Doogee Titans2 DG700 Zwart Review

Chocoball 9 maart 2015, laatste update op 13 juni 2017, 4.351 views

Doogee Titans2 DG700 Zwart (Product volledig gesponsord)

Hoewel de DG700 niet de eerste ruggedized telefoon van Doogee is heeft deze wel betere specificaties zoals Android Lollipop en een 4000mAH batterij. Wel moet het ontwerp aanspreken en zouden de displayresolutie, camera's en GPS iets beter kunnen. Vooralsnog is er geen alternatief in deze prijsklasse.

Pluspunten

• IP67 stof en waterdicht
  • Android Lollipop
  • Gebarenbediening

Minpunten

• Ontwerp moet je aanspreken
  • Laat water door
  • Matige camera's
  • Plaats microfoon

Als een smartphone ergens slecht tegen kan is het water en stof. Zogenaamde ruggedized smartphones zijn dan een uitkomst maar hebben vaak een klein schermdiagonaal, een verouderde Android versie en een stevig prijskaartje.

Doogee probeert daar met de Doogee Titans2 DG700 verandering in te brengen. Een ruggedized smartphone met een 4,5 inch display, Android Kitkat/Lollipop en zelfs een 8MP OmniVision CMOS sensor. Ook aan de prijs heeft Doogee wat gedaan, deze ruggedized smartphone is er al vanaf 120 Euro te krijgen. Laten we kijken of deze smartphone echt tegen een stootje kan.

Mijn Doogee Titans2 DG700 komt bij Tmart vandaan. Tussen bestellen en afleveren zat net iets meer dan 2 weken. De telefoon was goed verpakt in een noppenfolie envelop. De DG700 komt in een zwart doosje en is zelf ook goed verpakt in noppenfolie. Naast de DG700 wordt het volgende meegeleverd:
1x Oplader met EU stekker
1x Conversie stekker EU-US
1x USB – Micro USB kabel
1x Headset
1x 4000mAh batterij
2x Screenprotectors (1x is reeds aangebracht, 1x los)
1x Rubberen afdekmatje
1x Engelstalige snelhandleiding

(klik om te vergroten)

Een goede aanvulling is de Engelstalige snelhandleiding. Hierin wordt een overzicht met illustraties over de features op de DG700 gegeven. Daarnaast staat er nog veiligheidsvoorschriften in diverse talen in.

Aan de zijkant van de doos zit een krassticker om te controleren of de Doogee origineel is. Echter de link http://www.doogee.cc/en/gb/fangwei.aspv die ik nog voor de DG310 kon gebruiken werkt echter niet meer.

Specificatie
Wi-Fi802.11 b/g/n
CameraVoor 5MP zonder LED flits, achter 8MP (OmniVision) met LED flits
SD kaart ondersteuningJa, tot 64 GB
SensorenAccelerometer, proximity, light
FeaturesetGPS, A-GPS, IP67, Bluetooth 4.0, USB 2.0, USB OTG, Notificatie LED, FM Radio, Smart button en gesture control
Batterij4000mAh, Li-Po, verwisselbaar, 55 gram
AfmetingenL 14,17 cm x B 7,24 cm x D 1,3 cm
Gewicht227 Gram
KleurZwart

Meer specificaties van de DG700 zijn hier of hier terug te vinden.

De Doogee Titans2 DG700 is een “ruggedized” smartphone die gericht is op de zakelijke gebruiker. Het ontwerp is echter nogal apart en gedurfd te noemen. De dikke chromen randen, een achterkant met krokodillenleer motief, stiksels, zichtbare schroeven en aparte zijkanten vallen zeker op maar zullen niet bij iedereen in de smaak vallen. Al deze extra bescherming heeft ook nog eens invloed op het gewicht en het zal niet verbazen dat de DG700 met 227 gram vrij zwaar aanvoelt.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_122124%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_115714%20(Medium).jpg
(klik om te vergroten)

Eerst een anekdote. Bij het ontwerpen van de DG700 waren er 2 verschillende achterkanten, 1 met krokodillenleer motief en 1 met egale leeder structuur. Uiteindelijk is gekozen voor de krokodillenleder structuur maar dit is de reden dat je nog wel eens foto’s ziet van de DG700 met een andere achterkant die niet te bestellen is.

