Specificaties (HT)PC barebone met Intel Core i3-5010U - Bekijk alle specificaties

Intel NUC NUC5i3RYH Review

Jean-Paul Bidet 22 februari 2015, 2.160 views

Intel NUC NUC5i3RYH

Zeer snelle mini computer die helaas net te veel geluid maakt.

Pluspunten

• Snelheid
  • Compact
  • Eenvoud

Minpunten

• geluid (hoge zoemtoon)

Ik heb deze NUC gekocht als vervanging voor mijn Dune HD en gebruik deze voornamelijk als HTPC. Twijfel nog aan de software die ik wil gaan gebruiken om mijn films en series af te spelen, maar vooralsnog gebruik ik Plex en geen Kodi oid. Ben hierover vooralsnog zeer te spreken.

De configuratie was zeer eenvoudig. Ik heb zelf een Msata SSD (Intel 180GB 530 Series) en 8GB geheugen (Kingston Technology KVR16LS11/4) toegevoegd en alles draait als een tierelier. Nog sneller en soepeler dan ik had gehoopt.

Wat wel tegenvalt is het geluid, het doosje maakt een hoge zoemende toon welke zeer irritant is tijdens het film kijken. Daarnaast vond ik het lastig om mijn afstandsbediening aan de praat te krijgen, maar na wat googelen is dit wel gelukt.

Heb jij ook een Intel NUC NUC5i3RYH?

Hier geen last van zoemende tonen. Bedoel je geluid door de fan of in je speakergeluid?
Bij de fan is het zeer aan te raden voor stil gebruik in de BIOS de fan instellingen aan te passen.
Ik bedoel het geluid van de fan (het doosje). Heb er nog niet aan gedacht de fansnelheid in de bios te verlagen (als je dat bedoeld iig). Zal het morgen eens proberen.

Heb zelf het idee dat er iets resoneert in het doosje.

Update: ik heb vanmiddag de fan gezet op quit, maar dit biedt helaas geen soelaas. Ik ga deze week terug naar aFuture om de NUC (wellicht) om te ruilen (RMA).

[Reactie gewijzigd door Jean-Paul Bidet op 23 februari 2015 15:51]

Ik ben zelf ook extreem gevoelig voor (hoge) pieptonen en begrijp wat je bedoeld. Het is inderdaad de fan. Wanneer je m quiet zet, is de minimale fan speed nog steeds 40% / 3000 RPM.

De "pijngrens" ligt bij mij op 30% ofwel 2300 RPM. Dit is alleen bij stilte zo overigens.

Dit kan je aanpassen. Ik raad je wel aan ook de temp.drempel lager te zetten, zodat ie meer dan snel genoeg ook weer toeneemt indien ie warmer wordt.

[Reactie gewijzigd door rr7r op 30 december 2015 01:05]

Ik heb gister de NUC5i3RYK binnen gekregen. Ook ik ga het gebruiken als HTPC op mijn beamer. Ik heb gekozen voor Windows 8.1 en XBMC. Ik ga naar windows 8.1 specifiek voor zaken als netflix anders was ik bij openelec gebleven. Het is een beetje een overkill voor een HTPC, maar ik vind de prijs erg meevallen en het is toekomstvast.
Op xmbc na heb ik om de zelfde reden voor deze combinatie gekozen. Ook voor een eventuele toekomstige uhd tv kan ik de NUC blijven gebruiken.

Heb jij trouwens ook last van een hoge piepende toon? (van het apparaat zelf dus)

[Reactie gewijzigd door Jean-Paul Bidet op 26 februari 2015 11:53]

De ventilator maakt een relatief hoge toon, maar die is nagenoeg onhoorbaar. Bij echte stilte moet je je oor er bij leggen en dan kun je het horen. Bij achtergrond geluid, hoor je de NUC zeker niet.