Nanoxia Deep Silence 6 (Anthracite) Review

Weapon S 12 maart 2015, laatste update op 12 maart 2015, 243 views

Nanoxia Deep Silence 6 (Anthracite)

Groot, staal, en aan de bovenzijde twee klepjes met fans eronder. Finesse; ho, maar. Geen goed uitgekiende constructies, of zorgvuldig geselecteerde onderdelen. Misschien niet erg effectief, maar wel erg leuk. Ik moest hem echter meteen terugsturen vanwege defecten.

Pluspunten

• Robuuste buitenkant is genot voor de tastzin.
  • Erg veel ruimte en...
  • ...erg veel mogelijkheden.
  • Kekke uitklappende klepjes op de kap.
  • 5 fans meegeleverd.
  • Goede materiaal afwerking.
  • Geen beweging in te krijgen.

Minpunten

• Constructie doet vreemde concessies in kwaliteit.
  • Erg veel ruimte om te overbruggen met kabels en lucht.
  • Hij is groot. Je moet er maar plek voor hebben.
  • Geen beweging in te krijgen.

offtopic:
Inhoudsopgave doet het niet. Ik heb al alle syntactische variaties uitgeprobeerd. Mijn excuses.

In den beginne
In bedrijf
In conclusie

~[anchor label=eerste_indruk]
In den beginne
Zodra je het pakket van ruim 25 kilo over de drempel tilt weet je dat je een toezegging voor hebt gedaan voor het leven. Voor mij duurde deze verbintenis echter slechts twee dagen, dus ik begrijp dat sommigen zullen vinden dat ik weinig te zeggen heb.
Je zult je echter eerder een klein jongetje voelen dan een man, als je dit pakket tilt. Niet alleen het gewicht draagt daar aan bij, maar ook de belachelijk grote letters op de doos. En wetende dat ik ¤190 had neergeteld voor dit speeltje voelde ik mij ook een beetje ondeugend. Ik vermoed dat deze prijs voornamelijk zo hoog is door de materiaalkosten: Nanoxia heeft een royale hoeveelheid loeizwaar staal in deze kast verwerkt, vertrokken met geluidsdempend schuim.
Als je dan uiteindelijk het gevaarte uit de doos hebt weten te trekken, kom je erachter dat hij er met zijn achterkant omhoog in zat geschoven, en de piepschuim beschermingen op de boven- en onderkant zaten. Ook krijg je dan een lelijk handleidinkje er uit. De vormgeving van iedere bladzijde is amateuristisch, ze hebben een niet-fotogeniek zwarte kast gebruikt voor instructiefotos, en er zit een nutteloze semi-explodedview als flap aan de voorkant. Deze flap wordt nog nuttelozer, als hij met de bedrukte zijde naar de buitenkant van het boekje zit. Dit zou best een fout van de drukker kunnen zijn, net zoals de vier blanco bladzijdes die ik in het boekje aantrof. De handleiding is veel beter te lezen op een computerscherm.
In de voorste drive kooi huist een aangenamere verrassing: een doosje met toebehoren. Met name: vier rubberen stopjes ter vervanging van de waterkoelingvriendelijke varianten, mini-tierips, een verlengkabeltje voor de CPU om deze gigantische kast te overbruggen, een front-plate om 3.5" dingessen in te bouwen, en alle scroefjes die je maar kan wensen netjes gelabeled. Markant is dat er slechts één 3.5" frontje en beugeltje bij deze kast zat, hoewel alle documentatie zegt dat het er twee zouden moeten zijn.
~[anchor label=buitenkant]
