Specificaties Bedraad Qwertz met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwertz) Review

melek-taus 8 maart 2015, laatste update op 8 maart 2015, 6.323 views

CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwertz)

Voor gemiddeld 40,- is de Octane in mijn ogen een koopje en zal er weinig tot geen concurrentie zijn in deze prijsklasse.

Pluspunten

• Goedkoop, heel goedkoop voor wat je krijgt
  • Mooi design en goed uitgevoerd
  • 7 verschillende kleuren verlichting
  • Het toetsenbord heeft erg leuke functies
  • Muis is niet vingervlek gevoelig
  • Toetsen en muisknoppen voelen goed aan
  • Muis is zowel links als rechtshandig te gebruiken. (zij knoppen alleen voor rechtshandigen)
  • Multi media functies

Minpunten

• Toetsenbord is vingervlek gevoelig
  • Anti Ghosting werkt niet op de X toets
  • Muis heeft 4 vaste DPI waarden
  • Het gewicht van de muis is erg licht en niet aanpasbaar
  • Muis scroll wiel is altijd wit verlicht en kleurt niet mee

Review: Cooler Master Storm Octane

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Gebruik

================================================================================

Inleiding:

Cooler Master is een bedrijf dat zich onder de naam CM Storm de laatste jaren erg hoog heeft opgewerkt in de gaming scene. Zo hebben ze als CM Storm zijnde erg goed beoordeelde gaming producten op de markt gebracht, van muizen tot aan behuizingen toe en ook sponsoren ze enkele e-sports teams.
Een paar jaren geleden heeft CM Storm een toetsenbord, muis combinatie genaamd de Devestator op de markt gebracht. Het betrof hier een erg goedkope combinatie bedoelt voor casual gamers/ gamers die niet veel geld te besteden hebben, net beginnen met deze hobby of niet veel eisend zijn. De Devastator bestaat natuurlijk niet uit de best beschikbare producten, maar voor een paar tientjes mag je dat ook niet verwachten. De Devastator bestaat uit een gaming muis met een redelijke sensor en een gaming toetsenbord welke geheel verlicht is. Voor het geld dat de Devastator kost vond ik dit zelf een aardig nette combinatie.

Na het in mijn ogen succes van de Devastator is CM Storm onlangs met een combinatie genaamd de Octane op de markt gekomen. Het betreft hier een toetsenbord met muis combinatie voor gemiddeld 40,- wat dus erg goedkoop is voor een gaming toetsenbord met muis. De combinatie is bedoelt voor casual gamers/ gamers die niet veel te besteden hebben of gamers die niet te hoge eisen aan hun producten stellen. Het betreft hier geen mechanisch toetsenbord zoals we veelal zien bij CM Storm, wel is het toetsenbord geheel verlicht en voorzien van multimedia toetsen. Voor 40,- is het al erg lastig om een gaming toetsenbord met gaming muis te krijgen en dan al helemaal als deze ook nog voorzien is van verlichting. Dit klinkt mij dus zo al erg aanlokkend in de oren.

De Devastator maakte mij destijds al erg nieuwsgierig en bij het horen over de Octane had ik gelijk zoiets van deze moet ik proberen. Zo heb ik dus onlangs een mooi pakketje in ontvangst mogen nemen. Of moet ik ervan maken dat mijn hond een mooi pakketje in ontvangst heeft mogen nemen.

In deze review beoordeel ik de CM Storm Octane zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's die ik host via Photobucket. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veel eisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen.

Specificaties:

Hieronder de specificaties zoals deze op de website van Cooler Master worden vermeld.

De Octane Muis:

De muis wordt de MS35 genoemd en is voorzien van een Avago 3050 sensor. Het betreft hier een vrij veel gebruikte instap sensor voor goedkopere gaming muizen. Deze sensor zien we bijvoorbeeld ook terug in de ROCCAT Lua, CM Storm Xornet en Steelseries Kinzu V3.

