Specificaties Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Age of Empires II HD, PC (Windows) Review

reistje 3 maart 2015, 532 views

Age of Empires II HD, PC (Windows)

Age of Empires 2, vele zullen ermee zijn opgegroeid. Dit is een simpele re-release, waarmee ik bedoel dat er niet veel mee is gedaan. In principe maakt dit niet uit want het spel is door vele geliefd. Wel zijn er enkele problemen zeker met de multiplayer die is peer-2-peer.

Pluspunten

• Goede strategy game (wat het altijd al was)
  • Hogere population Cap
  • Multiplayer (hoewel dit verre van ideaal is)

Minpunten

• Multiplayer is peer2peer
  • Er zijn wat problemen

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
"HD"?
Microsoft is wel erg letterlijk geweest met de letters HD. Er is grafisch niks gebeurt behalve dat het nu dus in High Definition is. De resolutie is naar de moderne standaard en de maximale populatie die je kan hebben is omhoog gezet naar 500. Maar verder is er eigenlijk zo goed als niks verandert aan het hele spel. (Je kon vroeger je populatie limiet ook vrij makkelijk naar 500 zetten overigens)
Persoonlijk vind ik dit geen probleem maar ik wou het wel graag even melden.

Singeplayer
De singelplayer is ook vrijwel het zelfde gebleven. Ik ga er dus ook vrij weinig over vertellen, aangezien dat de meeste mensen die dit spel kopen het al wel zullen kennen.

Verder weet ik niet zeker of dit aan mijn computer en/of laptop ligt maar als je een game speelt met/tegen 5+ computers en een population cap van 500 zakkt de FPS toch. Ik heb het idee dat dit aan de game-engine ligt maar dit weet ik niet zeker.

Multiplayer heel goed en vrij slecht.
De gameplay is erg leuk in multiplayer. Het kan voor spannende matches zorgen of een leuke avond met vrienden.

Helaas zijn er ook enkele problemen met de multiplayer het grooste probleem is.... Het werkt via peer2peer. Dat resulteert er in dat er erg snel last een van lag en/of delay. Ook komt het nog wel eens voor dat iedereen hun client tegelijkertijd vastloopt en iedereen multiplayer score verliest. Tevens kom je af en toe mensen tegen met een computer die te langzaam is (jaja bij een spel uit 1999) door het peer2peer systeem word de game dan dus ook trager voor iedereen. Het grootste probleem is de lag.

Het is ook niet mogelijk om een server op te zetten en daarvan een game te hosten.

Dit klinkt negatiever dan het werkelijk is, en ik heb redelijk wat multiplayer games gespeeld. Maar het is toch zeker verre van de ideale multiplayer.

Workshop.
Persoonlijk heb ik vrij weinig met de Steam Workshop gedaan. Het idee is dat je bepaalde mods zoals maps, super resources noem het maar op kan downloaden. Ik weet wel dat het niet bij alle mods even goed werkt.

Een probleem is ook weer dat het dus je bestanden aan past wat weer zorgt dat je met veel mods weer geen multiplayer kan doen.

Helaas moet ik het een 3/5 geven, met name omdat Microsoft het zichzelf wel makkelijk heeft gemaakt.

Met name het peer2peer multiplayer systeem is voor mij een spelbreker. Je krijgt bijna iedere game wel last van een bepaalde vorm van lag of delay. Ik denk dat de multiplayer scene ook een stuk groter zou zijn als multiplayer wel lekker liep zonder gedoe.

Ook heb je natuurlijk de uitbreiding die op zich wel goed is, maar naar mijn zeggen wel gratis bij de HD versie had gemogen als "nieuwe content". Nu geeft het een beetje een makkelijk geld gevoel.

3/5de is natuurlijk niet extreem slecht, dat is het ook zeker niet. Sterker nog het is toch nog altijd heel leuk. Zeker een van mijn favoriete strategy games. Maar er is wel erg weinig gedaan om het spel up-to-date te maken vooral op multiplayer zoals ik al uitgebreid heb genoemd.

Het blijft een geweldig spel maar het had een 5/5 kunnen zijn zonder de genoemde problemen.

Heb jij ook een Age of Empires II HD, PC (Windows)?

HD wil in deze zeggen dat er inderdaad niks verbeterd is in de textures en beeldkwaliteit, maar de GUI schaalt nu mee met de resolutie van het scherm. Hierdoor kun je verder kijken.

Zie hier een comparison: http://n4g.com/news/12352...original-video-comparison

Ook is er nu multi-monitor support.
Wat een grapjas in dat filmpje, zo kan ik het ook.

Zet hem in t origineel zo dichtbij mogelijk door het spel op low res te zetten en vervolgens ga je het vergelijken met het origineel in de hogere res die al ingebouwd zat. (je kan in 3 stappen van 800x600 naar 1280x1024) waarmee hij dus ook in en uit zoomt. Speelde altijd al zoals hij nu laat zien hoeveel het verbeterd is :+

Het verschil zit hem in ondersteuning van breedbeeld en nog hogere resoluties, dat is zo'n beetje alles. je max view distance is het zelfde gebleven, maar goed ook anders wordt het zo goed als onmogelijk een beetje fatsoenlijk micro control toe te passen. Wat het dus ook was met de mods voor de oude versie die je dezelfde HD feeling moesten geven, maar tegelijkertijd uitzoomden.

Dus met bestaande mods was het allemaal al te regelen, uitgezonderd van de steam workshop integratie en de in game lobby browser.