Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i3-4010U - Bekijk alle specificaties

Intel NUC D34010WYKH Review

Derice 22 februari 2015, laatste update op 23 februari 2015, 1.081 views

Intel NUC D34010WYKH

Deze NUC aangeschaft om dienst te gaan doen als HTCP, met streaming via 't netwerk. Lekker compact en toch genoeg ruimte voor voldoende storage en naar eigenzicht te plaatsen RAM/Wifi.

Pluspunten

• Klein & compact
  • Eigen keuze mogelijkheden voor HDD, WLAN & RAM
  • Stil
  • Ruimte voor 2,5 HDD voor extra (goedkopere storage t.o.v. SSD)
  • 4x USB 3.0 poorten
  • DisplayPort

Minpunten

• Geen Optical (SPDIF)
  • Micro HDMI
  • Prijs i.c.m. bovenstaande minpunten
  • Bovenkant behuizing krast snel

Ik was opzoek naar een HTPC, maar niet zo'n enorm ding en zonder optische drive (wie gebruikt dat nog tegenwoordig tenslotte), en bovendien heb ik daar nog een BluRay speler voor.
Mounten van ISO's, de muziek en video collectie benaderen van andere storage in mijn lokale netwerk is waar de HTPC dienst voor moest gaan doen. Maar toch ook met voldoende lokale opslag capaciteit zodat niet de energie slurpende pc elders continue aan moest blijven staan.

De keuze viel op deze Intel NUC.
Heb er een 120GB intel 530 bij gekocht en 4GB RAM.
Bij het openmaken van de doos een leuk bekend riedeltje van Intel te horen. Ik was gelijk blij, marketing truc werkt dus goed. ;)

Openschroeven van de NUC ging vrij simpel, op z'n kop leggen, 4 kruiskopjes en klaar.
De bracket voor de 2,5" SATA HDD werd zichtbaar. Deze klap je open en vervolgens werden de rest van de componenten zichtbaar.

Twee SO-DIMM bankjes voor het RAM en een slot voor een M.SATA SSD & optionele Wifi Adapter.
Net een soort dure lego want het e.a. zat vrij snel op z'n plek.
Wel even het schroefje uit de positie voor de HDD halen voordat je deze op z'n plek zet, met dat schroefje zet je namelijk de HDD daarna vast. ;)
Mocht je later nog een Wifi module willen installeren, dan zal je de HDD moeten verwijderen alvorens je dat kunt doen.
Aangezien de NUC op mijn vaste netwerk komt te zitten, geen Wifi Module gekocht.

Daarna weer dicht geschroefd en geconstateerd dat er helaas al wat krasjes op de zwarte bovenkant van de behuizing zaten. Best zonde dat dat zo snel gaat.
Vervolgens eerst maar even de nieuwste BIOS op een USB stick gezet en die erop geflashed, de oorspronkelijke firmware uit eind 2013 stond er nog op.

En daarna is het eigenlijk gewoon een PC installatie, afhankelijk van wat je erop zet doorloop je hetzelfde proces als op een pc/laptop.
Ben zelf aan de slag gegaan met de Technical Preview van Windows 10, die ondersteund alleen de IR module (nog) niet. Voor de rest werd alles in 1x goed geļnstalleerd en werkt ook Kodi (XMBC) perfect.

Als je goed luistert hoor je em heel lichtjes zoemen, maar ja... aangezien de NUC alleen aan zal staan als er audio bij te horen is, is dat echt te verwaarlozen.

Wat ik wel jammer vind is:

- Het ontbreken van SP/DIF vind ik een gemis. Gelukkig daarvoor een USB convertor gekocht voor weinig (¤27,50) en zodoende komt er toch nog een Dolby Digital en/of DTS geluid aan bij mijn HDMI loze receiver.

Heb jij ook een Intel NUC D34010WYKH?

Wat ik wel jammer vind is:
  • - Dat er een micro HDMI uitgang opzit, dat had best een normale HDMI mogen zijn.
  • - Het ontbreken van SP/DIF vind ik een gemis.
Het had, via de specificaties, vooraf al duidelijk kunnen zijn dat bovenvermelde negatieve punten aanwezig zouden zijn. Als je spreekt over een gemis dan had je mogelijk beter voor een ander aanbod (niet NUC), kunnen gaan misschien?

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 22 februari 2015 14:44]

Uiteraard had de reviewer vooraf kunnen weten welke specificaties deze NUC had. Grote kans dat hij dat vooraf al wist en gegeven deze minpunten het apparaat toch heeft aangeschaft.

Tegelijkertijd ervaart de reviewer bovenstaande items wel degelijk als gemis. Hij deelt dit en vermeld zelfs een (gedeeltelijke) workarond. Volgens mij is het prima om op deze manier ervaringen uit te wisselen. Sterker nog, m.i. is het ook waardevolle feedback voor meekijkende producenten.
Indien je vooraf al kunt weten dat er "iets" niet aanwezig zal zijn dan kun je niet echt spreken over een "gemis". Overigens bestaat er een hardware-oplossing om uit een HDMI verbinding een S/Pdif verbinding tot stand te brengen, het kost alleen nog meer extra geld en dan zou de keuze voor een ander merk mini-barebone, met standaard S/Pdif onboard, meer voor de hand liggen.
Over het gebruik van het woord 'gemis' kunnen we van menig verschillen. ;)
Ik heb geen alternatief gevonden waar ik me in kon vinden. 't oog wil ook wat. :P
In een ideaal plaatje had de NUC een S/PDIF onboard gehad vandaar dat ik het een gemis vind. Gezien het grotere formaat van deze NUC is er best plek voor zo'n poort.
De zwarte Brix is afgevallen door zijn uiterlijk begrijp ik, duidelijk zo.
Helemaal juist Bert! De spijker op zijn op!

Had het een persoonlijke deal breaker geweest dan had ik uiteraard de NUC nooit aangeschaft en voor iets anders gezocht waarbij deze twee componenten niet in zaten.
Echter kan ik er prima mee leven, 1 USB poort opofferen en een aparte kabel gaan halen.

Ben er zoals ik het e.a. nu heb ingericht/draaien helemaal happy mee! :)
Het viel mij ook al op dat minpunten genoemd worden die gewoon onderdeel van de specificatie zijn.
Volgens mij zijn dingen als de prijs en de specificaties van het product eigenlijk nooit onderdeel van zo'n negatieve opsomming. Eigenlijk is dat altijd gewoon een keuze, dat als je het nodig gehad had, dat je het dan misschien gewoon niet had moeten kopen, om dat je dat soort dingen vooraf wist. Het als dat je bijvoorbeeld het feit dat ie niet groen is maar zwart een negatief punt kan noemen, terwijl je dan gewoon een andere kleur had moeten kiezen en het helemaal geen negatieve eigenschap is, maar gewoon een eigenschap die je verkeerd geselecteerd hebt.

Een ding als "krast snel" is veel meer een werkelijk negatief punt: het is eigenlijk een kwaliteits kenmerk, iets wat je niet echt in een specificatie lijstje zal vinden en van tevoren niet kan weten.