Als we het toestel nader bekijken zien we de volgende zaken. Aan de bovenkant zit een afdekklepje met daaronder de 3,5mm koptelefoonaansluiting en micro USB aansluiting. Links zitten de chroomkleurige volumetoetsen en rechts de chroomkleurige aan/uit toets en “Smart button” toets. Aan de onderkant vinden we alleen de microfoon. Verder zit aan de voorkant de 5MP camera, luidspreker en capacitieve navigatietoetsen in zilverkleur. Als laatste vinden we aan de achterkant de 13MP camera, LED flits en luidspreker.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_123235%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_115459%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_115250%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_115401%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_115537%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_122834%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_122741%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_122641%20(Medium).jpg
(klik om te vergroten)

Een ruggedized smartphone kan tegen een stootje en kan er geen stof en water kunnen binnendringen. Volgens Doogee voldoet de DG700 aan de IP67 specificaties en is daarmee stofvrij en dompeldicht (geen water indringing wanneer het onder water gedompeld is voor 30 minuten op 1 meter).

De DG700 bevat een hele waslijst aan extra’s: Guest account, OTG en notificatie LED om er een paar te noemen. Verder beschikt de DG700 over een Smart button wat een programmeerbare toets is voor vaak gebruikte apps. Ook beschikt het over gesture control wat we ook in andere Doogee toestellen tegenkomen zoals de DG310 en DG280. Een andere technologie waar de DG700 over beschikt is HotKnot. HotKnot is ontwikkeld door Mediated en biedt net als NFC draadloze bestandsoverdracht.

Dit keer gebruikt Doogee voor de hoofdcamera een Sony Exmore RS IMX135 CMOS sensor. Deze CMOS sensor is goed voor 13MP en vinden we bijvoorbeeld ook terug in de LG G3, Samsung Note 3 en Xiaomi Mi3. Om het allemaal draaiende te houden heeft de DG700 de beschikking over een verwisselbare batterij met een capaciteitt van 4000mAh en een snellaadfunctie.

De Doogee Titans2 DG700 heb ik naast dagelijks gebruik ook aan verschillende tests onderworpen zoals synthetische benchmarks, camera, connectiviteit, GPS, batterijduur en zelfs een dompeltest.

Prestaties
De Doogee Titans2 DG700 beschikt over een Mediatek MT6582 SOC die in veel Chinese toestellen terug te vinden is. Deze quadcore SOC is geklokt op 1,3GHz. In Antutu bevinden toestellen met de MT6582 SOC zich vaak onderaan de ranglijst. Ook in dit geval scoort de DG700 met 19724 punten de laatste plaats in de ranglijst.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-01-17-12-52%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-01-17-13-07%20(Mobile).png
(klik om te vergroten)

Om te zien of de DG700 anders scoort onder Android Lollipop volgt hier een tabel met de scores tussen Android KitKat en Android Lollipop:
BenchmarkAndroid KitKatAndroid Lollipop
Antutu1972420462
3DMark Ice Storm Extreme21212121
NinaMark256.8 fps56.8 fps

Alleen de Antutu score in Android Lollipop is iets hoger, de andere benchmarks blijven gelijk.

Geheugen
De DG700 heeft 1GB RAM geheugen. Standaard uit de doos en ingeschakeld blijft daar nog 578 MB vrij beschikbaar voor andere apps. Verder beschikt de DG700 over 8GB ROM geheugen, deze is opgedeeld in een internal storage deel van 1,42 GB (726 MB vrij) en een phone storage deel van 4,71 GB (4,31 GB vrij).

Ook is er een SD kaartslot en deze ondersteund micro SD kaarten tot 64 GB. Zelf kon ik een 8 GB SDHC en 64 GB SDXC kaart zonder problemen gebruiken.

