Specificaties Tower, 6 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Vengeance C70 (Gunmetal Black) Review

pwillemske 16 februari 2015, laatste update op 4 april 2016, 718 views

Corsair Vengeance C70 (Gunmetal Black)

Zie volledige review!

Pluspunten

• Prijs voor wat je krijgt
  • Mooie grof mat zwarte lak
  • Robuust
  • Heel veel koelingmogelijkheden
  • Niet te saai uiterlijk
  • Leuke zijpaneelsluiting
  • Stoffilters voor en onder
  • Plaats voor 4 radiatoren

Minpunten

• Ondanks dat de prijs een voordeel is, blijft 100+ euro veel voor een kast.
  • Afwerking had op sommige punten nét wat beter gekunt
  • Fan plaatsen in window, is niet het mooiste wat er is.

Een niet al te bekende kastenreeks van Corsair, de Corsair Vengeance C70 series. Deze kasten zijn er in 3 verschillende kleuren. Gunmetal Black, Military Green en Arctic White. Deze review gaat over de Gunmetal Black versie. Deze kasten zijn zeer robuust en toch luxe voor een mooie prijs. Voordat ik deze kast ging kopen had ik nog gekeken naar eventuele alternatieven, hieronder een lijstje welke kast met daarbij waarom die het niet is geworden.
Eerst even mijn eisen:
- Liefst niet duurder dan ¤120,-
- Niet langer dan 55cm (iets langer mocht, maar liefst niet).
- Niet te saai uiterlijk (zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart Window)
- Genoeg koelingmogelijkheden

pricewatch: Corsair Obsidian 450D Dit is een heel mooie rijk uitgeruste kast. Helaas wilde ik er een dvd-drive in en later een fancontroller. Bij deze kast word het uiterlijk verpest als je dat gaat doen.

pricewatch: NZXT H440 Zwart Een zeer mooie kast, maar helaas geen 5,25 bays. Dus ook deze viel af.

pricewatch: Cooler Master CM 690 III Window Ook dit is een mooie kast, echter staat mijn kast bovenop mijn bureau (boven mijn schermen) en is het niet erg handig met het I/O op de bovenkant.

pricewatch: Corsair Carbide Air 240 Zwart Ja inderdaad, dit is een Micro-ATX/ITX kast. Een mooie strakke kast met 2 kamers, mooi klein en binnen mijn budget. Echter vielen een hoop dingen af op het gebied van hardware die ik niet meer kan gaan doen. Ook heeft ie geen 5,25 bays.

Ik wil hierbij vermelden dat dit mijn eerste officiële review is, commentaar is altijd welkom, want daar leer je immers van. Zijn er nog wensen die je wilt zien, laat het gerust horen en dan kijk ik wat ik daar aan kan doen. Foto’s zijn gemaakt met een compact camera, dus verwacht geen mooie foto’s. Ik heb enige hulp gehad van de bekende reviewer Foritain, mijn dank daarvoor.

Specificaties

Zoals je ziet is het niet de kleinste kast. Hij is ook vrij zwaar met een gewicht van 8,3kg. Er is ruimte voor 3x5,25 bays en kun je een dvd-drive en een 2-bay fancontroller er in kwijt. Dit was ook een reden voor mij om deze kast te kiezen. Wat echter wel opvalt is het beperkt aantal hdd’s/ssd’s. Er kunnen er maximaal 6 in en is misschien wat aan de weinige kant voor sommige mensen. Er is geen plaats achter de moederbord tray ondanks de grote hoeveelheid ruimte.

Met een maximale lengte van 34cm zijn er op dit moment niet zo gek veel videokaarten die hier niet in passen zonder de hdd kooi te verwijderen, als je deze verwijderd krijg je een maximale lengte van 43,5cm voor je videokaart. Ook voor je bad-ass koelblok voor je processor is veel ruimte, met een maximale hoogte van 17cm zijn er maar enkele luchtkoelers die hier niet in passen. De maximale lengte van de voeding is 18cm.

De buitenkant

De kast komt in een simpele bruine doos met daarop de kast afgebeeld met alle functies en luxe die de kast biedt. Hier is duidelijk op bespaard, maar dat kan mij helemaal niks schelen zolang de bescherming maar goed blijft. Wellicht zullen anderen hier anders over denken. Ik heb hier helaas geen foto van, sorry daarvoor. Het rode stickertje van ASUS ROG hoort er natuurlijk niet thuis, denk dat even weg.

Zoals je ziet is het niet echt een Corsair kast op het gebied van uiterlijk. Deze kast onderscheid zich duidelijk van andere Corsair kasten. Wat mij eigenlijk meteen opviel was dat ie heel degelijk oogde door de grof mat zwarte lak, wat er ook nog eens stoer uit ziet.

