Olympus 1030 SW Groen Review

Jelle Mees 5 april 2009, laatste update op 5 april 2009, 676 views

Olympus 1030 SW Groen

Pluspunten

• Praktisch onverwoestbaar
  • Bruikbaar in praktisch elke situatie
  • Snelheid, uiterlijk en gebruiksgemak interface
  • Mogelijkheden
  • Batterij gaat lang mee en laadt snel op
  • Alle pre-sets

Minpunten

• Auto-mode niet ideaal in donkere omgevingen
  • Video-opname beperkt tot slechts 10 seconden
  • Beeldscherpte bij bepaalde scenario's
  • Geen tap-controll ( wel beschikbaar op 1050SW )
  • Intern geheugen

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Wat je zeker en vast moet weten over deze camera:
- Waterdicht tot 10m onder water ( getest op 1.5m )
- Onbreekbaar met een val van max. 2m op beton ( getest op 1.5m op graniet )
- Vriesbestendig ( nog niet getest )
- Onbreekbaar met een druk tot 200kg ( getest met 104kg )
- 10.1 Megapixels
- 3.6x Optische zoom
- ISO gevoeligheid van 1600 tot 80 ( na uitgebreid testen is "80" of "auto" een aanbevolen instelling )
- Shutter-speed van 1/20000s tot 4s
- Automatische witbalans + 6 presets
- ESP-lichtmeting, spotmeting en histogramfunctie in opnamemodus
- 2.7" LCD 230K Pixels
- Ondersteuning van MicroSDHC 8GB

Een volledig overzicht van alle specificaties ( voor de kenners onder jullie ):

Eerste indruk

Ik was echt onder de indruk vanaf het eerste moment dat ik de camera in mijn handen had. De camera ziet er enorm goed uit en aan het gewicht van de camera voel je dat de behuizing een echt pantser is voor alle onderdelen die enorm dicht op elkaar zijn geperst. Indien je bovenstaande opsomming gelezen hebt weet je dat ik de camera al getest heb op waterdichtheid, schokbestendigheid en breken onder druk. En de camera heeft elke test doorstaan ( wat een opluchting :D ).

Maar 15MB geheugen?

Met het intern geheugen kan je echt niets aanvangen, tenzij je hobby 'avatars' maken is. Met de hoogste beeldinstelling kan je maar een paar foto's opslaan en dan is het al gedaan met de pret. De camera biedt ondersteuning voor XD kaarten ( tot 2GB ) en MicroSDHC kaarten ( tot 8GB ). Aangezien XD heel wat duurder is, moeilijker te vinden is en ook beperkt is tot slechts 2GB heb ik gekozen voor een een MicroSDHC kaartje van Sandisk met een opslagcapaciteit van 8GB. Dit kaartje heeft mij slechts 21 gekost bij Azerty.nl.

Indien je gebruik wil maken van SDHC kaartjes moet je wel de firmware updaten van de camera. De update-procedure was enorm gemakkelijk terug te vinden op website van Olympus ( in het Nederlands ) en de nodige software ook. De software is ook zeer gemakkelijk te installeren en ook in gebruik. Een enorm pluspunt is dat de software geen overbodige services en programma's installeert die de computer kunnen vertragen! Daar kunnen hl wat fabrikanten nog wat van leren.

Hoeveel foto's kan je opslaan op zo'n kaartje met 10.1 megapixel ( 3648 x 2736 ) resolutie en de laagste compressie-instelling ( beste beeldkwaliteit )? Maar liefst 1553 foto's! Ikzelf verkies de resolutie 1920x1080 en dan kan ik er maar liefst 7342 opslaan. De moeite zou ik zeggen! Aan de lees- en schrijfsnelheid van het kaartje valt niets op te merken. De camera toont namelijk het resultaat van het trekken al terwijl hij de foto nog aan het opslaan is (het opslaan zelf duurt ongeveer 2-3 seconden afhankelijk van de bestandsgrootte ). Het lezen van foto's gaat enorm snel. Je kan zonder vertraging enorm snel "zappen" tussen alle foto's op de camera, dus het terugvinden van een bepaalde foto zal nooit lang duren.

De interface

De menu's van de camera zijn beschikbaar in maar liefst 38 talen en natuurlijk hoort Nederlands daar ook bij. Dankzij de handige info-button is de volledige handleiding ( beschikbaar gedrukt en digitaal ) compleet overbodig. Met n druk op de knop geeft de camera een verklaring van de feature die op dat moment geselecteerd staat.

