Toshiba Portégé Z30-A-18J Review

sander761 12 maart 2015, laatste update op 31 maart 2015, 2.258 views

Toshiba Portégé Z30-A-18J

Lichte ultrabook - geen glimmend touchscreen en toch de krachtige prestaties en lange batterijduur. Met FHD IPS scherm, verwisselbare accu, msata SSD en 8GB geheugen.

Pluspunten

• Professionele zakelijke uitvoering
  • Licht
  • Prijskwaliteit goed

Minpunten

• Gevoelig beeldscherm
  • Relatief kleine SSD (maar upgradable)

Inhoud
VoorwoordUiterlijke kenmerken
Software/hardwareErvaringen
MetingenBenchmark
ConclusieGallerij

Voorwoord (terug)
De Toshiba Portege Z30-A 18J is een ultrabook voor de zakelijke markt. Met een gewicht van 1,2 kg en een 1920x1080 mat scherm is het een goed alternatief voor de Asus UX-lijn van Ultrabooks.

Uiterlijke kenmerken (terug)
Het vooraanzicht van de Portege, inclusief IPS paneel op maximale helderheid

De laptop is gemaakt in een magnesium behuizing en heeft een 13 inch FHD IPS paneel (wat Toshiba overigens niet zo noemt) met goede kijkhoeken. Aan de zijkanten zitten 3 USB 3.0 sloten, 1 smartcard slot, 1 VGA uitgang (zakelijk gebruik...), 1 HDMI slot (1.4), 1 SD-kaart slot en een gigabit Ethernet aansluiting. Daarnaast de gebruikelijke zaken als Kensington slot, hoofdtelefoonuitgang en poweraansluiting. Als je de laptop opent tref je een volledig toetsenbord aan (minus de numeric keys), een groot touchpad met twee buttons aan de bovenkant en 2 aan de onderkant, een vingerafdruklezer en de statusleds voor power, harddisk en voeding, deze leds zijn doorverwerkt aan de voorkant van de laptop, zodat je ze nog kan zien als het display gesloten is.

Het zijaanzicht van de Portege, met 2 USB 3.0 poorten, het SD slot en de RJ-45 ethernetaansluiting

Leds aan de voorkant

De wifi leds zitten enkel aan de voorkant van de laptop. Op het toetsenbord zit tevens een accupoint/track mousepointer. Aan de onderkant zit een Toshiba Port Replicator III poort voor het aansluiten van een dockingstation, plus een ventilatoringang. De uitgang van de ventilator bevindt zich tussen het displayscharnier en aan de achterkant.
Hi-speed port replicator III poort + ventilatoringang
De voeding is klein en relatief makkelijk mee te nemen. Met deze laptop is dat waarschijnlijk niet altijd nodig echter.

Software/hardware (terug)
De hardware bestaat uit een Intel Core i5 4210U op 2.7GHz (Turbo), 8GB geheugen, een 128GB Toshiba SSD (Toshiba THNSNJ128GMCU), het voornoemde 1080p IPS paneel, de smartcard lezer, fingerprint lezer (Validity sensor), een verlicht toetsenbord, SD kaart ondersteuning voor SDXC tot 128GB (getest tot 64GB) en een webcam.
De laptop wordt geleverd met Windows 7 Professional (alweer: doel zakelijke markt), maar ook met Windows 8.1 Professional die je erna kan installeren. Bij mijn versie zat geen installatiemedium voor Windows 8, maar wel de instructies hoe deze te installeren via het EFI Bios.
Ik heb Windows vervangen door Ubuntu 14.04 LTS, en had dit redelijk snel aan de praat zonder grote aanpassingen, anders dan het verplaatsen van de Windows partitie zodat er 90GB vrijkwam voor Linux.

