Specificaties 8-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS1815+ Review

GoT 28 februari 2015, laatste update op 26 april 2015, 1.912 views

Synology DiskStation DS1815+

Deze NAS gekocht om mijn films in op te slaan.

Pluspunten

• Synology community
  • Veel apps
  • 8 HDD bays

Minpunten

• Plastic Fantastic, zelfs de sleutel is van plastic.
  • Luidruchtige Fan (persoonlijk)
  • Geen 10 GB, je hebt een switch nodig met LACP voor 2x 1GB

Het 1e keer installeren was een drama als je geen ervaring met Synology hebt.
Je begint eerst met http://diskstation:5000 en doorgaat de setup, waar je de servernaam kan aanpassen.
Maar de NAS probeert aan het eind te rebooten op dezelfde URL (http://diskstation:5000), zelfs als je de naam hebt aangepast.
Je krijgt dan uiteraard een "Failed to connect" pagina en een "Page not found" als je refresht.
Een beetje knudde, want ik dacht bijna dat mijn NAS kaduuk was.
Zie ook de screenshots beneden.

Ik heb de HDD's steeds weer eruit gehaald, partities verwijderd en ben steeds opnieuw begonnen.
Na -tig keer proberen was ik er pas uitgekomen dat je de nieuwe naam als URL moet gebruiken !!!
Achteraf logisch, maar dat moet je ook maar net weten.
Bovendien dient Synology dan op de nieuwe naam te refreshen en niet op de oude, lijkt mij !

Maar nu ben ik er wel tevreden over, het is een snelle NAS met veel aansluitingen en een groot (Synology) community met veel apps.
Het enige waar ik niet tevreden over ben is de 2x luide Fans.
Ik wil het naast mijn TV plaatsen en dan is een luide Fan niet gewenst.
Op het Internet kom ik al topics tegen waar men de Fan heeft vervangen, dat ga ik nog doen.

Op dit moment heb ik 6x 6 TB HDD's in RAID6 en ben van plan om later extra HDD's aan te schaffen.
Ook wil ik Link Aggregation uitproberen met 2x 1 GB.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1815+?

Hoe bedoel je luide fans?

Als ik specs kijk op syno site zou de nas 25 dB moeten geven lijkt mij aardig stil

Komt het zeker van de 2 grote fans af en niet de kleine voedings fan? Heb in verleden in DS1813+ gehad en waren toen mensen die in de voeding fan een hoge toon hadden (fan batch fout)

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 7 april 2015 10:56]

"Luid" is subjectief.
Als ik het naast mijn PC zet is het stil.
Als ik het naast mijn TV zet en een film bekijk dan wil ik max 10 dB.

Inmiddels heb ik de 2 fans vervangen door een 800 RPM versie.
Het is nu fluisterstil en de HDD's worden niet veel warmer.
Het probleem is dat Synology niet kan weten wat voor HDD jij erin stopt, het zal zomaar kunnen dat je een 15.000 RPM HDD erin stopt.
Nu stop ik er een 5400 RPM HDD erin, dus de fans mogen ook wel een stuk lager. Erg veel koeling heb je toch niet nodig.

Vervangen van de 2 Fans is trouwens een fluitje van een cent, je hebt wel een 3 polig Fan nodig.
Duidelijk heb sinds vorige week nu ook 1815P met 4x WD RED en hij is stil genoeg. De 1813P maakte meer herrie al heb ik het idee dat dat van de schijven kwam.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 16 april 2015 02:22]

1813+ en 1815+ zijn gelijk aan elkaar.
Ik heb de achterkant los geschroefd voor de 2 fans en op het 1815+ moederbord staat zelfs nog het type nummer 1813+ erop.
Synology heeft dus hetzeflde moederbord gebruikt met een ander Atom CPU erin.
De overige onderdelen zullen ook wel gelijk zijn.
Voor dat geld hadden er naar mijn idee toch ook wel twee kwaliteit fans in kunnen zitten met temperatuur regeling. Dat zit zelfs op videokaartjes van minder dan 50.
Wilde ook een maar heb toen ds1515+ genomen
Toen uitbreiding dx513 erbij
En nu ook tevreden.
Is achteraf toch beter 2 extra bays meer.
Het verschil is duidelijk: 5 ipv 8 bays, dus iedereen kan voor zichzelf bepalen wat beter is.
Voor mij niet, want dan heb je 2 losse kasten.
En op een 1815+ kan je natuurlijk ook een 5 bay uitbreiding kopen, dan heb je 13 bays.
Niet dat ik het ga doen: kabeltje vergeten en je hebt meteen een degraded RAID.

Ik wil 1 kastje, 1 RAID opstelling.
Als ik meer bays nodig heb, dan koop ik wel:
pricewatch: Synology DiskStation DS2415+
Heb ook volumes per cabinet
In ds1515+ draait volume 1 raid 5
En in dx513 draaien 2 volumes
Een raid 5 een raid 0 en een hotspaire. Zit aan te denken Apps naar een ander volume met ssd te zetten. Kabel zit vast geschroefd kan niet zomaar los gaan. Maar goed ds2415+ overkill voor mij.
Gefelicitaart met je aankoop, je hebt al een review geschreven zie ik:
productreview: Synology DiskStation DS1515+ review door Raoul.TLS
Ik hou het bij mijn DS1815+ en als die vol raakt koop ik een DS1818 (in 2018) erbij, uitbreidingssets zal ik nooit kopen.

Note:
RAID5 = minimaal 3 HDD
RAID0 = minimaal 2 HDD
1 hotspare
=
6 HDD
Ds1515+
4 disken raid 5
1 disk raid 0 (temp. download data)

Dx513
3 disken raid 5