Eneco Toon Review

mustisen 11 maart 2015, laatste update op 29 augustus 2016, 6.733 views

Eneco Toon

De thermostaat biedt inzicht in jouw verbruik waardoor je eventueel kunt besparen in elektriciteit en gas. Het apparaat zelf voelt echter verouderd aan.

Pluspunten

• Helder inzicht in verbruik (maar niet altijd)
  • Van afstand te gebruiken
  • Mooie vormgeving

Minpunten

• Minder functionaliteit zonder abonnement waardoor je in principe vast zit aan Eneco
  • Inzicht in verbruik klopt niet altijd...

Kwaliteit Score: 3
Reden aanschaf
Ik ben al een tijdje bezig om mijn elektriciteit- en gasverbruik terug te dringen. Naast dat het een lager energierekening oplevert is het uiteraard ook goed voor het milieu. Een lager energierekening begint natuurlijk met inzicht in het verbruik en hiervoor heb ik in oktober vorig jaar besloten om het Toon thermostaat aan te schaffen bij Eneco. Ik heb daarbij een contract voor vier jaar genomen waardoor ik niet voor de thermostaat hoefde bij te betalen. Een handig extraatje bij dit thermostaat is dat het ook nog op afstand te bedienen is.

Aanschaf/installatie
De bestelling bij Eneco ging heel simpel. Met n telefoontje kon ik de overstap van mijn vorige aanbieder naar Eneco regelen. Ik kreeg daarbij gelijk het contract opgestuurd waarin alles duidelijk stond uitgelegd. Ook stond er de maandelijkse abonnementskosten van 3,50 in vermeld dat nodig is voor het ontvangen van updates voor de thermostaat en het op afstand kunnen bedienen ervan. Geen verassingen achteraf dus. Kort voor het ingaan van het contract bij Eneco nam een monteur contact met mij op om een afspraak te plannen om de thermostaat te komen installeren.

De installatie ging erg snel: er werd een module geplaatst bij mijn slimme energiemeter, een module bij mijn Cv-ketel en de oude thermostaat werd vervangen door Toon. Vervolgens werd er contact gelegd met WIFI en de installatie was klaar. De monteur legde vervolgens helder uit hoe ik de thermostaat moest gebruiken. Deze uitleg duurde langer dan de installatie zelf.

De Toon thermostaat
Het apparaat heeft n touchschreen van 7 inch. Het is niet zo responsief als bijv. een iPad. Je moet goed op de (virtuele) knoppen drukken wil het apparaat jouw input registreren. Het apparaat ziet er verder goed uit. Ik krijg positieve reacties van bezoek die het apparaat voor het eerst zien. Het staat dus goed in de woonkamer. Stroom krijgt het van de module dat bij de Cv-ketel is geplaatst. Het stroomverbruik heb ik zelf niet gemeten, maar volgens Eneco ligt dit rond de 50 kWh per jaar.

Het gebruik
De thermostaat heeft een homescherm. Dit scherm is onder verdeeld in de volgende delen:
  • Tijd en datum
  • Temperatuur buiten
  • Verbruik elektriciteit en gas
  • Tabs voor homepagina, elektriciteitsoverzicht, gasoverzicht, vergelijkpagina en openen menu
  • Temperatuur in kamer en + en – knop om temperatuur in te stellen
  • Vier in te stellen profielen
Het zijn gelijk ook de onderdelen die ik het meest gebruik. Verstopt onder het menu zijn er een aantal schermen meer, waaronder bijv. routeinformatie. Maar dat zijn overzichten die ik nagenoeg nooit gebruik. Ook is in een timer in te stellen dat de temperatuur per tijdstip van de dag per dag van de week regelt, maar ook daar maak ik geen gebruik van.

Het scherm van het apparaat heeft drie helderheidsstanden:
  • Actief: geheel wit achtergrond en zwarte letters. Dit krijg je wanneer je op het scherm tikt.
  • Inactief: geheel zwart achtergrond met witte letters. Dit is wanneer je het ‘thuis’, ‘slapen’ of ‘comfort’ profiel hebt ingesteld en je de touchschreen een tijdje niet hebt gebruikt.
  • Uit: geheel zwart achtergrond, er is niets te zien. Dit is wanneer je het profiel ‘weg’ hebt ingesteld.
Zelf gebruik ik de thermostaat voor de volgende doeleinden:

Aflezen kamertemperatuur
Deze is altijd prominent aanwezig op de homescherm.