Ervaringen (terug)
De batterijduur als gespec'd en getest in verschillende reviews is uitstekend met 10 uur. Ik heb er nu in totaal 6 uur achter elkaar op kunnen werken zonder problemen en met battery-to-spare (~25%). De warmteproductie is goed, en je merkt enkel dat ie warm wordt als je er intensieve video op gaat draaien.

Onder Ubuntu is het belangrijk om de laatste kernel >3.17 te installeren, zodat je gebruik kan maken van de Fn-toetsen via de ACPI interface. Hiermee is het dan mogelijk om brightness en dergelijke eenvoudig aan te passen. Enkel de volumetoetsen lijken het niet te doen.
Het display lijkt gevoelig, en dat weet ik ook uit ervaring van een collega die een vergelijkbare laptop had en deze brak bij een securitycheck. Je merkt bij het sluiten van het display aan een kant dat het display dan de neiging heeft iets te buigen, maar niets ernstigs. Toch lijkt het verstandig om er vooral nooit iets zwaars bovenop te leggen.

Metingen (terug)
Geluid
Geluidsproductie is meestal minimaal en niet storend. Onder zware belasting (benchmark) is het geluid maximaal. Dan meet ik met behulp van de app Decibel Meter (Android) met een Samsung Note 3 een geluidsdruk van 60 dB op 10cm afstand van het toetsenbord van de laptop (gemeten vooraan bij het display).

Display helderheid
Het IPS paneel is voldoende lichtsterk voor gebruik binnen, maar waarschijnlijk niet voor fel zonlicht buiten, alhoewel het matte scherm zeker de grens van het toelaatbare tegoede zal komen.
Om wat objectievere resultaten te krijgen heb ik een meting uitgevoerd op de lichtsterkte in cd/m2. Dit heb ik gedaan door middel van de app Lux Meter (Android) met een Samsung Note 3. Alvorens de app te gebruiken heb ik de lichtsterkte gecalibreerd tegen een Nexus 5 op volle helderheid met witte achtergrond (~481 cd/m2). De meting gebeurde door de lichtsensor zo dicht mogelijk tegen het scherm te houden (<0.01cm).
Na meting van de witte achtergrond op de Toshiba Portege op maximale helderheid in een onverlichte ruimte, met de Note 3, kwam ik uit op een maximale helderheid van 318 cd/m2 voor de ultrabook.
Ter vergelijking, een Asus UX301LA met retina display haalt zo'n 350 cd/m2, en mijn Chromebook Pixel komt uit op 461 cd/m2 volgens dezelfde meetmethode.

Benchmark (terug)
Ik heb een benchmark gedraaid met phoronix-test-suite op openbenchmarking.org.
Je kunt de test herhalen tegen je eigen systeem met het commando:
"phoronix-test-suite benchmark 1503133-SAND-140330840"
De benchmark is gedraaid tegen de volgende systemen:
  • Lenovo W510 (Clarksfield i7 720 @1.60 GHz, 160GB Fujitsu HDD, NVIDIA Quadro FX880)
  • HP EliteBook 161C (Sandy Bridge i5 2520M @ 2.50 GHz, 160GB Intel SSD, Intel HD3000
  • ASUS K56CA (Ivy Bridge i3 3217U @ 1.80 GHz, 500GB Hitachi HDD + 24GB SanDisk SSD, Intel HD4000
  • ASUS Zenbook UX32VDA (Ivy Bridge i7 3517U @ 1.90 GHz, 2*128GB SanDisk SSD, Intel HD4000
  • Acer C720 Chromebook (Haswell Celeron 2955U @ 1.40 GHz, 16GB Kingston SSD, Intel Haswell ULT-IGP HD Graphics G3000
  • Asus Zenbook UX301LA (Haswell i7 4558U @ 2.80 GHz, 2*128GB SanDisk SSD, Intel HD4600
  • Toshiba Portege Z30-A 18J (Haswell i5 4210U @ 2.70 GHz, 128GB Toshiba SSD, Intel HD4400
Hier de testresultaten als grafisch overzicht:
Grafisch overzicht benchmarkresultaten

En hier de nitty-gritty details om je eigen systeem mee te vergelijken:
Details benchmarkresultaten

Natuurlijk zijn niet alle system 'on-par' met de Toshiba, maar het laat goed zien dat deze Ultrabook wellicht geen topprestaties levert, maar zeker goed meekomt met de middenmoot. Ook voor simpele games is er nog hoop, zoals de games benchmark (eenvoudige 3d FPS) laten zien.

