Specificaties 34" @ 3440x1440 (AH-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp U3415W Zwart Review

robin15243 15 maart 2015, laatste update op 15 maart 2015, 16.191 views

Dell Ultrasharp U3415W Zwart

De Dell U3415W is het middelpunt van je set-up. De geweldige resolutie biedt een haarscherp beeld met 110 ppi, en een enorme werkruimte met zijn 34 inch. De 21:9 verhouding is perfect voor het kijken van films, videobewerking, productiviteit en games. De curve is subtiel, en de kleuren zijn geweldig.

Pluspunten

• Geweldige resolutie (3440x1440)
  • 21:9 verhouding voor films, games en productiviteit
  • prachtige kleuren, 99% sRGB
  • USB hub, HDMI 2.0, (mini) Displayport
  • Verstelbare voet in hoogte, tilt en rotatie
  • matte coating
  • haarscherp met 110ppi
  • Curve

Minpunten

• Verkrijgbaarheid
  • Gewicht
  • afmetingen zijn onhandig voor Lan-party's
  • Completely destroys the 1080p experience. Ik wil nooit meer terug.

De Dell u3415w is een bijzonder product. Hij is curved, 3440x1440p, AH-IPS, mat, heeft een Vesa-compatible mount, 2x 9 watt speakers en heeft een usb hub. Momenteel zijn er +- 8 3440x1440p schermen op de markt, maar Dell is de enige die alle positieve features in 1 product weet te stoppen voor een relatief aantrekkelijke prijs.

De resolutie van 3440x1440 is een verademing. Het biedt een zee aan werkruimte voor productiviteit en video editing. De 21:9 verhouding is ook heel fijn voor het kijken van films, omdat je nu geen zwarte balken meer boven en onder je film hebt. Games zijn echt bizar op dit scherm. Mede door de curve zit je er middenin. Tot op heden ben ik nog geen games tegen gekomen die deze resolutie niet ondersteund. Kortom, de combinatie van 21:9 en 3440x1440p zijn echt de 'selling-points' van dit scherm.

Leuke extra's welke ik niet meer zou willen missen zijn o.a. de curve, een gecalibreert AH-IPS scherm, een verstelbare voet en een USB hub. Ook de toevoeging van HDMI 2.0 is op het moment van schrijven een unieke feature, die veel schermen helaas moeten missen. De 2x 9watt speakers zijn krachtig genoeg voor casual gebruik. Wil je gaan gamen en/of films kijken is het wel aan te raden een speciale set te gebruiken.

De kleurweergave op dit scherm is top. Hij komt gecalibreert uit de fabriek, en laat 99% van het sRGB kleurenspectrum zien. Hij laat helaas slechts 73% van het AdobeRGB zien, wat hem dus niet geschikt maakt voor professionele beeldbewerking. Het contrast is goed, en de maximale brightness is hoog genoeg. Vandaar de 4 sterren voor kleurweergave.

De bouwkwaliteit is op het niveau wat je mag verwachten van een Dell Ultrasharp. De voet is stevig en wiebelt niet. Hij voelt 'gewoon degelijk'. 5 sterren.

Back-light bleeding is aanwezig in de linkerbovenhoek, maar dit is alleen te zien op een volledig zwart scherm in een donkere kamer. Het is niks significants, maar wel het vermelden waard. De andere hoeken hebben hier geen last van.

Tot op heden heb ik geen pixeldefecten.