Regelen temperatuur Cv-ketel
Omdat ik thuis vloerverwarming heb, kan ik weinig winst boeken op het gebied van het verbruik van gas. Daardoor heb ik de profielen zo ingesteld dat er totaal 2 graden verschil is tussen het laagste en hoogste profiel. Ik maak dan veelvuldig gebruik van deze profielen om de temperatuur in te stellen.

Aflezen huidig elektriciteitsverbruik
Om de 10 seconden vraagt de thermostaat het elektriciteitsverbruik op bij de slimme energiemeter. Het wordt duidelijk weergegeven met een kleurgrafiek dat oploopt naarmate het verbruik op dat moment hoger wordt.

Aflezen cumulatief gasverbruik per dag
Op ieder moment van de dag wordt weergegeven hoeveel het cumulatief gasverbruik voor die dag is. Ik weet niet precies hoe dit wordt bepaald, maar volgens mij wordt er om de zoveel tijd de stand van de gasmeter vergeleken met de stand van (afgelopen) middernacht. Het verschil is jouw verbruik voor die dag. Dat betekent dat het gas dat verbruikt is in de keuken ook wordt meegenomen, hetgeen uiteraard de bedoeling is als je je totaalverbruik wilt aflezen. Met behulp van drie vlammetjes die aan of uit gaan wordt aangegeven hoe hard de Cv-ketel op dat moment werkt.

Aflezen hoe mijn verbruik is tov vergelijkbare gezinnen
Je kunt jouw verbruik ook vergelijken met vergelijkbare gezinnen in Nederland. Hiervoor moet je de type woning waarin je woont aangeven, het bouwjaar van jouw woning en jouw gezinssamenstelling. Iedere dag kun je vervolgens zien hoe jouw elektriciteits- en gasverbruik de vorige dag was ten opzichte van andere gezinnen. Het is een leuke optie en het zet aan tot het terugdringen van jouw verbruik.

Inzicht krijgen in de vraag of mijn maandelijks voorschot omhoog/omlaag moet
Na iedere maand stuurt Eneco een berichtje waarin het aangeeft of jouw verbruik voor dat maand hoger of lager is dat vooraf ingeschat en hoeveel euro dat bedraagt. Dit berichtje is in te zien op de thermostaat. Het werkt voor mij in ieder geval helder. Zie update van 13-03-2016 voor aanvulling op dit punt

iOS applicatie
De thermostaat is op afstand te bedienen met je smartphone. Ik gebruik hiervoor de iOS applicatie van Eneco zelf. Met deze applicatie kun je niet alles instellen wat de touchscreen wel kan, maar in ieder geval wel de temperatuur aflezen, thermostaat hoger/lager zetten en het elektriciteits- en gasverbruik inzien.

Overstap naar andere aanbieder dan Eneco
Je kunt alle functionaliteit van de thermostaat gebruiken zolang je bij Eneco zit en per maand 3,50 aan abonnementskosten betaald. Wanneer je overstapt naar een andere aanbieder of afziet van de abonnementskosten, kun je de thermostaat alleen nog maar gebruiken om de temperatuur af te lezen en in te stellen, en de elektriciteits- en gasverbruik in te zien. De thermostaat is niet meer op afstand te gebruiken, updates zullen niet meer binnenkomen en je verbruik is niet meer te vergelijken met andere gezinnen in Nederland.

Ik ben achteraf was blij dat ik de thermostaat heb had aangeschaft. Mijn persoonlijk doel (inzicht krijgen in mijn verbruik zodat ik er wat aan kan doen) haal ik hiermee. Het apparaat voelt echter wel wat verouderd aan wegens de trage responsiviteit van het scherm. Nadat het echter een tijd lang verkeerde informatie aan gaf en ik van een medewerker begreep hoe de terug te krijgen/te betalen bedrag werd berekend, vond ik de 3,50 per maand aan abonnementskosten niet meer te rechtvaardigen. Ik kreeg immers geen juiste data meer voorgeschoteld. Qua looks en degelijkheid is het apparaat prima te noemen, hoewel looks een kwestie van smaak is.

Update 30-8-2015: Grote softwareupdate. Na softwareupdate 3.0.32 voelt de thermostaat een stuk responsiever aan dan eerst. Het openen van de menu's en diverse overzichten gaat nu een stuk sneller. Heb daardoor de minupunt "Voelt verouderd aan" verwijderd.