Bediening
Ondanks de dikte zijn alle fysieke toetsen en capacitieve toetsen goed bereikbaar en te bedienen. Doordat de fysieke toetsen wat klein zijn ze lastig te bedienen en door het hexagonale ontwerp voelen ze wat scherp aan de vingers. Daarnaast zitten de fysieke toetsten ook wat losjes. De capacitieve toetsen zijn niet verlicht en de vibratie bij gebruik van de toetsen is goed merkbaar maar niet overdreven.

Met de Smart button kun je 2 veel gebruikte applicaties versneld starten met 1 keer lang indrukken of 2 keer snel achter elkaar. Standaard staan de camera app (lang indrukken) en de zaklamp app (2x klikken) maar deze zijn aan te passen naar elke gewenste app die geïnstalleerd is.

Gesprekskwaliteit
De gesprekskwaliteit is voldoende. Soms wil het gebeuren dat de gesprekspartner opeens klaagt over dat ik niet goed te verstaan ben. Dit heeft te maken met de positie van de microfoon. Deze zit vrij dicht bij de hoek waardoor ik deze onbewust afdek met mijn pink. Handsfree gesprekken klinken duidelijk maar blikkerig over de luidspreker. Gesprekken over een Bluetooth carkit zijn ook voldoende.

SIM beheer
De Doogee Titans2 DG700 is een dual SIM - dual stand-by telefoon wat will zeggen dat je gelijktijdig 2 SIM kaarten kunt hebben maar dat maar 1 SIM kaart gelijktijdig actief kan zijn. Beide SIM kaarten kunnen niet gelijktijdig 3G zijn, via Instellingen is aan te geven welke SIM kaart 3G toegewezen moet krijgen. Het is niet mogelijk een ringtone per SIM kaart in te stellen, slechts één ringtone die voor beide SIM kaarten.

3G/Wi-FI
Bij GSM ontvangst staat altijd 3G, maar zodra 3G daadwerkelijk wordt gebruikt verschijnt het heel klein erbij. Verder heb ik geen problemen met 3G tijdens het gebruik kunnen ontdekken. Wi-Fi zelfs nabij het modem geeft vaak 3 van 4 strepen. Met Speedtest heb ik eerst de snelheid van 3G en daarna de snelheid van Wi-Fi (ADSL 20Mbit) getest.

GPS
Onder Android KitKat (4.4.2) duurde een GPS fix binnenshuis 23 seconden en buitenshuis 16 seconden. Met Android Lollipop (5.0) gaat het stukken beter en duurde het 7 seconden binnen en 5 seconden buiten om een GPS fix te krijgen. Met GPS Test en AndroiTS GPS Test heb ik wat testen gedaan (v.l.n.r: GPS Test binnen, AndroiTS binnen, GPS Test buiten, AndroiTS buiten)

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-01-13-36-32%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-01-13-37-45%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-01-16-39-48%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-01-16-40-40%20(Mobile).png
(klik om te vergroten)

Aangezien Open GPS tracker niet werkt onder Android Lollipop ben ik uitgeweken naar Google My Tracks. Deze toont keurig de route die ik heb gelopen maar de nauwkeurigheid laat nog wat te wensen over. Naast dat het startpunt hetzelfde zou moeten zijn als het eindpunt lijkt het ook alsof ik door voortuinen ben gelopen terwijl dit niet het geval was.

Display
De DG700 heeft een 4,5 inch IPS display met een qHD resolutie (960 bij 540) en een One Glass Solution (OGS) oplossing waardoor het scherm een tussenlaag mist en LCD en digitizer 1 laag zijn in plaats 2 afzonderlijke lagen. Voor een ruggedized smartphone zou je verwachten dat er iets van Corning Gorilla Glass of Dragontail glas op zit maar dit is niet het geval.

De kleuren en helderheid van het display zijn goed. Ook zijn de kijkhoeken goed waarbij de kleuren goed blijven maar de helderheid toch wat moet inboeten. Bij daglicht is het display nog goed afleesbaar en met direct zonlicht op het display wel zichtbaar maar niet leesbaar.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150307_192611%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150307_192445%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150307_192513%20(Medium).jpg
(klik om te vergroten)

De qHD resolutie zorgt er wel voor dat je Youtube video’s in een resolutie van maximaal 480p kunt bekijken. Door de 16:9 verhouding kan ik er prima 1080p films op afspelen wat niet onaardig uitziet ondanks de 4,5 inch.

