Asus ZenWatch (WI500Q) Bruin (Zilver) Review

TouchTumbleweed 18 maart 2015, laatste update op 25 april 2015, 9.982 views

Asus ZenWatch (WI500Q) Bruin (Zilver)

Van het huidige aanbod aan smartwatches is dit smartwatch-debuut van Asus een schot in de roos. De ZenWatch straalt voor een goede prijs, luxe en tegelijkertijd stoere, degelijke betrouwbaarheid uit. Staat bij zowel man als vrouw en nagenoeg elke outfit, en vormt de juiste balans tussen beauty, brains en functionaliteit.

Pluspunten

• Asus maakt in zijn ZenWatch gebruik van hoogwaardige materialen, en dat zie je.
  • Het gemak van het sluitingsmechanisme. Geen gedoe met een riempje door een gespje halen, dit is een sluiting zoals een sluiting zijn moet.
  • Boterzachte Charging Cradle. Zo op het oog een hard plastic cradle maar in werkelijkheid glijdt de ZenWatch er soepel en geruisloos in.
  • Goede prijs en zijn geld meer dan waard.
  • Mogelijkheid om het scherm op 'altijd aan' te zetten.

Minpunten

• De kast van de ZenWatch zelf mag wellicht wat kleiner. Zakt (ondanks goed afgesteld bandje) soms net wat naar de buitenkant van de pols net op die knokkel.
  • IP55 rating dus niet stof- en waterdicht maar 'slechts' bestand tegen spat/spuitwater en stof.
  • Geen ambient light sensor maar 'Sunlight Mode'.
  • Geen Wi-Fi ondersteuning

Asus ZenWatch Review

- Toadally Zen image samengesteld en toegevoegd
- Voorbeeld afbeeldingen bij hoofdstuk Wat is (low-bit) Ambient Mode
- tekst hierop aangepast
24-03-2015
- Icons, banners en afbeeldingen toegevoegd
- Herstel link naar Fractal Tree Watch Face + info aangevuld
- Ontbrekende prijzen toegevoegd (twee watch faces)
- Herstel stijlfouten (o.a. het verwijderen van overbodige komma's)
21-03-2015
- Herstel stijlfout (zinsconstructie)
20-03-2015
- Inhoudsopgave en jumpcodes toegevoegd met dank aan Kiswum
- Images boven hoofdstukken samengesteld en toegevoegd

Top
Tips
Niet zo Zen (minpunten)
Heel Zen (pluspunten)

Voorgeschiedenis
'een stukje terug in de tijd'

Mijn ervaring met Android Wear is vrijwel nihil. Wel heb ik de eerste generatie Samsung Gear in mijn bezit. Gekocht niet lang na het verschijnen van zijn kompaan, de Samsung Galaxy Note 3. Daarvoor vond een rode Pebble kickstarter edition zijn weg naar mij via Marktplaats maar die vertoonde al snel een willekeur aan zwart/witte dansende lijntjes kriskras over het scherm. Je kon er wel goed mee douchen en zelfs in een glas met water laten bivakkeren. En lang mee doen zonder aan het oplaadsnoertje te hoeven hangen. Maar de ergernis over het verstoorde scherm won het uiteindelijk toch van het gemak wat een goedwerkende Pebble ongetwijfeld met zich meebrengt. En zo deed de Samsung Galaxy Gear smartwatch zijn intrede in mijn leven.

Voordat de Samsung Gear ontoegankelijk werd door het overgaan op Tizen als besturingssysteem, kon je er nog leuk mee ‘Tweaken’. Zo had ik aardig wat plezier in het sideloaden van bijvoorbeeld de tune van de Knightrider als ringtone (Michael Knight met KITT anyone?) En als notificatie Anchorman: The Legend of Ron Burgundy: “I don’t know how to put this but I’m kind of a Big Deal” en “Nice Watch”, uit de film Warm Bodies deed het ook altijd goed.

Maar… aan alle goede dingen komt een eind, en met de update naar Tizen, waardoor de eerste Gear werd gelijkgetrokken met zijn jongere, hippere broertje Geartje, werd de Gear op den duur wat saai en viel er niet veel meer te tweaken.
De camera op de Gear blijft echter een leuke en bruikbare toevoeging. Zo ook de microfoon en speaker en daarmee het feit dat je rechtstreeks vanaf de Gear kunt bellen. Toch is de Gear geen smartwatch dat met gemak wegdraagt. Het bandje is stug en het geheel is een stuk dikker dan de ZenWatch om over die rare puist op de band maar te zwijgen...

De_ZenWatch_arriveert
'en over hoe de dag ‘Zen’ te beginnen…'

Oei-oei-oei, ik ben verliefd. Alles wat ik wil in een smartwatch en meer, lijkt besloten te zitten in deze eerste stap van Asus in Smartwatch-land. Betrekkelijk snel na de lancering van de ZenWatch op IFA 2014, wordt er, dronken van succes, door Asus zelfs al gesproken over een opvolger met een aanzienlijk verbeterde accuduur. Maar dit blijkt dan weer een overstap een ander besturingssysteem in te houden, (‘deja vu all over again’) en we hebben op deze al zo lang moeten wachten. Maanden van dagelijks sites als Tweakers (pricewatch) checken op beschikbaarheid van deze beauty en YouTube bombarderen met steeds dezelfde zoekopdracht… dit moet ‘m worden en wel nu.

Welnu, in navolging van mede-Tweaker Dyon_R de ZenWatch via ChromeIT.nl besteld, wat een goede zet is gebleken. Want in de man achter deze coulissen vind je een enthousiaste, betrokken en zeer coulante eigenaar waar het fijn mee zakendoen is. Weten dat je product gloedjenieuw bij een aimabele mede-gadgetliefhebber vandaan komt, geeft toch net even dat extra stukje achtergrond en vertrouwen in de aanschaf.

Over de technische specificaties wil ik hier nu niet hebben, dit riedeltje kun je desgewenst op elke site in nagenoeg elk Asus ZenWatch-review terugvinden. Wel wil ik het hebben over mijn eigen bevindingen met de ZenWatch en daarmee, als onervaren Android Wear-gebruiker, de lotgenoot alvast een beetje ‘Zen’ maken richting deze knappe watch.

Beeldschoon is ie ook in het echt. Ontdaan van al z’n plastic wrappers (met name op de sluiting), glimt ie me tegemoet. Het bandje is gelukkig niet een onooglijk diarree-bruin zoals sommige afbeeldingen me willen doen geloven, maar gewoon de goede, stoere kleur lichtbruin. Echt leer en dat zie je. De sluiting is een soortgelijke als op de Gear zit, beter nog zelfs; met twee ontgrendelpunten aan weerszijden van de clasp/gesp) en dat is een sluiting zoals ik hem graag heb. Geen gedoe met bandjes, riempjes door gespjes en lusjes, nee; eens het pinnetje op de juiste polsmaat zit is het: vouw, sluit en hij zit op z’n plek. Dat er ‘Asus’ op de sluiting staat zal me aan m’n achterste roesten, dat staat best stoer.

Zelf ben ik een ietwat overgevoelig voor metaal, nikkel in het bijzonder, maar ik draag de ZenWatch nu bijna twee weken en ik heb nergens last van, al is het dan roestvrij staal met een, voor mij, onbekend nikkelgehalte. 's Ochtends wil de stalen onderkant van de watch vanaf de lader of nachtkastje nog wel eens koud aanvoelen op je huid maar dit went snel genoeg.

