dit moederbord niet heel veel gekeken als ik eerlijk moet zijn.

De MSI Z97 Gaming 5 is net als de Ranger een mooi clean moederbord. Waarom dit ‘m niet is geworden weet ik niet helemaal… Op dit moment vanaf ongeveer 140 euro te verkrijgen.

Natuurlijk zijn er nog heel veel andere alternatieven voor de gekste prijzen, ik zou zeggen, duik de pricewatch in en zoek je bord uit. Dit zijn in mijn ogen wel de beste borden om de concurrentie aan te gaan met de Ranger.

De rest van de Socket 1150 ROG ATX borden…

Omdat Asus dit het “budget ROG bord” noemt, wilde ik wel eens kijken wat voor futures ik dan mis loop. Ik heb de Asus Maximus VII Hero en de VII Formula (dit is een heel ander en veel duurder moederbord, maar toch leuk om te vergelijken).
Ik begin met de Hero, wat heb je meer als je dit bord koopt tegen een meerprijs van zo’n 30-40 euro??
- Meer phases, 8 ipv 4 op de Ranger
- 8x Sata-600 ipv 6x op de Ranger
- LED verlichting in de chipset koeling
- Een fan header meer

Wat heb je dan meer als je de VII Formula pakt, die pakweg zo’n 180 euro meer kost??
- Meer phases, 8 ipv 4 op de Ranger
- 10x Sata-600, 2x Sata Express, ipv 6x Sata op de Ranger
- 8x usb3 ipv 6x usb3 op de Ranger
- Speciale cover, wat er best goed uit ziet
- Een in mijn ogen nutteloze backplate

Ik snap dat Asus dit het budget bord noemt aangezien die het goedkoopste Z97 ROG bord is, de meerpijs tegenover de Hero kan het waard zijn, maar de Formula is toch wel iets heel anders en leuk als je iets aparts wil.

Al met al ben ik zeer tevreden met dit moederbord ondanks de forse prijs t.o.v. de concurrentie. Maar dan heb je ook wat! Unieke software die nuttig is voor vrijwel iedere doelgroep, van overklokkers tot mensen die stilte willen. Verder de uniek goed afgewerkte Uefi met voor de normale gebruiker oneindig hoeveelheid mogelijkheden.

Naast alle features is het uiterlijk ook belangrijk. Tegenwoordig zijn ramen in het zijpaneel helemaal in, dit moederbord hoort zeker achter het glas en mag er ook wezen. De enorme heatsinks tot het mat zwarte pcb.

Als Asus de prijs zo’n 15 tot 20 euro naar beneden had gedaan, was het een top moederbord voor zijn prijs. Het moederbord heeft het zwaar te verduren door de concurrentie die gelijkwaardige of zelfs betere borden hebben voor het geld.

Nogmaals mijn excuses dat ik niet alle foto’s zelf heb gemaakt, mijn moederbord zit namelijk al ruim 2 maanden in de behuizing. Ik had van te voren ook niet nagedacht over een review over dit moederbord (helaas). Ik hoop dat jullie het me vergeven en ik een mooie beoordeling krijg voor deze review. Zodra ik overgeklokt heb zal ik de review uiteraard updaten. Mochten er nog punten zijn die je gemist hebt, vraag ze gerust, ik vind het leuk als er gereageerd word. Ook kritiek is aanwezig (kom alstublieft niet aanzeuren over de foto’s, ik baal hier al genoeg van…).

Na 3981 woorden bedank ik je dat je deze review gelezen hebt. Ik hoop op een mooie beoordeling en leuke reacties. Dat motiveert mij om meer reviews te maken aangezien hier heel veel tijd in gaat zitten.
Bedankt voor het lezen!

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger?

Geweldige "to the point" review. Bedankt dat je de tijd hebt genomen om zo'n mooie en complete review te schrijven. Ik ben overtuigd, dit wordt 'm!
Dankjewel, er gaat inderdaad heel veel tijd in zitten. Nu ben ik wel benieuwd wat de rest van je setup gaat worden :P
Ik ben ervan overtuigd dat iedere impulsaankoop, onafhankelijk van het resultaat, een domme aankoop is. Om deze reden doe ik altijd een idiote hoeveelheid research voor ik iets aanschaf. Zeker nu ik van plan ben met de grote jongens mee te gaan spelen :) (1500+).

Dat gezegd hebbende denk ik tot nu toe aan de volgende setup:

EDIT: ik krijg de tabel niet werkend dus http://tweakers.net/gallery/554830/wenslijst/?wish_id=754644

(*NOT the final product, end results may vary.)

PS: Ik weet dat dit eruit ziet al enorm veel geld, maar ik heb alles behalve de CPU, GPU en MB al. Ik kan nog wel even vooruit met mijn Fractal Design Define R4, al vind ik de beter airflow en hdd montage opties van de Fractal S erg interessant.

[Reactie gewijzigd door yannickbev op 3 juli 2015 22:36]

Als je alleen gaat gamen, zou ik de i5 4690k nemen :) Meer overklokplezier en even snel (sommige games zelfs sneller) bron: http://www.anandtech.com/bench/product/1261?vs=1260 . En gpu, tja, ik weet niet op wat voor scherm je gaat gamen, maar voor 1440p is de 980Ti lichtelijk overkill, maar voor 4K is het te weinig :P . Alvast succes met bouwen :D !
Ik game momenteel op een 1440p paneel http://tweakers.net/price...rasharp-u2515h-zwart.html

Ik weet dat de 980ti momenteel overkill is qua graphic power, maar ik loop met mijn 280x 3gb bij sommige recente games al tegen de vram limiet aan. Ik heb in meerdere reviews gezien dat de 970 met hetzelfde probleem kampt, en was toch echt niet van plan om over een jaar weer aan een nieuwe GPU te moeten. Het plan is om het toch wel minimaal 2 jaar vol te houden.