De Avago 3050 staat er om bekend dat deze bij lage DPI instellingen erg goed presteert, maar bij hoge DPI instellingen juist weer erg slecht presteert. Dit is dan ook de reden waarom de meeste fabrikanten de DPI locken op 2500 – 3500. Zo ook CM Storm want de Avago 3050 in de Octane biedt ondersteuning voor 4 DPI waarden van 500 tot en met 3500. Volgens veel gebruikers werkt de 3050 erg goed op 500 tot 1500 DPI met 3m/s en dan zou er geen sprake zijn van jitter en maar minimale predictie. De 3050 zou op lage DPI erg accuraat en wendbaar zijn zelfs voor gebruikers die afhankelijk zijn van zeer snelle beweging wat dus perfect wordt bijgehouden. Op hogere DPI waardes zou er wel sprake zijn van veel predictie en jitter. Verder kunnen de muisknoppen tot in ieder geval 10 miljoen clicks worden gebruikt.

De muis voorzien van 6 knoppen, 2 de muisknoppen, 2 zij knoppen op de linkerkant en een DPI en verlichting knop onder het scrol wiel. Met de DPI switch kan er tussen 4 DPI levels worden gekozen, 500, 1000, 2000 en 3500 en met de verlichting knop is mogelijk om de verlichting aan passen, hierbij is de mogelijkheid 1 van de 7 kleuren te kiezen.
De muis is voorzien van een USB 2.0 kabel en kan plug en play worden gebruikt zonder dat er enige software nodig is. De USB kabel is 1.8 meter lang, wat dus ideaal is als je de computer naast je bureau op de grond hebt staan.
Met een gewicht van 116 gram is de muis erg licht.

Het Octane toetsenbord:

Het toetsenbord wordt de MB7C genoemd. Het betreft hier een volledig verlicht toetsenbord met numeriek gedeelte en 6 extra media toetsen. Het betreft hier een toetsenbord met 'traditionele' dome-schakelaars. Dit houdt in dat er een rubberen kapje op een membraan wordt gedrukt welke de aanslag registreert. Dit is een vrij simpele techniek wat standaard is voor toetsenborden van deze prijs. Mechanische toetsenborden zullen we immers voor deze prijs nog niet vinden.

Er kan tussen 7 kleuren aan verlichting op het toetsen worden gekozen en ook kan de verlichting modus worden aangepast. Zo is het mogelijk het licht te laten pulseren en ook kan hiervan de snelheid worden geregeld.

Het toetsenbord is voorzien van 19 key anti ghosting wat inhoudt dat er 19 toetsen tegelijk kunnen worden ingedrukt zonder dat er een aanslag wordt gemist. Dit is een belangrijk aspect voor een gaming toetsenbord aangezien er tijdens het gamen meerdere toetsen tegelijk worden gebruikt waardoor het een probleem zou zijn als er eentje niet wordt geregistreerd.

Met een gewicht van 920 gram betreft het hier een zwaar toetsenbord wat natuurlijk als voordeel heeft dat deze niet snel verschuift en stevig op de ondergrond staat.

Het toetsenbord wordt middels een 1.8 meter lange USB 2.0 kabel op de computer aangesloten en werkt volledig zonder extra software. Het betreft hier dus een plug en play toetsenbord welke direct te gebruiken is.

Ook is het mogelijk de Windows toets te vergrendelen en is er een vergrendeling aanwezig om het gehele toetsenbord te vergrendelen voor als je niet achter de computer zit.

CM Storm Octane product pagina

De specificaties liegen er in dit geval niet om, voor een klein bedrag krijg je toch echt een geweldig setje met uitzonderlijke functies.

Verpakking:

Het Octane setje wordt geleverd in een rechthoekige verpakking, het kan ook niet anders aangezien er een toetsenbord en muis in zit. Veel speciaals valt er niet op de verpakking te zien. Het is een donkere verpakking met paarse wolk elementen waarop het CM Storm logo en de naam Octane groots aanwezig zijn. Om dit op te laten vallen is dit middels zilver folie op de verpakking gedrukt. Dit is natuurlijk gamer bling en kijkend naar de verpakking is de inhoud ook duidelijk bedoelt voor gamers.

Natuurlijk bevat de buitenkant van de verpakking informatie over de belangrijkste functies van het Octane setje.

Openen we de verpakking zien we het toetsenbord en muis in een bescherm hoes liggen. De muis is om verschuivingen tegen te gaan nog extra ter bescherming in foam geplaatst. De kabels zijn achter een kartonnen klepje geplaatst zodat deze het toetsenbord en muis niet kunnen beschadigen.