Charging_Cradle
‘Rock the Cradle’

Tot de charging cradle aan toe voelt alles zacht en hoogwaardig. Van tevoren was ik bang dat de kleine zwarte, plastic cradle welke je om de horlogekast klikt om de vijf pogo pins contact te laten maken met zijn connectoren aan de onderzijde van de ZenWatch, het mooie rose-gold middenstukje van de watch zou kunnen beschadigen. Want dat is precies waar de cradle op vastklikt, maar wanneer ik ‘m daadwerkelijk in mijn hand houd, merk ik hoe zacht het materiaal aanvoelt en verdwijnt die zorg meteen. Het klikken gaat dan ook niet gepaard met enig geweld; je plaatst eerst een zijde van de horlogekast in de oplaad cradle en werkt vervolgens met zachte druk de tegenoverliggende zijde erin. Je hoort niet eens een klik, zo zacht glijdt de kast in z’n krib.

Een klein lichtpuntje op de cradle, naast waar de micro-USB de cradle in gaat, verraadt dat de ZenWatch zijn lading ontvangt en je hem er in elk geval niet verkeerd om in hebt gelegd. Ik zou in het lichtje best de vorm van een klein hartje willen ontdekken maar hoe ik ook probeer, het mist daarvoor net de bovenste inkeping, jammer. ;) Het lichtje verdwijnt overigens niet wanneer het horloge volledig opgeladen is. Wel wanneer je het uit de cradle haalt en de pogo pins dus geen contact meer maken.

Let wel dat het geen zin heeft het horloge bij het opladen in de cradle, van tevoren uit te schakelen. Doe je dit wel zal hij door het contact met de cradle (met uiteraard de steker in het stopcontact) enkel weer terug aan gaan. Na verloop van tijd echter, gaat het scherm op zwart. Ook al heb je de functie ‘scherm altijd aan’ aangevinkt. Dit lijkt sowieso het geval wanneer de smartwatch een poos geen enkele beweging detecteert, niet om de pols zit of card krijgt te verwerken.

Mocht je dat vervelend vinden bedenk dan dat je hier ook weer je voordeel mee kan doen, aangezien dat aan/uit knopje, wat naadloos in de achterzijde van de kast ligt besloten, zo verrekte klein is, dat het zeker in de schemer van de ochtend geen doen is om op de tast te vinden. Leg de ZenWatch dan gewoon even in z’n oplaad-cradle (die je aan z’n snoertje laat hangen met de steker in het stopcontact) en hij gaat aan. Net zo gemakkelijk en bovendien heel ‘Zen’.

De scharnieren in hun hengsels van het sluitmechanisme piepen trouwens wel wat tijdens het hanteren van het horloge met gesp in ontvouwen toestand. Maar ach, een kniesoor die daarop let.

De man van ChromeIT, ik zag het al op de factuur, was zo aardig geweest een US naar EU-verloopstekker gratis en voor niks erbij te doen. Nou heb ik tal van usb-laders liggen dus ik had me wel gered met zo’n steker van over de grens, maar het is toch een leuk en attent extraatje wat het desbetreffende verkooppunt met z’n eigenaar nog eens extra voor me inneemt.

Na het initile opstarten van de ZenWatch en de eerste instellingen, word je middels een tutorial op het scherm, wegwijs gemaakt en volgt al snel de update naar 5.0.2 (Lollipop) waarbij het me naderhand opvalt dat de artefacten, de minieme ‘rafeltjes’ (anti-aliasing) in de cijfers op het Watchface in ambient mode (scherm in gedimde toestand), hiermee wat lijken gladgestreken.

Android_Wear_apps_en_Watchfaces
‘Over het feest der ontdekking van Android Wear-apps en Watchfaces…’

Ook hier werd ik niet weerhouden door enige gebrek aan enthousiasme. Vele YouTube-video’s passeerden wederom de revue, met titels als: ’Must-Have Android Wear Apps!’ in een poging het kaf vast wat van het koren te scheiden.

Hier een lijst van mjn favoriete ontdekkingen tot nog toe en waarom dat zo is:

http://i.imgur.com/VmiJJUb.png Wear Internet Browser
want wat is er niet cool aan een teeny-weeny Internetscherm om je pols wat gewoon klik- en tikbaar is en werkt

http://i.imgur.com/kIBa90M.png Rail Maze : Train puzzler
spelletje waarbij je de rails juist tegen elkaar aan moet leggen om een heus treintje niet te laten ontsporen

http://i.imgur.com/86pMJIC.png Who Escape Zoo
geheugenspelletje waarbij je moet opletten welk beest uit de dierentuin de benen neemt, wat best geinig is en echt niet altijd even gemakkelijk te onthouden, en bovendien leuker vormgegeven dan bijvoorbeeld Memory feud, wat hetzelfde doet maar dan met de positie van letters in een woord.

http://i.imgur.com/f2VnSSC.png WatchMaker Premium - 1.99
• hier vind je ready-made watchfaces, die je zelf naar hartenlust kunt ‘tweaken’ en welke rechtgeaarde Tweaker wil dat nu niet?

http://i.imgur.com/y3BQZKH.png Facer - 1.06
• iets soortgelijks. Ik ben zelf vormgever, dus kan ik nooit teveel van dit soort tweak-appjes hebben, nog geen idee welke mijn voorkeur uiteindelijk mag wegdragen.

http://i.imgur.com/SlbHNuj.png (Intellicom) Watch Faces for Android Wear - 1,19
• heb ik in het default Watchface in elk geval alvast mijn eigen logootje verwerkt, wat direct een heel warm en lekker kleffig gevoel geeft; mijn eigen 'Touch'.

Je hebt ze zeer waarschijnlijk niet alle drie nodig, maar daar kan ik later pas wat zinnigs over zeggen. Doe er op een later tijdstip eventueel je voordeel mee.

http://i.imgur.com/gnmlbcs.png MusixMatch
de app zet je op je mobiel maar verschijnt tijdens het afspelen ook op je ZenWatch, met lyrics en al!

http://i.imgur.com/I6ORTqw.png Bij de ZenWatch Music app
(aanbevolen door de begeleidende ZenWatch Manager-app van Asus op je smartphone) transporteer je songs van je smartphone naar je smartwatch en speel je het rechtstreeks van je watch (dus zonder mobiel) naar bijvoorbeeld een Bluetooth speaker of headphones

http://i.imgur.com/2X9IdOI.png Calculator
nothing fancy maar doet gewoon wat het moet doen, altijd handig voor die kleine berekeningen zo uit de ‘losse pols’

http://i.imgur.com/XNPkYFp.png Wear Apps Tracker
zo heb je tenminste nog enig idee wat er gaande is op je watch, hij laat je middels een card zien wanneer een app is genstalleerd, gepdate of verwijderd.

http://i.imgur.com/RvSsxTy.png Wear Mini Launcher
een schermpje wat je vanuit een zelf ingestelde positie, vanaf je Watchface tevoorschijn trekt en alle genstalleerde apps overzichtelijk toont, stukken gemakkelijker dan helemaal naar onder in de lijst onder ‘speak now’, naar ‘start’ te scrollen om een app uit een lange lijst te moeten kiezen.

