Specificaties 12,85" (2560x1700), 32GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Google Chromebook Pixel Review

sander761 12 maart 2015, laatste update op 14 maart 2015, 930 views

Google Chromebook Pixel

Hoogwaardige en snelle hardware. Voor ChromeOS wat overkill, maar met een Linux (en Windows) installatie een pracht Ultrabook.

Pluspunten

• Hoogwaardige bouwkwaliteit (aluminium behuizing)
  • Snelle hardware
  • Draait Linux en Windows (VM)
  • Zeer hoge resolutie display met goede helderheid

Minpunten

• Toetsenbord is niet standaard (sommige toetsen ontbreken)
  • Truukjes nodig voor volwaardige Ultrabook werking
  • Accuduur mag beter (~ 5 uur)

Inhoud
VoorwoordUiterlijke kenmerken
HardwareSoftware/hardware ervaringen
TweakbaarheidConclusie

Voorwoord (terug)
De chromebook pixel 1 is alweer een beetje ouder, maar met de recente release van de opvolger dacht ik dat het goed is om wat vergelijkingsmateriaal online te plaatsen in de vorm van een review. Sommige dingen zullen in de tweede versie zeker verbeterd zijn, maar er zijn wat eigenschappen die niet zullen veranderen.

Uiterlijke kenmerken (terug)
De Chromebook Pixel

Het uiterlijk van de pixel is strak. Aan de bovenkant vind je geen merk, enkel een balk met ledjes (de 'lightbar'). De pixel is 1,5 cm hoog, en met zijn 12.85 inch scherm vergelijkbaar met een Ultrabook. Het scherm is echter niet 16 bij 9 in aspectratio, maar 3 bij 2 - hierdoor ziet het er wat vierkant uit. Het gewicht is ongeveer 1,5 kg, wat de chromebook iets zwaarder maakt dan een gemiddelde ultrabook.
Aan de zijkanten vind je twee USB 2.0 poorten, 1 SD kaart slot, 1 hoofdtelefoonuitgang en de voedingconnector.
De onderkant is wederom strak en kaal uitgevoerd, je treft geen ventilatieopeningen aan omdat deze in het scharnier van het scherm verwerkt zitten.
Het scherm is een touchscreen en daardoor heeft het de gebruikelijke spiegelende werking. Het toetsenbord is voorzien van de meeste toetsen, maar door gebrek aan bepaalde standaardtoetsen wel afwijkend van een normale ultrabook (geen functietoets-labels, geen del/page-up/page-down etc). Verder zit er een groot touchpad op het toetsenbord, waarvan Google bij de presentatie trots vermelde dat dit bestaat uit '(laser) etched glass'. Er zitten geen aparte buttons op het touchpad.

Hardware (terug)
De hardware bestaat uit een Ivy-Bridge core i5 3427u op 1.8 GHz, in combinatie met 4GB geheugen en een 32GB SSD in mijn uitvoering. Er is ook een 64GB SSD met LTE uitvoering beschikbaar. Het scherm is een 2560*1700 pixel zeer hoge resolutie display (239 pixels per inch). De pixel heeft een multi-touch touchpad en touchscreen. Verder beschikt de pixel over Bluetooth 3.0, 2*MIMO-WiFi (op 2.4 en 5GHz) en een SD kaart met SDXC ondersteuning. De hardware is niet upgradeable, aangezien alles op het moederbord zit vastgesoldeerd (met uitzondering van het LTE kaart slot, maar dit is enkel een interne USB 2.0 interface).
Het hoge resolutie display