Cooler Master heeft in mijn ogen er genoeg voor gedaan om ervoor te zorgen dat het setje niet tijdens vervoer kan beschadigen.

Als we de doos helemaal leeg hebben gemaakt hebben we een toetsenbord, muis en handleiding in ons bezit.

Veel kunnen we natuurlijk niet zeggen over de verpakking, het gaat er immers om wat er in zit. Wel vind ik dat er goed is nagedacht over de verpakking, deze is voorzien van de belangrijkste gegevens van de inhoud en ook is alles goed beschermd.

Uiterlijk:

De Octane muis

Er is naar mijn idee genoeg aandacht besteedt aan het uiterlijk van de Octane muis. Het betreft hier duidelijk een gaming muis gezien het opvallende uiterlijk en de aanwezige gamer bling.
Het futuristische design van de Octane muis spreekt mij persoonlijk echt aan, maar ik mag dan ook wel graag gamer bling zien.

Het betreft hier duidelijk geen standaard muis en ik ben ook wel benieuwd of de muis wel lekker in de hand ligt aangezien de vormgeving erg hoekig is.

De muis is geheel zwart met enkele mat zwarte accenten. Het materiaal voelt verder goed aan, het betreft hier plastic en de bovenkant heeft meer grip door de structuur die in het materiaal is aangebracht. De bovenkant is ook gemaakt van een ander soort materiaal dat iets grover is. De muis voelt erg stevig, rammelt niet en ook zitten de knoppen goed vast.
Op de linkermuisknop is duidelijk het CM Storm logo aangebracht met de naam van het model. Hieronder vinden we twee extra knoppen die standaard ingesteld staan als vorige en volgende pagina in een web browser. De 2 knoppen bovenop de rug achter het scrol wiel zijn voor het wijzigen van de DPI en verlichting.

De muis heeft een symmetrische vorm wat inhoudt dat deze zowel rechts als linkshandig kan worden gebruikt. Het enige nadeel is dat de extra duimknoppen alleen aan de linkerzijde van de muis zijn geplaatst. Een linkshandig persoon zou de knoppen aan de zijkant alleen met de pink kunnen gebruiken.

De onderkant van de Octane bevat aan de achterkant een vrij grote vlakke glijder en aan de voorkant 2 kleinere vlakke glijders. Ik ben zelf een voorstander van het gebruik van grote glijders met een ronding onder de muis, Dit omdat grote glijders met een kleine ronding beter glijden over het oppervlakte en dus soepeler aanvoelen in gebruik. Of dit daadwerkelijk invloed heeft op de prestaties is niet na te gaan, hiervoor zou je namelijk twee exact dezelfde muizen met verschillende glijders moeten gebruiken.

Op de onderkant zien we ook een grote schijf met het CM Storm logo. Ik dacht dat deze schijf los te halen was, maar dit kan toch niet. Wat voor nu de schijf heeft kan ik niet aangeven, wel staat er een klein pijltje bij dus iets zou hier mee kunnen worden gedaan.

Als de verlichting is ingeschakeld en je kijkt vanaf de bovenkant kijkt neer op de muis heeft deze wel iets weg van het hoofd van een Transformer. De verlichting lijkt dan op de ogen en de rug van de muis lijkt op een mond kap. Des te langer ik ernaar kijk krijg ik toch echt het idee dat dit misschien een bron van inspiratie voor de Octane muis is geweest.

De verlichting van de muis kan middels een druk op de knop veranderen van kleur. Er kan dan worden geselecteerd tussen 1 van de 6 andere kleuren. Er zijn in totaal dus 7 beschikbare kleuren.

Rood

Groen

Paars

Geel

Cyaan

Wit

Wat ik dan wel jammer vind is dat de verlichting van het scrolwiel niet mee kleurt. De verlichting van het scrolwiel en het rooster aan de voorkant blijft in alle gevallen wit verlicht. Wel moet ik hierbij zeggen dat deze verlichting erg vel is en dus ook goed opvalt in het donker. Vooral het licht van de rooster/ vents aan de voorkant straalt duidelijk.

Het Octane toetsenbord

Ook in het Octane toetsenbord is het futuristische design meegenomen en ik vind dit toetsenbord er ook echt goed uitzien.Het toetsenbord heeft enkele aparte design elementen waardoor je ook duidelijk uit kan maken dat het hier om een gamers toetsenbord gaat.

