Lenovo ThinkPad T440s (20AR005SMH) Review

Mike_MCS 12 maart 2015, laatste update op 12 maart 2015, 768 views

Lenovo ThinkPad T440s (20AR005SMH)

Zoals een lenovo hoort te zijn; degelijk, goede specificaties en een strak design. Een zakelijke ultrabook die door het nieuwe dunne&lichte design ook uitstekend voor studenten e.d. bruikbaar is.

Pluspunten

• Accuduur
  • Robuust en degelijk
  • Licht en relatief dun
  • Trackpoint

Minpunten

• klickpad is wennen

Zoals een lenovo hoort te zijn; degelijk, goede specificaties en een strak design. Ik heb momenteel deze laptop (ultrabook) ongeveer een maand in gebruik en heb nog geen moment spijt van de aankoop gehad.

Afmetingen
De t440s is een redelijk dun model die vrij weinig weegt en erg handelbaar is voor onderweg zoals in het openbaar vervoer. Persoonlijk ben ik erg tevreden met een 14" scherm wat precies genoeg is om alle dagelijkse werkzaamheden mee uit te voeren zonder externe monitor nodig te hebben en zonder last te hebben van de grootte onderweg en als je de laptop veel op je schoot gebruikt zoals bv. op de bank (hierbij vindt ik ook de ouderwetse trackpoint een grote pré).

Specificaties
Het betreft de t440s met Intel Core i5-4300U, 8gb RAM ddr3, 256gb SSD en resolutie van 1600*900.
  • Opstarten duurt ongeveer 12 seconden vanaf op de knop drukken tot ik mijn internetbrowser start wat erg snel is, de ssd is dan ook wel een must voor deze laptop (gebruik van vingerafdrukscanner haalt er 1-2 seconden vanaf)
  • Het draaien van diverse programma's tegelijkertijd heeft bij mij nog geen elke keer geleid tot haperingen of vastlopen, alles loopt erg snel en soepel. (i.c.m. windows 8.1)
  • De ventilator is ook erg stil, pas bij zwaar gebruik hoor je de ventilator af en en toe wat geluid maken maar dit is zeker niet vervelend. Kan bij zwaar gebruik wel wat hitte aan de onderkant produceren maar dit is niet vervelend.
  • De batterij gaat bij normaal gebruik ongeveer 5 uur mee, dit varieert uiteraard erg naar hoe je de laptop gebruikt (licht van het scherm heb ik doorgaans op 50% staan wat ruim voldoende is). Als je een extra accu hebt kan je deze overigens zonder de pc af te sluiten omwisselen(hot swappable), ik heb hier echter geen ervaring mee.
Trackpad & toetsenbord
  • De trackpad is in het begin erg wennen, het heeft me een week gekost om door te krijgen hoe deze nou goed werkt. Uiteindelijk het programma'tje 'mouse suite' gebruikt om het door te krijgen (via support op lenovo website). Waar de linkermuisknop en de rechtermuisknop op de trackpad zit blijkt afhankelijk te zijn van of je de trackpoint of trackpad als muis gebruikt, zodra je switched verandert ook de locatie van de knoppen (van boven naar onder) wat heel gek is als je dit niet weet maar zodra je dit door hebt werkt het best fijn.
  • Het toetsenbord werkt erg fijn, uren achter elkaar werken met office is geen probleem; de toetsen zitten op een fijne afstand van elkaar waardoor ik snel en vloeiend kan typen zonder fouten te maken. Als je geen lenovo gewend bent is het even wennen dat de fn en de ctrl knoppen omgewisseld zijn vergeleken met ander merken (ik heb gelezen dat dit via de bios verwisselbaar is, dus even googlen als dit een probleem is). (Tip: door Esc en fn tegelijk in te typen kan je F1-F12 standaard omwisselen met de knoppen geluid&licht&microfoon dimmen/uit, en wifi/instellingen etc. wat erg fijn is tijdens dagelijks gebruik)
Overig
  • De vingerafdrukscanner is leuk maar hier kies je uiteraard de laptop niet op uit (met natte of vette vingers zal je alsnog je code of password moeten intypen).
  • Verder vind ik het erg handig dat er nog een vga op zit wat ouderwets is maar toch in veel gevallen nog gebruikt wordt.
  • De 3x usb 3.0 waarvan 1 continue stroom levert om bv. je mobiel op te laden vind ik ook een pré.
  • Resolutie en helderheid van het scherm is goed, webcam op de voorkant is 720p maar het ziet er niet heel bijzonder goed uit, voor skype e.d. is het wel goed bruikbaar.
  • Het licht achter de toetsen heeft twee standen maar zelfs de lichtste stand is erg fel als je in het donker werkt.
  • Er zijn wel veel drivers nodig bij lenovo anders kan je problemen ondervinden bij het gebruik, zoals een driver voor de sd-card reader, voor de vingerafdrukscanner en voor de instellingen van de muis/trackpad. Op zich geen probleem want dit alles wordt bijgeleverd en/of is te downloaden via de website van lenovo bij support.
  • De prijs is wel aan de hoge kant (vergelijkbaar met apple producten) maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug.
Al met al een degelijke zakelijke ultrabook die door het nieuwe dunne&lichte design ook goed voor studenten e.d. bruikbaar is (ben zelf student). In mijn ogen dé tegenhanger van de macbook pro, het is maar net waar je voorkeuren liggen. Nog geen echte nadelen gevonden bij de lenovo t440s en genoeg voordelen dus al met al een goede aankoop geweest.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad T440s (20AR005SMH)?

Meer advertenties

He Mike_MCS
Weet je zeker dat er een 256 GB SSD in zit ?
Dan staat de review op de verkeerde plek, dit is de plek voor de T440s 128 GB
Heb trouwens geen uitvoering T440s met 256 GB met Intel Core i5-4300U gevonden.
Maar ja dat zegt niet zoveel ;) de modellen komen en gaan tegenwoordig wel heel erg snel...
Misschien dan je de EAN 0888631527970 of SKU 20AR005SMH kunt checken...
Hoi,
Het aantal modellen is inderdaad erg groot, ik heb echter een Amerikaans model kunnen bemachtigen voor een redelijk prijsje. Het model is de 20ARS0AS00, ik zag deze versie niet bij de mogelijkheden staan dus ik heb dit model maar gekozen aangezien het enige verschil de grootte van de ssd is.

[Reactie gewijzigd door Mike_MCS op 14 maart 2015 01:51]

Hulde voor de moeite, geen idee wat de norm van Tweakers.net is,
maar aangezien 'ze' B) nogal precies zijn kan dit eigenlijk niet,
maar ik zou 'm ook laten staan hoor,
wie weet komt dit modelletje hier ook wel naar toe :)
Klopt het dat scherm (1600x900 TN) niet heel fantastisch is m.b.t. kijkhoeken e.d. ?