De buitenkant
Aan de voorkant treffen we twee deurtjes aan, die schijnbaar ook van staal zijn. Het gewicht van deze deurtjes zorgt ervoor dat het heerlijk voelt, wanneer je ze langzaam laat dichtklappen met de magneetsluiting. De achterkant van de deurtjes bestaat uit plastic en het alom aanwezige dempingsschuim, waarmee de fabrikant loopt te pochen. Het lijkt dat de voor- en achterkant van de deurtjes worden bij elkaar gehouden door opzichtig weggewerkte schroefjes.
Achter het bovenste deurtje treffen we de resetknop aan, en een twee-kanaals fancontroller. De schuifjes van deze controller zijn niet de kwaliteit van een dure stereo (ze zijn bovendien plastic), maar ze glijden wel lekker, en voelen stevig aan. Ook vinden we hier (de enige) vier externe bays.
Achter het onderste deurtje vinden we twee voorgeïnstalleerde 140mm ventilatortjes. Ze hebben ieder een eigen stoffilter en alles is zonder schroefjes vast te klikken. Deze ventilators moeten in normaal gebruik hun lucht trekken uit sleufjes die aan de zijkant van de voorkant zitten. Deze fans van eigen merk wisten, zelfs op half vermogen en door de drive kooi heen, een voelbare roering in het midden van de kast teweeg te brengen; ze werpen goed. Het plastic waar de fans mee vastklikken voelde wel een beetje star aan voor onderdelen die moeten buigen.
Aan de onderkant zitten 2cm hoge pootjes met rubberen ringetjes met een royale radius. Als dit bakbeest eenmaal staat, zul je hem niet argeloos van zijn plek kunnen schuiven. Ook vinden we onderaan stoffilters, en als je de secundaire drive kooi eruit schroeft, is er plek voor twee 120mm fans of één 140mm. Noemenswaardig is dat de stoffilters naar achteren moeten worden geschoven voor reiniging; oftewel je zult de kast van de muur moeten schuiven. Aan de achterkant is niets noemenswaardigs behalve een gebrek aan geluidsdemping.
~[anchor label=bovenkant]
De bovenkant: de grootste attractie
Nu komen we bij de bovenkant, en die is misschien het interessantst. Vooraan hebben we een powerknop. Deze is voorzien van een ringetje, dat rood brand, als de PC draait. Het ringetje wordt ook nog eens groen, wanneer er iets van de harde schijf gevraagd wordt. Het licht van dit knopje is redelijk verdeeld, maar een kritische blik ziet wel duidelijke sporen van de enkele twee ledjes aan de binnenkant. Dan zien we achter deze knop het front-panel. Niet alleen is hij voorzien van vier USB-3 poorten, hij klapt ook nog eens in, als je hem niet nodig hebt. De gebruikelijke audioaansluitingen en USB-2 poorten ontbreken ook niet.
Achter dit klepje vinden we nu de grootste attractie van deze kast: klepjes voor fans. Deze twee klepjes worden geopend met een schuif, die aan de linkerzijde van de kast zit. Ook zet deze knop twee of drie fans in de bovenkant van de kast aan. De fans zitten niet recht onder deze schoorstenen, en ze moeten een veiligheidsgrille overbruggen, maar ik kan me voorstellen dat opgebouwde hete lucht graag deze weg verkiest. De schuifknop waarmee alles in zijn werk wordt gezet deed het goed bij mij, maar ik moet zeggen dat ik niet veel vertrouwen heb in het asymmetrische mechaniek van hard plastic dat hier achter zit.