http://i.imgur.com/n1ipZYh.png Bubble Cloud Widgets + Wear – premium key - 1.94
• ook een launcher, maar dan in verschillende clouds op te delen en in de Apple watch-look, werkt wat omslachtiger dan de Mini-Launcher maar oogt dan wel weer heel kek. Vooral bij de Bubble Cloud van de contacten uit je phone. Wat overigens wel een premium-functie betreft- Maar daarna heb je de optie om vanaf daar ofwel het gekozen –mt profielfotootje en al!- contact te bellen, een text message of een mail te dicteren. Kies je voor het laatste en loopt je Engels een beetje in de soup, kun je altijd nog een simpel ‘Hi’ versturen - dicteren in het Nederlands kan overigens ook, vermoedelijk mits dit als secundaire taal staat ingesteld. Wel even vanaf de Bubble Cloud-settings op je telefoon je E-mail verzendadres toekennen.

http://i.imgur.com/4QBTj5z.png Attopedia
weet je een woord of een begrip niet, klik op de Attopedia-app, spreek het betreffende woord uit en simsalattopedia; uitleg volgt. Werkt als een soort Wikipedia om je pols.

http://i.imgur.com/oE5jPTt.png Calendar for Android Wear - 1.59
• is een must-have, gratis kun je er niks mee je moet ‘m wel kopen, maar dan heb je ook volledige inzage op al je events en afspraken

http://i.imgur.com/o6jd2ch.png TetroCrate: Android Wear Game
het leukste spelletje wat ik er op heb zitten, een mix tussen Tetris, puzzelstukjes inpassen, ook weer heel ‘Zen’ want het gaat niet op de klok.

http://i.imgur.com/O8dOS4C.png Mini Dialer - 1.60
• compleet met overzicht van je contacten met profielplaatjes, belgeschiedenis, speed dial maar kijk uit; een contact aanklikken is bellen!

http://i.imgur.com/l8JY8xc.png Wear Speaker
plaatst uitgaande en inkomende gesprekken automatisch op de luidspreker van je mobiel

http://i.imgur.com/9YpDjmp.png TV Gids Wear
een TV gids op je horloge. Van Nederlandse makelij. Bekijk het aanbod per zender, sluit af door lang te drukken en te tikken op het kruisje wat verschijnt. Bekijk de volgende zender en stel eventueel een reminder in voor je favoriete programma. Vijf, tien, 30 of 60 minuten van tevoren of bekijk door middel van een voortgangsbalkje, hoe lang je programma al bezig is.

Wat_is_Ambient_Mode
‘Wat is eigenlijk Ambient Mode en waarom zien sommige Watchfaces er soms zo slecht in uit?’

Wanneer de ZenWatch inactief rond je pols zit en je hebt onder settings de 'Always-on Screen' aangezet omdat je nu eenmaal niet met een peilloze zwarte diepte rond je pols wilt lopen (een belangrijke reden waarom ik juist voor deze smartwatch koos), gaat het scherm over op een batterij besparende stand die eens per minuut ververst in plaats van elke seconde bij een (inter)actief scherm. Ook worden de kleuren teruggebracht tot enkel het hoognodige aan info, pixels en kleuren overblijft.

In deze inactieve hoedanigheid zijn twee gradaties te differentiren:

Standaard ambient mode
Low bit ambient mode

De Asus maakt in zijn ZenWatch gebruik van een low bit ambient mode, waardoor de kleuren in je watchface drastisch worden teruggebracht (naar zwart, wit, geel, groen, blauw, rood, roodpaars, groenblauw) om screen burn-in te voorkomen verschuiven ook de pixels van de inhoud van je scherm regelmatig.

In de standaard ambient mode, zoals naar ik meen, in de G Watch R, wordt er dus alleen gebruik gemaakt van zwart/wit en soms grijs wanneer het scherm gedimd is.

Dat ziet er eigenlijk altijd strak en netjes uit, terwijl dit op de ZenWatch in low-bit ambient mode niet altijd het geval is. De apple-look-a-like Watchface met zijn nevenclouds mag er dan in de overgebleven gekleurde omlijning (hollow) nog best aardig uitzien -zoals ook een redelijk aantal van de gedownloade watchfaces er op het gedimde scherm van de ZenWatch nog best netjes uitzien uitgevoerd in zwart/wit, soms aangevuld met grijs of een fel kleuraccent-

Toch gaat het heel af en toe ook met zo’n gekleurd watchface eventjes helemaal mis en lijkt het of je naar een gifje als afbeelding zit te kijken waarbij men uit alle macht onder de paar kB’s probeert te blijven, voordat het weer terug in het strakke ambient-gareel springt - te zien aan onderstaande voorbeelden-

1: http://i.imgur.com/8wSBeoht.png 2: http://i.imgur.com/nBLYn3Zt.png 3: http://i.imgur.com/icrLwYMt.png

stap 1: actieve Watchface ('Abstract Orange') - stap 2: hetzelfde Watchface valt plat op z'n face in low bit ambient mode - stap 3: zoals de (low bit) ambient mode er bij dit Watchface ('Abstract Orange') uit hoort te zien. -klik om te vergroten-

Met andere woorden, ervan uitgaande dat stap twee hierbij niet de bedoeling is en niet in dit rijtje thuishoort: soms ziet zo een ontwerp er in eerste instantie ook in ambient mode prima uit (stap 3) om een andere keer vanaf het actieve watchface (stap 1) over te gaan op een lelijk, platgeslagen 'low bit ambient' watchface (stap 2) alvorens er uiteindelijk de bedoelde watchface in ambient mode uitrolt (stap 3.)

En waarom je stap 2 dan toch af en toe ziet verschijnen… een foutje in de data van de ontwikkelaar van het betreffende watchface misschien ? Of wellicht was het ontwerp om te beginnen al niet met de Asus ZenWatch in het achterhoofd gemaakt want dit is natuurlijk wel iets wat je tegen gaat komen op communities als Facer en WatchMaker en Facerepo waar de keuze grofweg opgesplitst wordt in 'round or square' watchfaces.
Of geeft het systeem zelf voorrang aan deze stand boven dat wat er aan door te geven data in zit verwerkt. Mogelijkerwijs is het systeem op zo’n moment net met wat updates bezig ?
Wie het weet mag het zeggen, ik weet het niet.

Zoals gezegd zijn er daarnaast gelukkig ook meer dan voldoende watchfaces in het koren te vinden welke ook in ambient mode/gedimde toestand op de ZenWatch erg aangenaam zijn om naar te kijken.

Ik noem er een paar waar mijn voorkeur tot nog toe naar uitgaat. Sommige zijn gratis en andere de moeite van die paar cent wat het kost, meer dan waard.