Update 13-03-2016. Verkeerde status. Eneco pronkt met dat je altijd en overal inzicht in jouw verbruik hebt dankzij Toon waardoor je per maand daar veel op zult besparen. Je wordt immers aangespoord om zuiniger om te gaan met energie als je in jouw status ziet dat je door jouw verbruik juist moet betalen bij de jaarrekening of geld terug krijgt.

Mijn jaarrekening wordt altijd in november opgesteld. Omdat ik minder had verbruikt dan vorig jaar (Toon had mij cht hierbij geholpen), had Eneco mijn maandelijkse voorschot naar beneden bijgesteld. Echter houd ik een ander methodiek aan in mijn huishouden afgelopen vijf jaar en dat is altijd hetzelfde voorschotbedrag betalen ongeacht wat ik heb verbruikt of zal verbruiken. Dit is een bedrag dat altijd hoger is dan wat energiebedrijven denken dat handig is voor mij. Ik stel dit altijd in de maand dat ik mijn jaarrekening heb ontvangen of het contract aan ga. Ook dit keer (en voor het eerst bij Eneco icm Toon). In november heb ik mijn voorschot via Mijn Eneco aangepast.

Tot de jaarwisseling zag ik telkens in de status dat ik minder terug zou krijgen dan dat ik een jaar eerder zag. Ik vond het vreemd, maar ik gaf het tijd. De meterstanden in mijn energiemeter zouden immers leidend zijn bij een eventuele fout van Eneco. De status werd al helemaal raar op nieuwjaarsochtend. Er stond opeens dat ik een verbruik had van 201 minder dan geschat op de eerste dag van de maand. Het duurde een paar dagen voordat er een status stond dat dichter bij de waarheid zat. Een maand later was het weer raak. Wr gaf de status aan dat ik 201 minder had verbruikt, wr op de eerste dag. Voor de goede orde: ik betaal geen 201 aan voorschot per maand, dat ligt lager. Des te vreemder het bedrag.

Wat bleek uiteindelijk: Wil Eneco de juiste status tonen op mijn Toon apparaat, moet het de juiste gegevens krijgen van de beheerder van mijn slimme energiemeter thuis. Uiteraard zit er een hele keten van informatiewisselingen tussen mijn slimme energiemeter en Toon in, en dit is kennelijk de afgelopen maanden verre van stabiel geweest. Buiten een klein berichtje op Mijn Eneco om, is er helemaal geen informatie over geweest naar mij toe. Ik kijk niet dagelijks op Mijn Eneco om te kijken of er wat aan de hand kan zijn. Daarvoor heb ik juist Toon afgenomen: ik verwacht alle informatie die gaan over de status en deze eventueel negatief kunnen benvloeden op Toon (of naar mijn mailadres). Dat kan gemakkelijk met het versturen van een berichtje of het tonen van een popup. Maar dat is niet gebeurd.

Ik ben deze update begonnen met het vertellen over mijn statusinzicht, want toen eenmaal er een logischer status stond, vond ik nog steeds apart dat het bedrag dat ik terug zou moeten krijgen trager 'opliep' dan vorig jaar, terwijl ik minder elektriciteit n zeker minder gas verbruikte dan vorig jaar en hetzelfde voorschot had ingesteld. Wat bleek: omdat ik mijn voorschot via Mijn Eneco had gewijzigd, was deze wijziging niet doorgegeven aan Toon, waardoor deze een status liet zien met het voorschotbedrag dat in november door Eneco was ingesteld. Toon werkt dus op moment van schrijven niet samen met Mijn Eneco als het om het instellen van een voorschotbedrag gaat, je moet hier voor per s bellen met de helpdesk.

Ik heb hier een lange update aan gewijd omdat ik, om alle functies van Toon te mogen gebruiken, 3,50 per maand betaal aan Eneco. In ruil voor deze 3,50 verwacht ik op zijn minst dat Toon ten alle tijde mij juiste informatie laat zien of dat het zelf proactief aangeeft dat de status om wat voor redenen dan ook tijdelijk onjuist is. Dat is wat Eneco namelijk met Toon belooft: inzicht bieden in jouw verbruik zodat je bewuster met energie om gaat en op deze manier minder verbruikt, wat beter is voor het milieu en jouw portemonnee. Maar Eneco houdt zich niet aan zijn belofte. Jammer.