Voor een echte review had ik graag ook even letterlijk onder de kap gekeken om te zien hoe goed alles te fixen is, mocht het nodig zijn. Ik kreeg de bovenste kap er echter niet makkelijk af, en het is er uiteindelijk niet van gekomen. Het zou wel nuttig zijn geweest, want het frontpanelklepje deed het niet lekker bij mij, en mijn ervaring met cassettespelers zegt dat dit mankement niet zo verrassend is.
~[anchor label=binnenkant]
De binnenkant in vogelvlucht
Wanneer je de kast openmaakt, zul je de zijpanelen op je tenen laten vallen, want ze zijn loeizwaar, en zitten aan de zijkant bevestigd met als enige geleiding een randje waar ze op rusten. Achterin de kast zijn PCI-dekseltjes van ademend gaas en zitten vast met thumb-screws. De voeding is volledig geïsoleerd van de kast op een klein palletje na. Ook moet de voeding zich nestelen op ongeveer een centimeter boven de kast, wat airflowfanatici misschien wat duct-tape gaat kosten.
Zoals gezegd zit er een secundaire drive kooi die ruimte biedt aan drie drives, of ruimte kan maken voor fans. Normaal kan er een enkele 120mm fan onder in de kast, maar als de kooi aan de kant gaat, twee stuks, of één grotere van 140mm. Aan de bovenkant vinden we eveneens ruimte voor fans of radiator; hier voor drie 120mm, twee 140mm, of zelfs twee 180mm. En aan de voorste drive kooi zit een extra beugel voor fans of een radiator hier kan je ook 240mm of 280mm radiators kwijt of equivalente fans. Er zijn heel veel mogelijkheden Op het rechterpaneel van deze versie zonder venster vinden we een plaatje dat je eraf kan schroeven, zodat je een inlaat hebt voor nog een keer twee 120mm ventilators.
~[anchor label=installatie]
Installatie
De kast biedt erg veel ruimte. Er is een grote kans dat je kan inbouwen wat je maar wilt zonder modden of vingeryoga. Modden van de buitenkant lijkt me überhaupt geen optie, gezien het staal waar je doorheen moet.
De backplate heeft een riante uitsparing voor CPU-koelerbevestigingen, en er zitten zoveel gaten in dat je zeker niet hoeft te puzzelen met je kabeltjes. De ruimte tussen de backplate en de buitenkant van de kast is ongeveer een duim. Ik kreeg het wel even benauwd toen ik een SATA voedingskabel (met stekkers over de gehele lengte) erachter moest doen, maar het paste.
De fanhub was niet het mysterieuze vijfkantige paneeltje geïllustreerd in de handleiding, maar een sober vierkant geval. De kleine connectors voor de fans waren morrelig. Dit riekt naar kostenbesparing.
Er zijn twee hardeschijfkooien. De voorste zit vast en biedt ruimte aan wel tien schijven, en de achterste kan eruit, een plaatsje opschuiven, een kwartslag draaien, en maximaal drie schijven behuizen. Het systeem werkt met bevestiging aan verwisselbare trays. 3.5" schijven worden met een schroefjes bevestigd met geluidsdempende ringetjes ertussen. 2.5" schijven moeten echter met hun onderkant direct op een plaatje worden bevestigd.

