Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 4GB 128GB Review

elmoooow 7 maart 2015, 421 views

Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 4GB 128GB

Dit is een erg fijne laptop, dankzij de SSD in hij supersnel. De accu gaat origineel wel 8 uur mee en de resolutie van het scherm is ongelofelijk hoog. Het scherm is wel erg kwetsbaar en de levensduur van de accu was bij mij erg laag (50% na 1 jaar)

Pluspunten

• erg licht, geen onnodige CD drive,
  • oorspronkelijke levensduur accu is erg hoog!
  • hoge resolutie scherm

Minpunten

• accu levensduur was bij mij slechts net iets meer als 1 jaar (250 cycles) terwijl apple 1000 cycles claimt
  • slechts 1 jaar standaard apple garantie
  • niet vervangbare accu / geheugen

Dit is een erg fijne laptop, dankzij de SSD in hij supersnel. Voordat ik deze laptop kocht heb ik altijd een 17 inch laptop gehad. Dankzij de hoge resolutie van het retinascherm kan ik op deze laptop net zo fijn werken als op mijn vorige laptop en heb ik zelfs meer resolutie!

De oorspronkelijke accuduur was bij mij ongeveer 8 uur met gewoon browsen, tekstverwerken, programmeren etc. Let er wel op dat je safari gebruikt als je een lange accuduur wilt halen, met google chrome is dit zo een paar uur minder.

Het scherm is wel erg kwetsbaar, ik heb overal kleine krasjes / gaatjes en andere beschadigingen welke waarschijnlijk veroorzaakt zijn door kleine vuiltjes tussen het scherm en mijn toetsenbord bij het dichtklappen. Bij andere laptops heb ik hier nooit last van gehad. Verder heb ik last van een stain op mijn scherm, een soort lichtere vlek, geen idee waar dit door komt.

Helaas was de levensduur van mijn accu erg kort, na net iets meer dan een jaar is de capaciteit gehalveerd en geeft hij aan dat de accu vervangen moet worden.

Zodra de standaard 1 jarige garantie van apple verlopen is wordt je niet meer door apple geholpen en terug gestuurd naar de plek waar je je laptop gekocht hebt. (in mijn geval AustraliŽ) , mijn accu met korte levensduur en de stain samage op mijn scherm worden dus niet door apple gerepareerd. nou kun je zeggen dat dit je eigen schuld is en je maar apple care had moeten kopen, maar ik vind dat je bij een product wat bekend staat om zijn hoge kwaliteit toch minstens 2 jaar garantie kan verwachten op productiefouten etc.

Al met al zou ik zo weer een macbook retina kopen, dit keer waarschijnlijk wel met de applecare aangezien ik niet meer op de levensduur van de accu vertrouw en internationale garantie voor mij een echt voordeel is.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 4GB 128GB?

De jaar garantie die je van Apple krijgt is de fabrieksgarantie en die kun je wereldwijd claimen. Gebeurt er echter na dat jaar iets dan ben je aangewezen op de garantie volgens het consumentenrecht. Deze verschilt van land tot land en in jouw geval moet je die helaas in AustraliŽ gaan claimen.
nvm

[Reactie gewijzigd door elmoooow op 7 maart 2015 18:32]

Dus als ik het goed begrijp ben je zeer ontevreden over het standaard 1 jaar verhaal (zeer terecht, zeker als je kijkt naar de status en geschepte verwachtingen) en vervolgens laat je deze ervaring je 'dwingen' om een schreeuwend dure 'garantie' bij te kopen, waar je feitelijk recht op zou hebben als je hem in Nederland koopt? Alleen Apple krijgt dat voor elkaar bij haar kopers.
Maar hij heeft 'm wel in AustraliŽ gekocht, misschien dat de voorwaarden daar anders zijn. Maar dan nog vind ik de 1 jaar vrij karig inderdaad.
De Apple store in amsterdam stuurde me door naar de verkoper in AustraliŽ, daar heb ik wettelijk gezien nog wel recht op garantie. Maar volgens de website van de verkopende winkel daar http://www.nextbyte.com.au/iconcierge/service-faqs kan ik na 1 jaar voor $75 een "quote" krijgen waarin ze vertellen hoeveel het me gaat kosten om te repareren, wat tegenstrijdig is met mijn eigenlijke rechten.

Ik heb niet echt zin om hier energie en tijd in te stoppen eerlijk gezegd, dit is waarschijnlijk dus ook waarom ze er mee wegkomen.

Als het nou wat makkelijker was geweest om ze op de vingers te tikken .....

[Reactie gewijzigd door elmoooow op 7 maart 2015 18:30]

Ik heb er ook een beetje een dubbel gevoel bij ja ... ben zeker niet tevreden over de garantie bij apple maar de problemen (vooral met de accu) lijken erg zeldzaam te zijn, en los van dat is hij echt heerlijk snel, heeft een lekker hoge resolutie, en ik vind macOS ook een stuk fijner als windows, dus ik zal het nog wel een keer aandurven.

Hiervoor had ik een HP laptop en daar had ik al problemen met de garantie nadat er binnen een jaar een euvel was, en daarvan ging ook de accu standaard slechts een uurtje mee. Het is dus eerder een gebrek aan een beter alternatief dan dat ik echt tevreden ben.