Luidspreker/headset
Om geluid uit de luidspreker te krijgen moet het volume boven de 75% zijn ingesteld. Op 100% klinkt het wel luid maar erg vlak en ook blikkerig. Mogelijk heeft dit te met het materiaal waarmee de luidspreker is afgedicht tegen vocht en stof. Als alternatief heb ik een Earson 151A bluetooth speaker gebruikt die ook nog eens tegen een spatje water kan. Gelukkig kan dit keer het Bluetooth volume erg hard wat eerder bij de Doogee DG310 niet het geval was.

Doogee levert een headset mee maar deze heb ik niet getest. In plaats daar van heb ik weer met mijn Xiaomi Piston V2 getest. Zowel muziek als gesprekken klinken goed zonder opmerkingen. Wel moet je rekening houden wanneer je een headset of koptelefoon dat het afdekklepje vrij lang is en in de weg zit. Je kunt het klepje wel wegdraaien maar een fijn systeem is het niet. FM radio luisteren is matig. Zelfs al is de zender goed afgesteld blijft er veel ruis.

Stoot, stof en waterdicht
Zoals eerder aangegeven heeft de Doogee DG700 een IP67 certificering en is daarmee stofdicht en dompeldicht tot 30 minuten op 1 meter diepte. Op Youtube zijn er diverse filmpjes met tests van de DG700 waarin de DG700 onder water wordt gedompeld, auto’s overheen rijden en er wordt zelfs op geschoten met een Airsoft. Zelf heb ik gekozen om de DG700 onder water te testen en te kijken hoeveel water eventueel kan binnendringen.

De Doogee heb ik 15 minuten in een kom met water gelegd. Wat hierbij opvalt is zodra de DG700 onder water komt dat het scherm gewoon nog een tijdje aanblijft maar de capacitieve toetsen onder water niet langer functioneren. Na 15 minuten bleek dat er toch wat water naar binnen is gekomen maar ik heb geen waterdruppels onder het afdekmatje kunnen constateren. Na de test heb ik tot op heden geen problemen met de DG700 kunnen ontdekken die mogelijk door waterschade zouden kunnen zijn ontstaan.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150208_133304%20(Medium).jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150208_125139%20(Medium).jpg

Camera
Doogee gebruikt een 8MP CMOS sensor van OmniVision. Doogee adverteert maar al te graag dat deze sensor ook in de iPhone wordt gebruikt. Deze zogenaamde back-illuminated sensor (BSI) sensor zou betere foto's maken in omgevingen waar weinig licht is. Met de camera heb ik wat binnen met en zonder flits) en buitenopnames gemaakt.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_125822.jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150305_184017.jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/IMG_20150308_103246.jpg
(klik om te vergroten)

Wat opvalt bij opnames met flits binnen is een heldere vlek in het midden en dat de randen vrij donker blijven. Bij buitenopnames valt op dat ze onscherp zijn. De LED flits is blauwwit van kleur en erg fel omdat Doogee het ook aanprijst als zaklamp. Het valt inderdaad op dat de LED een grote ronde lichtbundel heeft. Het midden en de rand van de lichtbundel zijn vrij helder wat invloed heeft op foto's met flits.

(klik om te vergroten)

De frontcamera is een 5MP camera zonder flits. Bij de opnames valt op dat kleuren wat minder verzadigd zijn in vergelijking met het originele object.

Batterij
Het is opvallend dat de DG700 een verwisselbare batterij heeft gebruikt omdat je eerder zou verwachten dat deze ingebouwd is om indringing van water te voorkomen. De DG700 houdt het makkelijk langer vol dan een dag en ook wel 2 of meer. Onder Android 4.4.2 had ik het bekende probleem bij Doogee dat er bijvoorbeeld na een paar dagen nog 44% batterijcapaciteit over is en als ik een gesprek start de batterij opeens leeg is. Onder Android Lollipop is mij dat nog niet overkomen dat de batterij opeens leeg is terwijl er nog voldoende batterijcapaciteit moet zijn. Zo heb na 6 uur film kijken nog steeds 50% batterij over.

