HP Compaq 2710p (RU539EA) Review

eXisTa 3 april 2009, laatste update op 3 april 2009, 442 views

HP Compaq 2710p (RU539EA)

Pluspunten

• Uiterlijk (blijft een mening)
  • Formaat
  • Beeldkwaliteit
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Snelheid
  • Geen optisch station
  • Geen mousepad
  • Scherm draait maar 180 graden in 1 richting

Ergens in februari 2008 kreeg ik een HP 2710P van de zaak, welke een vervanger was voor de Dell Latitude D630 die ik voorheen had.
Dit is natuurlijk een compleet andere soort notebook dus echt vergelijken kon ik het niet.

Uiterlijk
De bouwkwaliteit voelt erg sterk aan, alles is koud wat dus duidt op metaalachtig (aluminium) bouwstof.
Ondanks dit is het dingetje erg licht in de hand.
Hij is voorzien van een 12.1 inch scherm met daarbuiten een zwarte rand van 1 cm welke weer omgeven is door een halve centimeter voordat de buitekanten van de notebook benaderd worden.
Dit geeft het een robuust uiterlijk.
Er zitten een aantal leuke extraatjes op, bijvoorbeeld:
  • Aanraakgevoelige volumeregelaar
  • Uitklapbare antenne
  • Uitklapbaar lampje voor typen in het donker (had liever keyboard backlight gehad maar ach)
  • 1.3MP camera
  • HP Informatiecentrum knop
  • Schuifje voor draadloos aan en uitzetten
Gebruikersgemak
Het ding werkt erg fijn voor mensen onderweg en is voorzien van alle gemakken.

Er zitten wel een paar kleine zaken die me stoorden.
Het scherm kon je draaien en andersom dichtklappen om er een tablet-pc van de maken, dit is uiteraard geweldig maar helaas kon je het scherm alleen rechtsom draaien.
Misschien was dit technisch niet mogelijk maar toch is het jammer.
De speakers, ik moet trouwens speaker (-s) zeggen want het is er maar 1, zijn erg slecht van kwaliteit.
Zolang je het geluid niet maximaal zet is het nog wel om aan te horen.
Alle knoppen en schuifjes werken prima en is dan ook niets om op aan te merken.
Het grootste gemis is een optische drive, die zit alleen bij de docking/expansion bay.

De expansion bay biedt nog een paar extra usb-poorten en voorziet de notebook ook van een Video-Out poort.

De snelheid is niet al te best, dit komt voornamelijk door de Ultra Low Voltage U7600 die er bij mij in zat.
Deze draaide op een snelheid van 1.2Ghz wat voor mijn gebruik veel te weinig is.
Met de basis van Vista (Aero) en gemiddeld computer gebruik moet het voldoende zijn maar als je teveel dingen open hebt staan en weleens met Photoshop werkt zou ik het niet aanraden.

De HD is van superklein formaat, bijna lief te noemen, hij is 1.8Inch groot en voorzien van een Shock Sensor die deze beschermt tegen valpartijen en renacties terwijl de notebook in de laptoptas zit.

Accu

Hier hebben ze toch wel goed hun best op gedaan, deze is namelijk erg goed en houdt de laptop voor wel 6 uur aan met de normale accu.
Ik moet hierbij wel vertellen dat je de correcte settings (HP Battery Life) aan moet hebben staan om dit te halen.
Het is ook nog mogelijk om een extended battery te kopen en eronder te hangen, helaas heb ik daar geen ervaring mee.

Heb jij ook een HP Compaq 2710p (RU539EA)?

Wij hebben deze apparaten ook op de zaak. We gebruiken een corporate image dat op al onze hardware kan worden gerestored, maar op de 2710p is het echt een drama. Onze modellen hebben een 1200Mhz low voltage processor, en dat is voor een hedendaags applicatie-pakket ernstig onder de maat :(