WD Elements SE Portable USB 3.0 1TB Zwart Review

asterisk 21 februari 2015, laatste update op 21 februari 2015, 1.601 views

WD Elements SE Portable USB 3.0 1TB Zwart

Deze externe USB 3.0 harde schijf is voor niet al te veel geld betrouwbaar gebleken; daarnaast is hij lekker compact en licht. De snelheden zijn ook zeer redelijk!

Pluspunten

• Mobiliteit: licht en compact
  • Aardige snelheden
  • Schappelijke prijs
  • USB 3.0
  • Betrouwbaarheid

Minpunten

• Geluidsniveau
  • Eventueel: korte kabel

Mobiliteit Score: 5
1. Inleiding
Na de aanschaf van mijn MacBook was ik nog op zoek naar een externe harde schijf. Enerzijds voor het maken van back-ups, anderzijds om extern bestanden op te slaan die ik niet zo vaak gebruik. Voorwaarden was op zijn minst USB 3.0, liefst Thunderbolt, een compacte behuizing en geen externe voeding. Aangezien externe harde schijven met Thunderbolt nog vrij prijzig zijn in vergelijking met USB 3.0 externe HDD's viel wegens mijn beperkte studentenbudget toch de keus op deze schijf.

Op de schijf zelf heb ik twee partities gemaakt: eentje in Mac OS Extended en eentje in ExFAT. De ExFat partitie gebruik ik voor mijn data, de Mac OS Extended partitie voor het maken van back-ups

2. Prestaties:
n.b.: Zoals hierboven aangegeven heb ik de schijf ingedeeld in een tweetal partities. Ik vermoed dat dit niet optimaal is voor de prestaties. Onderstaande bevindingen zijn dus voor mijn situatie ;)

Ik was gewend geraakt aan het gebruik van USB 2.0 externe harde schijven. Uiteraard is het verschil ten opzichte van deze schijven in de praktijk goed te merken, ook al draait de HDD "slechts" op 5400 RPM. Op de harde schijf staan o.a. films die ik nog niet gekeken heb en bestanden die ik gebruik voor Final Cut Pro. Dit kunnen aardig grote bestanden zijn, maar het heen en weer kopiŽren gaat allemaal vlot. Het kopiŽren van een 8,05GB groot MOV-bestand van de harde schijf naar de SSD van mijn MacBook duurt ongeveer 109 seconden. Andersom duurt het ongeveer 112 seconden (beide keren gemiddelde van 3x). Voor meer serieuze benchmarks (met o.a. CrystaldiskMark) verwijs ik je naar de andere reviews hier op Tweakers en op internet.

3. Featureset
De schijf wordt geleverd in een kartonnen doosje met daarin de harde schijf, een USB 3.0 kabel en een installatiehandleiding. De USB-kabel voorziet de HDD van stroom, waardoor je geen externe voeding hoeft mee te slepen; iets wat ik erg prettig vind aangezien ik de harde schijf nog wel eens mee wil nemen De kabel is ongeveer 45cm lang; voor mij persoonlijk geen probleem. De kabel past prima in de harde schijf en is bij mij nog nooit los gekomen. Verder heb ik ook nog nooit last gehad van dat de harde schijf kieskeurig is bij het gebruik van bepaalde USB-poorten. Het spreekt denk ik voor zich dat sommige non-powered USB-hubs niet genoeg stroom kunnen leveren voor de harde schijf; ik gebruik de schijf dan ook direct op een USB-poort.
Voor mij als Mac-gebruiker moest ik de schijf nog even formatteren (standaard wordt hij NTFS geformatteerd geleverd) maar verder werkt de HDD gewoon plug & play.

4. Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb de externe HDD nu een dik jaar bijna dagelijks in gebruik en tot nu toe heb ik nog geen enkele problemen ondervonden met het gebruik ervan; geen bad sectors, uitval of andere gekke dingen :)

5. Mobiliteit
Deze is prima: de afmetingen zijn 111 x 82 x 15 mm (LxBxH) en het gewicht bedraagt zo'n 176 gram, inclusief kabel. Zoals eerder vermeld is hij volledig USB-powered Ideaal dus om mee te nemen, en met het formaat past hij bij mij prima in mijn broekzak.

6. Geluidsproductie
In vergelijking met mijn MacBook Pro, die het voornaamste deel van de tijd geruisloos zijn werk doet, maakt de schijf wel een stuk meer lawaai. Als ik geen muziek aan heb staan is de schijf duidelijk hoorbaar. Niet storend en na een tijdje merk je het ook niet meer, maar je hem bijvoorbeeld even niet gebruik hebt en de schijf in idle gaat en daarna weer opstart is dit weer duidelijk te horen. Nu is een vergelijking van een laptop met SSD en een externe HDD ook niet helemaal eerlijk, maar toch ;)

Als ik mijn hand op de behuizing leg, voel ik de trillingen; als hij echter gewoon op mijn bureau staat merk ik nergens iets van.

7. Warmteproductie
De harde schijf wordt lichtjes warm, zeker niet extreem. Tijdens intensief gebruik wordt hij uiteraard warmer dan wanneer hij idle staat. Veel vergelijkingsmateriaal heb ik momenteel niet, maar hij ik heb wel eens andere schijven gehad die een stuk warmer waren.

8. Prijs
Ik heb de externe harde schijf aangeschaft voor net geen §60,-, wat de prijs per GB toen op §0,059 bracht. Al met al voor mij een schappelijke prijs voor een externe HDD met deze capaciteit en prestaties.

9. Conclusie
Voor niet al te veel geld heb ik deze externe HDD gekocht. Na ruim een jaar gebruik kan ik zeggen dat het een prima aankoop is geweest: een stabiele schijf, redelijke snelheden met USB 3.0, die vooral lekker compact en licht is.

Heb jij ook een WD Elements SE Portable USB 3.0 1TB Zwart?