Ook heb ik wat benchmark tests gedaan met Antutu en Geekbench. In Antutu battery tester scoort het de 1e plek met 8048 punten en in de batterij test van Geekbench 3 heeft de DG700 het 11 uur, 41 minuten en 30 seconden volgehouden en daarmee 3166 punten gescoord.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-01-17-12-18%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-02-22-24-31%20(Mobile).png
(klik om te vergroten)

De DG700 heeft een snellaadfunctie waarmee de batterij in 1 uur voor 50% is opgeladen. In de test van batterij laag (15%) naar 50% doet de DG700 er iets meer dan 30 minuten over. Volledig opladen duurt 2 uur en 10 minuten.

Sensoren
Met een ruggedized telefoon zou je misschien een batterij aan sensoren verwachten zoals luchtvochtigheid, temperatuur of hoogtemeter naast de gewone sensoren. De DG700 heeft er gewoon 3: accelerometer-, proximity- en lightsensor. Met Sensorbox for Android kon ik deze 3 sensoren succesvol testen.

(klik om te vergroten)

Met Android KitKat had ik het probleem dat tijdens het bellen de display steeds aanging en dus waarschijnlijk een issue met de proximity sensor. In Android Lollipop kon ik dit niet reproduceren en tevens gaat het automatische dimmen van het scherm nu ook beter.

Notificatie LED
De DG700 heeft een 3 kleuren LED (rood, groen en blauw) voor batterij en notificaties. De notificatie LED kan aan of uit gezet worden voor het volgende:
- Batterij leeg (rood knipperend)
- Opladen (blauw branden)
- Batterij vol (groen branden)
- Notificaties (groen knipperen)

Het kleurenschema is vast en kan niet aangepast worden.

Gebarenbediening
De DG700 is letterlijk volgestopt met allerlei gebarenherkenning. In het instellingen menu staan de volgende opties: Smart wake up, System gestures en Smart gestures.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-08-11-36-01%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-08-11-36-11%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-08-11-36-21%20(Mobile).png
(klik om te vergroten)

Bij Smart wake up kan met behulp van dubbel tap of het schrijven van een specifieke letter een applicatie gestart worden. Dit keer heeft Doogee wel over de veiligheid nagedacht en zal wanneer een PIN of patroon is ingesteld deze eerst aan de gebruiker gevraagd worden.

System gestures is een combinatie van gebaren of beweging van de telefoon (omdraaien, naar het hoofd brengen) waarop de telefoon een bepaalde handeling kan doen zoals stil zodra het toestel wordt omgedraaid, met 3 vingers een screenshot maken of dubbel tap op de home toets om het toestel te vergrendelen.

Bij Smart gestures kun je de DG700 zonder het toetstel fysiek aan te raken wanneer je een hangbeweging boven de display maakt voert de DG700 een bepaalde actie uit zoals ontgrendelen, naar de volgende foto of muzieknummer. Als dit ingeschakeld is brandt er een heel vaag rood oogje bij de sensoren. Zodra je hier je hand over beweegt voert het de actie uit. Het ontgrendelen werkt echter niet als het ontgrendelen beveiligd is met bijvoorbeeld een PIN of patroon.

HotKnot
HotKnot is ontwikkeld door Mediatek en kan net als NFC draadloos bestanden verzenden. Waar het bij NFC via achterkant tegen achterkant gaat moet bij HotKnot de displays tegen elkaar gehouden worden.

(klik om te vergroten)

Het werkt als volgt. Schakel op beide toestellen HotKnot in. Selecteer op het zendende toestel de afbeelding en deel deze via Hotknot. Laat beide toestellen elkaar via de display aanraken en wacht op de bevestigingstoon. De ontvangende telefoon zal vragen de afbeelding binnen te halen. HotKnot werkt wel maar ik zie nog niet de toegevoegde waarde in t.o.v. NFC.