Update 24-8-2016
Inmiddels heb ik de Toon abonnement bij Eneco opgezegd. Het duurt vervolgens een maand voordat alles wordt afgesloten. Vandaag was dat zo ver: ik zag een nieuw berichtje op de thermostaat. Daarin werd aangegeven dat diensten zoals weersinformatie, verkeersinformatie, de app Toon op afstand, en de Gas en Stroom schermen niet meer beschikbaar zijn en/of werken. Ik kan daarmee het apparaat niet meer op afstand gebruiken en in een grafiek zien wat mijn verbruik de afgelopen periode was. De enige functionaliteit wat nog getoond wordt, is het stroomverbruik van dat moment en de cumulatieve gas- en stroomverbruik van die dag. Tevens wordt de tijd nog weergegeven en is het mogelijk een programma in te stellen.

Heb jij ook een Eneco Toon?

Meer advertenties

Hoi ,

Ik twijfel nog over de Toon , loopt er nog een draad van de ketel naar de Toon of is dit ook draadloos ..?
De draad die normaliter van de ketel naar de thermostaat loopt wordt gebruikt. Dus de thermostaat wordt losgekoppeld van die draad en Toon wordt er aan gekoppeld zodat Toon van stroom wordt voorzien. Bij de CV ketel wordt op die draad nog wel kastje gezet wat ook bij de Toon hoort. De communicatie tussen de CV ketel en Toon verloopt dus niet draadloos en ik denk ook niet dat dat ondersteund wordt.
Duidelijke en uitgebreide review.

Begrijp ik het goed dat zowel de temperatuur als het profiel is in te stellen via de iOs app?

Heb hem zojuist besteld!
Dank je!

Je kunt ia de iOS app inderdaad n van de profielen kiezen en ook de temperatuur (ongeacht het gekozen profiel) lager of hoger zetten. Wij hebben dat afgelopen winter vaak gedaan: bij vertrek het profiel "Weg" gekozen en een half uur voordat we thuis waren via de app weer het profiel "Thuis" gekozen.