Conclusie (terug)
Mijn voorlopige conclusie is dat dit een uitstekende ultrabook is. Zonder de hinderlijke 'feature' van 1080p touchscreen met glimmend oppervlak, maar met een zakelijk mat scherm. Het is geen eyecatcher, en voelt soms wat plastic aan, maar het gewicht maakt dit dubbel en dwars goed. De super accuduur maakt dat je vaak geen voeding hoeft mee te sjouwen, waardoor dit echt een ideale laptop is voor de reiziger. Hoewel de SSD klein is, kun je deze wel upgraden, en zal ik dat ook zeker doen als ik de noodzaak zie. Vooralsnog is 128GB in combinatie met de USB 3.0 interfaces voldoende voor dagelijks gebruik - eventuele grote storage kun je altijd op een externe harddisk snel kwijt. Tenslotte nog een puntje over de Toshiba alternatieven, want er zijn er nogal wat. Ik vond deze laptop voor 1050 euro en zag dat de broertjes voor >1200 euro in pricewatch staan met voornaamste verschil een grotere SSD en meer geheugen. Soms zie je ook de Sattelite Z30-A, dat de consumentenversie is van deze Portege - zonder fingerprint, docking port en WIndows 7 Professional. Omdat de ultrabook goed upgradeable is zou ik zeker niet aanraden de duurdere variant te kopen, maar simpelweg de upgrade wat uit te stellen : het display en de overige hardware is precies hetzelfde.
Ik kan deze ultrabook dan ook van harte aanbevelen als een ultraportable notebook.

Gallerij (terug)
Touchpad
Speaker
Keyboard backlight
Display scharnier

Heb jij ook een Toshiba Portégé Z30-A-18J?

Bedankt voor de goede review. Ik heb twee vraagjes:

* De linker shift toets lijkt erg klein. Heb je hier problemen mee? Of met andere toetsen? De reactie hierboven noemt dit namelijk.
* Ik zie dat je Ubuntu hebt geďnstalleerd. Behalve de volumetoetsen, merk je iets van incompatibele hardware?

Alvast bedankt.
Hoi, de linkershifttoets is OK, je went er snel aan (althans ik wel). Met de laatste kernel (>3.18) is de compatibiliteit van de toetsen stukken beter, daarvoor moet je wel een eigen kernel of Ubuntu 15.04+ installeren. De volumetoetsen blijven een issue, maar verder werkt alles goed.
Ik had een klein issue met WiFi drivers (af en toe pakte hij bepaalde openbare netwerken bijvoorbeeld niet goed), maar een nieuwere firmware (9>10<11) voor de Intel WiFi card bracht uitkomst. Zie https://wireless.wiki.kernel.org/en/users/Drivers/iwlwifi (ik kreeg issues met een firmware groter dan 10, let op de kernel versie).

Verder nog steeds erg tevreden over deze ultrabook, hoewel tzt een iets grotere SSD wel het overwegen waard is.
Top, dank je! Fijn voor de beeldvorming! :)
Ik heb dit ultrabookje mogen testen voor de werkgever. De reden dat deze het voor ons waarschijnlijk niet wordt is dat het toetsenbord als niet erg prettig en ergonomisch wordt ervaren. Overigens is de kwetsbaarheid van het scherm ook wel een puntje in een werkomgeving. Wel jammer, want de prijs/prestatie verhouding is verder goed, zeker qua accuduur, draagbaarheid, ports en specificaties van processor/SSD.