De Doogee Titans2 DG700 kwam oorspronkelijk met Android KitKat 4.4.2. Doogee gebruikt een stock Android met wat kleine aanvullingen zoals Go Keyboard en oneKeyLock. Wel heeft de DG700 een aangepast thema en iconen en net als de telefoon zelf zal dit thema niet iedereen bekoren. Standaard heeft de DG700 geen ROOT.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/2_06.jpg http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/2_08.jpg
(klik om te vergroten)

De DG700 is de eerste telefoon van Doogee met Android Lollipop 5.0. Deze zal binnenkort als OTA aangeboden worden maar Doogee levert de bestanden en applicatiee aan om het er zelf op te zetten. Tevens geeft Doogee aan dat dit op eigen risico is omdat het niet via het OTA proces verloopt.

Met de instructies en aangeboden applicatie lukte het mij niet Lollipop erop te krijgen, Uiteindelijk is het via SP Flash Tool wel gelukt om Lollipop er op te krijgen. Door Lollipop is het DG700 thema verdwenen maar ook de feature Guest account. Wat in Lollipop ontbreekt zijn de kill switch functionaliteit (Factory Reset Protection) en Encrypt device.

http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-08-11-35-10%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-08-11-35-28%20(Mobile).png
http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-08-11-35-34%20(Mobile).png http://rva73.home.xs4all.nl/Image/Photo/DG700/Screenshot_2015-03-08-11-36-31%20(Mobile).png
(klik om te vergroten)

Samengevat is de Doogee Titans2 DG700 is een redelijk voordelig MT6582 toestel met Android Lollipop, stof- en dompeldicht en lange batterijduur door de 4000mAh batterij. Jammergenoeg blijft de resolutie van het scherm achter, zouden de camera's beter mogen en GPS gaat met stapjes vooruit. Over het ontwerp, je vindt hem mooi of spuuglelijk maar mocht hij ooit in het water vallen dan ben je verzekerd dat hij het erna nog doet.

Bedankt voor het lezen van mijn review over Doogee Leo DG280. Mocht je na deze review nog vragen hebben, op- of aanmerkingen hebben of bepaalde zaken beknopt vinden laat ze alsjeblieft hieronder weten.

Heb jij ook een Doogee Titans2 DG700 Zwart?

Mooie review.

Je schrijft dat er wel wat water is binnengedrongen, maar dat dit niet voor problemen heeft gezorgd.
Waar was het water dan binnengekomen?
Graag gedaan en dank voor het compliment.

Kijk even op de foto's onder het kopje Stoot, stof en waterdicht. Er waren wat waterdruppels nabij de cameralens, via de opening voor de luidspeaker en bij het afdekklepje van de USB/koptelefoonaansluiting.
aha, en achter een afdekklepje zou je natuurlijk geen water verwachten.
hmmm ik vind m wel mooi en heb een nieuwe phone voor mn vrouw nodig. Dit is weer eens iets anders wbt design en als hij dan in het zwembad valt is het niet gelijk het einde.

Bedankt voor de review ik ga m bestellen.
Voor de goed orde het zat alleen aan het klepje maar niet bij de aansluitingen zelf. Weet je zeker dat je vrouw het gewicht geen probleem zal vinden?
ja en er is al gelijk een kleine wijziging. Mijn vrouw heeft helaas haar telefoon onlangs laten vallen dus gebruikt nu de 5" smartphone die ik voor ons zoontje had gekocht. Daar heb ik nog geen simkaart/abbo voor en hij gebruikte hem dus alleen om af en toe wat mee te gamen.

Dan zijn wij (zoon en ik) voornemens om de capgemini videoserie te gaan volgen om java te leren en dat gaat uit van android 5

Dus besloten is dat zoon de doogee neemt (ook wel fijn want de telefoon van mijn vrouw zit normaliter in haar tas dusbeschermd) en hij vindt de telfoon erg mooi en vergeleken met zijn ipad is het gewicht dan weer laag.