Midden aan de voorkant wordt groots de naam "Octane" vermeld.

Wat ik zelf altijd een positief punt vind is een grote spatie toets. Helaas worden spatie toetsen zoals dit niet veel gebruikt en hierom vind ik toch echt dat Cooler Master goed nagedacht heeft over de elementen van dit toetsenbord. Doordat er gebruik wordt gemaakt van een grotere spatietoets kan je deze erg makkelijk bereiken maar ook leunt je duim tijdens het gamen erg gemakkelijk op de spatie toets.

Ook is het toetsenbord voorzien van multimedia toetsen die zonder "FN" kunnen worden gebruikt. Dit vind ik toch wel een erg goede toevoeging en dit had ik ook niet verwacht.

Het gebruikte materiaal voelt erg stevig aan en het toetsenbord rammelt ook niet. Bij een toetsenbord van deze prijsklasse had ik niet verwacht dat het zo degelijk zou zijn uitgevoerd.

Aan de onderkant zien we een soort van motief, waarvoor dit dient zou ik niet weten ik zelf zie hier geen meerwaarde van. Het toetsenbord staat verder op rubberen voetjes zodat deze niet kan verschuiven en goed stevig staat.

Zoals bij de meeste toetsenborden is de Octane ook voorzien van verstelbare pootjes waardoor je de achterkant van het toetsenbord hoger kunt zetten en deze dus schuin gaat staan.
De pootjes zelf zijn helaas niet voorzien van rubber. Dit is begrijpelijk aangezien Cooler Master op bepaalde punten wel moet besparen om de prijs zo laag te houden.

Schakelen we de verlichting aan zien we pas goed hoe mooi het toetsenbord eruit ziet. De toets opdrukken zijn erg duidelijk dus de niet blind typers zouden ook geen moeite hebben met dit toetsenbord. Verder vind ik de opdrukken er ook erg netjes en goed afgewerkt uitzien.
Het is mogelijk om tussen 3 licht niveaus te kiezen. Middels de FN + PAGE UP en DOWN knoppen kan het niveau van de verlichting worden gewijzigd.

Niveau 1

Niveau 2

Niveau 3

Verder kan je met een speciale verlichtingsknop ook de kleur van de verlichting wijzigen. Op blauw na zijn er nog 6 andere kleuren waar je tussen kunt kiezen.

Rood

Groen

Paars

Geel

Cyaan

Wit

Ook biedt dit toetsenbord de mogelijkheid de verlichting te laten pulseren. De verlichting zal dan van kleur naar kleur springen. Dit is dan mogelijk door op de FN + verlichtingsknop te drukken. De snelheid van het pulseren kan met de toetsencombinatie FN - en = worden versneld of vertraagd. Hierbij twee voorbeelden.

Snel pulserend

Langzaam pulserend

Ik had zelf verwacht dat er wel duidelijke min punten aan de kwaliteit van het materiaal en de uitwerking hiervan te vinden zou zijn echter hier heb ik niets op aan te merken. Cooler Master heeft voor weinig geld toch echt een heel net game setje op de markt gebracht.
Het design is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het er echt geweldig uitzien. Het setje heeft de benodigde game bling en ook is de verlichting top uitgewerkt met meer dan genoeg mogelijkheden.

Het uiterlijk heeft me toch echt verbaasd nu nog het gebruik.

Gebruik:

Tijdens het gebruik van de Octane muis werd ik blij verrast hoe goed deze in de hand ligt. Door de vormgeving had ik hier mijn twijfels bij maar na enkele weken in gebruik kan ik dus alleen zeggen dat de muis erg prettig in de hand ligt. Wel verwacht ik dat door de vormgeving dit niet bij iedereen het geval zal zijn. Mijn hand valt in dit geval mooi over de muis heen en ook merk ik helemaal niets van de rare hoeken. Door de vormgeving raakt geen enkele vinger de muismat en rust mijn hele hand goed op de muis. Dit verbaasde mij echt aangezien ik toch wel mijn twijfels had over de vormgeving.