Het I/O is een gevalletje apart vind ik zelf. Het ziet er anders uit vergeleken met andere I/O’s. Ook hier is alles heel degelijk, de aan/uit knop zit in een stevige houder, usb poorten veren niet als je er een usb apparaat in doet en de reset knop valt niet in te drukken zonder het klepje omhoog te doen. Wat mij erg tegenviel was de felheid van de hdd activiteit. Deze weet menig laser nog jaloers te maken, dit kan erg vervelend zijn als de pc naast je staat en de voorkant in je ooghoek hebt. De powerled zit in de aan/uit knop verwerkt, dit ziet er goed uit en is niet zo fel.

Er is een groot raam aanwezig die een beetje grauwig over komt. Dit valt alleen op als je het paneel eraf hebt gehaald en er zo (bijvoorbeeld) mee naar buiten wilt kijken, als je in de pc kijkt ziet het er gewoon goed uit. Ook het raam is ingericht op koeling zoals je ziet, het biedt plaats aan 2x120mm of 2x140mm fans. Op de zijpanelen zit het klikmechanisme wat vrij hard klikt, dit kan de lak beschadigen.

Aan de achterkant is het niet zo spannend, er is ruimte voor een ATX voeding, een normaal moederbord I/O. Echter valt er wel iets op, er zijn 8(!) uitbreidingssloten aanwezig en dat zorgt ervoor dat je quad sli of crossfire kunt draaien, of gewoon wat andere pci (e) kaarten erin wil doen. Verder is er ruimte voor een 1x120mm fan.

De binnenkant en koeling

Nu we eenmaal de buitenkant hebben gehad, gaan we maar is naar binnen om te kijken wat zich daar allemaal bevind. Ook hier is meteen te zien dat het allemaal heel degelijk is en gericht is op koeling.

Zoals je ziet is er nog genoeg ruimte over bij de videokaart, in dit geval is een Asus R9 290 geplaatst wat toch al geen kleine kaart is.

De HDD kooi:

Er zijn 3 grote kabelmanagement gaten aanwezig met grummets van hoge kwaliteit. (de rubberen dingen in de gaten). Dit zorgt voor een mooi innerlijk werk. Mocht een ATX bord niet genoeg zijn, is er ook nog ruimte voor E-ATX borden. De stand-offs zijn al aanwezig en hoef je dus niet meer te plaatsen.

Voor is er ruimte voor 2x120mm fans. Voor op een koeling gerichte kast had ik wel 2x140mm verwacht. Ook hier kun je een 240mm radiator kwijt zolang je de hdd kooien maar verwijderd. Op de plaats van de hdd kooien kan dan de radiator. Uiteraard kan hier ook een 120mm model. Dit staat echter niet aangegeven op de Corsair site, maar de mogelijkheid is er wel. Het stoffilter wat er zit is moeilijk te verwijderen, het zit vastgeklemd en er eigenlijk niet op gemaakt om eruit te halen.

Boven is er ruimte voor 2x140mm fans, als de handvaten niet ingezonken waren, was er ruimte geweest voor 3x120mm wat je toch nog wat meer vrijheid gaf op het gebied van custom loops. De maximale dikte mag 6,7cm zijn inclusief fans.

Ook onderin is er ruimte voor radiators. Voor een 240mm of 280mm radiator moet je de ‘voet’ verwijderen die aan de onderkant vastzit met een aantal schroefjes. Het kan echter krap worden met een 240mm of 280mm radiator i.v.m. de kabels van je voeding. Een 120mm of 140mm radiator kan je op de plaats van de voet plaatsen zonder in de problemen te komen met je kabels van de voeding. De maximale dikte bedraagt voor de plaats het dichtste bij de voeding 4 cm inclusief fans voor het 120mm model, voor het 140mm model bedraagt deze 3,5cm. Bij de andere plaats (tegen de voorkant) is deze in principe onbeperkt. Ook onderin zitten over de gehele lengte van de kast 2 stoffilters, ik heb ze aan elkaar gesmolten zodat ik ze er in een keer eruit kan halen.

