Specificaties Socket 1150 met Intel Z97 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 Review

MerkoSenpai 13 maart 2015, laatste update op 13 maart 2015, 760 views

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5

Pluspunten

• Mooie design
  • Goede kwaliteit
  • Erg mooie Gaming moederbord

Minpunten

• SATA Express en de M.2 aansluiting maar 1 tegelijkertijd aan kan

Layout Score: 5
Specificaties
• Supports 4th and 5th Generation Intel® Core™ processors
• Creative SoundBlaster X-Fi MB3 gaming audio suite
• Audio Noise Guard with LED path lighting
• Gold plated display and audio ports
• High end Nichicon audio capacitors

• 1x Multilingual Installation Guidebook
  • 1x Drivers CD
  • 1x Gaming G1 Stikker
  • 1x Moederbord
Een mooie design van de heatsinks, ik ben persoonlijk erg fan van het rood met zwart. De rest van de componenten heb ik afgestemd op deze kleuren. Naast de kleuren vind ik de vorm van de heatsinks erg stoer! Ook het oog vind ik een heel vet design en met de leds in de kast laten hem mooi opvallen!

De AMP-UP audio klinkt erg goed. Volgens GIGABYTE komt dat door de high-end audio capacitors, Metal Shielding en audio de noise guard, ik heb daar niet zoveel verstand van helaas. Maar ik vind het belangrijkste dat het goed klinkt! Als het moederbord aanstaat komt er licht door de afscheiding tussen het moederbord en de geluidskaart! Super gaaf!

Het moederbord heft ruimte voor 4x DDR3. Ik heb er nu 2 latjes van ieder 4gb inzitten, dus ik heb nog de mogelijkheid om te upgraden naar 16gb. Ik denk dat ik wel genoeg heb voorlopig aan 8gb, maar altijd fijn om uit te kunnen breiden!

Op de I/O zitten voldoende aansluitingen. Vooral belangrijk voor mij zijn voldoende USB aansluitingen. Dit moederbord heeft achterop 4 USB 2.0 en 4x USB 3.0. Mijn 5.1 setje zit mooi aangesloten op de gouden audio aansluitingen, misschien heeft dat goud geen echt voordeel, maar toch mooi. Voor tijdens het gamen ben ik erg blij met de twee PS/2 aansluitingen zodat mijn game gear goed reageert! De netwerkpoort is van Killer LAN, dus als het goed is veel minder kans op lag tijdens het gamen als ik ondertussen ook aan het downloaden ben. Hier zitten ook nog VGA, DVI-D en HDMI aansluiting op, maar die gebruik ik van mijn Gigabyte R9 290X

Voor mij zitten er meer dan voldoende SATA poorten op. Ik heb er nu een SSD en 2 HDD’s op zitten. Misschien doe ik er nog een DVD brander in maar die heb ik nu nog weg gelaten. Die kleine aansluiting is SATA Express samen met de 2 SATA poorten ernaast, dus ik kan nog upgraden mocht ik een snellere hard disk willen dan de SSD. Maar als ik upgrade dan denk ik dat ik eerder een M.2 koop.

De M.2 poort met een snelheid van 10 Gb/s. Hier kunnen dus 3 verschillende lengtes op, 42, 60 en 80! Zoals ik al zei heb ik nu geen M.2 gekocht maar misschien doe ik dat nog in de toekomst omdat ik minder kabels alleen maar beter vindt!

Volgens mij is de DualBIOS uniek voor Gigabyte, dit geeft mij een veilig gevoel. Mocht het ooit nodig zijn om de BIOS te updaten dan kan ik het gewoon zelf doen, zonder al te veel risico

De UEFI is erg mooi gemaakt, In de fullHD zie je aan de zijkant gelijk de CPU en systeem status. Bovenin zie je in een oog opslag het voltage, de fan speed en de temperatuur van de CPU en het hele systeem. Ik heb niet veel meer foto’s van de UEFI BIOS, maar ik vind het vooral fijn dat ik de muis kan gebruiken in de BIOS.

De “oude” BIOS is ook gewoon nog aanwezig, die is via de F2 toets te bereiken, ik kon bepaalde functies nog niet vinden dus het is fijn dat je kan switchen. Maar de UEFI BIOS zal snel zat wennen, hoewel ik het niet vaak nodig te hebben.

Met de CD en via de website kan je allerlei handige software krijgen van Gigabyte. Ik heb de AppCenter geinstalleerd, EasyTune, EZ setup en V tuner geinstalleerd.

Met Easy Tune kun je makkelijk wat kleine tuning doen van de CPU, geavanceerde CPU tuning en overclocken van het DDR geheugen. Voor de beginnende overklokker of de luie :P overklokker is deze software en de standaard profielen ideaal!

De V-Tuner, hiermee maakt Gigabyte het ook makkelijk om mijn R9 290X over te klokken. Ook hier kun je een aantal profielen aanmaken. Ik heb er een aangemaakt voor het gamen en als ik gewoon aan het klooien ben op internet.

Conclussie
De Gigabyte Z97X-Gaming 5 is naar mijn mening een erg mooi moederbord met een erg mooi design. De verlichte Noise Guard is ook erg mooi in mijn custom case en laat goed zien dat die bijzondere feature er op zit. Het Moederbord heeft 6 SATA3 aansluitingen en nog een SATA Express aansluiting en nog is een M.2 aansluiting. Wel jammer dat er van de SATA Express en de M.2 aansluiting maar 1 tegelijkertijd aan kan. Ik vond alle aansluitingen makkelijk te gebruiken niks zit op de verkeerde plek, naar mijn mening!
Ik vind het moederbord erg kwalitatief aanvoelen en heb het gevoel dat ik erg blij ga zijn met dit moederbord. Ik zou iedereen aanraden om een moederbord uit de Gaming lijn aanraden, de looks zijn goed, de kwaliteit is goed, alle aansluitingen zitten erop, op een paar kleine puntjes die ik eerder in de review noemde na is dit moederbord de ideale keuze voor iedere gamer!

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5?

Leuke review erg informatief, hoe is de moederbord tot heden bevallen als ik vragen mag?
Ik denk er zelf aan om er 1 aan te schaffen.