Ik kan mijn duim goed op de zijkant plaatsen en zonder teveel te moeten bewegen kan ik de zij knoppen erg simpel indrukken. De plaatsing van beide zij knoppen is in mijn geval perfect en zelfs beter dan bij mijn ROCCAT Kone Pure. De zij knoppen voelen verder ook erg goed aan en maken vrij weinig geluid. De knoppen zijn goed in te drukken en zijn niet te licht dat je ze per ongeluk in kunt drukken maar wel net licht genoeg dat je er geen moeite voor hoeft te doen. De zij knoppen worden verder ook in alle games geregistreerd en kunnen dus zonder problemen voor een ingame functie worden ingesteld.

De muisknoppen zelf voelen ook erg goed aan en maken verder ook niet teveel geluid. De knoppen kunnen erg soepel worden ingedrukt en zijn niet te licht maar ook niet te zwaar. Ik heb het weleens meegemaakt met muizen dat deze te licht zijn en dan je steeds per ongeluk een muisknop indrukt, maar deze muisknoppen voelen echt goed aan. Ook het gebruikte scrolwiel is iets waar ik meer dan tevreden over ben bij deze muis. Het scrollen gaat erg soepel en ook niet met stappen zoals we ondervinden bij heel veel andere muizen. Het gebruikte rubber op het wiel voelt ook erg prettig aan en je hoort het scrollen verder ook helemaal niet.

Het materiaal van de muis voelt ook goed in de hand, het is niet te glad maar ook niet te ruw. Het materiaal voelt wel een beetje ruwer dan het eruit ziet, maar in de hand voelt dit verder gewoon goed. Het enige nadeel dat ik met deze muis ondervind is dat deze erg licht is. Ik had de muis graag wat zwaarder gezien, maar dit ligt ook puur aan wat je gewend bent natuurlijk. De muis voelt verder wel erg stevig en tot nu toe heb ik na enkele weken nog geen last van vingervlekken. Wel trekt het materiaal stof aan waardoor deze regelmatig goed stof vrij moet worden gemaakt. Dit natuurlijk voornamelijk op de plekken waar je niet direct bij komt zoals de plek van de verlichting.

Middels MS. Paint heb ik enkele plaatjes gemaakt om te controleren hoe het zit met jitter van de sensor. De Avago 3050 staat er immers bekend om dat deze bij hogere DPI instellingen last gaat krijgen van jitter en prediction. Jitter kan je zien als een soort van storing/ stotter in de beweging.
Zoals op de onderstaande plaatjes is te zien ondervinden we op 500 en 1000 DPI vrijwel geen zichtbare jitter en werkt de muis echt heel goed. Ik kon hier goed mee uit de voeten en in shooters reageerde de muis goed en kon ik ook de benodigde headshots zonder problemen maken. Op deze resoluties merkte ik dus helemaal niets en werkt de sensor naar mijn ervaring gewoon perfect. Ook in programma’s zoals Photoshop had ik geen problemen met de gevoeligheid van de sensor en reageerde deze gewoon accuraat.

Te zien op de onderstaande afbeeldingen is er pas vanaf 2000 DPI een zichtbare vorm van jitter aanwezig. Wel is het dermate minimaal aanwezig dat het niet noemenswaardig is tenzij je een pro gamer bent of uren shooters speelt op vrij hoog niveau, maar dan stel je ook andere eisen aan je muis. In normaal gebruik heb je verder geen last van jitter.
Pas op 3500 DPI zien we veel jitter in bochten en schuine lijnen. Tijdens normaal gebruik ondervond ik hier geen problemen mee, maar tijdens het gamen merkte ik dit wel duidelijk. Headshots en dergelijke accurate schoten waren lastig uit te voeren omdat de muis niet meer accuraat aanvoelt en reageert.
Zoals echter eerder ook al aangegeven is jitter op hoge DPI instellingen een bekend probleem van de gebruikte sensor dus dit konden we verwachten. Zelf gebruik ik muizen altijd op 1000 DPI en op deze waarde is de muis uiterst goed te gebruiken. Alles voelt goed en de bewegingen zijn mooi vloeiend. Door de 3ms reactie tijd heb ik alleen soms het idee dat bij snelle acties en bewegingen Zoals bij Call of Duty AW met het EXO suit de bewegingen niet vloeiend overkomen. Alsof er een hele kleine vertragingen inzit, maar dat kan natuurlijk komen doordat ik een 1m/s muis gewend ben. Dit soort problemen heb ik verder ook in geen enkele andere game ondervonden.

