Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Piston 2 (Goud) Review

Scythens 25 maart 2015, laatste update op 23 december 2015, 1.447 views

Xiaomi Piston 2 (Goud)

Fantastische in-ear headphones voor een zeer zachte prijs. De headphones voelen stevig aan en zijn luxe afgewerkt.

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Geen zakje
  • Verkrijgbaarheid

Prijs $20.23 via eud.dx (iDeal). Ook verkrijgbaar via AliExpress.
Er is een rijk assortiment aan namaak versies verkrijgbaar. Let op bij het kopen!

Kwaliteit geluidsweergave
De Xiaomi Piston 2 komt met 4 formaten oordopjes. Een Small, Medium en Large samen met een grootte tussen Small en Medium in al op de oortjes zelf. De grote van de oordopjes is erg belangrijk voor de geluidskwaliteit, aangezien de oortjes comfortabel en goed geplaatst moet zitten. Voor mij persoonlijk zitten medium het beste. De oortjes hebben een erg rijkelijk geluid en een zeer ruim bereik. De lage tonen worden iets meer geaccentueerd, wat eventueel met een equalizer kan worden aangepast. De wat extra nadruk op lage tonen in bijvoorbeeld dance, rap en klassieke muziek zijn naar mijn muziek erg fijn en zeker niet storend. De klantkast is half-open en er komt geluid uit de andere kant van het oortje. Dit is echter bij hoge volumes nog steeds amper te horen van ~1m afstand.

De oortjes zijn in prijs vergelijkbaar met de Sennheiser CX300 II, waar ik ze dus ook mee ga vergelijken.

De Sennheiser oortjes klinken t.o.v. de Xiaomi Piston 2 erg matig. De hoge tonen hebben een soort van krijs die ik vooral bij hogere volumes irritant vind. Bij de Sennheiser CX300 II zit er ook iets wat extra bas in. Deze bas is echter meer denderend, en creŽert geen trilling, wat het bij de Xiaomi Piston 2 wel doet. Persoonlijk vind ik de trilling bij de bas aangenamer, maar dat is persoonlijke voorkeur. Verder zit erbij alle tonen minder leven in het geluid.

Ondanks de zachte prijs van de Xiaomi is hij op het gebied van geluidskwaliteit makkelijker te vergelijken met het duurdere segment, zoals bijvoorbeeld de Sennheiser Momentum in-Ear, Shure SE215 of de Sony MDR-EX650AP, die het in de meeste gevallen ook voorbij gaat.

Gestest op een basis laptop met FLAC, 320kbps bestanden.

Gebruiksgemak
De Xiaomi Piston 2 heeft een deels nylon kabel die bij de console gesplitst wordt in twee dunnere rubberen draadjes die naar de oortjes zelf. De oortjes worden geleverd met en rubberen pad, in tegenstelling tot een leer-achtig zakje waarmee veel oortjes geleverd worden. Dit rubberen pad levert meer ondersteuning voor de oortjes en is, naar mijn mening, een betere manier om de oortjes in te doen dan regulier oprollen. Persoonlijk gebruik ik de pad niet, maar heb ik de oortjes om me nek hangen of opgerold in me broekzak of tas wanneer ik ze niet gebruik. Het nylon draad aan de onderste helft van de lengte van de oortjes zorgt dat ze niet snel in de knoop raken.

De 'console' in het midden van de oortjes zijn bedoeld op Android om het volume te veranderen en telefoontjes op te nemen. Op iOS kan een nummer gepauzeerd/hervat worden en kan je terug en verder spoelen. De Microfoon, die overigens van de goede kwaliteit is, is wel hetzelfde op zowel Android als iOS.
Op WP werken de buitenste knoppen voor het volume en de middelste knop voor pauzeren. Wanneer de middelste knop langer wordt ingehouden, opent Cortana voor spraakbesturing. (Bedankt VasZaitsev!)

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit voor deze oortjes is uitmuntend. De oortjes zijn bij de plug, console en oortjes zelf geheel van aluminium. De plug zelf heeft een 24K laagje goud om corrosie te voorkomen. De Console heeft drie knoppen die zijn erg 'clicky' en hebben een zeer goede feedback. De oortjes zelf waren de eerste dag een beetje 'scherp', maar dit was na ťťn dag over.

De oortjes zijn fantastisch in het segment tot §100 met een gebalanceerde weergave van hoge en mid tonen en iets meer nadruk op de lage tonen. De afwerking is uitmuntend in is vrijwel uniek in de markt van in-ear headphones. Dit maakt ze zeer duurzaam en geeft ze een luxe uitstraling.

Er zijn weinig tot geen 'officiŽle winkels' die ze verkopen, daardoor moet je erg goed opletten of ze echt zijn. De originele kosten rond de ~$20 en hebben een aantal unieke afwerkingen die neppers niet hebben.

Heb jij ook een Xiaomi Piston 2 (Goud)?

Zelf heb ik deze ook, volgens mij heb ik de echte. Dit heb ik bepaald aan de hand van eisen op een aantal sites. Ik ben benieuwd waar jij deze kenmerken vandaan gehaald hebt, zodat ik zeker weet dat ook ik de originele heb. Zelf heb ik de volgende: http://www.dx.com/p/in-ea...olden-320154#.VRMFCPmG_5k
Een aantal kenmerken zijn:
- Binnenin de verpakking S, M en L. Bij namaak zijn dit vaak andere logo's.
- Onderop het rubberen pad staat "1moredesign" in een waterdruppel logo.
- Algehele kwaliteit van de originele pad is perfect. De oortjes passen er perfect in en er zijn geen uitstulpingen als de oortjes erin zitten.
- Het aluminium ziet er goed afgewerkt uit
- Geen Engelse woorden op de verpakking.
- Op de kartonnen verpakking staat "Mi" rechtsboven zonder een kader. Op de achterkant van het doosje zit een sticker met specificaties in het chinees.
- Binnenin het kartonnen verpakking zit bij de originele nog een plastic beschermblaadje om het plastic doosje heen.

Dit zijn een aantal kenmerken.
Als je het idee hebt dat ze nep zijn omdat de bouwkwaliteit slecht is of de geluidskwaliteit niet zo hoog ligt als beschreven in reviews, dan heb je zeer waarschijnlijk toch een namaak.
Volgens mij voldeed hij wel aan al de uiterlijk eisen die je beschrijft (alleen de orignele verpakking heb ik inmiddels niet meer, vandaar de twijfel). Anders zoek ik wel eens een audiowinkel op, met iemand die wel een goed gehoor heeft. Zelf ben ik er tevreden over, maar ik ben benieuwd of het nu ook de echte zijn of goede neppers
De originele heeft een QR-code op een labeltje aan het snoer.
Deze code kan je scannen en je komt dan op een Xiaomi site die je verteld of je Pistons origineel zijn.

Verpakking kan nagemaakt worden, en ook worden en originele verpakkingen gebruikt met neppe Pistons erin dus dat zegt weinig.
De humor is dat WP erg goed overweg kan met de Pistons, volume harder/zachter, middelste knop 1x indrukken is pauze en langer indrukken roept Cortana op, waarmee je dus kan praten via de mic.

Misschien wel handig om ook in je review te vermelden, ik was nogal blij verrast dat alle knopjes prima werkten onder WP.
Ik heb het toegevoegd aan de review, bedankt!
die qr code kan je toch ook gewoon kopieren?