Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Corsair Raptor K30 (US Int) Review

Irrynthius 7 maart 2015, laatste update op 3 april 2015, 426 views

Corsair Raptor K30 (US Int)

Een lelijk eendje (smaak) maar een zeer degelijk toetsenbord, strak vormgegeven met heerlijke toetsen.

Pluspunten

• Zacht rubbere toetsen
  • Degelijk / Robust
  • W,a,s,d toetsen grijs gekleurd
  • Ordinair

Minpunten

• Alleen rode led
  • Uitgeklede versie van K50
  • Software
  • Weinig functies

Ik heb dit toetsenbord drie maanden in bezit. Ik ga deze verkopen, omdat ik een build heb met blauwe accenten en ervan uit ging dat de led verlichting van kleur kon veranderen.
Blijkbaar heb ik naar de K50 zitten kijken en vervolgens deze besteld. Toch ben ik voor de rest zeer tevreden over dit toetsenbord. Zelf heb ik ondertussen een tweedehands, Roccat Isku FX overgenomen.

Eerst even de site van de fabrikant;

Corsair

En aantal nuttige reviews:

TechCritter

HardwareHeaven

Meer reviews van gebruikers:

Newegg

Degelijk & Strak

Een toetsenbord zonder al te veel kermis, geen overdreven designpsychoses met bijbehoorende vleugels en spoilers. Geen ergonomisch verantwoorde bocht maar een ordinair, strak en functioneel uiterlijk. De knoppen zijn voorzien van een rubbertje, dat erg prettig aanvoelt.
Hoewel de donkergrijze bovenbalk van grijs gekleurd aluminium, wat klasse uitsraalt, heeft de plastic basis met zijn vormgeving dat totaal niet. Geen super geslaagd ontwerp, maar dat probeert het volgens mij, ook niet te zijn.

Functioneel

Deze is simpel weg 'doelmatig' te noemen. Niet matig in de zin van slecht, maar meer in de betekenis van, genoeg is genoeg.

De zwevende toetsen, zorgen voor gebruiksvriendelijk schoonmaken. De klinkers, pijlen, cijfers en spaties, voelen allemaal even direct en solide aan. Geen wankelend stukje plastic op een slap voetje. Gewoon naar beneden en weer recht omhoog.

De zes functie toetsen zijn onder de 3 memory keys, op te slaan. Dat zijn samen opgeteld, achttien programmeerbare toetsen. Zelf vond ik de grijs gekleurde looptoetsen ( W,S,A,D) erg handig, mede omdat ik tot op heden altijd een console gamer ben geweest.
Verder is het bord voorzien van rode ledjes, die niet van kleur kunnen veranderen. Deze zijn via een knop op drie lichtsterktes,- en uit te zetten. De media keys voor geluid en afspelen zijn aanwezig, daar blijft het ook bij. Laatste speciale knop is er een om de Windows key op slot te zetten.

De verhoogvoetjes zijn niet bekleed met rubber waardoor het toetsenbord makkelijk verschuift. Zonder arm steun krijg ik klaarblijkelijk, na een half uurtje gamen, last van mijn linkerhand.

Software

De Bijgeleverde software is nogal armoeiig en persoonlijk vind ik het buitengewoon lelijk. Al die bedrijven met hun eigen window ontwerp, ik hou er niet van.
Natuurlijk zijn de memory knoppen, wat profile opties en de verlichting in te stellen. Ze hebben het zo simpel mogelijk gehouden, wat op zich past bij het toetsenbord.
Toch heb ik wat uitgebreidere interfaces gezien waarbij ik meteen begreep wat de bedoeling was. Misschien ligt het aan mij, ondanks de simpele uitstraling ging ik toch op zoek naar de gebruiksaanwijzing.

Wanneer ik hem zou vergelijken met mijn Roccat isku FX, zou ik zeggen dat; wat Roccat in functies en uitstraling heeft gestoken, dat heeft Corsair besteed aan degelijkheid en finesse.
Sterker nog wanneer ik deze twee zou kruisen, zou ik mijn ideale plank hebben. Eigenlijk zou ik bij deze vergelijking moeten gaan voor de k50, waar deze ook een steun heeft en mogelijkheden tot meerdere kleuren en nog iets goedkoper is.
Het is een verarmde versie van de K50 die dan ook mijn voorkeur zou hebben.

Al met al zou ik dit toetsenbord redelijk hoog waarderen, maar omdat het duidelijk een mindere versie is van aan compleet plankje, zou ik een 7,5 geven. Dit opdat er anders geen ruimte meer is om echte kwaliteit te duiden. Aangezien ik alleen kan keizen tussen 3 sterren (6.) en 4 sterren (8.), geef ik dan maar een acht!

Heb jij ook een Corsair Raptor K30 (US Int)?