De muis heb ik verder op verschillende oppervlaktes zonder problemen kunnen gebruiken. Vreemd genoeg glijd de muis naar mijn idee het fijnst over mijn Teak houten bureau blad. De muis glijdt verder natuurlijk ook zonder problemen over een stoffen Qck muismat en speciaal bewerkte Sense muismat.

Het toetsenbord is in gebruik verder ook heerlijk, het gebruikte materiaal voelt goed en stevig aan. De ligging van de toetsen is erg prettig. De toetsen zijn allemaal voorgevormd en op een andere hoogte en hoek geplaatst. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker een andere rij met toetsen kan benaderen.

Voor een volledig toetsenbord met numeriek gedeelte en specifieke design elementen vind ik deze toch wel kleiner uitvallen dan verwacht wat geen nadeel is aangezien deze zonder problemen op mijn bureau blad past. Mijn handen liggen erg comfortabel op het toetsenbord en alle toetsen zijn vrij eenvoudig te benaderen en te vinden. Het blind typen ging me dus zonder problemen af en ook tijdens het gamen had ik totaal geen last van toetsen missers.

Met name de grote spatie toets vind ik toch een groot voordeel aan dit toetsenbord. Vroeger gebruikte ik altijd een oud Dell toetsenbord voor het gamen. Dit was destijds een van de weinige toetsenborden met een vergrote spatie toets.Natuurlijk hoef je nooit met de duim te zoeken naar de spatietoets aangezien deze al breder is dan elke andere toets, maar als de spatie toets groter is kan je je hand naar mijn idee beter op het toetsenbord laten rusten.
De spatie toets is verder ook voorzien van een schuine rand waar mijn duim precies opvalt. Dit vind ik zelf er prettig aangezien mijn duim niet op een rechte hoek van de toets leunt, maar dus rust op een schuine kant.

Het materiaal van het toetsenbord trekt helaas wel stof en smeer aan waardoor deze wel vaker moet worden schoongemaakt. Dit vind ik zelf geen groot probleem en dit ligt waarschijnlijk aan de gebruikte coating die gebruikt is om de toetsen zwart te maken.

De functies van het toetsenbord zijn in gebruik ook erg ideaal. Je kan bijvoorbeeld het toetsenbord op slot zetten door FN gecombineerd met F11 in te drukken. Na deze combinatie is het toetsenbord dus niet meer te gebruikten. Dit kan handig zijn als je in een huishouden woont met meerdere personen of tijdens LAN parties.
Door FN samen met FN/ Windows toets in te drukken kan je de Windows toets in en uitschakelen. De Windows toets kan op dat moment dan als tweede FN toets worden gebruikt. Zelf is het mij nog nooit overkomen dat ik tijdens het gamen per ongeluk op de Windows toets druk, maar ik kan me voorstellen dat dit regelmatig gebeurt en dan is het inderdaad handig op de Windows toets uit te kunnen schakelen.
Een functie die ik zelf nog nooit heb gezien op een toetsenbord is de zogeheten "Repeat Rate". De Q heeft gecombineerd met FN een functie waarmee de repeat rate kan worden aangepast. Dit zorgt ervoor dat als je de toets langer dan een seconde in zou drukken de toets dus vaker en sneller wordt geregistreerd. Ik kwam per ongeluk achter de werking van deze functie aangezien ik tijdens een potje Call of Duty AW ineens bij elke movement aan het dodgen was. Hiervoor dien je de WASD toetsen tweemaal in te drukken maar dit gebeurde bij mij al bij de eerste keer indrukken als ik deze iets langer had ingedrukt.

Ik heb geprobeerd de repeat rate te testen en ben er achter gekomen dat er 4 mogelijkheden zijn. Standaard als je de W toets iets langer dan 1 seconde ingedrukt houdt wordt deze 3 keer geregistreerd. Als je dan 1 keer op FN met Q drukt wordt een toets 6 keer geregistreerd en als je nogmaals op de combinatie drukt wordt deze al 10 keer geregistreerd. Het maximale wat ik kon achterhalen is een registratie van 17 keer als de toets iets langer dan 1 seconde wordt ingedrukt.