Gaming is iets waar ik nog een alinea aan wil besteden. Het is in één woord geweldig. Je zit er echt midden in. First person shooters als Battlefield 4 zijn te draaien op ultra 60 fps met een gtx 970, als je de AA maar uitzet. Deze resolutie is ook significant makkelijker te draaien dan 4k. Een korte opsomming:

1080p: 2,1 mp
1440p: 3,7 mp
1440p ultrawide: 5,0 mp
triple 1080: 6,2 mp
4k: 8,3 mp

Zoals jullie zien valt deze resolutie tussen 1440p en een triple screen set-up. Het is dan ook relatief makkelijk om aan te sturen met een videokaart. Mijn ervaringen zeggen dat een videokaart van het kaliber r9 290/gtx 970 krachtig genoeg zijn om hier op ultra-settings op te kunnen gamen, MITS je de anti-aliasing uit laat. Wil je alles volledig aanzetten bij de laatste AAA games, dan moet je naar een overklokte gtx 980, Titan X of een SLI/Crossfire set-up kijken. Oudere games als Borderlands 2, Call of Duty, L4D2, minecraft, BF3, Bioshock infinite en Skyrim hebben natuurlijk genoeg aan een <gtx 970 kaart.

Aanraders bij deze resolutie zijn natuurlijk flight- en race-simulatoren, en first person shooters.

De prijs is hoog, maar in vergelijking met de concurrentie laag. Op het moment van schrijven kost de u3415w ¤800,-. Daarvoor haal je ook een ROG Swift in huis, of een mooi 16:9 1440p scherm voor 300 euro minder. Kijk je echter naar de concurrentie binnen deze klasse, dan is deze Dell toch wel heel aantrekkelijk. De curved Samsung's en LG's zijn significant duurder. De platte LG kost 50 euro minder, maar mist de curve en de verstelbare voet, iets wat ik niet zou kunnen missen bij zo'n groot scherm. Het prijskaartje is dus relatief duur en goedkoop tegelijk, maar ik denk dat deze Dell zijn geld dubbel en dwars waard is.

Conclusie. Het is een wat langer verhaal geworden dan gepland, maar als je van plan bent dit scherm te kopen is het belangrijk om je goed in te te lezen. ¤800 is immers een hoop geld voor één onderdeel. Echter biedt deze Dell een combinatie van features die je in geen ander product tegen komt.

Het is en blijft een niche product, maar de toegevoegde waarde van dit scherm maakt dat hij zijn geld dubbel en dwars waard is. Ben je geïnteresseerd, dan raad ik je aan om hem eens in de winkel te gaan bekijken.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp U3415W Zwart?

Sodeju wat een mooi ding!
Ik weet niet wat voor monitor je eerst had, maar mis je de hoogte??
Beetje offtopic, wat voor systeem heb je om op deze resolutie te kunnen gamen @ultra met 60 fps?!
Ik kom van een 24 inch 1080p scherm af. Daardoor heb ik dus meer ruimte in pixels (1440p) en oppervlak (34 inch) gekregen. Een 34 inch widescreen is eigenlijk een 27 inch 1440p scherm met extra oppervlak links en rechts.

27 inch 1440p > 24 inch 1080p.

Ik heb zelf een gtx 970 icm een 4790k. Dat werkt prima voor de meeste games op ultra/60 fps, zolang je AA dus uitzet. M'n broertje's pc heeft een r9 290 met een 4690k, en die trekt het ook prima.

Zoals ook in de review staat valt het wel mee hoe moeilijk dit scherm is om aan te sturen. 3 x 1080p vergt meer gpu-power.
Dankje voor de uitleg! Ik heb zelf ook een r9 290 en een 4690k. De r9 290 presteert denk ik net zo goed op deze resolutie als de 970. Ik heb nu een 24" 720p klote tv. Ik wil misschien ook een widescreen, maar qua hoogte wil ik ongeveer gelijk uitkomen. Is 29" dan de beste uitweg??
Een 29' heeft 1080 verticale pixels. Het is in feite een 1920x1080 scherm met extra ruimte links en rechts. Je scherm blijft dus even hoog, maar je krijgt er meer verticale pixels bij tov je 24" 720p.

Als je widescreen wil en je bent budget gelimiteerd, dan is 29" de beste uitweg.
Maakt widescreen niet veel uit en heb je wat meer budget, dan zou ik in jouw geval kijken naar een 27" 1440p.
Ben je niet budget gelimiteerd en wil je widescreen, dan is 34" 3440x1440p je beste optie.