Nice_Watchfaces
‘Nice Watch… (Faces)’

http://i.imgur.com/aRg0IgT.png Pujie Black - 1.29
• Als je deze hebt wil je eigenlijk in elke Watchface een dubbele laag. Wanneer je hier namelijk een keer op tikt -voor ‘OK, Google’ twee keer aanraken- vloeit het scherm via een animatie naadloos over op de agendapunten van die dag. Daarbij komt nog dat je elk onderdeel, van widgets tot kleur, zelf kunt vormgeven. Dat geldt ook voor het scherm in gedimde toestand welke evenzo naadloos met een animatie transformeert. Deze vormt nu al mijn go-to Watchface. Wat een lekker ding is dat zeg. Voor ronde smartwatches als de Moto360 of de LG G Watch R, lijkt me dit helemaal een geweldige aanrader.

http://i.imgur.com/TvnteSi.png Fractal Tree Watch Face - 1.20
• Als Touchwood – wat doorgaans mijn gebruikersnaam is – ben je het welhaast aan je stand verplicht ook hier een boompje over op te zetten. Deze groeit en vertakt zich naarmate de seconden wegtikken in de meest fijne lijntjes/takjes. In ambient mode groeit ie gestaag per minuut.
Nieuw! Na de laatste update kun je er zelfs fruit inhangen; citroenen, pruimen, appels en sinaasappels. Een color wheel om je eigen fruit, boom of/en tijdsaanduiding te kleuren, is in de maak.

http://i.imgur.com/otRitkK.png ‘Abstract Orange’
De, op het Watchhalla van Facerepo.com gevonden, watchface uit het voorbeeld bij: 'Wat is Ambient Mode', blijft het behouden waard, al valt deze in ambient mode dan soms plat op z'n watchface (zie de drie stapsgewijze voorbeeldafbeeldingen hierboven) Het oogt warm met tinten van oranje naar bruin wat gewoon erg goed bij het bruine horlogebandje en de ZenWatch als geheel past. In ambient mode ziet het er doorgaans ook goed uit met info als batterij van watch n phone, naast datum en uiteraard de tijd, nog steeds zichtbaar.

http://i.imgur.com/dmfKEE0.png Cappadocia Watchface by Sol - 1,39
• via Watchmaster (Google Play Store) is een face wat naast de datum en de tijd, verder niet veel info geeft, maar erg goed past bij de good looks van de ZenWatch. De kleuren van het Watchface passen zich subtiel aan naarmate de dag vordert.

http://i.imgur.com/5TSON97.png Lighthouse Watchface by Neroya - 1,39
• geldt hetzelfde voor. Hoewel de Cappadocia in ambient mode meer toont (de luchtballonnen vs. een enkel overgebleven wit streepje van de lighthouse lichtkoepel) en dus is die eerste net wat leuker om naar te kijken.

http://i.imgur.com/bLneDSa.png Despicable Watch Face - 0,80
• De bananaloving Minions van Gru zijn altijd goed voor een grinnik in een verloren moment. De tijdweergave is helaas alleen in 12-uurs en de minions bewegen ook niet allemaal. Wel leuk dat de uitlijning van de figuurtjes in zijn geheel overblijft in ambient mode.
*edit. Deze vind ik bij nader inzien en vergeleken met de andere watchfaces toch een van de mindere. In ambient mode echter de moeite waard om te behouden.

http://i.imgur.com/R9chJZE.png Xogram Watch Face
Fleurig caleidoscopisch geanimeerde florale vormen op een witte of donkere achtergrond. In ambient mode zeer fraai en ook erg goed geschikt voor rechthoekige schermen.

http://i.imgur.com/lggn5NY.png Behance Watch Faces
Een verzameling van watchfaces waar je steeds een andere achtergrond bij een ontwerp kunt kiezen.

http://i.imgur.com/4ZZqTSB.png Be@rbrick Watch Face
Einfach Brig! De omtrek van een berenkop tweemaal. Bij de uur- en de minutenaanduiding worden de lijnen der koppen gevuld met een scala aan kleur. Ook de seconde aanduiding kleurt rondom mee. Maakt gebruik van de gyroscoop voor een 3D/ Parallax effect.
Als extraatje popt er een (beetje kitsch) blauw beertje omhoog met de datum van die dag wanneer je met je pols schudt. Het schijnt dat dit Be@rbrick zelf is. Heel kleurrijk tegen een zwarte achtergrond en ook in ambient mode een beregoed klokje.

Tips
'Twee tips voor de onervaren Android Wear-gebruiker zoals ik'

http://i.imgur.com/R2dKbsL.gifTip 1
Wanneer je net als ik, na verloop van tijd een enorme verzameling watchfaces in je horloge hebt zitten en je daardoor horizontaal een ongeluk scrolt en je hebt in praktijk eigenlijk maar een paar favorieten, kun je in de Android Wear-app op je mobiel, de faces die je minder mooi vindt of niet gebruikt, verbergen.

Klik daarvoor in de app op: Watch faces - More - tik op de drie menu-puntjes voor de opties 'set on watch' of 'hide on watch' waarbij deze laatste optie de ontwerpen uit het overzicht van je smartwatch haalt. In de app op je mobiel staan ze nu in grijs uitgevlakt, weergegeven.

http://i.imgur.com/R2dKbsL.gifTip 2
Na vijf keer ‘OK, Google’ verdwijnt deze tekst op z’n kleine ‘widget’ uit beeld. Raak hierdoor niet in paniek, dit is gedaan omdat men denkt dat je nu wel weet hoe deze prompt in z’n werk gaat. Een factory reset of een update brengt het ‘OK, Google-commando’ weer zichtbaar terug (vijf voice-commands lang dan.)

Niet_zo_Zen
'Want het is niet alles rose-gold wat er blinkt…'

Vergeleken met de Gear in mijn bezit, valt op dat het Bluetooth-bereik van de Zenwatch minder verstrekkend is dan dat van de Gear waar met gemak een verdiepinkje meegepakt kan worden (in het bijzonder wanneer men zich ergens recht onder de Gear begeeft) bij de ZenWatch ben je dan al buiten bereik.

Google maakt soms een behoorlijk beschamend potje(slatijn) van wat ik eigenlijk zeg. Maar wellicht is dat een kwestie van oefenen. Nederlands ingesteld als secundaire taal bij de instellingen van Google zorgt er in elk geval voor dat ook de Nederlandse taal verwerkt kan worden.

Het dicteren richting Google (OK,) is niet uitgerust voor bedachtzame mensen. Pauzeren is dan ook uit den boze. Wil je geen onherstelbare imagoschade oplopen bij je contacten, is snelheid geboden bij het afbreken van de actie tot verzenden. Houd de wijsvinger derhalve trigger-happy. Zo dicteerde ik eerder (godzijdank aan mezelf) een notitie om de minder in het oog springende pixels na de Lollipop-update te benoemen in deze review en dit is wat er overbleef:

http://i.imgur.com/bQAb3Rp.png 'missing artifacts in earth'
(wat ? maar vooral… why?)

http://i.imgur.com/NfILkZa.png 'Pixel disposal matrubate '
(Wt?!)

http://i.imgur.com/NMQW8xN.png 'birmingham do it yourself'
(ontegenzeggelijk een Inspector Gadget-proofed message maar k weet van niks!)

Bij de Gear van de eerste generatie (in mijn bezit) vond ik het al een klein beetje wrang dat zijn opvolger een IP67 certificatie kreeg en dus stof- en waterdicht, terwijl mijn Gear werd 'afgescheept' met een IP55 rating aldus 'slechts' bestand tegen spat/spuitwater en stof.
De ZenWatch heeft helaas ook deze IP55 certificatie meegekregen. Een (on)vrijwillige duik in het water met de ZenWatch om je pols zou dus ook niet zo heel 'Zen' zijn.

Wat ook minder Zen is, maar nu ook weer niet onoverkomelijk, is dat er geen ambient light sensor in zit verwerkt, zoals bij de Moto360. (Zie het halve zwarte maantje onderin het verder ronde scherm) In plaats daarvan trek je op de ZenWatch door een veeg van boven naar beneden, een zwart scherm met simpele witte icons en info tevoorschijn en is het handig precies te onthouden hoe vaak je vanaf daar naar rechts moet vegen om bij de 'Sunlight Mode' te komen om het scherm een paar seconden hel te verlichten zodat het ook in direct zonlicht af te lezen valt.