De volgende aanslagen zijn geregistreerd door 2 tellen de toets ingedrukt te houden.

www
wwwwww
wwwwwwwwww
wwwwwwwwwwwwwwwww

Deze functie is erg lastig te testen echter heb ik dit verscheidene malen geprobeerd en ik verwacht dat mijn uitkomst correct is. Deze functie vind ik voor bepaalde games erg handig aangezien je zo erg snel een dogde of dubbel dash of jump in kan zetten.

Cooler Master geeft aan dat dit toetsenbord is voorzien van 19 key anti ghosting waardoor er 19 toetsen tegelijk kunnen worden ingedrukt zonder dat er een registratie wordt gemist. Aangezien ik geen 19 vingers heb het erg lastig dit te testen, maar een anti ghosting functie kan als volgt worden getest.
Capslock functie staat aan, houdt dan beide Shift knoppen en de Caps Lock ingedrukt (Caps Lock zou uitgaan) en typ de zin: the quick brown fox jumps right over the lazy dog.
Een toetsenbord met anti ghosting welke dus meerdere toetsen tegelijk registreert zonder ghosting zal deze zin correct als volgt weergeven.

THE QUICK BROWN FOX JUMPS RIGHT OVER THE LAZY DOG

Het toetsenbord van de Octane geeft deze zin echter als volgt weer.

THE QUICK BROWN FO JUMPS RIGHT OVER THE LAZY DOG

Het ziet er dus naar uit dat niet elke toetsen combinatie kan worden geregistreerd. Ik heb dit meerdere malen getest door Caps Lock in te schakelen dan op de Caps Lock gecombineerd met beide Shift toetsen en de X te bedrukken. In geen enkel geval wordt de X geregistreerd. Pas als ik een van de toetsen loslaat wordt de X geregistreerd. Ik heb dit met elke toets op het toetsenbord getest en de X is de enige toets die niet wordt geregistreerd als er samen 4 toetsen worden ingedrukt.

De toets aanslagen zijn verder duidelijk waarneembaar en ook maakt het toetsenbord vrijwel geen lawaai, maar dat is dan ook het voordeel van een membraan toetsenbord. Ik vind het toetsen erg fijn typen, deze heb ik dan ook voor mijn vorige twee reviews ook gebruikt en heb hier verder geen aanmerkingen op. Het toetsenbord typt gewoon erg prettig en vloeiend.

Conclusie:

Al met al kan ik alleen zeggen dat Cooler Master voor 40,- toch echt een heel net product op de markt heeft gebracht. Natuurlijk kunnen we voor 40,- niet het beste van het beste verwachten, maar voor deze prijs krijgen we toch meer in handen dan verwacht.
Het toetsenbord is voorzien van functies welke ik nog nooit heb gezien en al helemaal niet in deze prijsklasse. De muis doet verder wat die doen moet en van de sensor was de werking al bekend. Wat ik wel jammer vind is de door Cooler Master gekozen vaste DPI waarden, ik had zelf graag willen kiezen tussen 500, 1000, 1500 en maximaal 2000 DPI. Naar mijn idee is de muis op 2000 en 3500 DPI niet te gebruiken door de erge jitter die aanwezig is, maar dit ligt aan de Avago sensor zelf.Verder werkt de muis super op 500 en 1000 DPI.
De Octane is een combinatie bedoelt voor gamers en dit springt er ook vanaf door het uiterlijk. Dit is natuurlijk altijd persoonlijk, maar ik vind de Octane er toch echt geweldig uitzien.

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwertz)?

vind het een mooie set maar ik vind die onderkant met het Octane logo niet zo mooi, zit dan te twijfelen tussen devastator en octane maar vind dus de onderkant met die vage hoeken niet mooi, voor de rest, alles mooi en die kleuren zien er ook cool uit. Goeie review.
Puur persoonlijke smaak op dat punt natuurlijk. Moet er wel bij zeggen de Octane is voorzien van betere componenten.
dat klopt daarom ook een twijfelpuntje
ik heb recent een devastator aangeschaft, leuk, goed keyboard, maar de ongewone enter-toets vorm is een beetje een tegenvaller. blijkbaar heeft de octane dit ook, maar heeft de reviewer er geen last van
Mooie review!

Ik had echter nog een vraag. Weet je toevallig iets over de durability van de muis? Ik las of hoorde dat de scroll-wheel soms terug kon schieten of een naar krakend geluid kon maken? Of is dat eerder een uitzondering? Als de muis ook relatief lang mee kan gaan, dan koop ik de set waarschijnlijk.

