Sennheiser HD 239 (Zwart) Review

Menthalion 19 maart 2015, laatste update op 19 maart 2015, 486 views

Sennheiser HD 239 (Zwart)

Ben nog geen koptelefoon (on-ear of over-ear) onder de 100 tegengekomen die zich met deze kan meten.

Pluspunten

• Gedetailleerd geluid
  • Ruimtelijk geluid
  • Goede frequentiebalans
  • Indrukwekkende bas
  • Comfortabel
  • Geweldige prijs/prestatieverhouding

Minpunten

• Kwetsbaar aandoend snoer
  • Hoge treble kan tikje equalizing hebben
  • Half-open, dus lekt geluid (meer naar binnen dan naar buiten)

Na een tijdje een goede half-open over-ear koptelefoon (FA-011) te hebben gebruikt viel het geluid van mijn mobiele / werk koptelefoon ineens wel heel erg tegen. Via innerfidelity en head-fi.org kwam ik op het spoor van dit briljante koptelefoontje, dat voor een bescheiden prijs en formaat een onnavolgbaar geluid produceert.

Het is een on-ear half-open koptelefoon, dat daardoor een ruimtelijk geluid produceert, maar wel meer geluid (vooral van buiten) doorlaat dan een gesloten of in-ear model. Voor mijn gebruik is dat geen probleem.

Het geluid is voor de koptelefoon klasse super gedetailleerd, met een goede frequentiebalans. Onder de 100 euro heb ik geen on-ear of zelfs over-ear gevonden die zich hiermee kan meten. Een tikje extra hoge treble op de equalizer kan misschien helpen, maar in de meeste nummers is dat verschil niet te horen. De bas is voor het formaat indrukwekkend, maar nog steeds gedetailleerd en niet overdreven.

Bouwkwaliteit is over het algemeen erg goed. De oorkussens en kussen op de hoofdband zijn dik (1,5 cm) en comfortabel. De schelpen kunnen draaien en plat liggen wanneer ze neergelegd worden. Enige bron van zorg is het erg dunne en korte (1.4m) snoer. Dit doet erg fragiel aan.

Heb jij ook een Sennheiser HD 239 (Zwart)?

Ik heb onlangs dit model koptelefoon hersteld (losgekomen mini jack stekker).

Hoewel de kabel niet al te dik is, soldeert hij wel vrij makkelijk. Een nieuwe connector erop zetten is dus zeker haalbaar.

Vond hem ook heel goed klinken, en als half-open model laat hij goed omgevingsgeluid door (bvb handing in het verkeer).