'Omlaag-rechts-rechts', is wat je onder zonnige omstandigheden onthouden moet (op het moment sun-prme zie je immers niks.)

Ik heb overigens regelmatig dat ik het per ongeluk aantik terwijl ik onderweg naar de settings ben (een veeg verder naar rechts.) Waarschijnlijk een gevalletje bad Karma vs. Zen.

Update
Volgens de laatste berichtgevingen beschikken de LG G Watch, de LG G Watch R maar ook de Asus ZenWatch niet over een WiFi-chip om gebruik te kunnen maken van de ophanden zijnde update van Android Wear waardoor je smartwatch niet meer van Bluetooth-verbinding afhankelijk is teneinde notificaties te ontvangen. Modellen als de Moto360 van Motorola en de Samsung Gear Live beschikken wel over deze WiFi-chip.
Teleurstellend nieuws moet ik zeggen want ik had er in mijn geval zeker profijt van kunnen hebben aangezien ik nogal eens de verbinding over Bluetooth verlies hier binnenshuis en mijn broekzakken niet altijd diep genoeg (of aanwezig) zijn om de Note 3 als phablet-kompaan te allen tijde bij me te dragen... afgezien van de Wi-Fi zal de rest van de update wel gewoon naar ook deze modellen komen. Het tekenen van Emojis (emoticons) op je scherm en het nieuwe swipe-gedrag: van rechts naar links voor achtereenvolgens je contactenlijst en -een swipe verder- verschillende commando's welke normaal gesproken onder de OK Google 'speak now' te vinden zijn.

Heel_Zen
'en wat is wl heel Zen aan !'

Zo’n Heart Rate Monitor wat zoveel andere smartwatches hebben, hoef ik niet te allen tijde in contact met m’n pols te hebben zitten, dat vind ik zelfs een beetje een vervelend idee, maar deze Biosensor van de Asus vind ik daarentegen een aardige oplossing. Het enige wat je hoeft te doen is twee vingers op de metalen rand rond de watch uit te spreiden in het Victorie-, Vrijheids- of Vredesteken. (the) Voice mag ook. Peace out, heel Zen. Ik geloof echter niet dat het de bedoeling is om je hartslag op te nemen terwijl het horloge in de oplaad-cradle hangt. Dan telt hij er spontaan zo’n 100 slagen bij op. Je moet het meer zien als go-go gadget-gein dan een accuraat en betrouwbaar gegeven waar je mee bij je huisarts aan kan kloppen of je sportieve prestaties adequaat mee kunt monitoren.

Heel Zen zijn z'n good looks. In tegenstelling tot de mening van sommigen vormt voor mij de zwarte omkadering van het eigenlijke 1.63", 320x320 AMOLED display, een pluspunt.
Ik zie het als de omlijsting van je 'schilderij', je Watchface. Hoewel ik de deur zeker niet dicht zou slaan voor een toekomstige generatie Moto360 maar dan wel een in afgeslankte versie.

Over afslanken gesproken: Hij is zo mooi dun. Dat rose-gold ingesloten door het glimmende staal wat doorloopt in de goed afgewerkte, bruine leren band helpt de boel optisch te breken maar het staat ook zo verrekte chic. Asus maakt in zijn ZenWatch gebruik van hoogwaardige materialen, en dat zie je. Hij oogt niet alleen chic, de ZenWatch staat bijna overal goed bij en niet alleen om een, al dan wel of niet harige, stoere mannenpols. Ook vrouwen, waar de smartwatch-markt zich tot nog toe niet veel op heeft gericht, lopen hiermee (modieus) weg.

Boterzachte Charging Cradle.
Hoewel ik er best nog een lust. Een tweede cradle zou namelijk erg handig zijn. Dan kan er altijd een aan het snoertje bij het nachtkastje blijven hangen. Want hoewel zo’n oplaadstandaard van de Moto360 er bijvoorbeeld heel mooi uitziet op je nachtkastje, je zult ‘m maar steeds mee moeten slepen. Bovendien, en dat vond ik bij de Gear ook al, vormt de cradle voor mijn gevoel ook een extra bescherming voor de kast, zodat je het veilige gevoel hebt dat je horloge daarin opgeborgen, veilig tegen een eventueel stootje kan. Maar nu pamper ik mijn spullen waarschijnlijk wat meer dan de gemiddelde ge(e)k.

Batterijduur moet zich nog uitwijzen. Ik ben er nu zoveel mee aan het spelen geweest, dat het heel goed kan zijn dat men er bij normaal (…) gebruik, gemakkelijk de avond mee redden kan. Probleem is dat bij mij de avonden niet altijd daar eindigen waar ze idealiter zouden behoren te eindigen.

*Edit.
Nu we langzaam terug op aarde landen en de wereld rond mijn pols weer wat meer in beeld is, (hallo!) kan ik melden dat het eind van de dag (of nacht in mijn geval), met gemak wordt gehaald. Meteen een goede graadmeter voor mijn enthousiasme bij deze aanwinst.

Het feit dat je het bandje door middel van de ‘smart & quick release’ zo gemakkelijk kunt verwisselen met een ander 22 mm bandje. Hoewel ik niet denk dat dit gauw staat te gebeuren omdat ik dit al het perfecte bandje vind, het kn wel en daar is duidelijk prima over nagedacht bij Asus.

Het is alleen jammer dat Asus de term ‘quick release’ niet op de ZenWatch in Europa heeft toegepast. Volgens de laatste berichten komt het slimme horloge ergens eind april dan nu eindelijk op de Nederlandse markt. Dat was op het moment van aanschaf –hoewel dit natuurlijk een ingecalculeerd risico betrof - nog niet bekend, maar deze goed uitziende smartwatch is zijn geld echt meer dan waard, dat blijkt.

Compatibiliteit
Gaat met elke android smartphone van Android 4.3 en hoger samen en is dus niet gebonden aan toestellen van hetzelfde merk zoals de Tizen/Gear-broertjes van Samsung.

Scherm
Mooi helder scherm, goed afleesbaar ook onder elke hoek. Zwart is ook diepzwart en de kleuren steken daar mooi tegen af. Ook in (low bit) ambient mode kan het met bijvoorbeeld een fel kleuraccent zoals een secondewijzer, nog steeds heel goed de aandacht naar zich toe trekken.

Sluiting
Geen gepruts meer met inferieure kunststof bandjes met lusjes en een knullig gespje met wiebelig prikkertje… dit is een sluiting zoals een sluiting zijn moet. Voor mij is een sluiting als dit dan ook een enorme pre.
De gesp zou volgens sommigen wat te veel uitsteken en daardoor achter bijvoorbeeld een broekzak kunnen haken om open te springen of lastig zijn onder je pols al tikkend op je toetsenbord. Dit laatste is alleen wellicht wat het geval tijdens het werken op een laptop, op m’n PC heb ik er geen last van (daar horen je polsen ook niet op de tafel te rusten tijdens het typen, maar dit terzijde) Dat de gesp ergens achter blijft haken is mij ook nog niet overkomen. Ik zou ook niet weten hoe ik dat voor elkaar moest krijgen.

'en wat vind ik uiteindelijk van mijn nieuwe aanwinst...'

Asus heeft me blij verrast met dit smartwatch-debuut en heeft uit het huidige aanbod van smartwatches wat mij betreft, nagenoeg meteen in de roos geschoten. Met de ZenWatch heeft Asus de juiste balans tussen beauty, brains en functionaliteit gevonden. Tenslotte was en is een horloge altijd al meer dan tijd alleen. Het is bovenal een accessoire wat niet alleen je outfit aan kan vullen maar daarbij iets zegt over jou als drager.