Lekker ook dat dual sim, wij gaan deze zomer naar NL dus dan knal ik een NL prepaidkaartje in het ding voor gemakkelijke comm. Onze huidige telefoons hebben ook dual sim, want voor digid is soms een sms nodig bijv.
Ik dacht dat je dat speciaal voor de review wel had gedaan.
Man caught during phone review

Goeie review. En wat is nu voor een bouwvakker aan te raden? Deze of toch een oudere motorola defy bijvoorbeeld?
Dank je voor het compliment. De DG700 zal best tegen een stootje kunnen maar gezien de materialen zoals metaal en zwart plastic blijft deze kwetsbaar voor deukjes, krasjes, etc.

Eerder zou een versie met een rubberen behuizing de betere keus zijn. Als je het in de Chinese merken zoekt en ook wat betere specs wilt dan is misschien de NO 1. X1 en X2 iets voor je.
Nette review, lekker uitgebreid! Heeft er wel voor gezorgd dat mijn vrouw hem nu niet meer koopt. Maar dat is ook goed natuurlijk :)
Dank je voor het compliment. Ik begrijp dat mijn review mogelijk invloed heeft gehad op de aanschaf. Mag ik zo brutaal zijn door te vragen op basis waarvan je vrouw afzag van een aankoop?
Eigenlijk maar om twee punten: het gewicht en de camera. Voornamelijk het gewicht speelde een grote rol, was het alleen de kwaliteit van de camera geweest dan had ze hem denk ik wel willen aanschaffen. Zelf vond ik de resolutie ook wat tegenvallen, maar ja, voor dat geld.. :)
Het schijnt dat Doogee werkt aan een Doogee DG700 Pro versie met een Mediatek Helio X10, 3 of 4 GB RAM, 5" 1080p display en een 6000mAh batterij.
Voor een aparte ringtone per simkaart bestaan er wel apps zoals Dualsim ringtone.
De voor mijn zoontje is eindelijk binnen.

Een erg mooi ding, voelt als kwaliteit en degelijk.
Zoon is er erg blij mee, en mijn vrouw en ik probeerden hem nog over te halen toch een telefoon van ons te gaan gebruiken want oei oei wat is ie mooi :P
Leuk om te horen, ben benieuwd of er meteen Android Lollipop op staat? Anders zou ik hem zeker bijwerken.
Ja hij stond er al op :)

Zoon is er erg blij mee, de camera heeft een erg goede panaroma feature waar hij zich kostelijk mee heeft vermaakt. Al zijn games draaien soepel en heerlijk natuurlijk dat na inloggen op account alle apps er alweer zijn, enkel de woordenboeken even opnieuw downloaden maar de apps ervoor stonden al klaar.
Bedankt voor de uitgebreide review!

Weet je of er ook de Nederlandse taal op kan voor Android/de menu's etc. of alleen Engels?

Ben je toevallig ook bekend met de Blackview BV5000 als eventueel alternatief?
In principe staan er altijd meerdere talen op waaronder Nederlands. Echter wil het wel zo zijn dat opties die door Doogee in het Instellingen menu zijn toegevoegd altijd Engels blijven.

De Blackview ken ik niet, overigens is er ook een opvolger van de DG700 namelijk de T5 van Doogee.
Bedankt voor de info, die T5 heeft inderdaad mooie specs zie ik maar is wel een klap duurder dan deze. Zoek een relatief goedkope voor m'n vader die veel buiten werkt, dit is zeker een goede kanshebber.
Prima Review! Ik zoek een telefoon die ik op de fiets zou kunnen monteren om GPs routes te volgen met Strava. Voor de prijs van deze telefoon kan je 3 a 4 garmins kopen. Zou deze telefoon geschikt zijn? Heeft iemand wat meer ervaring met de GPS?
GPS bij Mediatek SOCs laat soms te wensen over. Toen ik het toestel testte was het net uit en zoals je kunt zien leek mijn route door huizen heen te gaan. Mogelijk zijn er nog updates geweest om de GPS te verbeteren maar dat ik heb ik niet meegekregen. Je zou ook nog naar de UHans U100 kunnen kijken, dit toestel is gelijk aan de DG700 maar mogelijk is daar GPS beter van.