Maar zoals ook in de review staat; je kunt beter een keer in de winkel langsgaan om het zelf te bekijken.

[Reactie gewijzigd door robin15243 op 15 maart 2015 20:07]

Ja dat ga ik zeker nog een keer doen, maar budget is niet het belangrijkste, de hoogte. Ik kan (zonder wijzigingen aan mn bureau) een monitor kwijt van 42cm hoog. Met wijzigingen zou het zo'n 62cm zijn...
Check zn samenvatting. Als je van 1920x1200 komt of van 1920x1080 (zoals reviewer), je mist nooit wat in de hoogte. 1440px is altijd meer dan 1200 of 1080

[Reactie gewijzigd door Saven op 15 maart 2015 16:49]

Ben al blij met mijn 2560 x 1080 :P
Maar ik heb een vraagje: Hoe heet dat programmaatje wat je op de eerste foto laat zien met de tijd etc.?
Rainmeter. Daarbij heb ik de omnimo skin gedownload.
Best een handig programaatje en het is gratis :)
Bedankt! Gelijk gedownload.
Leuke review! +2

Fijn om te zien dat de monitor lekker multifunctioneel is. Eentje voor m'n wishlist dus ^^
Dankjewel voor je leuke reactie! Dit is er zeker één voor je wishlist! Een beetje prijzig, maar man; wat een pareltje.
Misschien een domme vraag, maar waarom zou je zo'n scherm verkiezen boven een 4K?
Ik ben zelf eigenaar van een 4K monitor (Samsung 28D590d) en heb hele goede ogen dus de 4K resolutie op 28" is voor mij prima te lezen. Het overgrote deel van de mensen kan dat niet. Met scaling kijk je dan feitelijk alweer tegen een 1920x1080 monitor aan, zei het wat scherper. Ik heb ook een tijdje hiervoor een UW scherm van Dell (de 2560x1080 variant) gebruikt en voor games (welke het ondersteunen dan) en voor films is het toch een leukere ervaring dan 16:9/16:10. Zeker als je deze variant neemt die ook nog eens 34" is ipv 29" wat je hiervoor vaak zag.
Daarnaast is het voor documenten naast elkaar gewoon handig of mensen die een dual monitor systeem hebben en dat liever op 1 scherm hebben zonder de randen in het midden, wat zeker voor gaming wel prettig is natuurlijk.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar 4K vanwege de werkresolutie en bijbehorende bureaubladruimte voor veel apps naast elkaar, maar een film kijken op je computer is natuurlijk heel wat leukerop zo'n 34" widescreen (curved of niet boeit mij dan minder). Ik moet zeggen dat ik de widescreen monitor soms wel miste, maar toen m'n 4k binnenwas, was hij zo vergeten :).

Ik zou kortweg samenvatten dat beide monitoren gewoon een andere gebruikersgroep hebben, misschien deels overlappend zodra gaming op 4K echt speelbaar is zonder framerate drops of een extreem duur game-systeem. En een 4K film, zeker op korte afstand welke je hebt bij een monitor normaliter is toch echt wel stukken mooier dan een standaard 1080p :) Maargoed, tegen die tijd zal er wel een widescreen '4K' achtige monitor uit zijn gekomen.
Bedankt voor je review, erg verhelderend! Ik denk er over om deze monitor aan te schaffen, maar heb wel enige twijfel. Ik speel voornamelijk Diablo 3 en de 3440x1440 resolutie wordt in dat spel en enkele andere Blizzard games niet standaard ondersteund. Heb je misschien die game of een andere titel van Blizzard op de U3415W gespeeld? Zo ja, hoe bevalt dat?

Weet je eigenlijk ook wat de ideale afstand moet zijn tussen gebruiker en monitor? En hoe goed blijft het beeld bij de kromming als je buiten de 'sweet spot' zit?