De ZenWatch straalt voor een heel redelijke prijs, luxe en tegelijkertijd stoere, degelijke betrouwbaarheid uit. Bovendien staat het zoveel cooler om tijdens welke gelegenheid dan ook, simpelweg (al dan wel of niet stoer met n opgetrokken MichaelKnight-wenkbrauw) een korte blik te werpen of/en interactie op je horloge uit te voeren, dan opvallend onopvallend je telefoon half onder tafel of waist-level te raadplegen waarmee je onbedoeld aangeeft even geen deel meer van de wereld uit te willen maken.

Disclaimer: excuus voor het nogal lang van stof zijn. Ik behoud me dan ook te allen tijde het recht voor deze review in te korten (mand!) danwel om te gooien.

Heb jij ook een Asus ZenWatch (WI500Q) Bruin (Zilver)?

Reviews door de redactie

Dit is voor mij 1 van de meest vreemde reviews die ik ooit heb gelezen. Het ziet er soms uit alsof het via Google Translate is vertaald, maar het kan ook dat ik in een andere generatie ben beland (ik kom uit 1982). Zoals hierboven al wordt gezegd, het is een schrijfstijl. Het is er echter 1 die me niet echt bevalt, maar daarop zal ik je niet benadelen.
Op de specificatie na, wordt volgens mij alles wel benoemd. Tevens zijn er kopjes en leuke foto's toegevoegd.

Op dit moment geef ik een +2
Wil je richting de +3 gaan, dan zou je het volgende kunnen toevoegen:
Een inhoudsopgave, links naar de diverse hoofdstukken, wat meer foto's van de menu en telefoon. Het Ondanks dat het prima is gevoeld, zie ik nog veel witte stukken. De een vind het prima, maar voor mij mis ik nog wat opmaak :D

Ik wil je in ieder geval bedanken voor de tijd die je in deze review hebt gestoken en dit zelfs rond 02.00 uur 's nachts hebt geplaatst.
Ten eerste bedankt voor de nuttige tips en handvatten die je me geeft. :)

Aan een inhoudsopgave heb ik zitten denken maar dat lijkt me dan vooral nuttig wanneer je er een snelkoppeling/bookmark naar desbetreffend gedeelte in kwijt kunt en ik weet niet of dit qua opmaak mogelijk is ? (Zo ja, hoe? Je noemt het zelf ‘links naar de hoofdstukken’, dus dat zou betekenen dat het kan. Dat zou mooi zijn!)

Los daarvan zou het nog steeds wat netter en overzichtelijker ogen inderdaad.

Bedankt ook voor de overige tips, ik zie zo niet waar je op doelt met ‘witte stukken’ maar ik zal er dan nog eens kritisch naar kijken.

Wat je zegt over mijn schrijfstijl kan ik me wel iets bij voorstellen, ik noem het zelf ‘wollig’. Google Translate treft geen enkele blaam, dit is geheel en al mijn eigen schuld. Mijn teksten kunnen met tussenzinnetjes, bijvoeglijke naamwoorden en dergelijke frutsels en frummels soms wat onnodig complex overkomen, daar ben ik me van bewust en ik probeer dat ook binnen de perken te houden daar je uiteraard niet aan duidelijkheid in wilt boeten. Daar is met name in een review niemand bij gebaat. Toch wil ik mijn eigen persoonlijkheid daar niet helemaal bij inleveren. Ik schrijf nu eenmaal zo. Leeftijd heeft daar niets mee te maken, ik ben ouder dan jij, maar schreef tien jaar geleden al zo (het is al wat opgeknapt zelfs) ;)

Ik vermoed dat het inderdaad een kwestie van smaak is. Zo ben ik enorm blij met een compliment als hierboven van rens-br, maar kan ik me tegelijkertijd levendig voorstellen dat het voor sommigen wat ergerlijk kan zijn zelfs. Maar daar wil ik zoals gezegd niet te veel aan tornen. Dit is wat het is, dit ben ik.

Toch bedankt voor de erkenning van het vele werk op het late tijdstip en alle overige positieve puntjes die je noemt.
(glas is halfvol!) ;)
Graag gedaan!
Het moet blijven zoals je bent en schrijven zoals je zelf zou willen, je kunt nu eenmaal niet iedereen pleasen :)

Wat ik met de "witte stukken" bedoel, heeft ermee te maken dat een gedeelte kaal aanvoelt, zonder opmaak of plaatjes.

Hier alvast een voorbeeld voor de hoofdstukken in de index. Deze informatie komt uit mijn eigen review. Je mag dit gratis gebruiken ;)

[Code]
[jump=inleiding,ga naar de inleiding]Inleiding[/jump]
[jump=de_keuze,ga naar de keuze van de telefoon]De keuze van de telefoon[/jump]
[jump=foto_test,ga naar de foto test]Foto voorbeelden[/jump]
[/code]

Dit zijn de interne links in je review. Veel succes!

[Code]
[anchor=inleiding][img=225,65,,,"Inleiding"]http://tweakers.net/ext/f/sjSi60cwyfiUnuCFmZekXDdt/full.png[/img][/anchor]

[anchor=foto_test]Foto voorbeelden[/anchor]
[/code]

Veel succes!
-'witte stukken'- check. Eens zien of ik dat wat kan 'breken'-
Done. Beter zo ? De opsomming van de Android Wear-apps en Watchfaces had ik liever wat strakker gezien, maar ik denk dat ik het hier maar bij moet houden. ;)
Wow, mooie en absoluut zinvolle toevoegingen, die icoontjes!
Ik ga mijn score even aanpassen, want dit is wat mij betreft +3 waard.
Echt waar? Dat noem ik nog eens een fijne aanmoedigingsprijs. Mijn dank is groot! :*)
Ook als tweedehandsje via Marktplaats en dus zonder papieren? Ik heb dat nooit aangedurfd maar dat is nu toch water onder de brug. Misschien dat ik de Pebble Time steel ooit nog een kansje geef, maar voor nu ben ik al voorzien en zeer tevreden. ;)
@Pebble Ja hier ook :) ze kijken naar serienummer en garantie. Niet hoe of wat of waar! Top support. Had met een 1,5 week een nieuwe en de oude gebruik ik nu voor hardlopen :P

* ThaDude van de originele pebble naar een steel en straks een time variant erbij :)
Potverdorie ! Dat wist ik niet. Was ik nou maar niet zo'n schijtlijster geweest... nu is het sowieso te laat. :'( (hij is van 2013)

[Reactie gewijzigd door TouchTumbleweed op 19 maart 2015 20:29]

Geweldig bedankt voor de tags en de voorbeelden!

Aangezien deze tags nieuw voor me zijn ga ik ze eerst even verder bestuderen/inlezen. Ik heb een review van je erbij gezocht om te zien hoe jij het aanpakt, en dat ziet er toch wel verdomd goed uit moet ik zeggen. Zo maak je ook gebruik van een tabel in de opmaak terwijl het geen afbeelding is.
En: 'witte stukken': check. Eens zien of ik dat wat kan 'breken'.

Bestaat er misschien een overzicht van alle tags die je op Tweakers kunt gebruiken? Zo zocht ik ook nog naar positioneringstags en ik heb ze er in het opmaakscherm niet bij zien staan. Nu stonden de image-tags daar ook niet, dus wie weet wat er aan tags nog allemaal mogelijk is.