Met de introductie van DX12 zou ik in theorie later een 2e 970 toe kunnen voegen omdat beweerd wordt dat het vram gaat stacken, maar ik heb hier zo mijn twijfels over. Een 980 zou ook een optie zijn, maar wederom is deze uitgerust met "maar" 4gb vram. Dit laat erg weinig groeiruimte over.

Aangezien veel mensen die aanzienlijk meer verstand hebben van de game-industrie dan ik voorspellen dat het gebruik van vram in de nabije toekomst alleen maar zal toenemen lijkt mij de 6 gb vram een stuk beter "futureproof" als zoiets al bestaat, en in combinatie met de op dit moment nog overbodige grafische kracht denk ik dat ik hier nog even mee vooruit kan.

Daarnaast worden 4k panelen steeds goedkoper, dus ik wil de mogelijkheid hebben om toch in ieder geval de wat minder zware games op 4k te kunnen spelen.

Met betrekking tot je opmerking over de CPU. Erg interessant, bedankt dat je dit gedeeld hebt. Ik moet eens uit gaan zoeken hoe het kan dat de prestaties in de synthetische benchmarks zo verschillen, maar de gaming prestaties vrijwel gelijk zijn. Dit geeft me weer wat te doen komend weekend. ;) Ik heb zelf weinig ervaring met Intel CPU's dus ik zal me wel even kunnen vermaken.

Alvast erg bedankt voor je hulp!
De 980Ti kan inderdaad een tijdje langer mee dan de 980, dat klopt. Over de cpu; dat komt door de hyperthreading van de i7, en door de (flink) hogere kloksnelheid. Maar zoals je ziet, merk je daar bar weinig van in real life :)
Ik weet dat hyperthreading in veel games weinig verschil maakt, ik had alleen verwacht dat de hogere kloksnelheid een veel grotere impact zou hebben op de prestaties. Ik zal eens uitzoeken of er op hogere resoluties een noemenswaardig prestatieverschil optreed.

Nogmaals bedankt voor de eye-opener :)
Hola Willem,

Hele toffe review! Leuke plaatjes en ook lekker veel informatie over de BIOS!

Ga zo door!
Hola!

Dankje!

Ik ben aan het kijken hoe ik een review over een iPad kan schrijven. Als ik slaag met mn examens krijg ik een toetsenbord en muis. Die wil ik ook beide gaan reviewen.
Hoi Willem,

Ben benieuwd! Welke iPad zit je aan te denken? Mocht ik met je mee kunnen denken, dan kun je altijd een berichtje sturen! :D
Ik ben in het bezit van een iPad Air, deze zal het dus ook worden. Het zal een hele uitdaging worden, aangezien ik nog niet zo heel goed kan reviewen en ik eigenlijk niet weet wát ik moet reviewen. Klinkt raar, maar bij deze moederbord review wist ik niet waar ik moest beginnen. Uiteindelijk maar gewoon begonnen met typen en ik dacht: we zien wel wat er uit komt!

En meedenken kan natuurlijk altijd! Zal je zo even een pb sturen zodat het niet teveel offtopic gaat :D
Nooit gehoord van die Sonic Radar 2. Zometeen maar eens kijken of ik daar ook iets mee kan :D
Ik geloof niet dat ik alles al heb ontdekt wat dit bordje kan...maar de meeste software gebruik ik nu niet meer aangezien ik nu alles naar mijn zin heb :P
Mehh, ik wou dat ze eindelijk eens gingen fixen dat mijn Astro A50 werkzaam is de Realtek audio software. Als ik hem op digital output zet is mijn geluid super zacht, knal ik hem vol op via mijn headset zelf heb ik weer goed geluid. Als ik dan terug wissel naar de a50 via device manager word ik oostindisch doof in 3sec.

Als ik de bass toch een boost kon geven, dan zou dat ideaal zijn.
Zeer prettige review hulde hiervoor. _/-\o_
Mede door deze review word dit mijn nieuwe mobo :)

Kun je me misschien vertellen of dit mobo out of the box werkt met de i5 4690K?
Of is een bios update vereist?

Groet.
Hij werkt meteen, ik heb hem zelf ook :) De bios update is alleen vereist voor de nieuwe overpriced (imo) broadwell cpu's. Bedankt voor je leuke reactie :D !
Leuke review!

Kleine hint, kan je:
[h1][/h1] zetten om je kopjes aub? Dat maakt het lezen een stuk overzichtelijker!
Oke, en dan [h2][/h2] bij het volgende hoofdstuk??

Enneh, Dankjewel!
alleen door jouw review ben ik 99,9% overtuigd dat het deze moederbord gaat worden voor mijn nieuwe desktop systeem ;-)

Bedankt voor je duidelijke review met tekst en plaatjes :-D

Gr Robert
Dankje :D Dat vind ik leuk om te horen! :D Je gaat er sowieso veel plezier aan beleven. Succes met bouwen van je nieuwe systeem! :)
Toffe review, ik ben om! :9~
Ik heb 'm nu ook, nu nog inbouwen...