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 12 mei 2015 09:11]

Het is niet zo erg als je buiten de sweetspot zit. Ips heeft goede kijkhoeken, dus luistert het niet zo nauw. De curve is subtiel, en heeft een radius van 3.5 meter. Dwz dat het brandpunt van de circkel dus op 3,5 meter van het scherm ligt. Het samsung 21:9 scherm heeft een radius van 3.0 meter. Die heeft dus een iets ' agressievere' curve.

Ik zit ongeveer 50 cm van het scherm af.

Over de Diablo game: je kan altijd nog op 2560x1080p spelen in 21:9. Je mist dan wat detail, maar dan wordt wel alles goed ondersteund. Hier een game-play video:

De meeste andere games ondersteunen het wel goed. Tot nu toe (ongeveer 3 maanden en 25 games verder) ben ik slechts 1 game tegen gekomen die het niet native ondersteund en dat is assasins's creed III. Daar is een fix voor, en dan werkt het wel.

Nog 2 linkjes naar 10 verschillende games in 3440x1440p (even snel doorkijken):
Ze ondersteunen het allemaal.
Dan ga ik binnenkort maar eens over. Bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)
Is dit scherm cuved? (Lijkt zo op foto's)
Ja, dit scherm is curved.
Thanks, had de baam njet goed gelezen 8)7
Mooi schermpje idd. Heb zelf ook overwogen om hem aan te schaffen, maar was voor mij nog net niet genoeg werkruimte. Heb inmiddels 2 x een 27" scherm van dell (U2715H)
Cool! Dan heb jij ze waarschijnlijk voornamelijk gekocht voor de productiviteit. 2 1440p schermen bieden meer ruimte, maar ik was van plan er ook veel op te gamen, dus moest een single scherm hebben.

[Reactie gewijzigd door robin15243 op 15 maart 2015 20:02]

Sorry, maar door deze 2 minpunten kan ik je review toch echt niet serieus nemen:

"afmetingen zijn onhandig voor Lan-party's
Completely destroys the 1080p experience. Ik wil nooit meer terug."

Je geeft een 34 inch monitor een minput omdat de afmeting lastig zijn? Goh... dat is geen minpunt van de monitor, dat is gewoon een keuze.
En het heeft je verziekt voor 1080p, en hoe is dat een minpunt van de monitor? Ik gebruik zelf al ruim een half jaar een 21:9 scherm (29 inch), 16:9 is daarom ook voor mij 'verziekt', maar dat is een plus punt van dit scherm, omdat die juist mij een zoveel beter ervaring geeft.

Ik verwacht dat een review op een correcte manier worden beoordeeld, aan plus en minpunten die er toe doen, niet dingen die enerzijds geen minpunt is, en anderzijds iets wat gewoon is door eigen keuze.
100% met Benjamin eens.
Hoe zijn je ervaringen met de bijgeleverde software? Kan je bijvoorbeeld makkelijk een venster maximaliseren naar een helft of derde van het scherm? Ik heb nu 2 schermen en draai op beide de applicaties gemaximaliseerd. Lijkt me een vervelend werk om ze steeds handmatig mooi naast elkaar te moeten passen!
Ja, dat kan met de bijgeleverde software. Je kan het beeldscherm onderverdelen in "virtuele desktops". Je hebt hierin meerdere keuzes zoals 3 schermen naast elkaar, of 2 boven elkaar, 2 boven en 1 beneden etc etc.

Open je dan een programma, en sleep je hem naar die desktop, dan vult hij hem automatisch aan tot de juiste afmetingen. Als je het eenmaal hebt gezien werkt het heel natuurlijk. De software is vanzelfsprekend. Het is moeilijk te beschrijven met woorden, dus ik wil je graag doorverwijzen naar dit filmpje. Het is helaas niet van Dell maar van LG, maar de software is praktisch hetzelfde.

Ik overweeg deze monitor ook te kopen maar weet niet zeker of the resolutie 3440X1440 op mijn mac pro mid 2015 werkt cq gekozen kan worden. Weet iemand dit?
De mac pro van mid 2015 ondersteund volgens Apple´s website tot maximaal 3x 4K schermen, dus je mac pro ondersteund ook deze resolutie.