(Of ik zoek zelf eerst even, gevonden! :*) )

Nogmaals dank.

[Reactie gewijzigd door TouchTumbleweed op 19 maart 2015 23:10]

Zeer mooie verbeteringen!
Mooie inhoudsopgave en koppelingen die terug gaan naar deze inhoudsopgave. De plaatjes die je voor de hoofdstukken gebruikt zijn erg goed toegepast!

Veel plezier met, het onder die knie krijgen van, de UBB codes :P
Dank voor de complimenten!
Ah, het heet UBB codes, geen 'tags' ik zal dat dan nog even wijzigen in de (cr)edits. O-) Het ziet er wel als heavy duty shizzle uit, zeg! Voordat ik dat onder de knie krijg... maar so far so good.
:Y) Gefeliciteerd met de aankoop @andriesrits ! Het is inderdaad een van de mooiere klokjes.
Ik doelde op de quick release van het horloge zelf in Europa niet op dat van het bandje. Zelfde uitdrukking, heel andere consequenties.
Er is inderdaad wel een Tasker-app voor in de store, ik gebruik Tasker enkel maar voor n (onmisbaar) ding op m'n devices, maar tot nog toe niet op m'n Zen. Laat me weten of ik daar verandering in aan zou moeten brengen.

Enjoy your Zen !
Ik ben begonnen om alles in huis via de homewizard aan te sturen. Via mijn telefoon kon ik, tot ik vorige week de update naar lollipop kreeg, dan ook de lampen vertellen dat ze aan dan wel uit moesten gaan. Is gewoon grappig en heeft een groot beam me up gehalte.
Dat zou ik dus met mijn horloge willen doen. Het moet niet gekker worden.
Waar ik met het horloge de meeste punten mee scoor is als ik aan mijn horloge vraag "Hoe oud is Obama". Geweldig om te zien dat je dan het antwoord op dat schermpje krijgt met foto en andere relevante informatie. Mensen zijn dan vaak erg verbaasd.

Ik heb wel regelmatig dat er geen verbinding is met mijn telefoon. Ik heb eenNote 3. Ben ik de enige die dat heeft is is dat een gegeven?

I am enyoing my Zen!!
Ik heb dezelfde combi en dezelfde problemen met de wegvallende Bluetooth-verbinding die er voor de tijd niet waren. Ik wijt het dan ook aan de Lollipop 5.0 update. Hopelijk (ga er eigenlijk wel van uit) dat dit met de update naar 5.1 terug in orde zal komen.

Edit:
In the meantime zou je nog kunnen proberen om de verbinding van de ZenWatch te vergeten (forget watch) in de Android Wear-app en met een factory reset op de ZenWatch, opnieuw te laten pairen (ga ik nou doen, baat het niet... enz.)
en edit 2: -twee uur later- met voorzichtig optimisme zou ik zeggen dat het nu beter is, @andriesrits

'Beam me Up, Scotty!' Sounds cool. :*) Wij hebben ons Starship nog niet zover opgepimpt dat er een HomeWizard voor nodig is, maar dan zou Tasker zeker meer van pas komen.

Het zal nog wel even duren eer je terug op aarde bent dus Vlieg-ze !

[Reactie gewijzigd door TouchTumbleweed op 2 mei 2015 14:18]

Leuk om ook eens een review van een andere Tweaker te lezen! (Mijn review is hier niks bij :> )
En wat is dit uitgebreid! Goed bezig, ga vooral zo door!
Ook grappig om te lezen dat je door mijn bij ChromeIT.nl ook de ZenWatch hebt gekocht :*)
Ik ben zelf ook benieuwd naar de update naar Android 5.1.1.
Zelf heb ik er geen problemen mee dat wij geen Wi-Fi krijgen, dit zal eigenlijk alleen maar de batterij duur verkortten. Ik haal, als ik er meer dan normaal mee speel, ongeveer 10% batterij over als ik in bed lig. Als ik ga slapen zet ik altijd mijn horloge in vliegtuigmodus en het scherm van Always-on naar off.
Meestal word ik wakker om 6:00-6:30 en mijn horloge ligt dan rond 23:00 weer aan de lader. Dat is dus 17+ uur batterij duur voor mij. Met WiFi zal dit waarschijnlijk krapper worden.

Zelf heb ik wel het probleem als ik een app open, dat kan zijn Settings, Stopwatch, Google Keep, noem maar op, dat ze meteen afsluiten en dat ik ze weer 1-2 keer opnieuw moet openen voordat het werkt. Ligt dit aan mij? Of heb jij dit probleem ook?

OK Google en de hartslag sensor is inderdaad 'nuttleloos' in mijn optiek.
OK Google werkt soms voor mij in Nederlands, soms Engels, maar als ik vraag om een timer te zetten voor 15 minuten, geeft het mij voorkeuren aan webpagina's die ik kan openen op mijn telefoon.
(Fun fact: Je kan via OK Google vragen wat de tijd is, dan laat het de tijd zien :+ )

Zoals ik al zei, ga zo door, en wat een top review!

[Reactie gewijzigd door Dyon_R op 8 mei 2015 20:28]

Bedankt voor de aardige complimenten. Jouw review zou ik zeker niet 'niks' willen noemen, integendeel: het heeft mij over de streep getrokken richting aanschaf en dan is het doel van je review toch grotendeels bereikt lijkt mij.

Het komt in mijn situatie vaak genoeg voor dat ik even van hot naar her ren, en dan ligt mijn Note nog her waardoor de ZenWatch vrij hard en lang om m'n aandacht buzzed. Je zelfs tussen twee verschillende Wi-Fi netwerken te kunnen bewegen en nog steeds je notificaties ontvangen, zou ideaal zijn. Daar wil ik best wat batterijduur voor inleveren (niet te veel, mind you) Bij voorbaat van deze optie uitgesloten zijn vind ik toch wat jammer.
Maar goed, daar heb ik de ZenWatch in eerste instantie ook niet voor uitgekozen en vind ik het nog steeds het mooiste klokje van dit moment, ik kijk er nog steeds heel graag naar.

Zou er nu wel graag een Moto 360 2nd gen bij willen hebben (dat wou ik al) Niet enkel voor bovenstaande maar het speelt nu wel mee. Eens zien of Motorola met de 2nd gen hun opwachting maakt eind deze maand bij de Google I/O event. Even afwachten ook welke kant Samsung met de Gear A, aka Orbis uitgaat in september dit jaar. Ow, the choices, the choices (very limited met mijn portemeknip vrees ik)

De problemen die je noemt met het openen van apps die vervolgens direct weer afsluiten, herken ik niet moet ik zeggen. Het komt een enkele keer voor misschien waarbij het lijkt of ie de voorgaande bewerking nog niet helemaal heeft geprocesseerd. Heb je al eens alle apps opnieuw gesynchroniseerd ?

OK Google werkt heel sec heb ik de indruk. Ook wanneer je volgens het voorbeeld kunt zeggen: e-mail die-en-die met meteen de inhoud van de mail erachteraan, merk ik dat het beter werkt wanneer je dit stapsgewijs doet: OK Google: (1) e-mail -Google vraagt aan wie- (2) jij geeft het betreffende e-mailadres, het begin daarvan spellen gaat ook - Google vraagt wat er in moet staan -(3) spreek de inhoud in. Dat werkt voor mij het beste. Plus het helpt wanneer je zonder intonatie spreekt.
Als WhatsApp-reply wou ik laatst bijvoorbeeld een regel songtekst sturen, dat wil prima maar dan moet je 'm niet in willen zingen (nog daargelaten of je dat je omgeving aan wil doen) maar gewoon 'opzeggen'. (De reply was: Go West, la la la la la) Ging monotoon heel prima. :*)

'Ga zo door' (damn, ik heb sponsors nodig) maar bedankt voor het top-compliment en bedankt nog voor jouw review en het wijzen op de site waar ik mijn Zen-beauty vandaan heb !

