Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba CB30-B-104 (Qwerty) Review

Chilco 14 maart 2015, laatste update op 14 maart 2015, 1.074 views

Toshiba CB30-B-104 (Qwerty)

Al met al ben ik zeer tevreden over de Chromebook en mijn eerste ervaring met een het os.

Pluspunten

• Scherm
  • Uiterlijk
  • Snelheid in dagelijks gebruik
  • Toetsenbord
  • Trackpad

Minpunten

• Processor

Inleiding: Dit is een korte review van mijn ervaring met de chromebook 2.
Ik ga geen uitgebreide gegevens vermelden over de snelheid van de hardware enzovoort.

Eerste indruk: Het uiterlijk van de laptop is naar mijn mening goed, het geeft een beetje de indruk van een duurdere ultrabook. Als ik hem in de onderste hoeken vast pak met het scherm openen zijn er geen rare geluiden te horen en het geheel voelt stevig aan.
Het simpele uiterlijk vind ik zelf een groot pluspunt.

Het scherm: De reden dat ik voor deze chromebook heb gekozen is het scherm. En deze stelt niet teleur. Na een aantal goedkopere windows laptops in de handen te hebben gehad is dit echt een verademing. De kleurweergave is goed en het scherm is van alle hoeken goed te bezichtigen. Het enigste nadeel is dat het een hoogglans scherm is, dus in veel daglicht kun je als je er op gaat letten je zelf zien zitten. Gelukkig is de maximale helderheid voldoende om ervoor te zorgen dat dit niet hinderlijk is.
De resolutie is ook goed, alhoewel het soms wel een beetje priegelig wordt, maar dit is simpelweg op te lossen door het in de browser te vergroten naar 125% a 150%.
De bezel om het scherm is vrij grof maar doordat het zilverkleurig valt dit niet zo heel erg op.

Snelheid: Het systeem start snel op, met een aantal seconden ben je in gelogd en kun je aan het werk. Ik grijp de chromebook vrij snel als ik even een momentje heb om te browsen en verkies hem op het moment boven mijn smarthphone en desktop.
Alhoewel het werkgeheugen ruim voldoende is kun je toch merken dat een iets snellere processor leuk was geweest. Een normaal 1080p filmpje op youtube speelt goed af, maar als de keuze voor 60fps er is beginnen sommigen toch wel heel erg te stotteren.
Dit is wel heel erg random, het ene filmpje van een uploader draait perfect op 60fps terwijl een ander onkijkbaar is. Niet heel erg hinderlijk maar wel een kritiekpuntje.
Dat de netwerkkaart het beste model is van Intel is ook mooi meegenomen, omdat je vrijwel altijd verbonden bent. De verbinding is stabiel en wordt snel opgepakt tijdens het opstarten.

chrome os: Dit is mijn eerste ervaring met een chrome os en tot nu toe ben ik er prima over te spreken. Het is heel duidelijk geen volledig os zoals windows, doordat het eigenlijk alleen maar een browser is met een klein laagje op de achtergrond. Bijna alle applicaties openen een nieuwe pagina in Chrome. Maar dit is geen minpunt voor mij, het meerendeel van de tijd zit ik toch op het internet te browsen en voor dingen als gamen is de hardware sowieso niet snel genoeg. Het is voor mij de perfecte oplossing tussen de draagbaarheid van een smarthphone en het gemak van een volwaardige browser op een desktop.
Ik heb deze korte bespreking van de laptop getypt in google documenten en dat gaat tot nu toe perfect, eventjes snel zoeken naar een woord als bezel is snel gedaan doordat het een tabblad verder is!

Toetsenbord: Een ander groot pluspunt is het toetsenbord, de aanslag is gewoon goed maar niet bijzonder te noemen. Wel vind ik het prettig dat het aantal toetsen minimaal is gehouden. Er is bijvoorbeeld geen knop voor het os tussen ctrl en alt. Boven de numerieke toetsen zitten een aantal sneltoetsen voor Chrome os, deze zijn erg handig en vooral de toets voor volledig scherm gebruik ik geregeld. Wel mis ik de delete knop tijdens bijvoorbeeld het bewerken van een tekstdocument.

Trackpad: Ook het trackpad werkt goed met de multitouch gestures. Met twee vingers scrollen of naar de vorige pagina werkt goed en als je op de bank zit mis je een muis niet zo heel erg.

Geluid: De speakers zitten in het toetsenbord en zijn afgesteld door skullcandy, een voor mij onbekende fabrikant, en klinken vrij goed voor een laptop.
De hoge tonen kraken soms een beetje maar voor goedkope laptop begrippen is dit naar mijn mening goed.

Mobiliteit en accuduur: Door het lage gewicht is de laptop makkelijk mee te nemen, en accuduur is in mijn ogen prima. Natuurlijk is het wat sneller leeg als je op youtube filpmjes kijkt op volle helderheid maar na een laptop met een lamme accu is dit gewoon goed voor mij.

Heb jij ook een Toshiba CB30-B-104 (Qwerty)?