Ook de 5.25" drives moeten het stellen zonder demping. Deze externe bays hebben een grappig systeem dat werkt zonder schroefjes. Met een schuifknopje steek je direct pinnetjes in de gewenste drive in plaats van schroefjes. De drive komt wel goed vast te zitten, maar deze pinnetjes en het mechaniek voelde weer wat morrelig aan. Het mooie van dit systeem is dat het volledig optioneel is; haal deze clips weg en je kan zoals gewoonlijk schroefjes gebruiken. De voorpanelen van de 5.25" bays kan je openen met een palletje op ieder klepje; heel verzorgd.
Mijn voeding had niet kabels lang genoeg om de achter de backplate naar de voorste drives te komen. Als je meteen alles netjes wil hebben, zul je toch even een kijkje moeten nemen naar de kabellengtes en afstanden. De handleiding van de fabrikant bevat in ieder geval alle afmetingen en schroefgaten, dus er valt wel wat te plannen.
~[anchor label=bedrijf]
In bedrijf
Hopelijk kan de lezer mijn rare set-up vergeven vanwege de waarnemingen. Als CPU koeler had ik een "Frankenstein" (d.w.z. uit oude onderdelen gemaakt) koelblok met 120mm fan. Deze stond in pull, en derhalve had ik de achterste 140mm fan uitgezet. Wat mij verbaasde is dat ik uit mijn passief gekoelde voeding een luchtstroom kon voelen. Dus de voorste twee fans deden hun werk goed, en mijn CPU-koelertje wist blijkbaar net genoeg stroming te maken om niet alle lucht door de achterkant te laten lekken.
De fan van mijn CPU-koeler had ik op constant maximum staan. 8)7 En dan maakt dat ding behoorlijk lawaai. De Nanoxia Deep SIlence 6 wist daar jammergenoeg weing aan te verhelpen. De CPU-koeler zit aan de achterkant, en daar is alles open. Een rationele oplossing is om de kast dicht tegen de muur te zetten. Je zult dan echter iedere keer, als je een kabeltje moet inpluggen, de kast weer van de muur moeten halen. Mag ik de lezer weer attenderen op het gewicht van over de 20kg?
De case fans kan je nauwelijks horen draaien. De voorste produceren vooral geluid op hogere standen, doordat ze de lucht door een nauwe ruimte moeten trekken.
Van de hardeschijven verwachtte ik wel doodse stilte. Ik heb met twee WD Caviar Green schijven een schijf kloon uitgevoerd. Ze stonden op de fabrieksinstellingen. Ik heb misschien één keertje een klik geluidje gehoord door de kast heen, en voor de rest niets dat boven het omgevingsgeluid uitkwam. (Ik had onderhand wel mijn CPU-koeler zachter gezet.)
Voor DVD-drive koesterde ik de hoop dat ook dit geluid helemaal weg zou zijn. Hoe naïef. Zonder gedempte bevestiging aan de kast trilt de hele meuk door zoals gebruikelijk. Bij deze kast echter hebben we ook nog het mooie staal met dempingsschuim. Als je het deurtje dicht doet voor de DVD wordt het geluid merkbaar minder. Ik moest weer een andere kast horen met DVD-drive, voordat ik op prijs kon stellen hoe stil de Deep Silence 6 was. Het product van Nanoxia weet wel het geluid van optische drives aanzienlijk te verminderen ten op zichte van een normale behuizing, maar niet zoveel dat het niet meer storend is.
~[anchor label=conclusie]
In conclusie
Ik heb geprobeerd vooral te vertellen wat andere reviews niet vertellen, en hoe alles eruit ziet en voelt in werkelijkheid. Wat ik niet heb genoemd verder in de review is de afwerking. Al het staal en plastic is netjes afgerond zonder rafeltjes. Ook was al het staal keurig geverfd. De gebogen metalen onderdelen maakte een minder goede indruk op mij. De bevestiging van het gaas van de voorpanelen hing in sommige gevallen af van een miniscuul randje, en de achterkant van de kast was niet helemaal recht. De (plastic) stoffilters worden in (metalen) rails geschoven, en dat knelt letterlijk toch een beetje. Nanoxia voelt in hun reclamemateriaal verdacht vaak de behoefte om de koper te herinneren aan hun "Duitse" fabricagemethoden.
http://i.imgur.com/mnR2QBUl.jpgDe Nanoxia Deep Silence 6 lijkt gemaakt door trial-and-error en gewoon een hele hoop van alles ertegen gooien. Zo hebben we een hele hoop uitsparingen in en bevestigingen op de back-plate; een hele hoop fans en fanbevestigingpunten; een hele hoop ruimte; een hele hoop staal; een hele hoop luchtgaten. Al met al levert dat een hele vrije kast op, die uitnodigt om te experimenteren.
Muggenziften. Ze zijn echter niet echt gegaan voor de perfecte geluidsstille kast. Ze lijken niet gezocht te hebben naar de optimale manier om lucht door de kast te verplaatsen. Er zijn geen resonantie-brekende elementen. Ze lijken kosten gespaard te hebben op sommige bedrading. De stoffilters hadden beter gekund.
Het is een hele leuke kast om mee aan de slag te gaan, maar Nanoxia belooft veel meer dan deze kast biedt.

Heb jij ook een Nanoxia Deep Silence 6 (Anthracite)?