[Reactie gewijzigd door TouchTumbleweed op 9 mei 2015 01:17]

Je hebt inderdaad helemaal gelijk over dat mijn review jouw overtuigd heeft, en dat is inderdaad ook precies de bedoeling! :Y)

Dat geen Wi-Fi ondersteuning, begrijp is dat dat dan wel jammer voor je is, maarja, het is helaas zo. En ik ben zelf ook nog niet onder de indruk van een nieuwe smartwatch qua looks, de ZenWatch is nog steeds de mooiste vind ik!
Het is inderdaad een extra feature waarvoor je hem eigenlijk niet heb gekocht.
Zelf kan ik echt wel 30 minuten zonder notificaties als ik ergens even snel heen moet en mijn telefoon vergeten ben. Meestal ren ik wel even snel terug om mijn telefoon te pakken, want die 10-15 meter dat je er van af bent, kan geen kwaad om even terug te gaan.

Net als jij ben ik ook benieuwd naar de 2 horloges van Motorola en Samsung, helaas zal die van Samsung geen Android Wear hebben maar Tizen of iets dergelijks. Van de Moto 360 (2nd gen) is nog helemaal niks bekend, helaas.

De problemen met die apps die sluiten als je het opent heb ik alleen als een app open na mijn horloge een paar uur niet gebruiken. Wanneer het voorkomt, weet ik niet precies, meestal ga ik gewoon mind-less door met wat ik wilde doen 8)7
Heb al van alles geprobeerd, ook factory resets enzo, maarja, het irriteert mij niet verder

OK Google gebruik ik eerlijk gezegd nooit, omdat ik vaak loop en dan wordt het helemaal niks denk ik.
Ook vind ik het eigenlijk makkelijker om mijn telefoon te pakken.
Emails sturen heb ik wel eens geprobeerd, verder dan namen kom ik niet. Mijn naam, Dyon, snapt ie helemaal niks van :|
In openbare ruimtes is het ook een beetje ongemakkelijk om monotoon naar je horloge te praten.
Voor WhatsApp/Telegram replies gebruik ik het wel af en toe, maar dat werkt ook niet altijd vlekke loos, Engels werkt vele malen beter dan Nederlands.
Mijn horloge leeft in het dilemma of hij nou voor Engels of Nederlands moet gaan :9

Voor mij uiteindelijk maar 2-3 minpuntjes, OK Google werkt niet helemaal top, apps sluiten af en toe als ik ze open (misschien komt dit wel door Wear Mini Launcher), en ietwat weinig instellingen in Android Wear zelf.
En het verrekte kleine knopje had wel iets groter gemaakt, maarja, wanneer gebruik je die eigenlijk? Je horloge staat in principe altijd aan.
Het lijkt een hoop negativiteit als je dit zo leest, maar het zijn echt meet kleine minpuntjes.
(sorry als dit bericht wat typ of grammatica fouten bevat, of mijn zinnen geen sense maken, het is namelijk laat en straight denken gaat dan wat moeilijker)
Leuke en informatieve review! Mag ik daarbij ook nog complimenten geven voor de geweldig leuke schrijfstijl.
Dat is een heel mooi compliment, dank je! Als het ook maar informatief is dan. Ik ben uitgegaan van zaken waar ik als onervaren Android Wear-gebruiker tegen aanliep in de hoop mensen het vraagstuk van bijvoorbeeld zaken als de verdwijning van het initieel zichtbare hotword; ‘OK, Google’, te besparen. Ik heb zelf namelijk serieus een kleine twintig minuten zitten googelen waarom ik die ‘widget’ nou niet meer in beeld had... |:(
Wat een prettige review. Informatief, duidelijk met de gewenste tips en tricks.....
Was al lang aan het twijfelen, maar ga nu toch aan de zen.... Kan bijna niet wachten tot 29 april.
Fijn om te horen, bedankt! Mooi dat je nu ‘om’ bent.
Ergens maar beter ook dat je na lang twijfelen nu pas de knoop hebt doorgehakt. Stel je voor dat je, net als ik, vanaf vorig jaar na de aankondiging van de ZenWatch op de IFA 2014, aan het wachten was op lancering in ons kikkerlandje (gaaf plaatje trouwens, als Touchwood –doorgaans mijn gebruikersnaam maar die was hier al bezet- kan ik frogs en vooral toads erg waarderen.) :+

Houd overigens deze review in de gaten op aanvullingen op eventueel die tips/tricks. Bookmark ‘m desnoods. Ik weet niet wat voor phone je bezit en of er als OS al Lollipop op zit, maar dit is bij mijn Samsung Note 3 dus nog niet het geval en er veranderen dan enkele zaken ook in Android Wear. Zo kan je watch straks ook profiteren van het Lollipop-notificatiesysteem op z’n smartphone-kompaan en wordt het dropdown-menu op je smartwatch aangevuld met een priority-mode om bepaalde notificaties voorrang te geven.

Dat zijn allemaal dingen die ik als Android Wear-leek niet weet, en dan ga ik er maar vanuit dat er vast mensen zijn als ik die dat dan ook niet weten. :)

Komt vanzelf bij de Cr(edits) te staan. Alhoewel ik graag van @Kiswum (of een andere UBB-geleerde hier) zou horen of het mogelijk is dat gedeelte collapsible/expandable te maken. (Anders wellicht beter om dat helemaal onderaan het review te plaatsen want het wordt me wat te lang zo.)

Bedankt nogmaals voor de positieve feedback!
Misschien werkt dat hetzelfde, maar ik bedoel in elk geval dat je met behulp van een UBB-code het changelog -hier noem ik dat de Cr(edits)- het gedeelte wat geen deel uitmaakt van het eigenlijke review maar er toch bij hoort, inklapbaar kunt maken zodat het raadplegen daarvan voor de lezer optioneel wordt. Nu is het zo prominent aanwezig en korter zal het ook niet worden. Eigenlijk net zoals je op Google Play Store de changelog (en de beschrijving) uit kunt klappen.

(Misschien is er een betere plek om hierover verder te bomen ? Dit heeft inhoudelijk natuurlijk niet zoveel met de ZenWatch uit te staan) 8-)
Het is nu waarschijnlijk niet mogelijk, wellicht in de toekomst als die feature is geactiveerd.
Voor de niet bezoeker heb je vaak iets als [code][mo] test [/mo][/code], dan is iets alleen voor ingelogde mensen zichtbaar.
Ik ben benieuwd of het onderstaande zal werken:

[mo] test [/mo]
Nee ;) het werkt niet. Jammer. Zit er niks anders op om op activatie van die feature te wachten. Zou wel mooi zijn als die er kwam.
Dat is iets wat wel vaker gebeurd met Pebble, even een mailtje naar support en je krijgt meestal gewoon een nieuwe toegestuurd ;)
Leuk om te lezen Bedankt!
Dat is voor mij dan weer heel tof om te horen! Het is toch m'n vuurdoop hier op Tweakers. :)