Op een minuut tijd heb je de volledige camera geconfigureerd ( tijd, kleurenschema van menu's, helderheid van LCD-scherm, enz... ). Alles spreekt voor zich en indien je toch ergens over twijfelt heb je nog altijd de handige info-knop.

Deze camera is geschikt voor de grootste leken maar ook voor de kenners. Wanneer de camera op "auto" staat regelt hij alles automatisch ( kleurbalans, belichting, ISO, enz... ). Ideaal voor de leken! Het enige dat je in deze modus nog kan veranderen is de resolutie en de compressie. Natuurlijk kan je ook nog in- en uitzoomen. In de normale modus kan effectief alles ingesteld worden. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan alles zelf instellen aangezien ik het liefst de laagst mogelijke ISO-instelling gebruik ( 80 ) en een vaste kleur-instelling.

En van de meest leuke features is de "Scene"-modus. Van zodra je in deze modus zit kies je gewoon het gepaste scenario ( bv.: foto van voorwerp achter glas, foto van document, foto voor veiling, onderwateropname, enz... ) en de camera configureert direct elke instelling zodat je de beste beeldkwaliteit hebt bij elke mogelijke scenario. Echt indrukwekkend!

Voor de leergierige leken is er ook een leuke modus. Hierbij leert de camera de gebruiker welke instellingen hij/zij manueel moet aanpassen indien de gebruiker toch de voorkeur geeft aan manueel configureren in plaats van automatische aanpassing.

Filmen is ook mogelijk met deze camera, maar aangezien je op resolutie 640x480 slechts 10 seconden kan opnemen en aangezien de beeldkwaliteit niet echt goed is mag je deze feature beschouwen als onbestaand op deze camera.

De beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is goed maar er zijn wel betere 10 Megapixel camera's. De ruisonderdrukking is goed en op de kleuren valt niets op te merken. Alleen mis ik hier en daar op een foto de scherpte die ik wel terugvind bij foto's die genomen zijn met een andere camera.

Ik heb 1 foto ge-upload :

Instellingen: Flits, Automatische witbalans, ISO 80, 1920x1090, beste kwaliteit Omgeving: ENORM donkere woonkamer

Indien iemand een foto wil van een andere omgeving met een bepaald object met bepaalde instellingen wil ik deze gerust nemen en uploaden. Gelieve dit dan aan te vragen via email.

What about the rest?

De batterij gaat enorm lang mee in vergelijking met andere camera's die ik al heb gebruikt. Je kan echt enkele uren spelen en fotograferen voordat je de batterij opnieuw moet opladen. En zelfs dit is geen struikelpunt. Het opladen van de batterij duurt in mijn geval exact 1h en 49 minuten. Natuurlijk kan ik mij nog niet uitspreken over de kwaliteit van de batterij op lange termijn.

Het beeldscherm van de camera is van topkwaliteit. Ideale grootte, hoge contrast en een grote kijkhoek. In mijn geval is dit een nadeel aangezien bepaalde donkere foto's er prachtig uitzien op het beeldscherm van de camera, maar zo goed als zwart zijn op het scherm van mijn notebook.

Er zijn nog een aantal leuke features die ik niet besproken zoals de mogelijkheid om verschillende foto's enorm snel na elkaar te trekken zodat je altijd een foto hebt waarop alle ogen effectief open zjin, gezichtsherkenning, enz... maar ik ga niet de tijd nemen om echt ALLES te bespreken.

De ideale camera voor een surfer, skater, bergbeklimmer, duiker, kluns, enz... Mensen met een budget van 300-350 die echt beeldkwaliteit boven alles verkiezen zijn wel beter af met een andere camera.

Heb jij ook een Olympus 1030 SW Groen?

De videoopnames zijn niet beperkt tot 10 seconden bij gebruik van een memory card die snel genoeg is.
Een microSD is NIET snel genoeg!

Wat mij recent is overkomen wil ik julie ook niet onthouden, mijn mju 1030 is namelijk toch niet zo stevig gebleken als verwacht.
productreview: Olympus 1030 SW Groen review door trogdor
Het is lastig de batterij op te laden als je bijvoorbeeld ergens buiten bent. En of meer extra batterijen zijn dan welkom. Zijn deze duur en makkelijk te verwisselen? En verlies je je instellingen als je de batterij er uit haalt?
Alle instellingen blijven behouden. De camera beschikt in werkelijkheid over 32MB geheugen, slechts 15MB kan gebruikt worden voor foto's, de rest van het geheugen wordt gereserveerd voor het opslaan van de instellingen, de firmware en enkele bijhorende foto's.

Een reserve-accu is niet duur. Voor 20 kan je hier ntje bestellen met gratis verzending naar binnen of buitenland.