Veel plezier er mee, ik hoop dat ie zal bevallen!
hoe zit dat met het uitlezen van de meter, ik zit nu bij nuon, heb nog geen slimme meter die komt volgend jaar ! hoe kan ik die dan laten uitlezen door toon ?
Zelf had ik eerst mijn meter laten vervangen door een slimme variant en daarna pas de Toon thermostaat aangeschaft. De installateur zei: "Ow, je hebt een slimme meter? Dan is mijn werk sneller gepiept". Dus ik denk dat de thermostaat wel geschikt is voor een oude meter, alleen wordt de informatie op een andere manier uitgelezen. Ook op de site staat in de voorwaarden niets over een oude of slimme meter: https://www.eneco.nl/toon-thermostaat/hoe-werkt-toon/. Enige voorwaarden:
  • Beschikking over draadloos internet (WIFI)
  • Huis verwarmen met een CV ketel
  • Gas- en electriciteitsmeter moeten zich binnen het huis bevinden
Ga je de thermostaat bij Eneco aanschaffen? Bel anders even met hun om te vragen of jouw energiemeter wel geschikt is.
Ok bedankt , dacht dat het geheel draadloos was , jammer moet nu eventueel weer gaan klussen ...
Dank voor de info, dat is juist wat ik zoek, zeker omdat de tijden van thuiskomen nogal regelmatig onverwacht wijzigen is dit en ideale optie om altijd een warm welkom te kunnen verwachten!
Top! Goeie review! Ik denk dat ik uiteindelijk toch niet voor de Toon ga kiezen. Vooral de abonnements kosten vind ik onnodig. Toch weer 42 euro per jaar.
Dank je! Ik heb echter mijn abonnement bij Eneco een maand geleden opgezegd en ben daarna op vakantie gegaan. Geen tijd gehad om de gevolgen voor de Toon thermostaat in deze review op te nemen. Dat volgt dus binnenkort!
Is zo'n Toon ook zelf te installeren? Ik ben (nog) geen Eneco klant maar vroeg me af of je dan een 2e handse Toon ook zelf kunt installeren. Uiteraard heb je dan niet de updates ala je geen maandelijks abo neemt maar ik neem aan dat de standaard functies nog wel werken?
Wat bedoel je met zelf installeren? Dus zelf aansluiten aan je CV, (slimme) energiemeter en WIFI? Volgens mij kan dat wel. Ik meen mij te herinneren dat er een uitgebreid instructieboekje meegeleverd wordt. Daarnaast was de installatie bij mij heel gemakkelijk omdat ik een slimme energiemeter heb. Kwestie van kabeltje inpluggen dat de gegevens uitleest. Bij oude energiemeters wordt het wel wat lastiger dacht ik. De standaard functies (verbruik op dat moment, cumulatieve verbruik van die dag, profielen aanmaken voor thermostaat, programma's instellen voor thermostaat) zullen uiteraard wel werken, daar heb je geen abonnement voor nodig.
Ik bedoel met zelf installeren dat je bij een 2e handse Toon koopt en die dan thuis zelf installeert. Volgens mij is het dan een kwestie van de oude thermostaat eraf halen en de draadjes aansluiten op Toon. Of is dat niet zo makkelijk als het lijkt? Ik begrijp dat je geen abo kan aanvragen als je niet via Eneco of Coolblue een nieuwe Toon koopt? Dus je zit met een 2e handse Toon altijd met de beperkte functionaliteit (zoals op afstand bedienen, energieverbruik historie)? Of kan je via andere manieren (Domoticz, enz) toch nog op afstand de Toon bedienen?
Er komt meer bij kijken: je moet bij jouw energiemeter een apparaatje installeren dat de gegevens van jouw energiemeter uitleest. En je moet een apparaatje koppelen tussen jouw CV en jouw Toon thermostaat in. Mijn CV ketel bevindt zich bijv. op de 2e verdieping. Uit deze ketel gaat een dun draadje de muur in, dat vervolgens beneden bij de thermostaat er uit gaat en de thermostaat van stroom voorziet. De installateur heeft dit draadje bij de ketel doorgeknipt en het apparaat er tussenin geplaatst. De thermostaat in de kamer vervangen is inderdaad appeltje eitje.
Mijn excuses voor de verwarring, dat heb ik niet bedoeld :) Eerlijk gezegd weet ik niet of je achteraf alleen een abonnement bij Toon kunt aanvragen als je de thermostaat niet via Eneco aanschaft. In mijn geval was het zo dat ik eerst het hele pakket via Eneco had aangeschaft, dus inclusief gas en elektriciteit. Vervolgens ben ik voor gas en elektriciteit overgestapt naar een andere leverancier. Het abonnement voor Toon liep door (inclusief alle functies). Deze heb ik vervolgens op een later tijdstip k opgezegd.

Ik zou het echter vreemd vinden als Toon aangeeft geen abonnement te willen afsluiten omdat je de thermostaat elders hebt aangeschaft. Wellicht kun je contact opnemen met hun helpdesk hiervoor?
Mooie review van Toon, enige wat ik niet begrijp van de Toon is dat deze niet de gegevens direct uit de meter haalt (voor de mooie grafiekjes) maar dat er een tussenstap in zit (netbeheerder). Wel goed dat je dit vermeld.

Als ik het goed begrijp heb je nu alleen zicht (zonder abbo) op het moment verbruik?
Om te berekenen of je nog 'op schema' zit voor dat maand moet Eneco weten hoeveel je hebt verstookt voor die maand. Voor die berekening heeft het gegevens nodig van de slimme energiemeter. Maar het opvragen van die gegevens doet Eneco kennelijk via Enexis. En als er ergens een storing zit in die keten, kan Eneco jou niet meer vertellen of je, met jouw huidig verbruik, moet bijbetalen aan het einde van de maand of juist geld terug krijgt. Aan de ene kant vind ik het goed dat het via Enexis gaat. Zo heeft niet iedere energiemaatschappij zomaar toegang tot jouw energiemeter (tenminste, ik hoop dat het zo geregeld is). Maar als er vervolgens iets mis gaat bij Enexis, kan je niet meer de volledige functionaliteit van Toon benutten.

Ik heb inderdaad alleen zicht op het moment verbruik en op de cumulatieve verbruik voor die dag. Ik kan geen verbruiksgeschiedenis inzien, mijn verbruik vergelijken met anderen (vrienden, gemiddelde vergelijkbare gezin) of mijn thermostaat van afstand bedienen. Ondanks dat vind ik het wel een mooi apparaat voor aan de muur hoor. Alleen jammer dus dat Eneco niet de service biedt die ze beloven voor die 3,50 per maand.