Specificaties 12,1" (1280x800), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21) Review

matthewk 17 februari 2015, laatste update op 17 februari 2015, 284 views

Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21)

Nieuwprijs is er licht over, maar op de tweedehandsmarkt zijn geld absoluut waard.

Pluspunten

• Zeer goede WIFI receiver
  • Chrome OS draait perfect
  • Start zeer snel op
  • Compatibiliteit met randapparatuur
  • Prijs tweedehandsmarkt
  • Mat scherm
  • Accuduur
  • Warmte-en geluidsproductie

Minpunten

• Processor is net te zwak om te multitasken met videospeler
  • Camera is veel te donker
  • Ontbreken blauwe tand
  • Nieuwprijs

Van een tweaker heb ik een tijdje geleden een Chromebook veiling gewonnen. Deze laptop zou voor mij eigenlijk mijn tablet vervangen, want hoe je het ook draait of keert: Een laptop tikt toch nog altijd nét iets makkelijker en sneller. Hierbij ben ik bewust voor een Chromebook gegaan. Vaak heb ik in de reacties erg kritisch gekeken naar de mogelijkheden van een chromebook: Het is namelijk echt wel een browser OS. In deze review zal ik Chrome OS ook licht reviewen, omdat ik positief ben verrast maar toch enkele kritiekpunten blijven behouden die ik voorheen ook al had.

Bouw van de laptop

Bij het openen van de verpakking trof ik een zeer mooie laptop aan. De achterkant is witglanzend met het chrome logo erop. Zeer mooie afwerking van Samsung. Het eerste wat mij opvalt is hoe dun het apparaat is. Ook qua gewicht ben ik aangenaamd verrast. Ik zie geen dingen die uitsteken en ook de poorten aan de linkerkant zijn mooi weggewerkt achter een lipje dat je kan uittrekken. Overall ben ik dus zeer tevreden met wat ik zie.

Klap ik de laptop open dan zie ik echter iets heel raars: Net een macbook. Op de toeetsenlayout na heb ik het gevoel alsof ik met een macbook pro zit te werken (minus de alubody). Op zich niet verkeerd, want ik vind de Macbook echt een prachtige machine qua design, maar toch is het een beetje jammer dat ze de look en feel hebben proberen te kopiëren.

Qua stevigheid kan je er bedenkingen bij hebben. Ja: Het is puur plastic, maar als je zelf onderdelen wilt vervangen ben je super blij met deze Samsung. Een scherm vervangen duurt ongeveer een halfuurtje en is ongelooflijk makkelijk.

Hardware

Het voordeel aan een chromebook is natuurlijk dat je geen i7 nodig hebt om het besturingssysteem te draaien. Daarom koos samsung ook voor de Intel Atom N570. Voor een laptop uit 2011 een zeer logische keuze natuurlijk. Maar helaas heeft men bij samsung het belang van de processsor toch onderschat. Het is overduidelijk de processor die bij HD video streaming begint te haperen als je dit combineert met een paar andere tabs. Jammer, een kleine upgrade had dit kunnen voorkomen. Maar de Intel N570 presteert niet zo heel slecht. Om te bekijken wat de winst zou zijn met een nieuwere processor, heb ik hieronder een vergelijk gepost. Er is winst te boeken en het zal net dat beetje zijn wat nodig is om vloeiend HD te streamen terwijl je nog wat anders doet, maar veel winst is er niet te halen.

De laptop beschikt niet over een fysiek mediastation, enkel een SSD schijf van 16 gigabyte. Na een periode van goed gebruik kan ik stellen dat dit geheugen ook wel echt genoeg is. Je gebruikt slechts een klein gedeelte van dit geheugen om bestanden op te slaan die je offline nodig hebt. Bijvoorbeeld: Als je foto's tijdelijk lokaal wilt opslaan.

Met 2 gig aan ram geheugen beschikt de laptop over genoeg RAM om de taken uit te voeren. Ook de snelheid zit wel snor, hogere snelheden zijn door de chipset bottleneck niet mogelijk. Indien er een andere chipset gekozen zou worden, was dit dus wel mogelijk.

Het gebrek aan bluetooth is voor mij een kleine misser, zeker omdat het bij een dergelijke machine toch echt draaien om mobility en connectivity.

Qua scherm ben ik zeer tevreden. Ik gruwel niet van de resolutie, in tegenstelling tot vele tweakers. Op een klein scherm vind ik het sowieso al niet storend. Ja, voor die prijs hadden ze een scherm met een hogere resolutie kunnen gebruiken, maar mij maakt het geen ruk uit. Ik zie dan liever een betere processor.
Het grote voordeel van dit scherm is dat het een mat scherm is. Een gigantisch voordeel als je in de zon of fel licht werkt, iets waarvoor ik de laptop zelf best vaak gebruik. Ik heb wel het idee dat de kleurenweergave soms erg dof is. Websites zien er toch vaak iets donkerder uit als op mijn werkstation.

Een laatste minpuntje bij hardware is toch wel de camera, die bij minder lichtinval echt ontzettend donker wordt en het onmogelijk wordt om te zien wat de camera ziet.

Accuduur

De zuinige processor zorgt voor een zeer laag energieverbruik, wat op zijn beurt dan weer zorgt voor een ontzettend aantrekkelijke accuduur. De laptop houdt het na 2,5 jaar nog steeds 6 uur uit op de accu. Het is dan ook echt een geweldige ervaring om niet elke dag je laptop in het stopcontact te moeten proppen omdat de accu het maar weer eens heeft begeven. Ook laadt hij bijzonder snel op.

Chrome OS

Last but not least: Chrome OS. Een OS dat zijn sterke en minder sterke punten heeft. Dit was mijn eerst eervaring en die kan toch positief genoemd worden. Het os draait erg soepel en je hebt alles wat je kan benaderen via de browser. Alleen vind ik dat nu toch een van de zwaktes. Alles wordt geopend in een andere tab, in plaats van een native scherm op te starten voor bijvoorbeeld docs, spreadsheets of presentations. Een gigantische misser die het soms erg onoverzichtelijk kan maken. Maar de keerzijde is wel dat je echt alles kan wat je met een andere laptop ook kunt, net omdat alles vanuit de browser benaderbaar is.

conclusie

Samsung brengt hier een degelijke laptop op de markt met een meer dan degelijk OS dat zeer geschikt is voor alledaags gebruik. De laptop kan chrome os stabiel draaien met zeer zuinige hardware, wat zorgt voor een zeer goede accuduur. Keerzijde is echter dat de processor soms tekort schiet bij multitasken, wat soms enige irritatie opwekt.

Heb jij ook een Samsung Chromebook Series 5 3G (XE500C21)?

Reviews door de redactie