Op de hdd kooien is ook plaats voor 120mm ventilators, als je voorin ook nog ventilators plaatst krijg je een push/pull configuratie, ik betwijfel of dit nodig is, maar beter teveel dan te weinig natuurlijk. Uiteraard word de maximale videokaartlengte verkort naar 32cm, nog niet echt iets om je druk over te maken lijkt mij…

De kast heeft 8 uitbreidingssloten:

Veel kasten van rond de 100 euro bieden redelijk wat ruimte voor je kabels. Ook deze kast heeft dat, en nog niet eens in kleine vorm! De ruimte voor kabels is bedraagt 2,5cm, dus vrijwel iedere bedenkbare pc kabel past erin. Een modulaire voeding is dus ook geen must. Achter je moederbord tray is de ruimte wat beperkter, maar zit nog steeds op zo’n 1,8 cm, dit is dus ook voldoende. Om je kabels te binden zijn er 3 plastic houdertjes meegeleverd die je vast kunt klikken, dit werkt erg goed.

Één van de meegeleverde fans:
Hier zie je ook de meegeleverde dempertjes die je in de schroefgaten doet van de kast, er zijn er meer dan genoeg meegeleverd.

Alternatieven

Natuurlijk zijn er voor 100 euro genoeg alternatieven voor deze kast. Ik zou zeker is een kijkje nemen bij de pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart Window . Dit is een zeer strakke kast met velen functies, ook de koeling is goed te noemen in samenwerking met de dempende spullen. Ik noem het de strakke versie van de C70, de pricewatch: Corsair Obsidian 450D is een op koeling gerichte kast die er ook nog eens strak uit ziet! Een mooi groot window en iets kleiner dan de C70. Heb je geen behoefte aan 5,25 bays?? Neem een kijkje bij de pricewatch: NZXT H440 Zwart . Een mooie strakke kast die ook veel koelingmogelijkheden biedt. Daarnaast is ie ook nog is een meerdere kleuren leverbaar!

Corsair heeft hier een kast weten neer te zetten gericht op koeling, uitbreidingsmogelijkheden en voor LAN gamers, al lijkt ie me daar toch wat te groot voor. De afwerking is goed, maar kan op sommige plekken toch nét wat beter. Standaard zijn er 3 fans meegeleverd, oke, het zijn geen noctua’s of iets dergelijks, maar ze voldoen en doen wat ze moeten doen: lucht verplaatsen, en dat zo stil mogelijk. Het zijn niet de stilste fans, maar je hdd komt er boven uit. Er zijn genoeg koelingmogelijkheden door de ruimte voor 10(!) fans. Stoffilters bevinden zich aan de voorkant en onder. Als je net als ik alle fans als outtake hebt staan, bieden die stoffilters niet heel veel meerwaarde aangezien ie zijn lucht dan via het zijpaneel vandaan haalt. De ruimte voor 6 hdd’s of ssd’s is wat beperkter dan in andere kasten. Maar het is maar de vraag of je 6 schijven (tegelijkertijd) gebruikt, ik in ieder geval niet.
Ik vind het wat jammer dat er boven maar 2 fans kunnen plaats vinden, als dat nét wat meer ruimte was gecreëerd door bijvoorbeeld de handvaten niet ingezonken te laten zitten. Al met al ben ik zeer tevreden over deze zeer robuuste en mooie kast. De lak is een soort grof mat zwart wat er stoer uit ziet.

Wil je nog iets weten, of zie je graag nog wat meer foto's?? Post het even! Heb je commentaar of opmerkingen?? Post het even!

Logboek:
28-2-2015:
Ik heb er een wat oudere WD Blue 500gb in gedaan, het zijpaneel met het raam erin resoneert heel erg. Als je je vinger er tegenaan duwt is het over. Dit moet niet kunnen voor een kast van 100+ euro. Daarom van 5 sterren naar 4 sterren in de beoordeling gegaan.

Heb jij ook een Corsair Vengeance C70 (Gunmetal Black)?

Ik vind die kabel klemmen toch wel erg ideaal. Dat heb ik nog nooit gezien op die manier.
Verder een leuke review.
Dank! Die kabel klemmen zijn inderdaad erg fijn! Ze zijn erg stevig en kunnen onder flinke druk staan. Ik heb vrijwel al mijn kabels er achter gekregen inclusief de moederbord kabel. Op deze manier heb je geen loshangende kabels. Volgens mij heeft de Fractal Design Define R5 ze ook, maar dat weet ik niet zeker...
Ik had zoveel liever gewoon een cleane window gezien. Je hebt toch een window om een beetje je shit in je pc te showen :P Had het zelf met de Antec Eleven hundred en heb paar maanden terug een Corsair 750D gehaald.
Wel mooie review hoor ^^
Ik had inderdaad ook liever een clean window gezien, maar ik vind het er niet heel slecht uitzien, daarnaast is het erg handig voor sli/cfx fannaten.
Een 750D is voor mij te groot en de 450D vind ik het jammer dat het uiterlijk 'verpest' wordt.
Bedankt voor de reactie!