Alvast bedankt!
De muis wordt nog steeds dagelijks gebruikt door mijn broertje. Hij speelt voornamelijk shooters en mmorpgs, maar tot nu toe nog geen geklaag. Alles werkt nog steeds naar behoren. Kan een defecte zijn geweest, heb er verder ook nog niets over gehoord van anderen.
O super! Bedankt voor je snelle reactie.
Ik denk dat ik hem door elkaar had gehaald met de CM Storm Devastator.

Nogmaals bedankt!
Dat kan wel kloppen, daar was in de eerdere versies een probleem met het scrollwiel. Dat is ook een van de redens dat wij voor de Octane kozen. Kan zijn dat CM dit bij de latere uitgaves heeft opgelost, maar nooit verder uitgezocht.
Ik heb deze set ook, en nu mag je er natuurlijk voor die prijs niet teveel van verwachten maar op het plastic gevoel na is deze set goed te doen op zich
Tijdens het schrijven van de review heb ik ook enigzins rekening gehouden met het feit dat het erg goedkoop is. Je mag dan niet te hoge verwachtingen hebben voor deze prijs, maar ik vind het heel netjes voor wat je krijgt.
Is zeker netjes voor die prijs, en doet wat het moet doen en de verlichting is een mooi extra'tje :)
Echt een klasse review. :)

Ik heb de voorganger Devastator, en ben ook van plan over te stappen naar dit setje.
Ik kan alleen zeggen doen. Het is een leuke setje en heeft ook duidelijke verbeteringen op de Devastator.
Enige nadeel voor mij, dan moet ik weer wennen aan nieuwe muis.

Die van de Devastator is stuk gegaan, en gebruik nu mijn MX518 wat ook een geweldige muis is.
Als ik dan die setje koop en de muis niet gebruik lijkt me zonde.
Mooie review, deze leest ook erg lekker weg en de foto's zijn ook erg mooi geschoten. Heel netjes.

Wat ik wel jammer vind is dat dit soort combinaties alleen voor de "budget gamers" wordt gemaakt. Ik zou erg ge´nteresseerd zijn om een dergelijke combinatie te kopen welke is voorzien van high end apparatuur. Dus een mech toetsenbord en een muis met een perfecte sensor.
Hier sluit ik mij ook op aan. Ik hou er van om randapparatuur van hetzelfde merk te gebruiken en zou het ook ideaal vinden als fabrikanten setjes maken die op elkaar aansluiten kwa design maar ook functies.
ZO, leuke en erg complete review. Klasse!
Mijn broertje was erg ge´nteresseerd in dit setje en aan had van deze review heeft hij besloten de Octane aan te schaffen. Wij hebben deze nu al een week in huis en hij is er erg tevreden over.
Enige minpuntje wat is zelf heb is dat de capslock etc. niet mee kleuren en dus alleen in het wit oplichten.
Ja vreemd genoeg zijin die led lichtjes niet meegenomen in de beschikbaren kleuren. Cooler Master heeft natuurlijk om de kosten laag te houden ergens in moeten snijden. Maar dit doet naar mijn mening niet af van de rest.
Mooi setje Melek! Lekker uitgebreid met de video's. :)
Bedankt voor de reactie, hier wordt ik altijd blij van. Vooral komend van jouw.
Dat dubbel tikken kan dat ook uit? Want ik houd zelf in CoD AW altijd mijn vinger op de toetsen ingedrukt en ik wil dan niet per ongeluk dodgen!
Ja die optie staat niet automatisch aan, dus kan worden ingeschakeld. Kwam erachter tijdens een potje COD AW toen ik een ravijn in dodgde.....
Puike review hoor! ;)

Ik heb alleen 1 vraagje, want in het filmpje van de langzaam pulserende MB7C (toetsenbord) lijkt het als of de verlichting een beetje haperd als het van uit naar aan en aan naar uit gaat. Komt dit door het toetsenbord of komt het door de camera?
Voornamelijk is dit de camera die niet op 32+ fps filmt. Het is natuurlijk niet super vloeiend zoals bij de dure Razer en ROCCAT toetsenborden, maar het is wel enigzins vloeiend. Je ziet wel een kleine hapering als het licht van aan naar uit gaat. Lijkt alsof er een stap wordt overgeslagen.