Software/hardware ervaringen (terug)
Omdat bovenstaand natuurlijk makkelijk op te zoeken is, ga ik in deze review wat verder in op mijn ervaringen met de software. En daarbij concentreer ik me minder op ChromeOS : dat zit (zat) erop, en is leuk als je zoekt naar een laptop voor simpel webbrowsen. In dat geval zou ik het geld besparen dat deze pixel kost en meteen een chromebook van 200 euro kopen :)
De Pixel 1 (en vast ook de 2) is bedoeld voor de developer, en een beetje developer/tweaker zal dan ook snel inzien dat deze Pixel pas echt tot zijn recht komt met de juiste software. Dus plaatste ik er Ubuntu op, versie 14.04.2 LTS. Deze ondersteunt de Pixel nagenoeg volledig out-of-the-box, en kan de standaard installatie op de interne SSD volledig vervangen. Om dit te doen waren wel wat truukjes nodig, een opsomming (de rest is te googelen):
* allereerst moet de chromebook in developer mode worden geplaatst, bij de pixel is dat door middel van de Esc en F3/Refresh key te doen
* daarna moet de Pixel de mogelijkheid krijgen de ingebouwde Seabios te starten, die nodig is voor het uitvoeren van custom besturingssystemen. Dat gaat door middel van het toevoegen van 2 settings in ChromeOS
* vervolgens boot je van een USB of SD kaartje met de Ubuntu installatie
* na installatie is de resolutie van de pixel nog dusdanig dat je programma's als Unity en Firefox nog moet aanpassen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de text-scaling factor in Ubuntu aanpassen naar ~1.7 :
#> gsettings set org.gnome.desktop.interface text-scaling-factor 1.7
* de kernel settings moeten worden aangepast voor het correct werken van suspend/resume
* bij de installatie van een nieuwe kernel had ik wat probleempjes met het touchpad en touchscreen, maar hier zijn ook workarounds voor te vinden
* omdat de pixel een eigenaardige bug heeft dat bij het leegraken van de batterij de Seabios wordt uitgeschakeld (wat je effectief niet meer de mogelijkheid geeft Linux te booten van de interne SSD totdat je een destructieve ChromeOS recovery uitvoert), is ook hier een workaround nodig in de vorm van een USB stickje (die ik overigens altijd bij de hand houd).

Dat lijkt een waslijst aan dingen die je moet doen, maar het eindresultaat mag er zijn. De interne SSD start Ubuntu snel op en met 4GB geheugen en een voldoende krachtige CPU is het ook goed mogelijk om bijvoorbeeld Windows 7 via Virtualbox te installeren op een 64GB SD kaartje. Aan te raden is een snelle klasse 10 SD kaart te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de Sandisk Extreme Pro XDSC 64GB. Gamen is natuurlijk minder handig op de Pixel, gezien zijn Intel HD Graphics 4000 built-in controller. Simpele games, en zelfs SteamOS games zonder al te veel 3d geweld zijn goed op deze book te spelen. Ik raad aan hiervoor wel een externe USB harddisk te gebruiken met voldoende grootte.

Display helderheid (terug)
Ik heb de helderheid van het display gemeten door middel van de app Lux Meter (Android) met een Samsung Note 3. Hiervoor heb ik de app gecalibreerd met een Nexus 5 op maximale helderheid (wit scherm ~ 481 cd/m2), op <0.01 cm afstand van het scherm. Ik heb hierna dezelfde meting herhaald met de pixel op een wit scherm op maximale helderheid, en kwam uit op een maximale lichtsterkte van 461 cd/m2, wat uitstekend is.

Ubuntu Linux 14.04 en Windows 7 (onder Virtualbox) braaf samen

Omdat de functietoetsen niet gelabeled zijn, is het soms wat moeilijker deze terug te vinden. Ik heb dit opgelost met wat labels, maar dat kan vast netter :)
De batterijduur is voldoende, maar verdient geen schoonheidsprijs. Maximaal is 5 uur te halen, met gemiddelde belasting. Verder wordt de Chromebook best warm onder gebruik, het is niet te adviseren deze als schootlaptop te willen gebruiken. Dit heeft voornamelijk te maken met de design-ventilatie, die niet erg efficient is in alle gevallen, maar ik beschouw dit als een noodzakelijk kwaad en niet direkt als een minpunt.

Tweakbaarheid (terug)
Lightbar (tweak) magic

Alsof bovenstaand nog niet genoeg stof voor tweaking oplevert, heeft de Chromebook ook nog een leuke gimmick aan boord in de vorm van een lightbar. Deze 4 ledjes in een strip op de bovenkant van de Pixel zijn standaard een soort van powerindicator. Maar via een I2C bus en een tool (ectool, zelf te compileren onder Ubuntu) kun je snel en eenvoudig zelf commando's sturen naar deze bar en zodoende bijvoorbeeld je Pixel omtoveren in een Ceylon :) Of natuurlijk gewoon je eigen implementatie van Ambilight maken (zoek wel een donkere ruimte, omdat 4 ledjes natuurlijk niet superfel zijn).

De ultrahoge resolutie maakt de Chromebook ook bij uitstek geschikt om aan een UltraHD display te koppelen. Ik heb hem een tijdje aan een Philips 49PUS7909 UltraHD Android TV gehangen, met een actieve displayport naar HDMI converter, waarmee ik 3840*2160@30 goed kon halen.

Conclusie (terug)
De Chromebook Pixel 1 is een tweakbook met bijzondere eigenschappen, sommige wat eigenaardig en je moet er mee aan de slag om het volle potentieel te benutten. Het eindresultaat van die inspanningen is een volwaardige ultrabook met een ultrahoge resolutie scherm, waarop je zowel Linux als Windows applicaties kan draaien.

Heb jij ook een Google Chromebook Pixel?